[Discussie] backup methoden

Pagina: 1
Acties:
  • 662 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb zelf een Lacie 200GB Porsche drive om mijn beide pc's (160 en 40GB) netjes te backuppen. Iedereen zeurt hier op GoT echter dat hij zijn/haar data kwijt is na een hd-crash. Ben ik de enige die bereid is om 150 euro uit te geven aan een beetje veiligheid? :)

Ik backup altijd gewoon met Windows Backup, koppel dan de externe schijf af en berg hem veilig op aan de andere kant van het huis.

Ik zou dus wel eens willen weten:

- Gebruik je een externe schijf om je gegevens veilig te stellen bij een ontploffende voeding/blikseminslag enz.?
- Zonee, waarom niet?
- Welke schijven gebruiken jullie?
- Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
- Met welk programma backuppen jullie?

En andere info uiteraard.

Mijn bedoeling is hier een centraal topic van te maken over backuppen, in een poging het aantal meldingen 'Mijn HD is gecrasht, data weg :'( ' te verminderen :+

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:42
Ik maak in mijn 2 systemen (server --> linux, Werkstation --> XP) gebruik van software mirroring, toevallig heb ik vorige week een HD crash gehad bij m'n server en binnen een half uurtje was hij weer draaiend!

Het enige verschil met de situatie van jou is dat mijn "backup-schijf" in de PC blijft zitten en meedraaid! maar zo is hij wel altijd up to date.
Allebeide pc's staan op een geaarde stroombron dus de risico's zijn nihil

[ Voor 20% gewijzigd door Evos op 09-05-2005 21:43 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Zakelijk hebben we een tape-backup van de server. Mijn lokale systeem hoef ik niet te backuppen omdat ik een image op de server heb staan. Verder heb ik deze image nog op CD. Alle data wordt op servers opgeslagen welke een gecontroleerd backup-regime hebben. Dit werkt echt ideaal omdat het Windows automatisch mijn offline mappen weer synchroniseerd met het netwerk.

• Tim_R
Evos schreef op maandag 09 mei 2005 @ 21:42:
Ik maak in mijn 2 systemen (server --> linux, Werkstation --> XP) gebruik van software mirroring, toevallig heb ik vorige week een HD crash gehad bij m'n server en binnen een half uurtje was hij weer draaiend!

Het enige verschil met de situatie van jou is dat mijn "backup-schijf" in de PC blijft zitten en meedraaid! maar zo is hij wel altijd up to date.
Maar mocht je voeding de geest geven zit je toch met een probleem... Daarom heb ik voor een externe gekozen ipv raid1.
djluc schreef op maandag 09 mei 2005 @ 21:43:
Zakelijk hebben we een tape-backup van de server. Mijn lokale systeem hoef ik niet te backuppen omdat ik een image op de server heb staan. Verder heb ik deze image nog op CD. Alle data wordt op servers opgeslagen welke een gecontroleerd backup-regime hebben. Dit werkt echt ideaal omdat het Windows automatisch mijn offline mappen weer synchroniseerd met het netwerk.
Ideaal, zo'n server wil ik ook :P

BTW, een image op cd? Dan heb jij niet veel data...

[ Voor 35% gewijzigd door Tim_R op 09-05-2005 21:47 ]

Verwijderd

Ik gebruik een externe HD als volgt:
Back up data van mijn werk, en thuis.
meenemen van data van thuis naar vriendin en vrienden. (zit nog wel eens veel mp3tjes bij )

Freecom FHD2 120 GB (2 jaar oud ongeveer)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 21:46 ]

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

(jarig!)
Ik gebruik zelf externe USB schijfjes voor backup's van de belangrijkste dingen, zoals foto's / films. Dat is eigenlijk de enige data die je bij een crash niet meer kunt vervangen. Heel veel mensen doen dit inderdaad niet, en ik heb al diversen keren mensen gehad die bijvoorbeeld 6 maanden babyfoto's kwijt waren... :'(

Alleen die ene externe USB schijf zit vrijwel altijd aan mijn systeem, waardoor dit systeem natuurlijk niet waterdicht is. ;)
Hierbij heb ik ook nog een DVD backup van de digitale foto's / films die op een andere plek ligt.

Het mooiste zou ik toch een betaalbaar tape backup systeem hebben of iets in die trant... >:)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

regelmatig maak ik een dvd met m'n data

maar het OS en de programma's daar maak ik geen backup van. een systeemimage van een half of een heel jaar weer up to date maken kost mij meer tijd dan het even opnieuw te doen..

plus het feit dan ik dan de meest recente programma's download zonder de troep van oude versies vind ik ook wel prettig.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• The Eagle
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Uit professioneel oogpunt zeg ik: iedere situatie heeft zijn eigen beste backup-strategie, met bijbehorende hardware en software. Dat geldt zowel voor groot als klein, en heeft inderdaad ook te maken met hoe sterk je aan je data gehecht bent. En dat zal voor iedereen verschillen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tim_R
adoy schreef op maandag 09 mei 2005 @ 21:49:
Ik gebruik zelf externe USB schijfjes voor backup's van de belangrijkste dingen, zoals foto's / films. Dat is eigenlijk de enige data die je bij een crash niet meer kunt vervangen. Heel veel mensen doen dit inderdaad niet, en ik heb al diversen keren mensen gehad die bijvoorbeeld 6 maanden babyfoto's kwijt waren... :'(

Alleen die ene externe USB schijf zit vrijwel altijd aan mijn systeem, waardoor dit systeem natuurlijk niet waterdicht is. ;)
Hierbij heb ik ook nog een DVD backup van de digitale foto's / films die op een andere plek ligt.

Het mooiste zou ik toch een betaalbaar tape backup systeem hebben of iets in die trant... >:)
Ik laat sowieso alle mooie foto's zsm afdrukken; elektronica is nou eenmaal niet te vertrouwen. Als je foto's kwijt bent is dat gewoon mooi klote. En uiteraad heb je (ik dan :+ ) altijd net de dag van tevoren je gigantische CF-kaart van 512MB helemaal geformatteerd... Een keer heb ik een crash gehad waarbij ik naar een computerboer was gegaan die mijn gegevens teruggehaald had en op een externe hd gezet, mijn oude hd weggeflikkerd en alles op de nieuwe gezet. Was die sukkel Document and Setting vergeten en had die externe hd alweer meerdere keren helemaal volgeschreven...

