Toon posts:

Monitor proberen te maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat mijn monitor een beetje naar de fillistijnen is. Volgens mij is het hele rode signaal compleet verdwenen en de groene kleur voor 50%. Dus alleen nog felle blauw en klein beetje groen.

Nu he ik al uitgebreid zoek werk verricht, en 7 van de 10 keer is het een breuk in de kabel. Als ik nu de monitor aanzet en ga een beetje aan die kabel frunniken dan veranderd er niets. Zelfs als ik een paar klappen geef dan gebeurt er ook niets.

Het lijkt mij dat het dan ligt aan het beeldkanon ? Nu heb ik eigenlijk de ballen verstand niet van een monitor. Maar wel wat algemene kennis over spanning en stroom. Ook heb ik een goede handleiding hoe de hoogspanning van een monitor af te halen, en hoe dat je de monitor "veillig" kan maken alvorens er aan te gaan sleutelen.

Wat ik nu eigenlijk wil weten ofdat zo'n (kapot?) beeldkanon zelf nog iets aan de reparen valt. Ik bedoel kan het zijn dat ik geen rood meer heb doordat ergens een draadje los is, of doordat ergens een breuk zit in een draadje, of doordat door stof verkeerde dingen in verbinding staan? De monitor is het niet meer waard om weggebracht te worden. Maar als er een kans is dat ik zelf iets kan solderen ofzo zodat hij het weer goed doet, dan benut ik die kans graag.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik heb zelf nog een monitor vermaakt die geen rood meer gaf, er was een eindtrap kapot in het printje dat aan de beeldbuis zelf hangt. Maar ik heb wel een redelijke kennis van electronica, en heb gemeten met uitgeschakeld scherm. Je ziet meestal gemmakelijk de 3 lijnen (R,G,B) lopen, ik kon vergelijken want 2 lijnen werkten nog perfect. Je kan eens een kijkje nemen, maar zonder meettoestel geraak je nergens, en je moet je zeker bewust zijn van het risico dat je loopt.
Zie je het volledig zitten, probeer dan maar eens. Enige twijfel aan je eigen kunnen, neem dan het risico niet, het is het niet waard.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:00
Als je de monitor niet meer waard vindt om weg te brengen en je er zo niet of slecht mee kan werken zou ik natuurlijk zelf eraan beginnen, kapot issie als je hem kan fixen heb je geluk als het mislukt issie hoogstens nog beetje meer kapot :D

Specs

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 09 mei 2005 @ 19:15:
Ik heb zelf nog een monitor vermaakt die geen rood meer gaf, er was een eindtrap kapot in het printje dat aan de beeldbuis zelf hangt. Maar ik heb wel een redelijke kennis van electronica, en heb gemeten met uitgeschakeld scherm. Je ziet meestal gemmakelijk de 3 lijnen (R,G,B) lopen, ik kon vergelijken want 2 lijnen werkten nog perfect. Je kan eens een kijkje nemen, maar zonder meettoestel geraak je nergens, en je moet je zeker bewust zijn van het risico dat je loopt.
Zie je het volledig zitten, probeer dan maar eens. Enige twijfel aan je eigen kunnen, neem dan het risico niet, het is het niet waard.
Over welke risico heb je het ? Over het risico van een schok, of het risco van een totaal dode monitor? Dat laatste maakt niet uit, ik heb al een nieuwe, het zou alleen leuk zijn als ik de kapotte voor bijvoorbeeld Dual View kan gebruiken. En het risico op een schok is er ook niet meer als ik de transformator ontlaad, via het chassis en dan via de stekker naar de aarde van een stopcontact.

Maar kan je misschien iets meer uitleggen over die eindtrap en hoe te maken?

BVD

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik bedoel dat je idd altijd nog het risico op een schok loopt, ff testen of het werkt, nee, verder meten, *PATS*, das zo gebeurd.
En die eindtrap, tsja, het signaal komt op een transistor (met koelvin) toe, deze transistor werkt als eindtrap, de uitgang ervan gaat naar een van de pinnen op de beeldbuis zelf. Maar je ziet de RGB lijnen redelijk duidelijk lopen op dat printje aan de beeldbuis, steeds 3 keer dezelfde componenten (je kan gemakkelijk vertrekken van de kabel die aankomt op het scherm).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, in ieder geval bedankt voor je bijdrage. Ik ga het aan het eind van deze week proberen. En ik post hier de uitslag wel.
Pagina: 1