TFT-scherm terugbrengen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:54
3 weken geleden heb ik een nieuwe Samsung 710N gekocht, sinds vorige week is me opgevallen dat de zwarte randen om het beeldscherm heen (dus tussen beeld en omlijsting) voor mijn gevoel vrij breed zijn, ongeveer 2 a 3 mm. Dit is aan de zijkanten te zien en aan de bovenkant, het lijkt of het scherm op die plaatsen wat is ingedeukt, wat je vroeger ook bij een crt monitor had. Nu is mijn vraag is dit normaal, hebben andere tft's dit ook of moet ik hem toch terugbrengen en vragen om een ander??

• Sjors81
Kom om mede-tweakers, laat eens wat van je horen of laat me in ieder geval even weten of jullie hier ook last van hebben of hoe groot de zwarte rand rondom jullie scherm is!!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:00
Ik moet echt moeite doen om op mijn tft de zwarte rand te zien is amper een millimeter

Specs

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 19:28
Om mijn TFT zit een randje van 1mm maar dit vind ik niet hinderlijk.

Waarschijnlijk hoort dit gewoon bij jou type scherm, het beste kun je inderdaad even teruggaan naar waar je hem gehaald hebt en daar informeren hoe het zit met die zwarte rand. Als dit niet hoort valt dit volgensmij gewoon onder de garantie. Als het bij de andere schermen ook is en dus gewoon hoort dan zul je er mee moeten leren leven.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:54

Garyu

WW

Is het beeld goed uitgelijnd? M.a.w., als je handmatig het scherm gaat verplaatsen, blijft dit beeld dan nog steeds zwart? Heb je het scherm via DVI of DSUB aangesloten? Bij mij is het randje omhet scherm heen niet meer dan een (paar?) millimeter..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik heb een Samsung 173P en daar zit rondom een rand van ongeveer 2mm. Ik heb me er nog nooit aan gestoord by the way.
Edit: onderaan is het wat minder.

[ Voor 16% gewijzigd door SayWhatAgain! op 10-05-2005 15:59 ]

• Sjors81
maar heb je dan ook het idee dat hij in het midden de rand een beetje breder is dan in de hoeken???

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37
Zit er op je monitor niet een of andere 'auto' knop of menuoptie die zorgt dat alle instellingen goed ingesteld worden?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:00
Sjors81 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:00:
maar heb je dan ook het idee dat hij in het midden de rand een beetje breder is dan in de hoeken???
Nope :+ controleer je instellingen eens ( klinkt beetje als magnetische geladen crt ofzo) :D

Specs

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Het lijkt er op ja. Maar ik heb er echt geen last van. Mijn Iiyama 19" CRT van hiervoor kreeg ik al helemaal nooit normaal, dus dit vond ik een hele vooruitgang. Ik ben tevreden met mijn 173P zoals ie is en ik heb zelfs 1 dode subpixel. Later misschien nog eens een 19" tft aanschaffen.

• Sjors81
Volgens mij weet ik waar het aan ligt, heb twee speakertjes naast mijn beeldscherm staan, nu heb ik deze verzet en de rand is bijna niet meer te zien!!! :) :)

Verwijderd

Bij mij Eizo L767 heb ik een randje van ongeveer 1mm en inderdaad LIJKT dit, met name aan de rechterkant, iets ingedeukt. Ik schat echter zo in dat het productieproces van TFT's wel in staat is om een TFT recht te fabriceren en ik denk dan ook dat hier sprake is van gezichtsbedrog. Omdat het scherm waarschijnlijk alleen in de vier hoeken is vastgeschroefd zou het kunnen dat de rand niet over de hele lengte exact gelijk aansluit, dus in het midden iets verder van het scherm afstaat, waardoor het LIJKT dat je TFT krom is.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

Sjors81 schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:38:
Volgens mij weet ik waar het aan ligt, heb twee speakertjes naast mijn beeldscherm staan, nu heb ik deze verzet en de rand is bijna niet meer te zien!!! :) :)
whaaaha dan heb je nog geluk gehad dat je geen permanente vlekken hebt gebrand.... offu kan dit alleen bij crt ? :) ik heb zo al wel eens een tv vernaggeld met een dikke paarse vlek in de hoek die er echt niet meer uit wou :(

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 11-05-2005 22:55 ]

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
StuiTeR schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:54:
[...]

whaaaha dan heb je nog geluk gehad dat je geen permanente vlekken hebt gebrand.... offu kan dit alleen bij crt ? :) ik heb zo al wel eens een tv vernaggeld met een dikke paarse vlek in de hoek die er echt niet meer uit wou :(
Dit kan dus echt niet.
Een CRT werkt door electronen op forfor af te schieten.
Magnetisme gaat deze electronen afbuigen, waardoor je vervormingen krijgt in je beeld.
Een 'ingedeukt' beeld of zo op een CRT betekent gewoon dat het een en ander niet goed gecalibreerd is, en dat (sommige) electronen niet op de plaats belanden waar ze zouden moeten belanden om een mooi vierkant beeld weer te geven.