Dat was balen (Ik zet altijd al mijn data in Mijn documenten, genesteld in C:\Documents and Settings\username\Mijn documenten)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Timmyboy_ schreef op maandag 09 mei 2005 @ 21:38:
Ik heb zelf een Lacie 200GB Porsche drive om mijn beide pc's (160 en 40GB) netjes te backuppen. Iedereen zeurt hier op GoT echter dat hij zijn/haar data kwijt is na een hd-crash. Ben ik de enige die bereid is om 150 euro uit te geven aan een beetje veiligheid? :)

Ik backup altijd gewoon met Windows Backup, koppel dan de externe schijf af en berg hem veilig op aan de andere kant van het huis.
Ik gebruik vrijwel hetzelfde als jij. Eerst zit er een extra HDD in mijn server waar ik m'n backups op wegzet met Windows Backup, en periodiek kopieer ik de recente backups naar een externe LaCie 250GB schijf, die ik daarna weer loskoppel van de server en van het lichtnet. Zelfs bij een directe blikseminslag heb ik dus altijd nog een backup van redelijk recente datum.

Enige probleem is het opbrengen van de discipline om regelmatig backups te maken. Als je het druk hebt met andere dingen blijft het er wel eens bij.

RAID 1 is geen backup. Wat doe jij bijvoorbeeld als je een onaangenaam virus binnen krijgt, die je bestanden wist of wijzigt, of je gooit zelf een map weg waar achteraf bekeken toch nog belangrijke documenten in stonden? Of je overschrijft een bestand met belangrijke data met een versie die achteraf bekeken niet in orde is?

Ik haal die data dan terug van de externe schijf. Jij hebt dan niks meer omdat beide schijven in een RAID 1 set altijd synchroon lopen.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Daar ik vrij veel thuis werk staat hier een behoorlijk workstation. Dat back-upped via het internet naar een extra schijf in de server op het werk, via rsync over ssh. Die server doet datzelfde naar een extra schijf in mijn werkstation, beide via een script dat 2x per week draait. Ik vind dit ideaal: een prima off-site back-up zonder enig omkijken ernaar.

• Tim_R
Vergeet niet de ervaringen... Ik vind namelijk van mijn LaCie dat hij erg warm wordt, na twee uur kopieren issie (schatting) zo'n 45-50 graden (de behuizing dan). Hij is wel lekker stil, er zit een Seagate schijf in. :)

Ik probeer ook een beetje interesse te peilen; of het de moeite is er een mooie TS van te maken met productvergelijkingen oid zoals het 19" TFT topic (complimenten _/-\o_ ) zodat mensen aangezet worden tot backuppen... Je slaapt namelijk lekkerder dan :+

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik maak gebruik van een 40gb externe hd in een conceptronic behuizing.
deze is bedoeld voor images van 5 pc's die ik heb staan + de belangrijkste gegevens.
kan moeilijk 1,5 TB (5 pc's samen) gaan backuppen.

Verwijderd

Ik gebruik een WD 160 van 160 Gig.
Maar zit er zelfs over na te denken om die ook maar es te gaan backuppen. :)

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-02 12:44
Ik maak backups op DVD's. De echte data op 2 DVD's met winrar en quickpar, en ze worden zowel thuis als op m'n werk bewaard. Harddisks als backup vind ik niet betrouwbaar genoeg.

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Heb hier nu een paar DVD+RW's liggen om m'n mp3'tjes op te gooien, ben momenteel nog al bezig met sorteren, en zou het zonde vinden alles kwijt te raken. Al alles weer netjes staat komt het op DVD+R.

Verder kocht ik pas 'n 250GB-hd voor m'n server, ook voor backups van m'n WD 160GB, maar de server is op z'n bek gegaan. ;p
Nieuwe oplossing is dus: eerst sparen voor m'n notebook, gaat lukken ;), dan deze pc server maken, goed investeren in harde schijven! :P

En gewoon beetje investeren in dvd'tjes, zijn ook zo duur niet meer...

United we stand, and divided we fall

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer ik aan het eind van de dag mijn PC wil afsluiten, dan wordt er eerst met het backuptooltje No Hands Backup de belangrijkste data (ca 3GB aan foto's, mails en documenten) gebackupt cq gesynchroniseerd naar een RAID5 array dat als een volume op 3 van mijn 8 disken staat. Na gemiddeld een minuutje is deze klaar en dan laat het tooltje de PC automatisch afsluiten. Het kost maar één dubbelklikje en er is geen omkijken meer naar :)

Daarnaast backup/synchroniseer ik ongeveer eens in de week de inhoud van deze RAID5 array naar mijn server, welke weer is voorzien van een 4-disk RAID5 array. Tenslotte brand ik ongeveer eens in de maand de belangrijkste documenten en foto's om en om op twee Verbatim DVDRW'tjes.

Homevideos worden na het bewerken direct naar Verbatim DVD's weggebrand. Pas wanneer ik tevreden over het resultaat ben, wordt het originele DV bandje weer herbruikt. Tenzij het om een relatief gezien belangrijk evenement gaat (bruiloft, etc), dan bewaar ik het DV bandje in een donkere plaats en druk ik een nieuw DV bandje in de cam :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 10-05-2005 09:43 ]

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
blizt schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 09:33:
Verder kocht ik pas 'n 250GB-hd voor m'n server, ook voor backups van m'n WD 160GB, maar de server is op z'n bek gegaan. ;p
Nieuwe oplossing is dus: eerst sparen voor m'n notebook, gaat lukken ;), dan deze pc server maken, goed investeren in harde schijven! :P
Vergeet de voeding ook niet. als ik hier op GoT rondkijk gebeurd het regelmatig dat harde schijven sneuvelen door een brakke voeding.

Zelf heb ik hier een server staan in raid 5 die alles backupt van mijn workstation verder brand ik de balangrijktse gegevens op DVD+RW of DVD-RW

Verwijderd

Voor back-up maak ik eens in de maand / 2 maanden een image met ghost van me c partitie.
daar buiten word al me belanrijke data (mijn documenten, bookmarks etc) naar me 2de extrene hdd geschreven hierin zit een maxtor 9 80 gb 8mb 7200rpm.

en voor de rest af en toe ff mp3's op dvd rw fikken.

maar ik vind het nu wel veilig.

als back-up prog gebruik ik nero back-it up ben ik niet super te vrede over maar het doet zijn werk zo als het hoort.

