Asus A8N-SLI deluxe mobo probleem

Pagina: 1
Acties:

• Ithaca81
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-06 07:47
Onlangs heb ik voor het eerst aan zelfbouw gedaan.

Op een aantal kleine dingen na ging alles in 1 keer goed. Maar toen.... Ik haalde het in mijn hoofd om de BIOS eens te updaten (ze geven die updates niet voor niets uit, toch?). Ging ook goed; RTFM werkt écht!

Tijdje later ben ik eens door alle instellingen van de BIOS heen gegaan. Alles leuk en aardig tot ik met mijn vingers aan de instellingen van het geheugen ging zitten.

Max memclock: 400 Mhz (dat is de snelheid die het geheugen aankan)
1T/2T Memory Timing: geen idee wat dat is dus heb ik dat maar op 2T laten staan.
CAS# Latency: stond op 2.5 terwijl het geheugen CAS2 is. waarde aangepast. PC startte toen gewoon op en het geheugen werd sneller volgens de benchmark.
RAS# to CAS# delay: daar heb ik dus met mijn vingers aan gezeten....
Min RAS# active time: Idem
Row precharge Time: helaas... deze ook.

Langzaam aan zette ik de instellingen steeds wat lager. Bij de geheugentest werd de doorvoersnelheid steeds hoger.
Daarbij heb ik op een moment de instellingen iets té laag gezet.... probleem is nu dat de pc niet meer opstart. :(

Bij het aanzetten komt er nog in het beeld dat er een Nvidia grafische kaart in zit en vervolgens probeert het systeem te booten van wat dan ook. Helaas.... Zonder enig resultaat.

De handleiding biedt geen verdere opties meer aangezien er een aantal errors in beeld komen die niet in de handleiding staan.

Dat de BIOS corrupted is neem ik maar aan;
BIOS ROM checksum error staat er bij het opstarten nog in beeld.
Vervolgens zoekt het systeem een bootmogelijkheid. Op de meegeleverde CD-rom staat een BIOS versie plus de software om die te laden. Dit lijkt goed te gaan...totdat:

Flash ROM is Write-Protected

please make sure wheter lockout jumpers is set to correct of not

Ik weet van geen jumpers. Handleiding zwijgt ook.
Oke... Vervelend dus maar het valt ook via een floppy te proberen. Ook hier helaas geen positief resultaat:

Automatic Load AWDFLASH.EXE .......
!! ERROR -- Load AWDFLASH.EXE Failed !!
Replace the DISK AND PRESS ENTER

Het benodigde bestand staat echt op dat floppy!
Als ik er een MS-DOS opstart diskette in stop geeft het syteem dezelfde melding.

Dat ik iets fout heb gedaan staat wel vast, maar wat? Wie kan mij helpen! Het lijkt er op alsof er geen bios meer aanwezig is en met de handleiding kom ik er niet meer uit. Ik heb echt geen idee meer wat ik verder nog kan proberen.

Ik heb hier iig van geleerd dat ik met mijn poten van die BIOS instellingen af moet blijven dus als die BIOS hersteld is ben ik erg blij. Elke tip is welkom.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
heb je je je cmos gereset? battery eruit + jumper overzetten...

[ Voor 5% gewijzigd door sjongenelen op 09-05-2005 14:49 ]

you had me at EHLO

• Ithaca81
Bedankt voor de snelle reactie.

Jumper overzetten (van pin 2+3 naar pin 1+2) gedaan, batterij er ook uit gehaald. En dan?

Opstarten?

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

even kortsluiting maken tussen de batterij houder..

Bl44t

• Ithaca81
Die CMOS reset lijkt het goed te doen...

BIOS nu via de handleiding geupdate en alles doet het weer!

@TheNymf: Bedankt voor je tip.

Ik ben geholpen. Deze kan op slot als de mods dat nodig vinden.