RAID?!?! Doen of niet doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• demirdag
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-08-2025
Mensen,

Ik ben een nieuwe computer aan het samenstellen en zit te denken om twee harde schijven in RAID 0 opstelling te zetten zodat ik kan genieten van de snelheidswinst die hierbij komt kijken.

Ik hoor echter geluiden dat dit een erg onveilige oplossing is omdat wanneer één van de schijven klapt, je al je data verliest. Dit is mij bekend, echter vraag ik me af in welke mate je hiervoor bang moet zijn.

Ik ben een gamer en downloader wat betreft mijn pc toepassingen, misschien dat dat iets zegt over het gebruik van mijn harde schijf(en).

Mijn vraag is eigenlijk:
Wat is het risico van falen wanneer ik twee HD's in RAID 0 zet.

Bij voorbaat dank...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

De kans op dataverlies is precies 2x zo groot als het risico dat je met een enkele schijf loopt.

Siditamentis astuentis pactum.

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

alle highend bakken die hier de afgelopen jaren de deur uitgingen, zijn allemaal met raptors in raid 0 geleverd. hebben er +20 draaien en nog niemand horen klagen. ik denk dat je je schijven niet te goedkoop pakken moet, maar gewoon enterpriseschijven zoals raptors of de caviar raid editions bv.

Aunt bunny is coming to get me!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
En staat je niet blind op die snelheidswinst.. RAID 0 is over het algemeen sneller als je grote bestanden (audio/video) inleest. Voor vele kleine bestanden is RAID 0 soms trager dan een enkele harddisk

iRacing Profiel

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-03 15:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

De vraag is eigenlijk:
Kun je er mee leven als het je een keer zou overkomen dat je ineens alles kwijt raakt

Dus als je nu zorgt voor een 3e schijf voor een regelmatige (geautomatiseerde) backup (tip: Syncback), dan is het probleem best oplosbaar en vaak voorkomen zal het vast niet :)

Zelf draai ik al bijna 2 jaar met RAID 0 voor Windows en videobewerking en heb MP3's en andere backups op andere harde schijven staan. Werkt/bevalt prima :)

Maargoed, theoretisch kan je RAID setup al binnen 1 week kapot gaan ... iets met kansberekeingen enzo .. maar de kans blijft bestaan. Je kunt er werkelijk geen zinnig woord over zeggen.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het komt hierop neer: OM FAQ / Beleid » Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?
En deel dit door 2, in geval van een 2-disk RAID0 ;)

Inzicht / FAQ-gevalletje, dicht dus.

Jouw topictitel had ook wel subtieler gemogen. Een vraagtekentje was echt wel genoeg geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 10-05-2005 11:23 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.