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:23

Neo

Ik heb maar even een plaatje van mijn backupstrategie gemaakt ;) . Ik backup elke dag een image naar een 2e harde schijf. Mijn allerbelangrijkste data gaat wekelijks naar via FTP naar een datacenter die ook weer elke dag een backup maakt. En als laatste brand ik ongeveer elke maand een DVD of meerdere(twee keer) van de nieuwe data die erbij is gekomen. Deze bewaar ik in kluizen op een andere locatie.

Afbeeldingslocatie: http://img214.echo.cx/img214/1742/backup2nj.png[/URL]

[ Voor 5% gewijzigd door Neo op 10-05-2005 15:05 ]

Verwijderd

AMD user schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 10:26:
Ik heb maar even een plaatje van mijn backupstrategie gemaakt ;) . Ik backup elke dag een image naar een 2e harde schijf. Mijn allerbelangrijkste data gaat wekelijks naar via FTP naar een datacenter die ook weer elke dag een backup maakt. En als laatste brand ik ongeveer elke maand een DVD of meerdere(twee keer) van de nieuwe data die erbij is gekomen. Deze bewaar ik in een kluizen op een andere locatie.

[afbeelding]
voor prive of organisatie ?

want ik vind het overdreven voor prive

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Overdreven? De een gebruikt z'n eigen (web)server en de ander gebruikt een FTP'je ;)

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:23

Neo

Prive. Het is misschien overdreven, maar als je een paar keer dataverlies hebt geleden heb ik het er voor over. Want deze manier van backuppen kost niet erg veel. 100 euro voor een harde schijf, 40 cent voor een DVD en de ruimte op de FTP server is max 300MB voor 30 euro per jaar

Edit: Ik moet er wel bij zeggen dat ik soms in opdracht websites of foto's maak. Je kan het natuurlijk niet maken om die data kwijt te raken.

[ Voor 21% gewijzigd door Neo op 10-05-2005 10:45 ]

Verwijderd

Ik hoop nu al weken dat die van mij op de zaak een keer klapt, kan ik eindelijk een nieuwe pc halen.

Onze data staat op een linux/samba server met een IDE raid 5 config, 3 hotswap bay's lekker makkelijk en niet heel duur. Dus daar hoef ik me geen tot weinig zorgen over te maken. Of er moeten 2 schijven klappen maar dat is bijna onmogelijk!

"knock on wood" ;)

prive: 2 schijven 200 gig 1 helemaal vol met mp3's (allemaal gekocht) en divx films (ook gekocht) en "backup's" van mijn dvd's waar ik nog steeds niet an toe ben om te branden. Dus als die klapt heb ik wel een probleem. Ga volgende maand een weer externe halen om mijn muziek te backuppen vind ik iets te belangrijk om te verliezen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 10:52 ]

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10-2025

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Mijn huidige situatie is verre van wat ik het wil hebben. Ik zit eigenlijk te kijken naar een online backup mogelijkheid daar ik een snelle internet verbinding heb. Weet iemand of er bedrijven zijn die online zo'n dienst aanbieden. Of gewoon grote FTP servers.

Verwijderd

cyspoz schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 10:51:
Mijn huidige situatie is verre van wat ik het wil hebben. Ik zit eigenlijk te kijken naar een online backup mogelijkheid daar ik een snelle internet verbinding heb. Weet iemand of er bedrijven zijn die online zo'n dienst aanbieden. Of gewoon grote FTP servers.
niet zoals het hoort maar dit is toch wel 1 met de meeste traffic en data die ik ken voor 6 € per maand :)
http://www.powweb.com/

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:39
Mijn belangrijke data (voornamelijk foto's) ben ik zuinig mee. Daarom heb ik een backup op een andere harde schijf in dezelfde computer en verder nog op een externe harde schijf die ik bij mijn schoonouders heb liggen (hemelsbreed zo'n 250 meter bij mij vandaan).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topictitel zojuist dekkender gemaakt. Het gaat hier niet specifiek over het backuppen naar een externe harddisk ;) Ervaringen mbt de Externe harddisks op zich, los van het backuppen, staan en horen hier: [rml][ Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen[/rml]

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 10-05-2005 11:28 ]

Verwijderd

BalusC schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 09:42:
Wanneer ik aan het eind van de dag mijn PC wil afsluiten, dan wordt er eerst met het backuptooltje No Hands Backup de belangrijkste data (ca 3GB aan foto's, mails en documenten) gebackupt cq gesynchroniseerd naar een RAID5 array dat als een volume op 3 van mijn 8 disken staat. Na gemiddeld een minuutje is deze klaar en dan laat het tooltje de PC automatisch afsluiten. Het kost maar één dubbelklikje en er is geen omkijken meer naar :)

Daarnaast backup/synchroniseer ik ongeveer eens in de week de inhoud van deze RAID5 array naar mijn server, welke weer is voorzien van een 4-disk RAID5 array. Tenslotte brand ik ongeveer eens in de maand de belangrijkste documenten en foto's om en om op twee Verbatim DVDRW'tjes.

Homevideos worden na het bewerken direct naar Verbatim DVD's weggebrand. Pas wanneer ik tevreden over het resultaat ben, wordt het originele DV bandje weer herbruikt. Tenzij het om een relatief gezien belangrijk evenement gaat (bruiloft, etc), dan bewaar ik het DV bandje in een donkere plaats en druk ik een nieuw DV bandje in de cam :)
No hands backup in een paar minuten zeg je ?
Ik ken het progamma niet maar kan je er wat meer over vertellen

mijn data back-up zou gaan om bij elkaar rond de 8 GB aan data hoelang zou het programma daar over doen om het te backuppen naar een extrene hdd over usb2.0.
Wel te denken aan een full backup

kan NHB ook difrensiele en incredimele(vergeef me ik weet niet hoe je het schrijft) ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In een minuutje synchroniseren en backuppen, ja :) Differential backup dus. Als de backup leeg is of wanneer de data relatief veel is veranderd tov de backup, dan duurt het wel wat langer ;)

En de snelheid hangt puur af van de snelheid van de disken. Ik heb hier achtmaal 15K SCSI disken in RAID0 als bron en driemaal 15K SCSI disken in RAID5 als doel.
an NHB ook difrensiele en incredimele(vergeef me ik weet niet hoe je het schrijft) ?
Check specs op de website van de fabrikant ;)

Verwijderd

Ja wat info over programma's zou handig zijn. Dank aan BalusC voor de tip van No Hands Backup, heb ik net geinstalleerd om de backup van mijn e-mail te automatiseren.

