HDs tikken en detecteren extreem langzaam bij koude boot

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:39
Sinds een paar weken heb ik problemen bij koude boots. Ik heb twee S-ATA HDs in mijn systeem hangen (zie onder). Het probleem begon met een getik uit de PC en een langdurige vertraging na het IRQ overzicht (DMI detection something). Hierna startte de PC door en laadde Windows gewoon. Na een herstart herhaalde het probleem zich niet.

Het probleem werd echter erger. Het tikken begon met een harde 'ploink', en ik begon me serieus zorgen te maken (ben nogal lui in eerste instantie). Dus de PC maar eens open geschroefd en alle drives afgekoppeld om het probleem te isoleren. In eerste instantie dacht ik dat het de Maxtor HD was die defect was; data backup gedaan.

Ik twijfelde echter; opstarten werd steeds problematischer. Als ik de PC aanzette begon het tikken en kwam het ding zelfs niet eens meer op het post scherm. Herhaaldelijk aan/uit zetten (waarna de BIOS instellingen opnieuw bevestigd moeten worden) en veel wachten bracht me nog steeds wel in Windows, alwaar de beide HDs nog steeds prima functioneren.

Ik ging echter verder zoeken, en het lijkt er nu op dat het probleem zich met beide HDs voordoet; afkoppelen van beiden zorgt voor een probleemloze start (totdat er een boot volume nodig is uiteraard).

Het lijkt dus een probleem gerelateerd aan een koude boot. Maar welk onderdeel is hiervoor verantwoordelijk? Beide HDs moet ik nog checken met Maxtor's PowerMax en Hitachi's tegenhanger hiervan, maar ik vermoed dat zij niet de schuldigen zijn.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Voltagelijnen stabiel ? (met name bij booten)

[ Voor 33% gewijzigd door under-world op 10-05-2005 10:52 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HDD's tikken als ze aan 't overlijden zijn. Ik zou dus zo snel mogelijk (als je dat nog niet gedaan hebt) backups maken op DVD (niet op je andere HD, die kan net zo kapot zijn namelijk) en die testtooltjes er overheen gooien.
Wanneer ze ook maar iets van errors geven, terugsturen naar Maxtor. Dan heb je in de tussentijd vast nog wel ergens een klein schijfje liggen waar je tijdelijk mee kan werken.

Verwijderd

Tikken zijn nooit goed! Maak je back-ups, en ruil ze om! Die zijn met een paar dagen hartstikke dood.

• Dr. Strangelove
Even een update:

Ik heb helaas nog steeds geen run kunnen uitvoeren van de HD testtools, later vanavond. Toch vermoed ik dat de HDs in orde zijn: de PC blijkt bij nader testen ook zonder S-ATA / IDE drives (CD/DVD branders) niets te doen bij een koude boot. Het tikken bleef echter!!! Bij nader inzien bleek dit dus NIET uit de HDs te komen, maar van het moederbord. Twee korte tikken achter elkaar, tik-tik, tik-tik, tik-tik. Ik kan mij alleen voorstellen dat dit uit de onboard speaker komt... in elk geval uit de richting van de PCI sloten. Lastig om te pinpointen...

Een paar keer aan/uit zetten levert wel weer een post op; BIOS in om instellingen te saven, en na veel pijn en moeite worden de schijven gevonden en start de PC door. Het tikken van het mobo is dan ook weg.

Een ander vreemd probleempje schiet me opeens te binnen: in FireFox hapert de PC soms even bij het laden van een pagina; de HD toegang stokt ook (te horen aan het haperen van de muziek in iTunes die altijd speelt bij mij). Dit heb ik eens eerder meegemaakt in een grijs verleden op een andere PC... dat probleem verdween toen 'opeens'... dit probleem is ongeveer gelijk met het bootprobleem opgetreden voor zover ik mij kan herinneren.

Ik weet dat ik een vaag probleem heb... ik vermoed toch dat het moederbord de geest aan het geven is. HD tests vanavond en eventueel van het weekend door ze aan een andere PC te hangen (heb bij mijn ouders ook een PC met S-ATA staan) zullen uitsluitsel geven over de status van de HDs, maar ik denk dat dit topic in een ander subforum thuis gaat horen...

