[aanschaf] Welk systeem zal voldoen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:38

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
vooraf
Ik weet dat een soortgelijk topic als hetgeen wat ik nu aanmaak al bestaat, alleen is dat niet precies wat ik zoek. Het betreffende topic gaat namelijk over vervanging van onderdelen, en ik heb het over de aanschaf van een geheel nieuwe PC (alle onderdelen in/om/aan de kast dus vervangen).

De Situatie

Mijn vader is zich gaandeweg de laatste paar jaar enorm gaan interesseren in de computers en digitale dingen. Hij heeft momenteel een AMD XP 1600 met 256 mb PC2100 DDR-ram erin, en nog wat kleine ongein. Sinds kort is hij helemaal verslingerd aan digitale fotografie en digitale film. Zijn huidige PC laat qua performance nog wel het een en ander te wensen over, zeker als hij strax intensief wil gaan werken met b.v. Pinnacle Studio 9.
Daarom heeft hij aan mij gevraagd een PC samen te stellen die al iets meer kan, en genoeg performance kan bieden om op een normale manier met voornamelijk video/foto materiaal om te gaan. Hij snapt zelf ook wel dat je geen systeem kunt maken wat binnen 3 minuten een video rendert, maar momenteel kost het bij hem al zeker anderhalf uur om een normale serie beeldjes vanuit een fotocollage te voorschijn te toveren. Bovendien (en hier komt de moeilijkheid om de hoek), zit er een budgetlimiet van circa 700 euro aan vast. Verder gaan er met e PC weinig noemenswaardige dingen gebeuren (office en internet , maar absoluut geen games oid).

De Eisen
De volgende dingen wil hij zeker in/aan z'n PC:
- Dual-layer DVD writer (16 speed )
- USB aan de voorkant van z'n kant.
- Minstens 512 MB Ram
- Minstens 100 gig schijfruimte.
- Indien mogelijk , videokaart met TV-in

De volgende dingen hoeven NIET te worden aangeschaft :
- Monitor (hebben al een mooie TFT :))
- Toetsenbord
- Muis
- Printvoorziening (scanner eveneens niet)

Mijn "Voorstudie"
Dit heb ik zelf al ondernomen :
Benchmark testen bekeken online om te zien of er een processormerk is wat aanzienlijk beter scoort op grafisch gebied (AMD vs. Intel). Hierbij kwam ik zeer verschillende resultaten tegen, ook afhankelijk van de socket. Zo presteerde in de ene benchmark test de AMD weer veel beter, maar die gingen dan uit van de 939 sockets t.o.v. Intel's 775 socket. Ook is het nogal een verschil tussen de huidige generatie P4's van het socket 478 segment en de AMD64 lijn van de 939's. Al met al ben ik het spoor een beetje bijster geraakt. Tom's hardware guide gaf mij ook al geen hoop en de test die ik op ZCnet las zette mij totaal weer op een ander spoor (die vind AMD's veeel beter).

(mogelijke) Knelpunten
- Budget van 700 euro
- Hoelang is de computer enigsinds "upgradeproof"
- Welke videokaart is nou ECHT geschikt voor zulke doeleinden ?
- Meer of sneller geheugen een must ?

Zo daar staat mijn verhaal. Ik zoek met deze TS mensen die ervaring hebben met de huidige lijn componenten, en mij kunnen vertellen hoe het nu werkelijk zit met de performance-ratings. Als dit topic misplaatst is om welke reden dan ook vertrouw ik de mod's toe um te verplaatsen. Ik heb aan het begin van mijn post uitgelegd waarom ik deze informatie (zelf) niet vind passen in het "wat kan ik hier nog aan upgraden " topic.

Graag jullie reaties (en uiteraard geen flame's e.d. ).

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:29
Als je serieus aan de slag wilt met films is 1024 MB intern of meer aan te raden, keuze van processor moet je bij dit budget kijken naar prijs kwaliteits/verhouding en alhoewel ik zelf liever een pentium heb ( eigen mening, dus geen flamen/ discussie hierover) kom ik bij jou dan toch op amd uit

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat je zou kunnen doen is de Best Buy Guide er bij pakken:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2005
daar een paar dingetjes eruit halen :)

Dus die TFT + cordless desktop + Draagbare opslag Merkloos 256MB (USB 2.0) + Videokaart er uit halen :)

Daar moet je een betere videokaart + meer geheugen voor in de plaats doen :)

AMD Athlon 64 2800+ (S754, 1,8GHz, 512KB, Boxed) € 112,95

AOpen QF50A (300W, Zwart) € 41,50

Club3D GeForce 6800 GT 256MB DDR3 € 289,-

GigaByte GA-K8NS, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID) € 63,15

1GB PC3200 DDR € 77,-

Logitech S2-51 (2.0, zwart) € 19,50

Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 92,99

NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zwart) € 44,98

Totaal € 741,07

Zoiets zou het dan ongeveer kunnen worden :)