Op dit moment backup ik mijn data verder nauwelijks of niet... ja, erg stom. Net een DVD brander besteld (nec 3540) en van plan het dan goed aan te pakken. De meeste foto's heb ik wel op DVD staan (een keer mijn HD meegesleept naar iemand met een DVD brander), maar ik maak ook images van de CD's die ik koop en het zou handig zijn om een programmaatje te hebben dat automatisch kijkt of er in bepaalde directories data is bijgekomen, en dan vraagt voor een backup.

Mozilla Firefox kan overigens zelf zijn bookmarks automatisch backuppen, zelfs naar een webserver - ga ik ook maar eens instellen.

Mijn email sla ik op een usb-stick op, maar stuur ik ook zo nu en dan (onregelmatig) naar mijn Gmail account, waar je gratis meer dan 1 gig kunt opslaan.

Backups op CD zijn volkomen waardeloos - daar kwam ik achter toen ik na enkele jaren nog wat oude data wou bekijken die na het branden op (goedkope) cd's was weggestopt in mappen - buiten bereik van zonlicht, dus. Alle cd's waren corrupt (cyclic redundancy error). Ik vraag me nu dus af hoe veilig backups op DVD zijn. Ik zie dat DVD's een betere beschermlaag hebben dan CD's (waar zijn de CD's gebleven met een dikke beschermlaag? Vroeger had Memorex die nog wel, maar tegenwoordig is het allemaal bagger). maar is er al getest wat de staat van zo'n DVD is na 2 of 5 jaar? Ik vertrouw er wel op dat ik data die ik vandaag backup, volgende week nog kan terughalen. Maar ik wil foto's op DVD kunnen opslaan met 100% zekerheid dat ik ze over 10 jaar nog kan bekijken... Moet ik ze dan toch maar gewoon afdrukken? Lijkt me eigenlijk waanzin.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34

Wat heeft dat ermee te maken? Bliksem erin is alles (hopelijk alleen je voeding)toch wel kapot, en verder heeft aarde geen extra beveiliging, alleen dat als je aan de 230V kant iets fout doet dat je kast niet onder spanning kan staan...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

alleen dat als je aan de 230V kant iets fout doet dat je kast niet onder spanning kan staan
Klopt, maar aarding vangt dus ook de statische elektriciteit op dat moordend kan zijn voor de hardware :)

• Rac-On
  • Niet online
imho is iedere vorm van backup die niet plaatsvind naar losse media (dvd/cd/tape/losse harddisk) geen echte backup, omdat het niet beschermt tegen virussen en/of brand/stroomstoring/emp achtige dingen.
me backupped dus nog lekker op tape....

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Mijn persoonlijke strategie; 1 keer per maand trek ik al mijn school werk van mijn laptop naar een externe 2.5" schijf. Dit gebeurt handmatig of met het programma filesync. Daarnaast kopieer ik dan ook al mijn foto's van mijn werkstation naar die externe 2.5". Al de andere mijn andere data van andere machines (~500gb) is mij niet zo dierbaar dat ik hier een back up van maak. Bij een crash (al eens voor gekomen) is dat dus even slikken, en dan weer vrolijk doorgaan.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

rac-on schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:17:
imho is iedere vorm van backup die niet plaatsvind naar losse media (dvd/cd/tape/losse harddisk) geen echte backup, omdat het niet beschermt tegen virussen en/of brand/stroomstoring/emp achtige dingen.
me backupped dus nog lekker op tape....
Sja, je zal je tapes toevallig op de buro hebben liggen tijdens de brand :+ Een virus kan ook kopieerbaar zijn naar de tape, echter het zal geen schade aan de tape kunnen aandichten. Net zo min aan de CD/DVD. De HDD is hier wel gevoelig voor, maar dan zou het virus de bron-HDD allang te gronde hebben geslagen ;) Stroomstoringen hebben geen invloed op losse CD/DVD'jes en losgekoppelde externe harddisks. Emp-achtige dingen zijn ook niet zo gezond voor tapes denk ik ;) CD/DVD's kunnen hier in theorie weer wel tegen, daar ze niet magnetisch zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 10-05-2005 13:30 ]

• Rac-On
  • Niet online
mwah, gelukkig heb ik altijd 1 setje tapes thuis liggen. Dus als het hele kantoor afbrand, zit ik veilig ;) maar wat je dus zegt, een tape/cd/dvd is het enige wat je niet beschermt tegen virussen, dus om die reden vind ik dat een raid1/5 array niet bepaald een betrouwbare backup maakt, evenals een netwerk sync naar een andere machine (server - workstation) bijvoorbeeld.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Op me stage worden elke nacht back-up gemaakt met een tapestreamer op 200GB tapes.
met een rotatie schema van 3 weken.
en elke maand een maand backup met rotatie van 3 maanden dus achter elkaar heb je een rotatie van een maand.
dan wordt er elk kwartaal een kwartaal back-up gemaakt en aan het einde van het jaar een jaar back-up

deze backups liggen in de server ruimte (met deur met slot afgesloten) dan nog een brand veilige kluis.
Eenmaal per week word er een tape naar de kluis gebracht (min 1km verderop verplicht) in een bank 10 km bij het bedrijf vandaan.

Buiten zulke back-up draaien op alle servers een raid.
we hebben servers met raid 0,raid 1, en raid 5.
alle hotswap.

• victorv
  • Laatst online: 17-02-2024

victorv

Locallost

rac-on schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:39:
mwah, gelukkig heb ik altijd 1 setje tapes thuis liggen. Dus als het hele kantoor afbrand, zit ik veilig ;)
...
Mwoh, heb je wel eens een restore geprobeerd en met name op een andere machine? Heb een keer meegemaakt dat tapes op een andere tapeunit niet te lezen waren (verschillende azimut).

Mensen denken altijd dat het hebben van een backup top veiligheid is. Maar ze vergeten het backup log te checken of de backup is gelukt en hebben nog nooit een restore geprobeerd...

"Accomplishing the impossible means only that the boss will add it to your regular duties."

• djluc
  • Laatst online: 20-02 15:44
Zijn er niet meer mensen die gewoon vrijwel geen data op hun eigen systeem hebben staan? Behalve een tijdelijke cache eventueel voor de snelheid? Ik vind dit echt ideaal werken maar zie dat er nog een hoop mensen zijn die anders werken.

