Toon posts:

Zelf dolby creëren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil maken is een audio-cd/dvd met hele korte nummers die uit alleen bijvoorbeeld linksachter komen of een ander nummer wat alleen uit rechtsvoor komt. De bedoeling is dat de speakers verspreid over een zaal, tijdens een feest, voor rare geluiden gaan zorgen in vreemde hoeken.
Nou vond ik hier en daar wel wat informatie over programma's die iets dergelijks kunnen maken, maar dan zijn het allereerst al snel programma's van 100+ euro (Ulead, Adobe Encore) en dan zijn ze alsnog te ingewikkeld voor hetgeen ik eigenlijk wil maken. Bij deze programma's zit beeld en geluid.
Nou heb ik ook iets gelezen over AC3 coderen. De bedoeling is dat de speakers verspreid over een zaal tijdens een feest voor rare geluiden gaan zorgen in vreemde hoeken.
Nou dacht ik het ideale programma te hebben gevonden sonic foundry soft encode, in de tutorial op doom9.org beschrijft het precies hetgeen ik zoek, maar uiteraard kost dat programma aardig wat pieken. Wel stond er het programma AC3Machine echter kan ik daar niet hetgeen vinden wat ik zoek, met dat programma is het meer de bedoeling dat je de boel fraai van voor naar achter van links naar rechts laat lopen.
Mijn vraag dus of er nog een ander programma is wat dit kan of is het toch wel mogelijk met AC3 machine?

P.S. dit mag dan wel mijn eerste topic hier zijn maar ik volg het forum al ongeveer 3 jaar. Heb echter altijd voldoende gehad aan de search

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 18:09 ]

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

Even een opzetje, geen kant-en-klare oplossing.

Ik denk dat je toch bent aangewezen op een programma als cooledit (oid, misschien is meer sporen handiger).
Daarin bewerk je de geluiden per kanaal zodat je uiteindelijk 6 wave-files hebt. Daarna haal je die 6 kanalen door een DTS of AC3 encoder (weet dat die programma's bestaan, heb er maanden terug nog een gedownload van een of andere codec site als doom 9) en brand je ze op een DVD.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

niet iedere DVD speler is in staat DVDaudio af te spelen. Je kunt dus een videofile ergens vandaan toveren die even lang is, of eentje zelf maken. Dan een normale DVD masteren hiermee (IfoEdit) en branden. Dan draait t altijd en overal.

edit:
Oh en Sonic Foundry Soft Encode is een prima AC3 encoder, waar je ook per kanaal een wavje kunt gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Buggle op 10-05-2005 20:07 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

gewoon zorgen dat je de benodigde filters geinstaleerd hebt en dan met graphedit de boel multiplexen, of heet dat upmixen :P :?
Hoe het ook heet, met grapedit en enkele freeware filters is het prima te doen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Buggle schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 20:05:
niet iedere DVD speler is in staat DVDaudio af te spelen. Je kunt dus een videofile ergens vandaan toveren die even lang is, of eentje zelf maken. Dan een normale DVD masteren hiermee (IfoEdit) en branden. Dan draait t altijd en overal.

edit:
Oh en Sonic Foundry Soft Encode is een prima AC3 encoder, waar je ook per kanaal een wavje kunt gebruiken.
DVD-audio is wat anders dan DTS of Dolby Digital.
Als je een Dolby Digital of DTS op cd of DVD brand moet je een decoder hebben die dat signaal kan verwerken. Dus of een dvdspeler met ingebouwde Dolby digital decoder, of een A/V Receiver die DD of DTS dan decoden. Dan sluit je dus je cd of dvdspeler erop aan via optisch of digital coax.