Toon posts:

[Alg] Mijn partities worden steeds gedeeld als C$ etc *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo iedereen,

Ik meen dat er iets vreemds aan de hand is met mijn computer, Als ik bij de properties van mijn drives ga kijken onder de tab "sharing", staat er dat deze gedeeld is met share name c$ of e$ naargelang de stationsletter.

Als ik dit wijzig in "do not share this folder" geeft Windows me deze boodschap: "This share was created for administrative purposes only. The share will reappear when the Server service is stopped and restarted or the computer is rebooted are you sure you wish to stop sharing c$ of e$

Dit lijkt me echt niet normaal, scans naar spyware en virussen leveren niets op. De sharestatus komt steeds terug na ELKE reboot :( ik wil mijn drives helemaal niet sharen...

antispyware tools: Spybot , adware, Spysweeper

Virus scanner : Nod32

Bij Zonealarm vind ik ook niet echt vreemde programma's. Weet er iemand wat er aan de hand is?

many thanks :)

• LegacyCode
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:00

LegacyCode

De crack van de division

Dit is standaard gedrag van Windows.
Door middel van paar registry keys kan je dat wel afzetten.
Enige nadeel is dat je dan volledig geen administratieve taken kunt doen vanop afstand.
Te denken valt aan remote services aan/uit zetten ed.

Zie http://www.petri.co.il/disable_administrative_shares.htm voor info om die shares af te zetten.
Na die registry tweak wel opnieuw opstarten ;)

[ Voor 24% gewijzigd door LegacyCode op 09-05-2005 22:49 ]

legacycode.net

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Dit is helemaal niet vreemd, standaard worden deze partities gedeeld met de share naam [driveletter]$.

Het is niet zo dat iedereen deze shares kan benaderen, in principe kan je dat alleen als Administrator en heb je dus het juiste wachtwoord nodig (als er geen wachtwoord is ingesteld kun je niet eens connecten).

If I can't fix it, it ain't broken.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:26

Scatman_II

R9500 Pro >:)

LegacyCode schreef op maandag 09 mei 2005 @ 22:46:
Dit is standaard gedrag van Windows.
Door middel van paar registry keys kan je dat wel afzetten.
Enige nadeel is dat je dan volledig geen administratieve taken kunt doen vanop afstand.
Te denken valt aan remote services aan/uit zetten ed.
Errm, weet je dat zeker? Het lijkt me toch niet erg normaal dat windows je complete schijven standaard deelt... Van je shared docs kan ik me ergens nog voorstellen dat microsoft dat automagisch terugveranderd, maar het delen van je complete schijven lijkt me niet echt veiligheidsbevorderend...

[edit]
Ok, blijkbaar is dit dan toch normaal?
Ik kan alleen op mn eigen pc niet vinden wat jij op de jouwe ziet? Hier lijken mn schijven gewoon ongedeeld :)

[edit2]
Jahaa, ik ben overtuigd :+ Het klonk me alleen zo vreemd in de oren, nu iedereen zit te klagen over veiligheid van alles en de ene na de andere veiligheidslek-patch verschijnt voor elk klein stukje software dat je hebt :P Maargoed, weet wat wijzer B)

[ Voor 27% gewijzigd door Scatman_II op 09-05-2005 23:00 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Dit is wel normaal, niets om je druk over te maken :)
http://www.windowsnetwork...AdministrativeShares.html

Tjonge, wat traag... maar neem het nou maar aan! :P

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 09-05-2005 22:49 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Oef bedankt voor de geruststelling! Beetje gehyped omdat er bij ons op school een mafketel zit die pc's aan het hacken is van leerlingen :(

Ik was net mijn pc ff in save mode gaan scannen :) Gek dat het me na al die jaren nog niet opgevallen is |:(

anyway nogmaals bedankt voor de snelle replies!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Moet je voor de grap eens [google=c$ "This share was created for administrative purposes only"] doen ;)

http://support.microsoft.com/?id=816524 is het voor Win2k3, maar gelijksoortige artikelen zijn er ook voor andere OSsen.

offtopic:
Maar goed, woei \o/
Noem een volgende keer ook even je OS, erg relevant. Sterker nog: verplichte info als je het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Sticky_off.gif WOS Policy leest :P Ik pas het nu even iets aan "pour le search".