Verwijderd

BalusC schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:29:
Emp-achtige dingen zijn ook niet zo gezond voor tapes denk ik ;)
Ik heb ooit voor 10 minuten een zeer sterke magneet bij een Onstream tape gehouden als test, die tape draait tot op de dag van vandaag perfect. Dus dat is het probleem niet lijkt me. Als je serieus om wil gaan met je tapes dan leg je ze in een dikke kluis neer. Die houd ook redelijk wat EMP tegen, iig verwacht ik.

Thuis backup methode:
Thuis backup ik mijn 'client' data naar een RAID 1 op mijn data-server, dit doe ik iedere week handmatig (batchfile openen). Vanuit mijn data-server zet ik het op een DDS3 tape van 24GB. Dat icm een goeie pool kan ik dus ongeveer 8 maanden terug (20 tapes).

Mijn domain-server die draait oa Apache/PHP/MySQL. De boot-partitie is een RAID 1, de data partitie is een RAID 5 met 1 spare part (4 schijven dus). Ook backup ik deze wekelijks via mijn data-server.

Ik werk sowieso zo veel mogelijk via het netwerk, dus als mijn client uitvalt dan ben ik hoogstens 6 dagen mail kwijt, de rest staat ALLES op mijn data-server (700GB :P ). Denk aan films/muziek/websites/etc.

Deze backupmethode (max 24gb dus) komt neer op € 3,87 per DDS3 tape, dat is 0,161 euro per GB. Mocht ik dit niet veilig genoeg vinden dan kan ik deze methode ook nog vervangen naar een RAIT (redundant array of independent tapes), maar dan moet ik wel gaan wisselen van tape's tijdens de backup. Daar heb ik nou nog niet echt veen behoefte aan.

Werk backup methode:
We hebben een StorageWorks MSL5000, dit is een tape-library van 24 tapes en 1 LTO drive (200GB). Hiernaartoe copyeren we via de backup-server (dual xeon) alle data die op onze SAN staat. Zo backuppen we door de weeks alleen de veranderingen, en in het weekend alle data (is ~360GB). We hebben dus 1 tape per dag (ma t/m vr), 3 weekset's, 3 maandsets (week/mndset's zijn altijd 2 tapes). Ook hebben we 3 tapes in de library zitten die als spare-part ingesteld zijn, mocht er een tape defect raken dan pakt hij hem automatisch over. Of ruimte tekort dan neemt hij die ook mee.

De week/maand backup's die zitten in een dikke kluis (deur is alleen al 25CM dik (bijna masief).

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 15:08 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Ik heb tijden raid-1 gedraaid voor backup. Maar hoe meer data, hoe duurder die methode werd. Toen ben ik maar simpelweg overgestapt op het backuppen op DVD's. Scheelt in kosten (Goede DVD's heb je vanaf 25 cent/stuk...dat is 5.7 cent per GB), en je hebt de mogelijkheid om 't gemakkelijk ergens anders op te bergen.

Grootste nadeel is dat DVD's over 't algemeen minder betrouwbaar worden na verloop van tijd; eens in de 5 jaar moet je toch wel gaan denken aan het opnieuw branden van je backups. Maar tegen die tijd is 90% van de oude backupdata toch niet erg interessant meer, dus valt de schade daarmee erg mee :)

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Domain controller draait op 2 sata schijfjes in raid1 (security dus...)

Verder een wekelijkse backup van gebruikers, exchange en sql op een dvdtje.
mocht het ding in de fik vliegen ben ik alleen films en muziek kwijt, wat wel te overzien is.
Aangezien ik er niet meteen van uit ga dat 't in de fik vliegt...

edit:
m'n WS is 120gb sata raid0. :X
eerlijk gezegd een hele slechte backup...

[ Voor 13% gewijzigd door DDemolition op 10-05-2005 14:59 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Thuis:

Server 1 = AD, DNS, DHCP, RIS, Fileserver, Printserver.
Server 2 = HTTP, FTP, VPN, Backupserver.

Beide een RAID5 array van 540GB

Data van server 1 (540GB RAID 5) wordt incremental gebackupped naar server 2 (540GB RAID 5).
Configuratie van server 1 en 2 wordt een ghost image van gemaakt en daarna op tape weggeschreven.

Dit gebeurt elke week van zondag op maandag tussen van 04:00 en 12:00 en volledig automatisch.

:)

Werk:

Laten we zeggen dat we 2 SAN's van elk 2TB hebben op verschillende locaties en een taperobot. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door max op 10-05-2005 15:30 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
rac-on schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:17:
Voeg diefstal aan dit rijtje toe! Ik acht het waarschijnlijker dat de apparatuur onder de arm van een inbreker verdwijnt dan dat het pand afbrandt.

De twee belangrijke onder de systemen waar ik voor zorg draaien al RAID 1 tegen hardware failure en zitten aangesloten op ontstorende UPSsen. Virussen heb ik in alle 10+ jaren computerervaring altijd nog zonder problemen aan de poort weten te stoppen (en ik snap niet helemaal wat ze met losse media van doen hebben; een back-up schijf die niet gemount is werkt toch net zo?). Diefstal is dan ook de Nr 1 reden dat ik een off-site back-up bijhoudt.

• DDemolition

DDemolition

Configuratie van server 1 en 2 wordt een ghost image van gemaakt en daarna op tape weggeschreven.
Waarmee bouw je die ghost image als ik vragen mag?
Met XP gaat dit wel maar doe jij dit een windows server edition?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tja. Ik denk dat je duidelijk een verschil moet maken tussen een "thuis" backup en een zakelijke backup. In het laatste geval, kan het niet hebben van een backup fataal zijn. Dus die moet super geregeld zijn.

Een thuisbackup is een ander geval. Als bij mij mijn huis afbrand ben ik alles kwijt. Maar eerlijk gezegd, als mijn huis afbrand heb ik wel iets anders aan mijn hoofd dan mijn MP3 collectie of zelfs mijn persoonlijke documenten. Dus that ain't a issue.

Ik heb mijn persoonlijke documenten op een raid config staan en back die up naar dvd. Meestal per maand en bewaar die DVD ook. (hoewel backup trouw is hierbij een probleem... Wil wel eens een half jaartje vergeten).

Verder vind ik mijn collectie van MP3 belangrijk. NIet omdat ze uniek zijn, maar vanwege de tijd die erin zit om ze goed te taggen. Deze staan ook gesync naar een externe HD (USB). Maar ja, daar wil murphy toch wel eens langskomen. Zoals ik zeg zo goed als altijd, zeg 364 dagen per jaar staat hij zowel op mijn HD als op mijn externe HD. Helaas ging nu net die ene dag dat dit niet is, mijn hd naar de klote.. Das pech (heel veel) van de mp3 weg. Maar ach dat bouw je wel weer opnieuw op. Heb ik weer wat te doen op die donkere winteravonden :)

Wel is het goed voor mijn backup trouw, want heb onmiddelijk weer een backup gemaakt van de persoonlijke documenten.