De werking van een TFT is echter complééét anders. Een pixel blijft altijd op dezelfde plaats op uw TFT, namelijk de plaats waar deze bij productie geplaatst is...
Vervormingen bij een TFT zouden dus wijzen op een productiefout of zo.
Het zou me echter verwonderen als zo'n 'misvormde' TFT überhaupt nog werkt...
Als je scherm ingedeukt is dan is dat ofwel compleet normaal, ofwel een productiefout.
En het zal in ieder geval niet plots veranderen.
Anywee, speakers naast een TFT doen absoluut NIKS.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
DieterVDW schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 23:21:
[...]

Dit kan dus echt niet.
Een CRT werkt door electronen op forfor af te schieten.
Magnetisme gaat deze electronen afbuigen, waardoor je vervormingen krijgt in je beeld.
Een 'ingedeukt' beeld of zo op een CRT betekent gewoon dat het een en ander niet goed gecalibreerd is, en dat (sommige) electronen niet op de plaats belanden waar ze zouden moeten belanden om een mooi vierkant beeld weer te geven.

De werking van een TFT is echter complééét anders. Een pixel blijft altijd op dezelfde plaats op uw TFT, namelijk de plaats waar deze bij productie geplaatst is...
Vervormingen bij een TFT zouden dus wijzen op een productiefout of zo.
Het zou me echter verwonderen als zo'n 'misvormde' TFT überhaupt nog werkt...
Als je scherm ingedeukt is dan is dat ofwel compleet normaal, ofwel een productiefout.
En het zal in ieder geval niet plots veranderen.
Anywee, speakers naast een TFT doen absoluut NIKS.
Bij ons op school hebben ze ook een grote magneet voor een tv gehouden. Er zit nu dus ook een hele grote paarse vlek. Dus dat kan wel. :)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Metal schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 23:34:
[...]

Bij ons op school hebben ze ook een grote magneet voor een tv gehouden. Er zit nu dus ook een hele grote paarse vlek. Dus dat kan wel. :)
Gelukkig zit er op de meeste CRT's een mogelijkheid te degaussen :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:04
Volgende keer maar beter wat aardiger doen :)

Stay safe

• Sjors81
Nou ik kan jullie 1 ding verzekeren, sinds ik de boxjes heb weggehaald, heb ik bijna geen randen meer om mijn beeld en ook geen kromming meer! Tis toch echt waar!!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

fsfikke schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 23:37:
[...]

Gelukkig zit er op de meeste CRT's een mogelijkheid te degaussen :P
Maar helaas helpt dit niet altijd, mijn broer heeft zijn Iiyama bewerkt met een niet eens zo hele sterke magneet.

Pas dus op met magneten en CRT's. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• DieterVDW
Metal schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 23:34:
[...]

Zeg ik dan ergens dat dat niet kan?
Bij TFT's kan het niet, bij CRT's wél (en tv's vallen onder de CRT's).

Edit: net ff gestest trouwens :p . Magneet doet officieel geen bal met een TFT.

[ Voor 18% gewijzigd door DieterVDW op 12-05-2005 00:44 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Sjors81 schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 23:43:
Nou ik kan jullie 1 ding verzekeren, sinds ik de boxjes heb weggehaald, heb ik bijna geen randen meer om mijn beeld en ook geen kromming meer! Tis toch echt waar!!
Maak er eens een foto van mét en zonder boxjes ernaast, en meet de randen met en zonder eens op. Ik sta namelijk vrij skepisch tegenover de mogelijkheid dat dit door de boxjes wordt veroorzaakt.

• DieterVDW
sdomburg schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 01:01:
[...]

Maak er eens een foto van mét en zonder boxjes ernaast, en meet de randen met en zonder eens op. Ik sta namelijk vrij skepisch tegenover de mogelijkheid dat dit door de boxjes wordt veroorzaakt.
That makes two of us...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
And three :X

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

De vloeibare kristallen in een TFT veranderen van vorm onder de invloed van elektrische stroom. Misschien dat het magnetisch veld van de boxjes hier invloed op heeft? Ik kan me er iets bij voorstellen. Ben benieuwd :)

• DieterVDW
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 01:38:
De vloeibare kristallen in een TFT veranderen van vorm onder de invloed van elektrische stroom. Misschien dat het magnetisch veld van de boxjes hier invloed op heeft? Ik kan me er iets bij voorstellen. Ben benieuwd :)
Ik heb daarnet een zware magneet op het oppervlak van m'n TFT gezet zonder dat er ook maar enige reactie te zien was. Dusss ...

• Sjors81
het was ook niet zo dat het in 1x wegwas, maar het trok geleidelijk weer recht!
Pagina: 1