SLI / dual PCI-x, op een dual opteron

Pagina: 1
Acties:

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 15:31
Hi,

Ik ben er ondertussen uit dat ik voor mijn nieuwe Workstation een Dual opteron ga bouwen, ik heb gekozen voor de Tyan K8WE zonder scsi, en met 2 Opteron 244 cpu's (meer kan er even niet vanaf)

Ik denk op die manier voldoende upgrade mogelijkheden te hebben, (snellere cpu's, dual core's, SLI video kaarten, 8gb ram etc etc,)

Nu is er een klein probleempje met het hele SLi gebeuren, ik game niet zo vreselijk veel, en de machine wordt dan ook vooral gebouwd om data te crunchen terwijl ik de cruncher tweak, maar omdat ik games als battlefield/UT2004 toch wel tof vindt op lanparty's zou het leuk zijn als de SLI functie het ook een beetje wil doen onder linux.

Aangezien ik thuis dus niet game zou ik 2 6600's kunnen kopen en ze als losse videokaarten kunnen gebruiken voor m'n 2 19" schermen (toch?), maar als ik dan op lan's ben wil ik ze in SLI config draaien, want daar is vaak toch geen plek voor 2 19" crt's. (aleen even de SLI bridge installeren, en xorg conf aanpassen??)

Wat raden jullie aan? een 6800GT , en dan maar gewoon een cheap ass kaart voor de 2e monitor. of gewoon 2 6600's nemen en hopen dat SLI werken wil onder cedega/wine native ut2004?

De specs zijn dus:
Tyan K8we (zonder scsi)
2x Opteron 244
1x 6800GT, of 2x 6600 (nvidia)
2GB ram ecc reg 2100.
160GB maxtor IDE ata 133.

Verder heb ik nog een vraagje over het gebruik van scsi, maar dat hoort hier niet zo erg thuis.
Ik kan voor ongeveer 120 euro extra de scsi variant kopen van die bordt, en dan heb ik er een UW320 scsi controller op zitten.
Nu heb ik nog een hele stapel 18GB 10Krpm scsi disks liggen (lvs en uw2 denk ik) die uit mijn oude servers komen, kan ik deze dan gebruiken, en geeft me dat nog wat performance winst?
bijvoorbeeld 2x 18GB in raid 0, voor de root dir, en de IDE voor de home dir?

[ Voor 5% gewijzigd door killercow op 09-05-2005 17:10 ]

openkat.nl al gezien?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ik zou 1 maal de 6800 gt pakken en gewoon dualscreen draaien met ultramon. Kun je later altijd uitbreiden met 2e 6800 gt. qua performance zul je weinig verschil merken in dual 6600 (gt) sli en 1 6800gt, zeker bij lichtere/weinig games

Specs

• killercow
waarom eigenlijk met Ultramon? heeft dat voordelen boven gewoon een xinerama setup? ben niet bekend met ultramon, en kan op google ook niet zo vreselijk veel vinden.

openkat.nl al gezien?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Is gewoon wat je gewend bent, ultramon is makkelijk en snel in te stellen en je kunt er een heleboel mee

Specs

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:03
en is windows only :X dat ik weet teminste het draait hier op mijn win XP denk niet dat tux dat leuk gaat vinden

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• killercow
lordgandalf schreef op maandag 09 mei 2005 @ 21:05:
en is windows only :X dat ik weet teminste het draait hier op mijn win XP denk niet dat tux dat leuk gaat vinden
En zo'n gevoel had ik al inderdaad, (kon ook al geen enkele linux interesse vinden tussen de voirge posts van asfaloth_arwen.)

Xinerama, it is dus,

en nu iemand die wel een clue heeft of SLI onder linux "lekker" gaat werken?

openkat.nl al gezien?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:00

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

killercow schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:09:

Verder heb ik nog een vraagje over het gebruik van scsi, maar dat hoort hier niet zo erg thuis.
Ik kan voor ongeveer 120 euro extra de scsi variant kopen van die bordt, en dan heb ik er een UW320 scsi controller op zitten. Nu heb ik nog een hele stapel 18GB 10Krpm scsi disks liggen (lvs en uw2 denk ik) die uit mijn oude servers komen, kan ik deze dan gebruiken, en geeft me dat nog wat performance winst? bijvoorbeeld 2x 18GB in raid 0, voor de root dir, en de IDE voor de home dir?
Ik zou die oude SCSI-schijven gewoon verkopen en er een paar nieuwe Raptors of DiamondMax 10 disken in stoppen. Ze zijn stiller, koeler en sneller.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Idd, zeker xinerama gebruiken :)
en nu iemand die wel een clue heeft of SLI onder linux "lekker" gaat werken?
Gaat niet werken, SLI is nog niet ondersteund onder Linux.
Wat raden jullie aan? een 6800GT , en dan maar gewoon een cheap ass kaart voor de 2e monitor. of gewoon 2 6600's nemen en hopen dat SLI werken wil onder cedega/wine native ut2004?
Waarom een tweede kaart?
De kaart kan standaard al twee monitoren aan hoor.