De FAQs heb ik doorgenomen. Hierdoor kan ik een aantal veel voorkomende issues uitsluiten:

- voeding is een 450W Enermax, degelijk en heeft nooit voor problemen gezorgd. Voeding is in BIOS ook stabiel. probleem doet zich ook voor als HDs en CD/DVD drives zijn afgekoppeld (dus minimum belasting).
- swappen van de S-ATA stekkers en aansluitingen op de HDs maakt niks uit.
- HDs zijn minder dan een half jaar oud beiden en functioneren probleemloos in Windows.
- PC is niet overklokt.

Tot slot misschien nuttig: probleem is spontaan ontstaan, m.a.w. geen enkele hardware wijzigingen of dramatische software/firmware wijzigingen kunnen er aan ten grondslag liggen, noch is de PC ruw behandeld recentelijk (of ooit ;) ).

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-05-2005 16:41 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

IK zou het moederbord eens onder een halogeenlampje ofzo eens grondig inspecteren. Misschien dat je bolle condensatoren ziet, of ergens een bruin plekje ofzo. Als je de PC speaker afkoppelt hoor je dan ook getik ? Dat getik is dat geen relais ofzo wat je hoort doordat ergens toch iets niet lekker zit en voor sluiting zorgt ? Hoe lang heb je die voeding btw? JE zou denken dat een Enermax het probleem niet veroorzaakt maar het kan ook exemplarisch zijn. Misschien kun je toch even van iemand de voeding wisselen, of hem openschroeven en inspecteren om er zeker van te zijn dat die het probleem niet veroorzaakt. Volgens mij kun je alleen door trial en error de oorzaak van dit soort problemen traceren.

• Dr. Strangelove
Allemaal goede tips... helaas heb ik al mijn reservespul bij mijn ouders liggen, dus de voeding kan ik niet checken :( Overigens zat ik verkeerd, het is geen Enermax maar een Antec. Niet dat dat veel verschil zal maken... op condensatoren zal ik checken, evenals de PC speaker.

Verwijderd

Als ik mijn cv ketel aanzet gaan de pijpen ook tikken. Dit komt omdat ze snel opwarmen en daardoor uitzetten. Ik hoop niet dat dit ook het geval is op jouw moederboerd

Dus dat na het aanzetten een bepaalt gedeelte van je moederbord of een pci/agp kaart opwarmt en daardoor uitzet.

Overigens kunnen en mogen printplaten die warm worden zoals een snelle video kaart wel uit te zetten maar dit mag niet zo heftig zijn dat ze gaan tikken. Als dit wel zo is bestaat de kans dat er printbreuken optreden.

Voorbeelden van printen die uizetten zijn oude televisoie en crt monitoren als je ze uizet hoor je na een paar mintentikken uit de kast komen dit komt dus door het krimpen van de printplaten.

Tegenwoordig hoor hoor ik het niet meer in mijn nieuwe crt monitor en televisie. Mischien dat ze nu betere printen maken die minder uizetten of zelfs helemaal niet meer

• Dr. Strangelove
Nou, het is een heel regelmatig tikken: tiktik, tiktik, tiktik... en alleen de eerste koude boot. Bij het uitzeten nog een tik, en vervolgens elke keer bij het aan en uitzetten een tik maar niet tijdens het draaien zelf... ik heb wel een gloednieuw reserve mobo liggen maar daar zitten geen S-ATA aansluitingen op :(

Verwijderd

Het probleem kan van alles zijn helaas. Maar ik zou als eerste een andere voeding proberen in dit geval.

• Dr. Strangelove
En dat heb ik dan ook gedaan :)

Eerst de HDs net gechecked in een andere PC met S-ATA aansluitingen, die waren picobello. Toen een no-name 300W voeding erin gehangen en ziedaar: geen getik van met mobo en een gezonde boot.

Ben benieuwd of het IE/Firefox probleem ook weg is.

En nu de bon maar zien te vinden... Antec geeft 3 jaar garantie. Iemand ervaringen met RMA zonder originele bon? Ik denk niet dat ik die nog heb na anderhalf jaar...

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Plague schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 10:53:
Ik zou dus zo snel mogelijk (als je dat nog niet gedaan hebt) backups maken op DVD
Dat dacht ik nou ook gisteren toen ik 360gb wou backuppen, dat werkt dus niet op DVD's bij enorme hoeveelheden data.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1