[ Voor 54% gewijzigd door Outerspace op 09-05-2005 17:25 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
http://www.tweakers.net/pricewatch daar moet je genoeg kunnen vinden. 700 euro is een makkie voor jouw eisen, als je al een monitor hebt en geen dure videokaart hoeft te kopen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:33
Ik zou voor een AMD 64 S939 gaan met zoals al gezegd is minimaal 1024 MB RAM.
Ik kan het niet echt goed inschatten omdat ik de huidige prijzen niet weet, maar ik denk dat dit met een redelijke videokaart voldoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je eisen zijn niet echt schokkend. Ik zou voor 1024 intern gaan, en minimaal 200GB hd. Misschien is Raid leuk als je aan videobewerking gaat doen.

En misschien kun je nog heel even wachten met upgraden totdat er dual core procs op de markt zijn. Als je dat niet wilt, zou ik voor de AMD gaan. Het schijnt dat deze ietsjes sneller zijn voor videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:02

St@m

@ Your Service

Ehm, ik zou gewoon een Geforce 4 kaartje kopen voor 40~50 euro en een aparte TV-kaart eigenlijk.
Je hebt absoluut geen goede/dure videokaart nodig voor het bewerken van films. Verder is 1024MB RAM toch wel een vereiste en ik denk dat je met een Socket 939 mobo en proc een goede keus maakt. (Waarom? omdat ik de prijs/kwaliteit verhouding daar het beste van vind) Kijk dan naar een 3500+ proc.

700 euro is ook zeker geen knelpunt.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:16

Wildfire

Joy to the world!

Noork schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:17:
Je eisen zijn niet echt schokkend. Ik zou voor 1024 intern gaan, en minimaal 200GB hd. Misschien is Raid leuk als je aan videobewerking gaat doen.

En misschien kun je nog heel even wachten met upgraden totdat er dual core procs op de markt zijn. Als je dat niet wilt, zou ik voor de AMD gaan. Het schijnt dat deze ietsjes sneller zijn voor videobewerking.
Dual core? Ik las zojuist op de frontpage dat de goedkoopste Athlon64 X2 al gauw richting de 500-nogwat dollar gaat. Daar gaat z'n budget... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Voor videobewerking is Pentium 4 nog steeds een aanrader, die schijnt nog steeds sneller te presteren dan een AMD64.
Ik zou zelf iets in deze trend proberen rond te krijgen:
Processor: Intel Pentium 4E 3,0GHz 1MB Socket775.
Geheugen: 2 x 512MB PC3200 DDR (Dual channel dus).
Mainboard: Asus P5GD1-Pro (of een ander merk, maar in ieder geval S775 en PCI-Express)
DVD-Burner: NEC 3520A 16x Dual Layer
Videokaart: Iets in de trend van een X300SE ofzo, hoeft niet megasnel te zijn. Als het budget het toelaat zou je bijvoorbeeld een 6600GT ofzo kunnen overwegen, of blader de pricewatch eens door voor een VIVO-kaart die binnen je budget past.
Case: Kan simpel zijn, heb zelf erg goede ervaringen met zowel de H600A/B van Aopen, en de Chieftec LBX/LCX serie.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 12:04

HeepH

Dope Rapper

dedicated mpeg2 kaartje iets? kost wat maar is ook zeker handig om je pc te ontlasten..

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:32
Mijn advies:
-Koop een socket 939 moederbord, daar kan je nu een relatief goedkoop 64 bits-AMD processortje op prikken, dan ben je meteen klaar voor WinXP 64bit en 64 bits foto/video bewerkings progsels (wat zeker snelheidswinst zal gaan opleveren). Bovendien is dat bordje ontzettend goed te upgraden (bv naar een dual core AMD64 X2 als die wat goedkoper zijn straks).
mobo: 100 euro (b.v. Asus A8N-E )
CPU: 150 euro (b.v. AMD 64 3000+ )

-Neem minstens 1 Gb geheugen ipv de beoogde 512 Mb geheugen, zeker bij foto/videobewerking (grote tijdelijke bestanden) zal je snelheidsverschil merken.

-Neem in ieder geval 1, liever nog 2 snelle SATA harddisks (voor tijdelijke bestanden lezen/schrijven, de eventuele tweede voor WinXP)
b.v. Western Digital Raptors 36 of 74 Gb (100 resp. 160 euro per stuk)

-overdrijf niet met de videokaart, het enige wat er echt goed aan moet zijn is de TV-in, je hebt dus absoluut geen dure 3D kaart nodig! Ik heb verder geen verstand van kwaliteitsverschillen tussen TV-ins van de verschillende videokaartfabrikanten, dus daar zal ik verder mn mond over houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

outerspace schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:11:

Club3D GeForce 6800 GT 256MB DDR3 € 289,-
Dat is een game kaart, lijkt me een tikkeltje overkill voor videobewerking. Kan je beter een simpel videokaartje nemen en een fatsoenlijke capturekaart.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Orion84 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:28:
[...]