Ik ben iig van plan om een soortgelijke setup te nemen (iig zelfde mobo) en waarschijnlijk ga ik daar gewoon 2x 6600GT er op zetten, ik vind het prijsverschil met de 6800GT te groot voor de minimale performance winst.
De reden dat ik twee kaarten wil is dat ik eigenlijk altijd dual monitor werk op dit moment en ik er over zit te denken om nog een 22" scherm er bij te nemen :P
Maargoed, dat zijn op dit moment alleen nog maar plannen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• killercow
WolfBoy,

Ik wil dus een 6800 GT zodat ik nu alvast wat extra 3d performance heb, en zodat ik straks gemakkelijk nog een dikke videokaart kan inpluggen om weer helemaal up2date te zijn.

Met 2 losse 6600's heb je het voordeel dat je inderdaad 2x een lekker hoge resolutie kan draaien zonder dat de kaarten er moeite mee gaan hebben. (net als jij dus), en het voordeel van 2 6600's is dat ik ze misschien nu onder SLI kon draaien. (maar dat blijkt dus niet zo te zijn)

Ik ga dus gewoon voor een 6800GT, en dan koop ik later wel eentje bij als SLI netjes odnersteund wordt.

(nu ik zo de reviews van allerlei site lees ga ik toch weer twijfelen of een dikke single cpu (misschien dual core) toch ook niet snel zou zijn, een athlon 64 X2 4200 kost maar zo'n 520 dollar, en is ongeveer even snel, dat in combinatie met een goedkoper mobo, lager stroom gebruik, En dus ruimte i et budget voor een knappe scsi kaart is mischien wel sneller.. problemen, problemen.. :)

-> Femme, interesse?
Zijn normale 7200rpm diamondmax 10 disks echt sneller? (ik heb een DM10 160GB liggen), dan ditch ik het hele scsi verhaal weer een hele generatie voor mijn desktop, en blijft het maar mooi in de servers zitten. (die extra 120 euro voor die controller is genoeg om een 250gb 7200rpm 18mb DM10 erbij te kopen, dus dat is dan een stuk beter.)

Btje offtopic hier in NOS, maar okey, niemand bezwaren?

[ Voor 19% gewijzigd door killercow op 09-05-2005 23:56 ]

openkat.nl al gezien?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

killercow schreef op maandag 09 mei 2005 @ 23:49:
(nu ik zo de reviews van allerlei site lees ga ik toch weer twijfelen of een dikke single cpu (misschien dual core) toch ook niet snel zou zijn, een athlon 64 X2 4200 kost maar zo'n 520 dollar, en is ongeveer even snel, dat in combinatie met een goedkoper mobo, lager stroom gebruik, En dus ruimte i et budget voor een knappe scsi kaart is mischien wel sneller.. problemen, problemen.. :)
Dat hangt van je wensen af, als je gewoon een snel werkstation wilt dan zou ik toch zeker voor een Opteron gaan met zo'n Tyan bordje. Ook al is de cpu misschien net zo snel dan zal je toch op een gegeven moment merken dat zo'n dual Opteron werkstation sneller werkt en sneller reageert.
Dan moet ik wel toegeven dat ik nog niet met dual core systemen gewerkt heb en daarom niet weet of het verschil daarmee echt merkbaar is maar ik weet wel dat een Tyan moederbord een heel stuk stabieler is en prettiger blijft werken dan een MSI, Asus, Gigabyte en andere merken.

Het is gewoon heel erg afhankelijk van je doel, wil je snel spelletjes kunnen spelen dan zou ik zeker voor die Athlon 64 gaan, wil je gewoon een snel en stabiel werkstation hebben die onder zware load nog steeds goed werkt dan zou ik voor de Opteron gaan.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

killercow schreef op maandag 09 mei 2005 @ 23:49:
Zijn normale 7200rpm diamondmax 10 disks echt sneller? (ik heb een DM10 160GB liggen), dan ditch ik het hele scsi verhaal weer een hele generatie voor mijn desktop, en blijft het maar mooi in de servers zitten. (die extra 120 euro voor die controller is genoeg om een 250gb 7200rpm 18mb DM10 erbij te kopen, dus dat is dan een stuk beter.)
De toegangstijd van die schijven zal een stukje lager zijn dan die van de IDE schijven (hoewel dat met schijven met die leeftijd misschien tegenvalt) maar de gewone transfersnelheid is bij een moderne schijf zeker hoger.

