Toon posts:

nForce rear out/bass probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Asus A7N8X-E Deluxe moederbord, met nForce onboard geluidskaart.
Ook heb ik een Cambridge 4.0 speakersetje. Deze heeft 2 mini jack aansluitingen, die dus gebruikt worden voor voor en achter speakers. De subwoofer gebruikt dan de bas van alle 4 de kanalen..

In dit topic en de handleiding concludeer ik dat ik voor en achter goed aangesloten heb (groen voor, paars achter).

Maar ik kan nu min of meer kiezen: of ik schakel de "duplicate front" optie in en heb uit alle speakers geluid, maar zo goed als geen bas (zelfs niet als ik de bas voluit draai), of ik heb wel bas, maar alleen voor geluid en niet achter.

Eerlijk toegegeven, ik heb nog bijzonder weinig ervaring met surround met name op software gebied.
Ik heb xmms geprobeerd en een muziek dvd via Xine, en beide hadden hetzelfde resultaat.

Is er ook een test programma om je surround te testen?
Ik heb op google gezocht op surround test e.d. ook op sourceforge en freshmeat, maar vreemd genoeg niets kunnen vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 14:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens ook de andere aansluitingen stuk voor stuk geprobeerd, maar de enige twee poorten waar ik uberhaubt al geluid uit krijg, zijn dus de groene en de paarse.
Moet ik misschien nog additionele software installeren? Mijn systeem lijkt namelijk wel compleet als ik zo zie wat er allemaal in de Gnome mixer staat en dat enkele specifieke nForce opties daarvan ook gewoon werken (de "Duplicate front" en een surround switch optie blijkbaar voor een soort galm effect)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

Heb dezelfde combi :)
Ik zorg dat mijn rear-speakers iets harder staan waardoor ik wel bass heb..
De sblive had de optie om voor de rears de 'fase' om te draaien waardoor je altijd bass had. Cambridge doet nl iets met de fase aansnijding oid....

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op maandag 09 mei 2005 @ 21:13:
Heb dezelfde combi :)
Ik zorg dat mijn rear-speakers iets harder staan waardoor ik wel bass heb..
De sblive had de optie om voor de rears de 'fase' om te draaien waardoor je altijd bass had. Cambridge doet nl iets met de fase aansnijding oid....
Hmmz, dat klinkt wel logisch ja, als de twee fases elkaars tegenpool zijn, dan heft dat elkaar natuurlijk op.
In dat geval zou ik dus iets van software moeten hebben die de fase dus aanpast. Wellicht zijn er wel nieuwe "drivers" voor dit probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik net nog even getest, en het blijkt dat het bas probleem optreed wanneer voor en achter een ongeveer gelijk volume hebben.
Als ik de surround schuif verplaats, blijkt dat hoe meer ik in het midden kom, hoe meer de laag en midden tonen wegvallen, en dus is de keuze om of vol geluid, maar oneerlijke voor/achter verdeling, of een vrij kaal geluid maar wel eerlijke verdeling te hebben.

Dat lijkt dus inderdaad de oorzaak van het fase verhaal.

Okee, oorzaak waarschijnlijk achterhaald, nu nog de oplossing..
Een weerstandje tussen voor- of achter signaal zal niet helpen, omdat het signaal wat bij de subwoofer aankomt, uiteindelijk hetzelfde zal zijn.
Softwarematig lijkt me beter, maar als ik zo rond zoek op het net, krijg ik niet de indruk dat er software voor gemaakt is.
En simpelweg de fase omkeren door de aarde en fase draadjes om te wisselen gaat ook niet, omdat je daarvoor 4 aparte aders nodig hebt, ipv 3.

Tot zover mijn visie op het moment.. :{

Edit: Mijn meest geweldige idee tot nu toe: een weerstandje tussen de twee outputs naar de voor/achter speakers toe! (8>

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 13:50 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gebruik je alsa ?

graag wat meer info

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Kben hier ook enige tijd mee bezig geweest, en in Ubuntu / Gentoo kreeg ik de subwoofer met ALSA alleen harder als ik het schuifbalkje voor front / rear iets meer naar de front zette... helaas heb ik nooit het mooie geluid uit mijn boxjes en a7n8x gekregen als ik dat bij windows heb, wat ik op zich wel jammer vindt :/

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Topicstarter
BoudewijnLinux schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 15:15:
gebruik je alsa ?

graag wat meer info
Alsa sound mixer
Asus A7N8X-E Deluxe moederbord, met nForce onboard geluidskaart
Gnome (voor zover belangrijk.. :) )
Ubuntu "Hoary Hedgehog", kernel 2.6.nogwat
Cambridge 4.0 surround set incl. subwoofer. 4 kanalen. bijna als deze, maar dan dus met 4 satellite speakers.
Front speakers op groene aansluiting, rear op paars. Zie dit plaatje.

Moederbord website staat hier.

Anders nog iets? :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 16:44 ]

Pagina: 1