Dat is een game kaart, lijkt me een tikkeltje overkill voor videobewerking. Kan je beter een simpel videokaartje nemen en een fatsoenlijke capturekaart.
:D
outerspace schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:20:
[...]

check je topic :)
heb er een stuk ingezet voor je ;)
al is die 6800GT misschien overkill, dan zou je hem evt. kunnen switchen met iets anders
Ik zat daar ook al aan te denken :)
het voordeel is dat als hij die set-up pak die ik heb gebruikt, zelf dingen eruit kan halen, en er weer nieuwe bij zet.
Dat is nou het voordeel van die Winkelwagen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:38

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Die 6800 lijkt mij idd ook nogal wat overdreven.

De 1024 MB ram is iig ten harte genomen en zal er ook inkomen. Nu is het redelijk afhankelijk van de processor op welke manier dat gebeurt (AMD = 1 reep van 1 gig, P4 775 is sowieso dual-channel DUS 2x512 MB repen). Nu nog even kijken wat er met de harde shcijven gebeuren moet. Mijn pa gaat veel data verschrijven, maar persoonlijk lijken de raptors mij nogal overkill. Zal het daadwerkelijk zoveel meer presteren dan een simpele (maar veel grotere (qua capaciteit)) S-ATA schijf ?
Is er nog een merk aan te raden wat bretreft de videokaarten/capturekaarten ? Ik gebruik in mijn PC zelf een ASUS GF FX5600 (mag wel eens worden vervangen) maar over het merk Asus ben ik goed te spreken. Van capturekaarten heb ik echter 0,0 verstand dus daar zal ik me in moeten verdiepen denk ik. Zijn daar nog merken overduidelijk beter ?

Een firewire-kaart komt er overigens ook in, mits die niet op het mobo aanwezig zijn. Ook RAID leek mij overkill, maar als dit niet zo is hoor ik graag sterke argumenten.

Alvast bedankt voor de overvloed aan tips tot zover (ook namens vader :) )! :D

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
Ik heb zelf een 300 GB SATA maxtor dm 10, deze hebben 16 MB buffer en NCQ, en ik raad hem ten zeerste aan (evt de 250 GB versie)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Khaine666 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:41:
Die 6800 lijkt mij idd ook nogal wat overdreven.

De 1024 MB ram is iig ten harte genomen en zal er ook inkomen. Nu is het redelijk afhankelijk van de processor op welke manier dat gebeurt (AMD = 1 reep van 1 gig, P4 775 is sowieso dual-channel DUS 2x512 MB repen).
Waarom bij AMD 1 reep van 1 GB?? socket 939 is gewoon dualchannel geheugen controller, dus zou ik zeker wel voor 2x 512 gaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
Orion84 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 18:53:
[...]

Waarom bij AMD 1 reep van 1 GB?? socket 939 is gewoon dualchannel geheugen controller, dus zou ik zeker wel voor 2x 512 gaan.
idd, hoewel de AMD weinig/geen voordeel hier bij heeft kan de rest van het systeem dit wel hebben zoals videokaart etc.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Laatst online: 16:39

Geckoo

Good news, everyone!

In hoevere is een raid 0 oplossing een idee? voor het weg schrijven van de gecapturde data? dat gaat bij mijn weten een stuk sneller dan als je het op 1 schrijf doet.
en als je het dan helemaal wil laten opschieten 2x een raptortje ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Geckoo op 09-05-2005 19:08 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
Geckoo schreef op maandag 09 mei 2005 @ 19:07:
In hoevere is een raid 0 oplossing een idee? voor het weg schrijven van de gecapturde data? dat gaat bij mijn weten een stuk sneller dan als je het op 1 schrijf doet.
en als je het dan helemaal wil laten opschieten 2x een raptortje ofzo.
voor snelheid is dat oke, maar met dit budget is het wel beetje te duur omdat je ook opslag nodig hebt en om nou 2 raptors 36/72 GB in raid 0 te hangen als enige schijf ( wat wel zeer snel is }) ) is beetje jammer, met videobewerking is opslag ook belangrijk

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Laatst online: 16:39

Geckoo

Good news, everyone!

asfaloth_arwen schreef op maandag 09 mei 2005 @ 19:11:
[...]
voor snelheid is dat oke, maar met dit budget is het wel beetje te duur omdat je ook opslag nodig hebt en om nou 2 raptors 36/72 GB in raid 0 te hangen als enige schijf ( wat wel zeer snel is }) ) is beetje jammer, met videobewerking is opslag ook belangrijk
het hoeft ook niet meteen een raptor te zijn maar als je kijkt naar 2x een 150gig ipv 1x 300 gig? en de meeste moederborden hebben ook raid onboard, dus waarom dat niet gebruiken als je het toch hebt?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Pagina: 1