Heb een programma waarbij een aantal grafiekjes geshowed moeten wroden.. nu gebruik ik hiervoor de JFreeChart package..
ik heb nu een testprogrammaatje die op zich prima werkt.. hier wordt de aangemaakte ChartPanel toegevoegd aan de JPanel..
Nu wil ik dit integreren in mijn eigen programma, maar daar krijg ik de volgende fourtmelding bij het runnen:
Klopt het dat je niet zomaar een ChartPanel aan een bestaand JPanel kan toevoegen?? Of doe ik iets anders fout?? En wat is anders een oplossing om een grafiek toe te voegen aan mijn programma?
ik heb nu een testprogrammaatje die op zich prima werkt.. hier wordt de aangemaakte ChartPanel toegevoegd aan de JPanel..
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| XYDatasetxydataset = createDataset(); JFreeChart chart = createChart(xydataset); ChartPanel chartpanel.setBounds(425, 210, 300, 110); add(chartpanel); private static JFreeChart createChart(XYDataset xydataset) { JFreeChart jfreechart = ChartFactory.createXYLineChart( "", "Time", "Intensity", xydataset, PlotOrientation.VERTICAL, false, true, false); return jfreechart; } private static XYDataset createDataset() { XYSeries series = new XYSeries("Average Size"); series.add(20.0, 10.0); series.add(40.0, 20.0); series.add(70.0, 50.0); XYDataset xyDataset = new XYSeriesCollection(series); return xyDataset; } |
Nu wil ik dit integreren in mijn eigen programma, maar daar krijg ik de volgende fourtmelding bij het runnen:
code:
waarbij regel 109 deze is: chartpanel.setBounds(425, 210, 300, 110);1
2
3
4
| Exception in thread "main" java.lang.NullPointerException at MainPanel.<init>(MainPanel.java:109) at MainFrame.<init>(MainFrame.java:24) at MainApp.main(MainApp.java:14) |
Klopt het dat je niet zomaar een ChartPanel aan een bestaand JPanel kan toevoegen?? Of doe ik iets anders fout?? En wat is anders een oplossing om een grafiek toe te voegen aan mijn programma?