Ik heb met RRDTool grafiekjes gemaakt, waaronder van het netwerkverkeer. Om data te verzamelen gebruik ik het volgende script:
Deze loopt iedere vijf minuten. Van 12 datasamples (dus 12 * vijf minuten = 1 uur) wordt het gemiddelde genomen (dat is zo gespecificeerd bij het aanmaken van de rrd-database).
De database is gemaakt met
en om een grafiekje te maken
De bedoeling is dus dat hij per vijf minuten de verstuurde/ontvangen bytes van de afgelopen vijf minuten opslaat, daarover wordt per 12 samples (dus een uur) een gemiddelde berekend. Dit gemiddelde is dan de gemiddelde toename (dus verstookt dataverkeer) in vijf minuten, dus dat vermenigvuldig ik met 12 om het gemiddelde dataverkeer over een uur te krijgen en te plotten.
Maar dat geeft een rare uitkomst. Gisteren heb ik om te testen een dvd gedownload in ongeveer een uur, maar de grafiek geeft over dat uur slechts 8 MB aan. Dus ik moet ergens een denkfout maken, maar waar? Het is dus de bedoeling dat de grafiek aangeeft hoeveel bytes per uur er gemiddeld in een uur zijn verstookt.
code:
1
2
3
| #!/bin/sh
UPDATESTRING=`cat /proc/net/dev | grep : | cut -f2 -d':' | awk '{ printf ":"$1":"$9 }'`
/usr/local/bin/rrdtool update /data/database/rrd/traffic.rrd N$UPDATESTRING |
Deze loopt iedere vijf minuten. Van 12 datasamples (dus 12 * vijf minuten = 1 uur) wordt het gemiddelde genomen (dat is zo gespecificeerd bij het aanmaken van de rrd-database).
De database is gemaakt met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| rrdtool create /data/database/rrd/traffic.rrd \
--start N \
--step 300 \
DS:pppin:COUNTER:600:0:U \
DS:pppout:COUNTER:600:0:U \
RRA:AVERAGE:0.5:12:24 \
RRA:AVERAGE:0.5:12:168 \
RRA:AVERAGE:0.5:12:672 |
en om een grafiekje te maken
code:
1
2
3
4
5
| /usr/local/bin/rrdtool graph /data/www/htdocs/arvind/rrd/traffic_dag_ppp0.png \
DEF:pi=/data/database/rrd/traffic.rrd:pppin:AVERAGE \
DEF:po=/data/database/rrd/traffic.rrd:pppout:AVERAGE \
CDEF:piperuur=pi,12,* LINE2:piperuur#FF0000:"pppo in" \
CDEF:poperuur=po,12,* LINE2:poperuur#F0F00F:"ppp0 out" |
De bedoeling is dus dat hij per vijf minuten de verstuurde/ontvangen bytes van de afgelopen vijf minuten opslaat, daarover wordt per 12 samples (dus een uur) een gemiddelde berekend. Dit gemiddelde is dan de gemiddelde toename (dus verstookt dataverkeer) in vijf minuten, dus dat vermenigvuldig ik met 12 om het gemiddelde dataverkeer over een uur te krijgen en te plotten.
Maar dat geeft een rare uitkomst. Gisteren heb ik om te testen een dvd gedownload in ongeveer een uur, maar de grafiek geeft over dat uur slechts 8 MB aan. Dus ik moet ergens een denkfout maken, maar waar? Het is dus de bedoeling dat de grafiek aangeeft hoeveel bytes per uur er gemiddeld in een uur zijn verstookt.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 23:11 ]