Ik denk dat in prive situaties (maar ook bij mkb) niet zo zeer de techniek van het backuppen het probleem is, maar de trouw en systematiek waarmee het gebeurd. Dat zie ik zelfs bij mijn zwager die een eigen bedrijf heeft. Hoewel ik hem er zeer regelmatig aan herinner: BACKUPPEN! geloof ik niet dat er een recente backup is. Kost te veel tijd en te veel moeite en het gaat toch goed??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-02 19:46

skate master

Autodesk Educator Expert

Laat mij maar lekker back-uppen op een Harddisk.
Heb het mee gemaakt dat zowel cd als dvd niet meer te lezen waren.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Harddisk bieden ook geen garantie. heb meegemaakt dat ze van 1 op het andere moment mee ophielden...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Ik heb een Lacie320 Gb als externe disk als backup alles encrypted, tevens heb ik al mijn erg belangrijke data op een 80G ide harde schijf gebackuped (alles encrypted) en die ligt in mijn auto. Als mijn huis afbrand of alles wordt gestolen heb ik altijd mijn 80G schijfin mijn auto nog, als mijn auto wordt gestolen heb ik alle data thuis nog alleen ben ik een 80G schijf armer en een auto. Oh ja ik heb ook nog een laptop 80Gb waar een backup op staat, dus knappe vent die mij van mijn data kan afhelpen 8) .

• Tim_R
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 19:56:
Ik heb een Lacie320 Gb als externe disk als backup alles encrypted, tevens heb ik al mijn erg belangrijke data op een 80G ide harde schijf gebackuped (alles encrypted) en die ligt in mijn auto. Als mijn huis afbrand of alles wordt gestolen heb ik altijd mijn 80G schijfin mijn auto nog, als mijn auto wordt gestolen heb ik alle data thuis nog alleen ben ik een 80G schijf armer en een auto. Oh ja ik heb ook nog een laptop 80Gb waar een backup op staat, dus knappe vent die mij van mijn data kan afhelpen 8) .
Daag ons niet uit... :P ;)

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

DDemolition schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:03:
[...]

Waarmee bouw je die ghost image als ik vragen mag?
Met XP gaat dit wel maar doe jij dit een windows server edition?
Eh....ik boot gewoon naar dos dmv van het AT commando. Daar wordt een batchfile gedraait die de 2de partitie actief maakt en daarna de server reboot. De server boot dan van de 2de partitie naar dos en maakt een ghost van de 1ste partitie naar de 2de partitie.

Na de ghost wordt er weer een batch gedraait die dan de 1ste partitie weer actief maakt en de server reboot. Deze start nu weer gewoon windows server 2003 op. Daarna wordt het ghost image op tape weggeschreven.

Dit is voor elke server apart. De images maak ik gewoon met Symantec Ghost 8.0 (2003).

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik ben nog steeds bezig om een server te bouwen, heb namelijk al een paar keer een crash gehad. Maar de juiste kennis weerhoudt me ervan om even goed aan de slag te gaan en alles in te stellen. Alle HW is er.. nu de software nog draaiend krijgen 8)7

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

voor prive:

ik ben op zoek naar een backup pakket(programma) wat ik in mijn domain/werkgroup kan gebruiken .. automagisch na afsluiten de geselecteerde locaties naar een server schrijft.

zelf gebruik ik RUP's(roaming user Profiles) en home-drives maar ja een aantal laptops tja daar staat ook nog wel eens data op dus die wil ik op basis van netwerk locatie kunnen backuppen.

ps rups tijdens uitloggen c.q redirect werkt niet want immers het is een thuis netwerk en LAN party met een redirected %homefolder%\%username% is zeer funest

zelf zat ik te denken om tape/dvd backup op de een fileserver te bouwen die nog uitgerust gaat worden net een UPS+NAS-RAID5(ide) maniertje

en wat iemand (kan het niet 1.2.3 terug vinden) zei was dat het erger is om je documenten, foto's etc kwijt te raken dan de mp3/film/en andere "thuisbackup" meuk

IMHO is het belangrijk om zoiezo het volgende te backuppen
- documenten (word,excel) cv, brieven, spreadsheets met berekeningen c.q uitgaven etc
- belasting data
- e-mail data
- adressboek: mail programma en andere meuk wat niet online wordt opgeslagen)
- foto's (webcam, digicam etc)
- programma's die lokaal data opslaan c.q specifiek pakket dat regelmatig geupdate wordt (bv klein thuis bedrijfsdata)
- gsm database(indien gestolen c.q verloren)
- wachtwoorden van websites etc (erhm papier ?)
twijfelend
- savegames ? (staan eigenlijk in %homedir%\%username%\my documents\

IMHO niet boeiend om op te slaan
- Windows installatie meuk
- c:\program files (BEHALVE de specifieke programma's)
- elk programma wat op een andere locatie installeert waarvan je de data zo kan terug halen

daarnaast denk ik ook dat het belangrijk is voor welke gevallen je wilt backuppen
- brand ?
- diefstal
- crash van hardware (failure)

hoe snel wil je weer toegang hebben tot de data ?
RAID 1 - heb je in principe geen last als 1 HD crasht
RAID 5 - zie 1 maar dan hou je meer ruimte over op de HD zelf (wel meerdere HD's nodig dan 2)
TAPE - meer opslag maar duurt een tijd voor restore (en altijd moet je in het bezit zijn van een tapedrive + OS + software die de tape aanstuurt en waarvandaan je kan restoren
NAS server / externe HD moet altijd in de buurt van het netwerk staan en tja brand/diefstal gevoelig

de bovenstaande gaan er eigenlijk toch wel van uit dat de PC/server redundant hardware heeft(tapedrive/voeding/mobo etc)

handmatige-backup (via nero en verkenner de geselecteerde mappen wegbranden)
-nadeel je moet zelf bij houden wat je backuped en deze dingen kunnen tevens beschadigd raken en tja er zijn weinig mensen die dit zelf elke maand doen jaar in jaar uit
- voordeel: altijd bij de hand en geen extra software
(tip gebruik zip/rar of ander compressie programma

backup-programma,
nadeel: je moet altijd een backwards compatible programma hebben (om je oude data te kunnen recoveren) en een schema om dit te backuppen
voordeel: bestanden zijn kleiner en je hoeft minder onderhoud te plegen

er zijn nog een aantal andere backup manieren ... zijn het echte backup's ? nee niet echt
- HD repair service ze maken je Harde schijf weer
- HD uitlees service ze kunnen m.b.v speciale appatuur indien het mechaniek beschadigd is toch nog de data eraf halen het is duur maar het lukt ze wel

