Toon posts:

Linux kernel 2.6 & XP vs HyperThreading

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb eens gezocht naar benchmarks tussen de performance van XP- en de Linux kernel 2.6 met HyperThreading, maar ik kon helaas geen recente benchmarks met de Linux kernel 2.6 vinden. Wel heb ik op het Internet gelezen dat de Linux kernel 2.4 vrij slecht presteerde met HyperThreading, en in sommige gevallen 30 tot 40% slechter dan single cores scoorde. (kan ff de bron niet meer vinden). Dit artikel was in ieder geval al een paar jaar oud, en bovendien was de HyperThreading benchmark met kernel 2.4 gemaakt.

Zelf ben ik van plan om Gentoo te gaan draaien op een P4 2.6GHz HT, 512 MB RAM met kernel 2.6.11. Aangezien in Linux kernel 2.6 HT is verbeterd vraag ik me af of iemand nog ergens benchmarks heeft met Linux kernel 2.6 HT vs XP, of dat iemand er even wat over kan vertellen die zelf HT heeft en wat ie vind van de performance van HyperThreading tussen XP en Linux kernel 2.6 ?

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 09:19

Arx

Two Thoughts Ahead!

Is dat dan je enige weerhouding om niet Linux te gaan draaien? Anders zou ik zeggen: installeer Linux en meet het zelf op. ;)

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Hier. De eerste hit in google op "linux hyperthreading benchmarks". Benchmarks van Linux 2.6.2, dus niet heel recent, maar er stonden nog wel meer hits bij... Benchmarks vs. XP lijkt me heel lastig: er zijn niet heel veel programma's die op beide systemen in principe even snel draaien :P

[ Voor 28% gewijzigd door wzzrd op 10-05-2005 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het artikel van "Linux 2.6 and Hyper-Threading" ziet er over het algemeen wel goed uit . . .

Jammer dat er geen echte benchmarks zijn tussen XP en Linux kernel 2.6. Misschien zijn hier nog mensen die zelf XP hebben draaien met HyperThreading en daarnaast ook nog Linux kernel 2.6.x draaien en hun ervaringen in de praktijk willen vertellen met HT?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:12

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
wat wil je dan testen?

de OS'ses zijn zo verschillend, weinig gelijke software, dat je appels met peren zit te vergelijken

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Misschien kun met een programma zoals blender kijken welk bestuuringssysteem sneller rendert. of met quake 3 demo fps meetingen verrichten.

Maar zoals al gezegt is het is een lastige test. Ik ben bang dat je met de door mij genoemde testen ook geen duidelijke resultaten krijgt.

Maar het proberen kan geen kwaad. Doe anders een paar testjes en posts ze hier. :)

[ Voor 14% gewijzigd door yeadder op 10-05-2005 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb niet het hele verhaal vertelt, hier komt ie:

Mijn ouders hebben een PC op hun kamer die ze alleen maar gebruiken om hoogstens een uurtje per dag op te surfen en hun digitale foto's op te dumpen. Echter is de PC uitgerust met allerlei hardware zoals een ingebouwde TV- en radio-kaart, die ze toch niet gebruiken. Nu vind ik dat vrij zonde en wil ik hun PC gaan gebruiken aangezien ze toch niet gebruik maken van de features die de PC heeft. Het belangrijkste om hun PC te gaan gebruiken zit em echter in de performance, het snelheidsverschil tussen mijn huidige pc en die van m'n ouders moet 't uiteraard wel waard zijn.

Echter zit ik nu te overwegen of het, 't wel waard is om hun PC te verplaatsen naar mijn kamer aangezien ik dan allerlei kabels die door 't huis zijn getrokken moet verplaatsen. Bovendien zit hun hdd vol met allerlei troep, alles zit maar een beetje ergens in een directory gedumpt, en winxp is mede daardoor ook ontzettend traag geworden. Als ik hun partities ga formatteren zal 't echt een enorme klus worden om vast te stellen welke data nou wel of niet nodig is.

Ik ben van plan om op de HyperThreading PC, Gentoo (stage1 of 3, zit nog te twijfelen) te gaan draaien met de meest recente Linux kernel (nu nog: 2.6.11). Er komen dagelijks gebruikte applicaties op zoals:

Terminal, Firefox, GAIM, XChat, UnrealIRCD, MPlayer ProFTPD de lichte window manager Xfce met veel plugins (weather,cpu/ram/swap use,quick launch bar,mini commandline,xfce menu, workspace) af en toe nog openoffice, azureus/limewire,liferea (news reader) en voor de rest nog games zoals Medal Of Honor Allied Assault/Sperhead/Breakthrough en America's Army, Quake, CoD.

De bovenstaande apps draaien nu ook al op mijn P4 2GHz PCtje.

ok hier komen de specs:

Mijn PC
Processor: Pentium 4-2000 MHz CPU+Koeler
Geheugen: 512 MB Rambus PC-800
Moederbord:Asus P4T-E i850 Rambus Socket 478
Harddisks: 80GB Maxtor U-133 7200RPM
Videokaart:GF4 TI 4200 64 MB (+TV-Out+DVI)
CD-Rom & DVD-Rom: 16x48x LG DVD-Rom
CD & DVD branders: 32x10x40x MSI Starspeed Rewriter
Geluidskaart: Creative SoundBlaster Live 5.1 (Digital)
Netwerkapparatuur: 3Com Etherlink XL 10/100 PCI (3c905c-tx)
Kast: Design 300Watt P4 Miditower
Speakers: Creative FPS 1600 Speakers

vs

(Ouders PC)
Processor: Pentium 4-2.60CGHz + HyperThreading
Geheugen: 512MB DDR-SDRAM 333MHz
Moederbord: Asus P4SD-LA (3 PCI, 1 AGP, 4 DDR DIMM, Audio, Video, LAN)
Harddisks: 120GB Ultra DMA hard drive(7200rpm)
Videokaart:GFX5200 128 MB
CD-Rom & DVD-Rom: DVD drive 16x max.
CD & DVD branders: HP DVD-writer +R/+RW 4x
Geluidskaart: Creative SoundBlaster Audigy 2
MPEG & TV kaarten: Hauppauge WinTV-PVR TV and FM radio tuner
Netwerkapparatuur: 10/100BT network interface
Kast:http://www.onlinereporter.com/Charts/tor353/hp%20media%20center%20pc.white.2.jpg
Speakers: Altec Lansing 2.1 speakers with subwoofer

Denken jullie dat het gebruiken van deze pc de performance wel waard is?
Pagina: 1