Toon posts:

[3d max] Render probleemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen ik heb een probleem met het renderen van een grote 3d animatie in 3dmax. Het filmpje is 5 min en veel (veel poly in die film van 5 min dus niet dit plaatje) polygonen, dat is dus veel render tijd. Als ik mijn gerenderde filmpje terug bekijk (pal 768x576) , lijkt het wel of dat ik een soort van Pixel verschuiving zie waardoor er een soort van zwarte schuine strepen ontstaan in mijn animatie filmpje. Je weet mischien wel als je een ruitjes bloes filmt met de camera krijg ook een soort geflikker ozo, daar lijkt het verd8 veel op...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/creaturelord/tweekers/pixel-verschuiving-of-iets.jpg

dit is een frame (kleiner formaat dan de werkelijke film formaat) er van je kunt het best moeilijk zien maar in het filpje zie je het goed genoeg en het ver-n**kt :'( heel mijn animatie film. oowjah Antialiasing het ik ook ingesteld voor het te renderen.

Ik hoop dat er iemand is die me kan vertellen hoe dit kan. Want ik weet het niet meer :?

groetjes

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 18:01 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik denk dat het gewoon een soort moiré is en niet te voorkomen.Of je moet het veel groter renderen dan wat je nu doet. Stel je hebt een schuine lijn met aardige lengte maar die lijn heeft net een hoek van laat ik zeggen 1-2 graden. Op een gegeven moment zal die lijn dan zeg maar een pixel de lucht in moeten. Halve pixels bestaan niet. Nu helpt anti-aliasing wel een beetje maar bij fijne structuren hou je het probleem denk ik. Zeker wanneer je op relatief lage resolutie rendert. Vergelijk het een beetje met TV. Presentators moeten ook nooit met een overhemd met fijn streepje in beeld komen want dan wordt je gek als je daar een half uur naar moet kijken. Als je het echt wilt voorkomen denk ik dat je misschien met een blur-achtig filter wat kan bereiken, desnoods na het renderen in bv after fx. maar dan wordt het waziger en weet niet of je daar op zit te wachten.

Kortom, volgens mij is beperkte resolutie, aantal pixels het probleem.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Tja, dit echt oplossen kan denk ik niet, want je hebt nou eenmaal te weinig pixels. Mogelijk kun je de anti-aliasing verbeteren door te kiezen voor een ander type anti-aliasing (als je scanline renderer gebruikt), of anders meer samples voor de anti-aliasing. Of renderen op 2x je resolutie en dan naderhand terugscalen, dan krijg je ook heel hoge kwaliteit anti-aliasing. Maar echt oplosbaar is het niet, want je hebt gewoon niet genoeg pixels.

edit: polygonen moest dus pixels zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door Oogst op 10-05-2005 14:55 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Okey, bedankt voor de reackties, ik heb mijn render vanacht aan gezegt op 1 maal zo groot als voorheen, hij moet nu nog 26 uurtjes renderen (erg veel maar is ook grootbestand). Ik laat wel weten of de render zo wel goed gelukt is en de lijne verminderd zijn.

Groetjes

• Oogst
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 12:01:
Okey, bedankt voor de reackties, ik heb mijn render vanacht aan gezegt op 1 maal zo groot als voorheen, hij moet nu nog 26 uurtjes renderen (erg veel maar is ook grootbestand). Ik laat wel weten of de render zo wel goed gelukt is en de lijne verminderd zijn.

Groetjes
Met zulke rendertijden kun je ook eerst ff een stukje van een paar seconde renderen en kijken of het beter is. Scheelt een boel stroom. :P

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Jah is ook waar, :P
Groetjes

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 12:33 ]

Verwijderd

Te weinig polygonen is onzin, de stukken die hij laat zien in zijn plaatje zijn rechte lijnen, geen rondingen/buigingen oid. Een recht stuk met 20 poly's of 4 maakt geen verschil als er geen rondingen
inzitten.
Ik denk ik eerder dat het een anti-alias probleem is, of idd een lage resolutie die de pixels niet precies kan plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 13:30 ]

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-05 16:25

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Of inderdaad het Moiré-effect, wat met interferentie te maken heeft zoals de streepjesoverhemden van presentatoren. Ik weet dat fotosoep een filter heeft waarmee je moiré-effect kunt weghalen, werkt prima. Misschien dat dat er ook is voor videobeelden, anders moet je al je frames renderen als losse plaatjes, die met een batchproces door fotosoep heenhalen (bovengenoemd filter erop ketsen) en weer opslaan, dan met een videoprogje achter elkaar zetten en opslaan als video.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat zou doen losse frames opslaan al losse plaatjes, welk format van de frames zou ik dan het beste kunnen opslaan, jpg, tiff, bmp of iets anders????
zou je zo ook weten welke filter dat is in photoshop???

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 14:47 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:19
Title maar ff gefixt :P

Motor onderhoud bijhouden

• Oogst
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:29:
Te weinig polygonen is onzin, de stukken die hij laat zien in zijn plaatje zijn rechte lijnen, geen rondingen/buigingen oid. Een recht stuk met 20 poly's of 4 maakt geen verschil als er geen rondingen
inzitten.
Ik denk ik eerder dat het een anti-alias probleem is, of idd een lage resolutie die de pixels niet precies kan plaatsen.
Ah, ja, inderdaad, ik zie dat ik een typefout had begaan, ik bedoelde uiteraard pixels. Ik heb het ff gefixed in mijn reactie. :)
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 14:35:
Als ik dat zou doen losse frames opslaan al losse plaatjes, welk format van de frames zou ik dan het beste kunnen opslaan, jpg, tiff, bmp of iets anders????
zou je zo ook weten welke filter dat is in photoshop???
In ieder geval iets dat geen kwaliteitsverlies oplevert, dus geen jpg. Ik gebruik hiervoor meestal gewoon bmp, maar dat wordt wel extreem groot. 10gb vrije ruimte op je HD is wel handig.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Probleemen jah? Of is de fix nog onderweg? :P

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

dubbel :S

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 17:36 ]

Verwijderd

volgens mij ziet de moderator het probleem niet ^^
Pagina: 1