- er zijn programma's die tot 12 keer na formateren toch nog data terug kunnen halen van de harde schijf (testdisk voor windows+linux partities+het is gratis) dus na een crash van de HD en MBR is beschadigd het is mogelijk.... meestal

S.M.A.R.T = een ingebakken "beveiliging" om te waarschuwwen voordat een HD gaat crashen don't ignore !

voor mijn thuis situatie ben ik van plan om in de meter kast of een niet te opvallende locatie een NAS server neer te zetten + DVD-RW combo die backups trekt van de door mij gesecteerde data. brand c.q diefstal zal mij hopenlijk niet treffen ...
HD crash treft mij denk ik eerder en tja daar ben ik liever op berekend.

Tja vanalles

Verwijderd

Ik heb even dat NO hand backup geinstaleerd en het werkt wel lekker, ik heb er even snel na gekeken ik ga als ik thuis ben eens goed door dat programm spitten.
maar eerste indruk is zeer goed.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb ooit een DLT tapestreamer gekocht met een stuk of 100 tapes erbij van 10Gb per stuk. Ongeveer twee keer per jaar backup ik al m'n belangrijke gegevens. (Voor m'n mp3's is dat wel genoeg, voor m'n documenten is dat veel te weinig eigenlijk..)

Gelukkig staat alle data op een raid5-volume, dus een disk-crash betekent nog geen dataverlies voor mij.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Ik gebruik nu NO HANDS BACK-UP echt een goed programma ,

alleen ik kom uit 1 ding niet.. ik wil dat die alle snelkoppeling die op me bureau blad staat neit mee neemt.

maar kan ik hem instellen dat die bestande filtert ?

Verwijderd

Om het topic een kleine schop te geven:

Is er een goed alternatief voor ntbackup wat kan schrijven naar tape's (DDS3), wat kwa aanmaken van set's wat handiger werkt (NTBackup zit nogal "raar" in elkaar, ten opzichte van HP Backup bijvoorbeeld/etc). Als het even zou kunnen dan zou het leuk zijn als die software dan een RAIT systeem heeft ingebouwd, en dan niet met meerdere tapestreamers (wat ik veel tegenkom), maar met 1 streamer. Dan de data wegschrijven op 3 tape's (RAID 5 idee?).

Mocht er niet zoiets zijn te vinden dan ga ik over op handmatig gebruik van NTBackup (adhv een aantal batchfiles). Als ik dan een leuk systeem gemaakt heb dan post ik die scripjes hier ook wel.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51
Thuis heb ik een server staan met een raid5 volume, daar sla ik vrijwel alle data op. Hiermee verklein ik het risico dat bij een harde schijf crash alles kwijt ben, tenzij er meerdere schijven tegelijk uit de raidset vallen.

De belangrijkste data wordt ook nog eens weekelijks dmv een kixtart scriptje in een zipfile gezet en met ftp naar mijn webspace (niet te bereiken vanaf het web) van mijn provider gepompt. Zodat bij eventuele brand of diefstal ik in elk geval nog een mijn belangrijke data nog heb.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

-Hitachi 120 GB als primaire schijf voor Windows, Program Files en documenten.
-2 x Maxtor 120 GB in RAID1 als secundaire schijf voor media en backup van documenten.
-Maxtor 80 GB als tertiaire schijf voor downloads en backup van documenten.
Verder nog een backup van mijn documenten en andere belangrijke dingen op een dvd.
Als er onweersvoorspellingen zijn of als ik lange tijd weg ben trek ik alle stekkers uit.

• DDemolition

DDemolition

Wordt een fallback server voor file en e-mail of wat dan ook als backup gezien in dit topic?
Heb ik nog niemand over gehoord...
Iemand die lijpe exchange cluster servers of member server heeft draaien??

Ik heb iig thuis een 2e domein controller draaien die ik aanzwengel als het fout gaat. Dan kan ik iig nog inloggen op m'n wekstation >:)

[ Voor 3% gewijzigd door DDemolition op 30-05-2005 10:48 ]

• Kleintje81
  • Laatst online: 21-02 13:28

Kleintje81

Blaat

Maak hier een enkele keer backups, voornamelijk mail en foto's, deze worden op CD gebrand.
Als ik echt belangrijke dingen heb zorg ik ervoor dat het minstens op 2 van mijn 4 schijven staat.

Tot nu toe ben ik nooit wat van waarde kwijtgeraakt.
Heb wel enkele keren gehad dat bv partitietabel corrupt was geraakt, dan sta je wel een paar uurtjes te zweten met een datarecovery programma, echter hiermee had ik nog alles wat ik nog wou hebben wel terug kunnen halen. :*)

BF2 stats Systemen

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik kijk momenteel ook eens naar goede backup methoden.
Ik heb een fileserver met een 250 gb schijf. Daar staan naast documenten en digifoto's, ook veel downloads en mp3's op. Naast deze fileserver heb ik nog een backupserver met een 60 gb schijf.
Hier wil ik de belangrijkste bestanden elke nacht op backuppen (documenten, foto's). De mp3's en de meest zeldzame programma's wil ik op DVD+R branden (verbatim), en ook de documenten en foto's van de backup server wil ik op DVD+R hebben staan, om ze offsite (bij (schoon)moeder) te bewaren.