Zoals Femme al zegt heb je er dan meer aan om in plaats van een SCSI controller te kopen een WD Raptor te kopen, die zijn zeker een stuk sneller dan die oude SCSI schijven.

• 0943
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-02 15:34
SLI gaat helemaal nog niet werken !
Ik heb mij bordje nu een weekje binnen alleen kwam er achter dat er geen SLI brug bij zat na een beetje rond speuren schijnt Tyan er een zooitje van gemaakt te hebben en nog geen SLI te ondersteunen !

Ze hopen dit later op te kunnen lossen met een bios update.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

0943 schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 22:18:
SLI gaat helemaal nog niet werken !
Ik heb mij bordje nu een weekje binnen alleen kwam er achter dat er geen SLI brug bij zat na een beetje rond speuren schijnt Tyan er een zooitje van gemaakt te hebben en nog geen SLI te ondersteunen !

Ze hopen dit later op te kunnen lossen met een bios update.
Als je een beetje onderzoek had gedaan dan wist je dat Tyan het zelf meldt dat SLI _nog_ niet werkt, bij de eerste revisie van dit bordje kwam er ook nog geen SLI brug bij, dat komt omdat het toch nog niet ondersteund werd.

Op dit moment (of binnenkort, dat zou ook kunnen) kan je de SLI bruggetjes gratis bij Tyan bestellen als ze er niet bij zaten, en bij de nieuwste revisie van het bordje krijg je zo'n brug wel meegeleverd.

• killercow
Klopt, Tyan heeft bij de eerste revisie geen SLI brug bijgeleverd, helaas helaas.

Maar omdat er gister een nieuws bericht de wereld in gekomen is dat win2k ook geen sli support krijgt denk ik dat ze het al helemaal niet op linux gaan uitbrengen (of misschien alleen voor professionele kaarten), en dus zou een bord zonder SLI misschien ook een optie zijn, op naar de tyan site!

Asus ben ik altijd tevreden over geweest, en ook mijn huidige Gigabyte dual socket A bord doet het er goed (op een niet functionerende soundchip na). maar toch denk ik dat een tyan een goede keuze is.

huidige coclusie: SLI gaat niet werken inder linux, en het is dus onnodig om dat op het bord te hebben aangezien ik geen pci-x raid controllers ga gebruiken die meer dan 2 lanes gaan gebruiken, en dus is het niet echt nodig om een extra "north bridge" te hebben.
Daarnast zie ik dat de gigabit controllers bij de Tyan K8WE nogal wat cpu power zuipen in tegenstelling tot de losse broadcom chips op de asus enzo.

openkat.nl al gezien?

• 0943
Als je een beetje onderzoek had gedaan dan wist je dat Tyan het zelf meldt dat SLI _nog_ niet werkt, bij de eerste revisie van dit bordje kwam er ook nog geen SLI brug bij, dat komt omdat het toch nog niet ondersteund werd.
En als jij nu ook beter leest wat ik zeg.

Maar dan nog is het onzin een bord promoten als SLI bord en dan het niet gelijk werkend te hebben.
En nu gaan ze geld verspillen door die bruggen naar iedereen op te sturen die er om vraagt.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Waar zie jij op de site staan dat ze het als SLI bord promoten?
Voor zover ik het heb gezien staat dat nergens hoor, dus ik zie niet in waarom Tyan er een zooitje van gemaakt zou moeten hebben.

En wie zegt dat het niet goedkoper is om die bruggetjes na te sturen?
90% van de gebruikers zal er niet om vragen en er is een grote kans dat ze in het begin niet goedkoop aan die dingen konden komen, dan is het dus absoluut niet vreemd dat ze die naleveren.

• 0943
Wolfboy schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:55:
Waar zie jij op de site staan dat ze het als SLI bord promoten?
Voor zover ik het heb gezien staat dat nergens hoor, dus ik zie niet in waarom Tyan er een zooitje van gemaakt zou moeten hebben..
Nu niet meer natuurlijk maar het heeft er echt wel op gestaan !!

-------EDIT

Het staat er nog wel !!
Ze zijn het vergeten aan te passen bij de news pagina !!

http://www.tyan.com/html/whats_new.html
dual PCI Express x16 slots with FULL SPEED x16 lanes on each slot to support NVIDIA SLI™ technology at unprecedented speeds.
zo kom maar op met de excuses !!

[ Voor 71% gewijzigd door 0943 op 18-05-2005 11:38 ]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11

M-ThijZ

Riding on Rails

Ooit zal er natuurlijk wel SLI support komen vanuit de kernel, (Of ligt dat voor een groter deel bij de VGA drivers?), het lijkt me daarom wel iets om rekening mee te houden voor de toekomst.

