Toon posts:

8 mm band op cd

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn opa heeft nog enkele oude 8 mm banden met beeldmateriaal van toen ik klein was(hm klinkt lang geleden :) ). Nu zou hij deze banden graag op een cd zetten. Het probleem is echter hoe? Het gaat hier echt nog om de oude banden die je door een apparaat laat lopen. Dit apparaat projecteert vervolgens de beelden op het scherm dmv een lamp. Hier is dus totaal niets digitaals aan. Zou iemand mij opweg kunnen helpen? Wat zou je nodig hebben om die beelden op een cd te zetten? Zijn er misschien speciaalzaken die hier toe in staat zijn?

Deus

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je via google ff zoekt zul je inderdaad bedrijven vinden die dit kunnen. Dat is echter wel erg duur geloof ik.

Zelf doen zal tricky worden, aangezien je sync-problemen krijgt.. Je kunt moeilijk een digitaal image-apparaat een frame laten "schieten" als je 8mm-projector alweer half verder is. Die 2 syncen zou dus een probleem kunnen worden.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
<brainstorm>
misschien zijn er scanners voor die beeldjes
</brainstorm>

Verwijderd

Gewoon ff googlen Dit is iig al 1 : http://www.global-dvc.org/Super8toVideo.asp

Suc6!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
bijna elke fotozaak doet dat wel, maar schrik niet van de prijs...

zie hier http://www.affectdesign.nl/

[ Voor 29% gewijzigd door lateef op 09-05-2005 14:43 ]

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 09:44
Projecteren en met een digicam opnemen , dan maak je een keer een legale screener!! ;)

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-01 23:38

superblaag

Mooi spul hoor!

Als het een super8 film is staat hier:
http://www.super8.nl/
de nodige info.

Dat van die screener vind ik ook nog niet eens zo gek!

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

• TD-er
  • Laatst online: 01-02 14:07
Er is voor Virtualdub een filter geschreven dat het flickeren tegen kan gaan.
8 mm film is namelijk niet 25 fps, maar bijvoorbeeld 18 of 24.
Dus je krijgt (zoals al eerder omschreven) een helderheids-flikkering die erg vermoeiend is om naar te kijken, maar die kun je dus met (gratis) softwrae onderdrukken.

Het mooiste zou zijn wanneer je de videocamera en de projector op de een of andere manier kunt synchroniseren, maar daarvoor zal er wel wat gesoldeerd moeten worden en het is waarschijnlijk beter om de projector wat langzamer te laten lopen dan sneller. (dus bijvoorbeeld 12.5 fps en dan wat frames uit de opname weggooien.

Je moet ook zo'n projectie kastje hebben, zoals ze oa. bij de Conrad verkopen.
Aan de ene kant zit een lens en binnenin een spiegel en aan de kant van de camera zit een stuk matglas waarop de film geprojecteerd wordt.
Op die manier kun je namelijk het beeld recht opnemen (dus geen trapezium-vorm in de opname) en je krijgt een veel egalere weergave van de belichting. (een lamp is in het midden feller dan aan de rand), maar dat laatste kun je eventueel in software ook wel compenseren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik werk in een foto zaak, en wij kunnen dat soort dingen opsturen.
Komt ie op een dvd te staan. Kost geloof ik wel rond de 30 euro.
De kwaliteit is ook afhankelijk van de kwaliteit van de band; is die niet al te best dan word ie niet veel beter op dvd.

iStockphoto

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Wij hebben het een keer met al onze filmpjes laten doen, maar dat was in een tijd dat de DVD nog niet bestond. Het staat nu op VHS. Wel raar zo zonder geluid de eerste keer... Zit je aan de volume te draaien.... |:(

Maar bij ons kon dat gewoon bij Foto Klein, een redelijk bekende in de randstad (toch?)

Gadgets FTW!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb zelf uitstekende ervaring met www.homedvd.nl die gebruiken een speciale projector en lenzen waarmee ze de film rechtstreeks op de CCD projecteren hetgeen een mooi resultaat geeft zonder overstraling vanuit het centrum en het contrast is mooi gelijkmatig. Zelfs vooroorlogse films gaan goed, ze maken de film ook schoon etc. Kosten vallen best mee is ook afhankelijk van wat je wilt ik heb het naar DV laten zetten. (=minder kwetsbaar cq langer houdbaar dan DVD). Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn vader projecteert het idd gewoon op een scherm en neemt het op met een digitale videocamera. Met zijn Canon MV800 lukte het niet zo goed, de belichting raakte wat in de war waardoor het beeld steeds lichter en donkerder werd. Mijn JVC GRD-73 werkte een stuk beter, hoewel het daar ook nog wel een klein beetje optrad. De resultaten waren niet eens zo gek, maar je neemt natuurlijk ook het geluid op dat de projector maakt en dat is wel vrij storend. Maar een muziekje ofzo er onder monteren (of gewoon muten) is natuurlijk een kleinigheidje, daarna even op DVD branden en je archief is keurig gedigitaliseerd B)

ps. ook dvd's gaan maar beperkt mee, waarschijnlijk zelfs minder lang dan die banden...

