connectie switch <-> wifi access point

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 17:09
vrijdag deed ik een upgrade van mijn intern netwerkje naar gigabit.
Vroeger was mijn opstelling als volgt, en was er geen probleem:
* Centraal had ik een D-link DES108D 10/100 switch
* op poort 1 een LinuxPC (NAT/firewall/...)
* op poort 2 mijn gewone WinXP client
* paar poorten vrij voor tijdelijke pc's
* op poort 8 een D-link DWL-2000AP+ 54Mbit access point, met WEP 128bit encryptie.

De switch is nu vervangen door een D-link DGS-1005D 10/100/1000 switch. Zelfde manier van aansluiten, maar ipv op poort 8 zit de AP nu op poort 5 (logisch: die heeft er maar 5 :P)

Het netwerk werkt perfect (wel nog niet op gigabit, maar zal met mijn linux-config te maken hebben denk ik), behalve de AP. De geïntegreerde web-interface werkt heeeeeeeeel traag (lees: minuten om een pagina te vernieuwen) en ik merk constant verkeer op poort 5 van de switch. Ik kan nog draadloos connecteren met m'n portable, maar het netwerk gaat ook heel traag.

De nieuwe switch is auto-negotiating en -sensing, dus crossed of straight, en 100 of 1000Mbit zou toch geen probleem mogen zijn...
Ik heb al eens van beide bakjes de stroom uitgetrokken zodat ze opnieuw opstarten, maar nu maakt de AP zelfs helemaal geen connectie met mijn LAN meer. Vanavond doe ik eens een hard reset...
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

• freeco
Nog steeds niemand een ideetje?
Ik heb ondertussen de AP 2x gereset, zonder resultaat. Ik heb 'm ook eens met een crossed en straight kabel geconnecteerd, eveneens zonder succes.
Ik heb 'm dan maar eens rechtstreeks op mijn linuxbak gehangen, en dan krijg ik na een tijd wel connectie. Hoe lang het juist duurt kan ik niet zeggen: na een kwartier was er nog niets en dan ben ik 4 uurtjes weggeweest. Toen ik terugkwam, brandde het ledje van LAN.
Nu hangt ie terug aan mijn switch, en ben ik mijn eth1 aan het portsniffen. Al gans de nacht geen LAN, en geen activiteit op de netwerkkaart...
Misschien is (heel toevallig) net de AP stukgegaan?

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
zou kunnen.
hard reset op het AP is het enige wat ik zou kunnen verzinnen.
maar ik begrijp uit je post dat je dat al gedaan hebt.

niet toevallig nog ergens een ander AP liggen (bij een vriend oid?) om te testen?

• freeco
nee, spijtig genoeg kan ik niet testen met een andere.
Ik ga vanavond eens zien of het ding nog werkt als ik mijn 3COM 10/100 terug monteer en de AP aansluit op mijn vorige switch. Indien niet, mag ik 'm gewoon omwisselen in de winkel.

• freeco
De oplossing is blijkbaar heel stom: tussen mijn gigabitswitch en de AP moet ik de 100mbitswitch koppelen... |:( De web-interface van de AP werkt nu zoals het hoort, dus de rest zal ook wel OK zijn.
Is dit normaal?? :r

Verwijderd

auto negotiation gaat niet altijd goed, het is dan wel lastig als je 2 apparaten hebt die je niet kunt instellen.

dus ja het kan gebeuren.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 16:29
freeco schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 19:32:
De oplossing is blijkbaar heel stom: tussen mijn gigabitswitch en de AP moet ik de 100mbitswitch koppelen... |:( De web-interface van de AP werkt nu zoals het hoort, dus de rest zal ook wel OK zijn.
Is het een AP of een AP/router combinatie? In t laatste geval kun je soms de WAN-poort gebruiken en 'm in bridge zetten. (oa bij Asus routers kan dat), tevens kun je daar WEL een linksnelheid instellen.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:46

r0b

freeco schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 19:32:
Kan je de verschillende poorten niet instellen in die nieuwe D-link switch? Zo ja, dan kan je gewoon de WAP op 100mbit zetten.
Maargoed, dan moet je switch dit wel ondersteunen. :)
(Of je hangt je oude switch er tussen, dat werkt ook ja)

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
beetje rare oplossing.
als het werkt ok, maar ik zou wel opzoek gaan naar een andere oplossing.

kan je idd zoals hierboven al gezegt wordt niet je switch op en per port basis instellen? dat zou een mooiere oplossing zijn imho.

• freeco
@DJSmiley:
het is een gewone AP: 1 LAN aansluiting en verder niets. Er zit wel een DHCP-servertje in, maar die zet ik af. Mijn linuxbak dient daar oa voor.

@eXoR: het is een unmanaged switch, dus niks in te stellen. Alles "auto": auto-negotiating, auto-sensing, auto-etc ;) Aan de achterkant zitten dus 5 RJ45-jacks en de stroomkabel, geen switchjes of web-interface.

Als ik eens veel zin/tijd heb, ga ik er nog eens een poging voor doen om het zonder tussenswitch werkend te krijgen, maar voorlopig werkt het dus.
Pagina: 1