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is inderdaad default gedrag voor elke windows versie die gebaseert is op NT, dus NT, 2000, XP, 2003. De rechten op die hidden shares zijn dat ze alleen voor een administrator te gebruiken zijn. Zolang je dus een beetje verstandig omgaat met gebruikersaccounts en niet iedereen admin maakt en de admin-accounts met een goed password beveiligt is er ook niets aan de hand. Ze zijn weg te halen, maar er kunnen dan wat vreemde verschijnselen optreden omdat windows hier soms onder water ook gebruik van maakt.

Verwijderd

Weet iemand toevallig hoe dit zit?

Als je eenmaal bent ingelogd als admin (op mn thuisserver) onthoud hij die wachtwoorden, terwijl ik dat niet wil. Ik wil bijvoorbeeld eenmalig een verbinding maken, maar daarna blijft hij de credentials onthouden...

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 09:54:
Weet iemand toevallig hoe dit zit?

Als je eenmaal bent ingelogd als admin (op mn thuisserver) onthoud hij die wachtwoorden, terwijl ik dat niet wil. Ik wil bijvoorbeeld eenmalig een verbinding maken, maar daarna blijft hij de credentials onthouden...
Even restarten en weg zijn de wachwoorden.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
wwillem schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 14:35:
[...]

Even restarten en weg zijn de wachwoorden.
tenzij je hebt aangevinkt dat je ze wilt onthouden ;) .

If I can't fix it, it ain't broken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Herstarten 8)7

Niemand die op het idee komt op net use /? eens beter te bekijken?

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 10-05-2005 22:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Dat is dus niet helemaal zo. Als ik als admin op mn server (W2k3) verbinding maak met c$ (die alleen te benaderen is door de admin) hoef ik geen credentials in te vullen terwijl ik NOOIT aanvink dat ie mn wachtwoord moet onthouden.

Verwijderd

Ik zie ff de docs van net use. Persistent = no.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 08:59:
Dat is dus niet helemaal zo. Als ik als admin op mn server (W2k3) verbinding maak met c$ (die alleen te benaderen is door de admin) hoef ik geen credentials in te vullen terwijl ik NOOIT aanvink dat ie mn wachtwoord moet onthouden.
Als de credentials van de aangemelde gebruiker overeenkomen met de credentials van een gebruiker met rechten op de betreffende share, hoef je nooit een wachtwoord in te vullen. Als ik mijn laptop op de zaak gewoon in het domein heb hangen, dan kan ik ook overal bij zonder wachtwoorden in te tikken. Is ook niet gek, ik heb dan immers zo'n beetje alle mogelijke rechten. Als ik vervolgens mijn laptop opstart terwijl hij niet in het domein zit, dan moet ik wel gebruikersnaam en wachtwoord intypen om verbinding te kunnen maken. Dat hoef ik dan maar 1x te doen, totdat ik mijn laptop opnieuw opstart. Daarna moet ik de eerste keer weer een wachtwoord intypen.
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 09:02:
Ik zie ff de docs van net use. Persistent = no.
Dat zorgt ervoor dat een gemaakte network-mapping niet opnieuw gemaakt wordt nadat de computer opnieuw opgestart wordt.
Dus als je doet:
code:
1
net use e: \\server\share /persistent=no

dan zal in je verkenner de drive e: verschijnen als network-mapping. Na opnieuw opstarten is deze mapping weer weg. Terwijl als je doet:
code:
1
net use e: \\server\share /persistent=yes

de mapping er na opnieuw opstarten nog steeds zal staan. (Lees: opnieuw aangemaakt wordt)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 09:20 ]

Pagina: 1