Systeem bevriest vaak (Duron - MSI k7TPro2A)

Pagina: 1
Acties:

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 15:45

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
Hoi,

Mijn systeem heeft laatst een mobo+proc transplantatie ondergaan, en nou heb ik de volgende problemen:

* Bij de POST blijft het POST scherm na detectie van HD nog zo'n 15-20sec staan in plaats van verder te gaan naar het volgende scherm.
* Indien hij verder boot blijft het systeem op de raarste momenten hangen, en met hangen bedoel ik dat het beeld bevriest en hij totaal niet meer reageerd op toetsenbord/muis. Dit gebeurd tijdens de installatie van Win2000 en tijdens gebruik (als de installatie goed ging dus). Ik heb Windows 2000 er nu 2 keer opgezet, en beide keren was het probleem er meteen en bleef het ook na instellen van drivers (ook Via 4in1).
* Tijdens het branden met Nero gaat de buffer van mijn brander steeds op en neer van 20% naar 100% terwijl de geheugenbuffer van Nero netjes op 99% blijft hangen.

Mijn systeem:
* AMD Duron 700@850 (op 700 ook problemen)
* MSI K7T Pro2A
- Plextor 12x10x32A (Pri. Master)
- Asus 6x24x DVD-ROM (Sec. Master)
- ZIP100 (Sec. Slave)
* 256Mb PC133 @133
* Promise FastTrak66
- Quantum Fireball LM Plus 20,4Gb x2 in RAID0
- Maxtor 17,2Gb HD 5400rpm
* SB Live! Value
* Realtek 10/100Mbit NIC

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Ik heb ook een MSI K7T-Pro 2A met duron 700@850, en mijn systeem bleef ook vaak hangen nu ook nog af en toe. Ik had daarvoor met oude systeem nooit problemen. Op 700 bleef hij ook hangen bij installaties en zo. Toen had ik mijn irq's in de bios vastgelegd en niet auto laten doen want toen stonden mijn video kaart, geluids kaart, en netwerk kaart op hetzelfde irq zonder conflicten in win98. Maar ik vind dat hij nog te vaak blijft hangen. Ik wil hem in gaan ruilen want hij bevalt me niet goed.
:(

Verwijderd

Ligt aan het mobo en aan mij, want overgeklokt loopt ie niet altijd goed. Ik heb de ene keer 1000@1100 op 1,650 Volt en de andere keer moet ik naar 1,850 om fatsoenlijk te booten. ondertussen zit ik al een paar dagen probleemloos op 1,7 volt. Ik zou eens wat aan het voltage gaan klooien.

Het is zeg maar de "liefde" van het mobo dat goed zorgt voor de processor en hem teruggooit naar de oorspronkelijke stand als je iets te hoog klokt met iets te weinig voltage. heb je er genoeg gegeven dan draait ie superstabiel i.c.m. Win ME. IRQ verdeleing is idd ook zeeer vaag }:O

Verwijderd

Het zou nog weleens die SB live en die Realtek NIC kunnen zijn. Zelf had ik ook erg veel last van bevriezingen. Ik heb trouwens een Abit KT7-Raid. Ik moest mijn IRQ5 (SB live heeft grote voorkeur voor IRQ5)uitzetten en ook de SB16 emulatie. Toen had ik opeens niet meer last van bevriezingen.

Ik kwam er ook achter dat mijn SB live alleen op een IRQ moest zitten anders had ik weer last van bevriezingen. De SB live zat eerst ook samen met die Realtek NIC bij mij.
Wat betreft windows. Die geeft geen IRQ conflict aan maar er was bij mij wel sprake van een Conflict.

Nu draai ik sinds een week pas stabiel, als je er niet uit komt zou ik gewoon ff Tech support van je mobo-maker mailen. Had ik ook gedaan. Soms willen ze nog wel eens met een oplossing komen.

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
Ik heb in de BIOS alles behalve de NIC een eigen IRQ toegewezen (zie je ook bij opstarten). De NIC deelt zijn IRQ met de USB poorten.

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
dat had ik eerst ook. bij mij lag het aan me keyboard, die zat alleen in de usb, nu die ook in de ps/2 zit start ie veel sneller.

als het daar niet aan ligt moet je ff kijken bij die vage lampjes op je mobo... (zo kwam ik er8er waar het aan lag)

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 10:36

J.apiooo

FWN

Wat dacht van van een redelijk gare geheugenmodule???? Is niet aangenaam, maar kan deze gevolgen hebben... Probeer er eens een andere in te zetten, dan kom je er snel genoeg achter!

Jaap

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
Mijn geheugen heeft in het vorige moederbord meer als een half jaar stabiel gelopen... dus dat zal het probleem ook niet zijn...

Verwijderd

Rain, wat was dat dan voor een mobo/cpu?

Ik heb hier ook 128Mb (2x64MB PC-100) geheugen dat om m'n P5A met K6-2/500@550 prima loopt maar op dit KT7-RAID systeem geeft het constant errors en problemen...

Verwijderd

En misschien moet je na het starten van het systeem voordat'ie naar windows boot even kijken welke kaarten IRQ's delen. De AGP en de SCSI (als je die hebt) willen bijvoorbeeld meestal geen IRQ delen via de hardware.

Als Windows het zelf na het booten doet geeft het bijna nooit problemen, maar daarvoor wel.

Heb je het PCI-slot naast de AGP leeg gelaten? Die deelt dus met de AGP .. meestal..

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
Ja, 1e PCI slot is leeg... en het vorige mobo was een Abit KA7 met Athlon classic...

En mijn volgende mobo word toch weer een Abit of Asus hoor...

Over het IRQ delen: Er wordt niks gedeeld door de kaarten behalve de netwerkaart, die deelt met de USB controller.

• Pnothy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01-2024
Dat van dat branden heeft volgens mij nix te maken met dit probleem, dat heb ik ook al gelezen in een ander topic over buffer underruns geloof ik.
Als je op 10x brandt zou dat dan opgelost moeten zijn.

En idd is zoiets vaak wel een probleem met IRQ's en kaartjes die niet tevreden zijn met hun plaats in het mobo.
Bij mij bleef hij eerst niet hangen, maar deed hij wel vaak 'random' reboot en te vaak blauwe schermen :(

ff wat met biosversies, driverversies gespeeld en wat kaarten verwisseld en toen werkte het wel (en nu nog steeds).
En dat was dus op die KA7 van jou, het ligt echt niet aan MSI volgens mij, dit mobo is het stabielst en best getest van de KT133 mobo's, dus je zou goed moeten zitten daarmee.

Persoonlijk vind ik die Live een zeurkaart. Doet vaak erg moeilijk. Maar ik heb hem nu getemd... :)
Pagina: 1