• killercow
Volgens mij moeten de detonator drivers het ondersteunen, en dan ook de game zelf nog.

Aangezien de detonators met een bepaald profile per game bepalen hoe er het beste ge-sliced kan worden lijkt me dat die laatste stap niet z'n probleem moet zijn, ook niet voor games die onder wine/cedega draaien (juist niet??, directX is niet aangepast voor SLI, en de games ook niet).

Juist omdat het in de driver moet zitten denk ik dat we weinig kans hebben op SLI voor linux, tenzij natuurlijk animatie studio's hierom gaan vragen, (maar gebruiken die niet gewoon wildcats enzo?) en als ze het al vragen zal het wel door Nvidia voor quadro's gereleased worden (daar zijn nu op windows ook voor bezig)

Slim change dat we er binnen een jaar gebruik van kunnen maken, maar ik zal z even de kernel.org changelogs nakijken of er iets over gezegt wordt.

openkat.nl al gezien?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

0943 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 11:28:
Het staat er nog wel !!
Ze zijn het vergeten aan te passen bij de news pagina !!
Blijkbaar heb ik er overheen gelezen, het staat namelijk ook bij de product pagina.
zo kom maar op met de excuses !!
Rustig maar hoor, je hoeft je niet zo aangevallen te voelen ;)

Helaas kan ik het stukje niet meer vinden waar staat dat het op dit moment nog niet ondersteund wordt maar dat het binnenkort gaat komen :/
En de search op de Tyan site werkt ook niet helemaal op dit moment O-)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18
Aangezien ik thuis dus niet game zou ik 2 6600's kunnen kopen en ze als losse videokaarten kunnen gebruiken voor m'n 2 19" schermen (toch?)
Sterker nog, ik heb een 6600GT (die van XFX) en dat ding heeft sowieso 2 aansluitingen (en ja, dat werkt ook onder Linux perfect met de binary NVidia drivers). Dus met 2 van die kaarten kun je (neem ik aan) zelfs 4 schermen aansluiten in niet-SLI mode.
als ik dan op lan's ben wil ik ze in SLI config draaien, want daar is vaak toch geen plek voor 2 19" crt's. (aleen even de SLI bridge installeren, en xorg conf aanpassen??)
Ik heb geen idee wat de support van de Linux drivers is voor SLI. Ik zou er op dit moment niet direct te veel van verwachten. Volgens mij is het zelfs in Windows XP nog wel een beetje behelpen omdat het allemaal redelijk nieuw is. Ik spreek hierbij niet uit ervaring overigens (heb sinds kort wel een bord waarmee het kan, maar geen 2 videokaarten).
Mja, kun je niet beter een 6800GT nemen met 2 monitor-uitgangen? Ik neem aan dat die er wel zijn (of dat het zelfs standaard is) als er ook 6600GT's zijn die het hebben...Dan weet je tenminste sowieso zeker dat het ook in Linux goed werkt.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:00

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op de forums van 2CPU.com en K8WE.com wordt gezegd dat de SLI bridge later verkrijgbaar wordt of dat Tyan ze gaat nasturen.

Het probleem met de Thunder K8WE is dat ie als een half beta product de markt in is gezet. Er is nog steeds geen final BIOS. Voor tweakers die weten waar ze hun info moeten halen (zie o.a. eerder genoemde sites) hoeft dat niet zo'n probleem te zijn.

Mijn systeem draait draait iig super stabiel en is zeer snel :) .

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wilke schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:01:
Ik heb geen idee wat de support van de Linux drivers is voor SLI. Ik zou er op dit moment niet direct te veel van verwachten. Volgens mij is het zelfs in Windows XP nog wel een beetje behelpen omdat het allemaal redelijk nieuw is. Ik spreek hierbij niet uit ervaring overigens (heb sinds kort wel een bord waarmee het kan, maar geen 2 videokaarten).
What operating systems are supported with SLI Technology?
32-bit Windows XP is supported now. 64-bit Windows XP and Linux support will be coming in future driver releases.
Mja, kun je niet beter een 6800GT nemen met 2 monitor-uitgangen? Ik neem aan dat die er wel zijn (of dat het zelfs standaard is) als er ook 6600GT's zijn die het hebben...Dan weet je tenminste sowieso zeker dat het ook in Linux goed werkt.
Ze hebben standaard 2 monitor uitgangen, vanaf de geforce 2 was dat volgens mij al standaard (de niet budget kaarten tenminste)
Alleen voor dual DVI moet je eventjes beter zoeken, niet elke kaart heeft dat namelijk.

Pagina: 1