Prepare for unforeseen consequences

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

FX16 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:42:
Projecteren en met een digicam opnemen , dan maak je een keer een legale screener!! ;)
Je haalt de begrippen doorelkaar... je bedoelt een TS (telesync) of een CAM... B)

Een screener is een door filmdistributeurs legaal aan reviewers aangeleverde (uitgeleende) film, die vervolgens illegaal gekopieerd wordt... met daarin meestal de lopende of herhaaldelijk leesbare tekst 'this is a screener, authorized viewing only' etc etc... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 10-05-2005 12:39 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Murmandamus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41

Murmandamus

(OO (|||)(|||) OO)

jnijboer schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 11:39:
... Mijn JVC GRD-73 werkte een stuk beter, hoewel het daar ook nog wel een klein beetje optrad. De resultaten waren niet eens zo gek, maar je neemt natuurlijk ook het geluid op dat de projector maakt en dat is wel vrij storend. Maar een muziekje ofzo er onder monteren (of gewoon muten) is natuurlijk een kleinigheidje, daarna even op DVD branden en je archief is keurig gedigitaliseerd B)
Wij hebben een tijdje geleden ook de oude banden opgenomen middels de eerder beschreven converter, toevallig ook met een JVC digitale video camera. Het irritante geluidsspoor van het brommende geluid van de projector (en een enthousiaste melancholische moeder) hebben we tijdens de computerbewerking geript.
Maar het is al met al wel een tijdrovende aangelegenheid voordat je het op een CD dan wel DVD hebt staan...

Kijk anders eens naar onderstaande beschrijving:
hobbie of uitbesteden

After all is said and done, there is more said than done

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-02 16:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

*hier stond iets wat wel van toepassing zou zijn voor hi8 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door Cassettebandje op 12-05-2005 18:44 ]

• TD-er
Ik heb die link over "hobby of uitbesteden" zonet even doorgelezen.
Dat is een goede samenvatting van de problemen die je tegen kunt komen en vooral de vergelijking met de eigen opnamen en die van dat bedrijf zijn ook mooi om even naast elkaar te zien.

* TD-er denkt erover om een eigen filmscanner te gaan maken van een oude projector en half-defecte DV-camera.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• cryhtorchild
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

cryhtorchild

TT page 888

Een manier waarop volgens mij "experts" het ook doen is de volgende.
Je zorgt dat je zo'n projector krijgt (misschien heeft familie nog zoiets op zolder?) en vervolgens projecteer je dat op melkglas. Je hebt daar apart voor gemaakte stukken melkglas voor. Is ongeveer een 40 cm breed. Melkglas laat de beelden dan weer aan de andere kant van het glas zien, en dat neem je dan vervolgens met een digitale filmcamera op.
Het is even prutsen om alles goed opgezet te krijgen, maar je krijgt ook een heel mooi resultaat! Vervolgens even inladen op je pc, bewerken, en het op DVD branden.

[ Voor 5% gewijzigd door cryhtorchild op 12-05-2005 18:56 ]

Fucking... What the fuck. Who the fuck fucked this fucking... How did you two fucking fucks... FUCK.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zelf doen lijkt leuk maar gaat niet goed je afstand projektor scherm is te klein waardoor je geen mooie egale belichting krijgt het gros van de thuis projektoren krijgt dit geeneens op het grote scherm voor elkaar. Als je met films afdraaien begint zorg dan ook dat je weet hoe je ze moet plakken want zeker oude films breken en plakken is $#@^^^@. Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Bij een Dixons filiaal kun je het ook laten doen. Zij sturen het dan op en het wordt op een DVDtje gezet. prijs is denk ik €59.95 (gemiddeld prijs??) en voor de volgende 8mm film betaal je dan denk ik wel mider.

[ Voor 5% gewijzigd door guillaumemay op 13-05-2005 22:50 ]

• Murmandamus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41

Murmandamus

(OO (|||)(|||) OO)

Ach voor kwaliteit betaal je... Als je bijvoorbeeld kijkt welke kwaliteit je zelf kunt bereiken en hetgeen een professional weet neer te leggen moet je de keuze maken.

Wanneer je zelf gaat rommelen en tijd investeren in een project wat wellicht maanden kan kosten (je hebt altijd wel een paar van die banden liggen) bespaar je natuurlijk geld uit, maar de beeldhelderheid kan een stuk minder zijn...

After all is said and done, there is more said than done

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

cryhtorchild schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:55:
Een manier waarop volgens mij "experts" het ook doen is de volgende.
Je zorgt dat je zo'n projector krijgt (misschien heeft familie nog zoiets op zolder?) en vervolgens projecteer je dat op melkglas. Je hebt daar apart voor gemaakte stukken melkglas voor. Is ongeveer een 40 cm breed. Melkglas laat de beelden dan weer aan de andere kant van het glas zien, en dat neem je dan vervolgens met een digitale filmcamera op.
Het is even prutsen om alles goed opgezet te krijgen, maar je krijgt ook een heel mooi resultaat! Vervolgens even inladen op je pc, bewerken, en het op DVD branden.
Leuk, zo'n gespiegelde film... 8)7

(film is voor projectie op een scherm niet achter een scherm)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• TD-er
Ramzzz schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 09:18:
[...]

Leuk, zo'n gespiegelde film... 8)7

(film is voor projectie op een scherm niet achter een scherm)
Als er iets makkelijk digitaal te fixen is is het wel spiegelen.
Dat lijkt me niet een probleem.

Maar goed die kastjes die voor dit doel verkocht worden hebben intern dus ook een spiegel zitten.

Pagina: 1