Dan moet het veilig genoeg zijn denk ik.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43
Ik brand mijn mp3's op een dvdr zodra er weer 1 vol kan (en dat kan best wel een jaar duren voordat er weer 1 vol kan). Verder back ik me backup directory maandelijks op een dvdrw (daar staat al me belangrijk spul in, documenten/foto's/irclogs/msnlogs/emailfolder , maar ook winamp install.exe zodat ik dat soort programmas niet meer allemaal hoefte verzamelen bij een hd-crash). Verder 1x in de maand een ghost van me C: , maar die image staat op de andere partitie van me ene schijf, dus echt waterdicht is dat niet. Als ik dus een hdcrash krijg ben ik alleen echt me divx films kwijt, maar dat zal me een rotzorg zijn. Kortom ik gebruik me dvd brander tenminste. Voor een externe HD vind ik dat ik te weinig ruimte nodig heb, dat is onzin voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 20-03-2006 23:15 ]

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
ik neem wekelijks backup op externe schijf via SyncbackSE, is zeer flexibele tool, kan wel niet naar dvd of tape backuppen maar wel naar netwerk, schijf, ftp, etc

backup hard- software kost geld maar dat is het ook waar vind ik persoonlijk

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sjah schreef op maandag 20 maart 2006 @ 23:13:
Ik brand mijn mp3's op een dvdr zodra er weer 1 vol kan (en dat kan best wel een jaar duren voordat er weer 1 vol kan). Verder back ik me backup directory maandelijks op een dvdrw (daar staat al me belangrijk spul in,
Hoe registreer jij welke mp3's je al op een dvdr hebt gezet?

• Sjah
ik kijk naar de aanmaakdatum van de mp3's op de hd, aan de hand daarvan zie ik welke mp3's nieuw zijn (ik kijk ook wel naar gewijzigd datum).

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sjah schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 13:10:
ik kijk naar de aanmaakdatum van de mp3's op de hd, aan de hand daarvan zie ik welke mp3's nieuw zijn (ik kijk ook wel naar gewijzigd datum).
Ik zou gewoon eens kijken naar de functie van het Archive attribuut. Dat wordt door vrijwel ieder backup programma's gebruikt (zelfs door Xcopy) en zou voor jou vermoedelijk ook prima werken.

• Sjah
Hoe werkt dat dan. Of moet ik speciaal een backup programma voor gebruiken?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sjah schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 19:47:
Hoe werkt dat dan. Of moet ik speciaal een backup programma voor gebruiken?
Nope. Je hebt geen speciale programma's nodig, het gaat ook gewoon met XCOPY, maar bijna elk backup programma kan het archive attribuut wel gebruiken.

Zie het zo: Elk bestand onder FAT en NTFS kent een aantal attributen. Daaronder zijn het H attribuut voor hidden files, het S attribuut voor system files, het R attribuut voor read-only files, en het A attribuut voor archived files. Een attribuut is gewoon een vlaggetje wat AAN of UIT staat.

Van elk bestand, wanneer het wordt aangemaakt of gewijzigd, wordt door Windows het Archive attribuut aangezet om aan te geven dat het bestand nieuw en nog niet gearchiveerd is. Met Xcopy (en de meeste backup programma's) kun je instellen dat alleen de bestanden gekopieerd moeten worden waarvan het Archive attribuut aanstaat en die dus nieuw zijn.

Meestal kun je dan ook aangeven dat het Archive attribuut van het gekopieerd bestand uitgezet moet worden zodat dat bestand bij een volgende backup niet meer meegekopieerd wordt (tenzij het in de tussentijd weer aangepast is want bij opnieuw opslaan wordt immers het attribuut weer aangezet).

Op die manier hoef je geen rekening te houden met de datum van de vorige backup maar wordt automatisch altijd elk nieuw of gewijzigd bestand in de backup meegenomen mits je de vorige keer aangegeven hebt dat het Archive attribuut tijdens de backup uitgezet moet worden.

• Sjah
Tx, krachtig commando wel dat Xcopy. Ik kende het een beetje uit de Win95 tijd, dacht dat het inmiddels oud en antiek was geworden,not so dus....

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb thuis al mijn belangrijke data op een RAID-1 array draaien. Van die RAID-1 array maak ik elke maand een fullbackup op DVD.

Verder heb ik ( met behulp van een replicatietool ) altijd een 1:1 kopie van een aantal directories op m'n laptop staan. onder andere m'n gehele development tree en m'n documenten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Ik heb sinds kort een buffalo terastation. deze draait in raid 5 en heeft nu 4 shijven van 400GB (totaal is 1,2 TB)
iedere computer is ingesteld om om de dag een backup te draaien.
daarnaast sluit ik af en toe een losse 400GB usb disk op dit ding aan en laat ik hem mijn foto's documenten etc backuppen (films. en muziek niet, daarvan heb ik een indexlijst, als het eens echt mis mocht gaan heb ik die altijd nog. deze schijf bewaar ik dan weer bij mijn ouders.
ik heb laatst met de buffalo een harddisk fout gehad. even schrikken, maar na vervanging van de harddisk een rebuild gedaan, en na 16 uur was alles weer koek en ei.

voor mij is dus de ideale oplossing een NAS in raid 5.
daarnaast is dit ding prima geschikt om middels DLNA mijn media te streamen naar stand alone DLNA compatible apparatuur (denon receiver, buffalo DVD speler)

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 17:39
Hier staan alle documenten, muziek, etc. op de server. Op de clients staat alleen maar het OS + programma's.

De data partitie van de server bestaat uit een RAID5 array van 240 GB (4x 80 GB) en die wordt 1 of 2 keer per week 's nachts gebackupt naar een 250 GB schijf in mijn werkstation via gbit lan.

Een paar keer per jaar maak in met Ghost een image van de 3 systemen die we thuis hebben en die staan op een externe HD.

Ik ben redelijk tevreden over deze backup methode omdat de server en m'n werkstation in aparte ruimtes staan en op aparte stroom groepen zijn aangesloten.

Binnenkort komt de server aan een ups te hangen voor nog wat extra veiligheid. :)

Verwijderd

Misschien ben ik te laat maar toch:
Ik ben op zoek naar een degelijk en onderhoudsvriendelijk backup systeem voor in een school.
Vorig jaar hebben ze hier ingebroken en de laptop en pc gestolen: alle administratieve en persoonlijke data weg!

Dus ik heb nodig:
- iets extern
- iets zonder veel moeite te gebruiken (is voor de secretaresse en de directrice en zie die niet direct ingewikkelde taken uitvoeren op een pc)
- liefst automatisch
- het moet dienen voor administratieve data en schooldocumenten (niet zo groot)

Ik heb al gevonden:
- Deonet DB09 extern backup systeem
-> enkel voor Sata?
-> mogelijk voor 2 pc's eraan te hangen?
-> werkt automatisch?
- Met dvds backuppen
-> niet automatisch
-> ben maar 2 dagen per week op school => zal waarschijnlijk dus maar 1 backup per week gemaakt worden

Iemand al ervaring met die Deonet?
Andere aanbevelingen??

Alvast bedankt!

ps: sorry als ik hier fouten maak tegen de forumpolicy, is men eerste post...
Pagina: 1