[CSS] Z-index probleempje in IE

Pagina: 1
Acties:

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 07:10

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Topicstarter
Ik struikel op dit moment even over een probleempje met z-indeces in IE en kom er echt ff niet uit met mn gare kop. Ter illustratie van mijn probleem dient de onderstaande code. Firefox doet het precies zoals ik wil, namelijk de child van de div met class "item" boven de andere "item" divs renderen.
Het geven van een (lagere) z-index aan ".item" maakt dat het ook in Firefox niet meer werkt. Vermoed dat dit door inheritance komt (dacht alleen dat z-index niet geinherit werd).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8">
    <title>test</title>
    <style type="text/css">
        .item {
            margin: 0 10px; 
            position: relative; 
            width: 100px; 
            height: 100px; 
            background: blue; 
            float: left;
        }

.item div {
            z-index: 1; 
            border: 1px solid black; 
            position: absolute; 
            top: 20px; 
            left: 20px; 
            width: 150px; 
            height: 100px; 
            background: red
        }

</style>
</head>

<body>
    <div class="item">
        <div>info</div>
    </div>
    <div class="item">
        <div>info</div>
    </div>
    <div class="item">
        <div>info</div>
    </div>
    <div class="item">
        <div>info</div>
    </div>
</body>

</html>

Iemand die me kan helpen? :)

Specs | Audioscrobbler

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Of het een bug is weet ik niet (alhoewel, als IE afwijkt wil ik daar snel toe neigen :P), maar kan wel proberen te verklaren waar het door komt (en m'n theorie staven in FF :+):

Standaard hebben je top-level divjes z-index: 0. Je absoluut gepositioneerde child-divjes komen er overheen. Maar door die float: left (element wordt uit de document flow gehaald) wordt het volgende element er weer bovenop gerendered.

Als je die z-index weghaalt, zie je hetzelfde resultaat in Firefox. Ik zal even kijken naar een oplossing (mits postslet mod André niet tussendoor komt :P)

Hmmmpfff, haal net die z-index weg, doet het probleem zich nog steeds voor :+

[ Voor 10% gewijzigd door BtM909 op 09-05-2005 14:13 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Sappie

Sappie

Topicstarter
@BtM909: was ik nog vergeten aan mijn TS toe te voegen: Mijn eerste ingeving was ook dat het probleem veroorzaakt werd door de floating elements, echter na weghalen treedt het probleem nog altijd op. (de divs staan dan wel onderelkaar maar de child div overlapt het onderliggende divje ook nog)

Specs | Audioscrobbler

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Sappie schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:07:
@BtM909: was ik nog vergeten aan mijn TS toe te voegen: Mijn eerste ingeving was ook dat het probleem veroorzaakt werd door de floating elements, echter na weghalen treedt het probleem nog altijd op. (de divs staan dan wel onderelkaar maar de child div overlapt het onderliggende divje ook nog)
Klopt, wil het net editten :+

De vraag is even, als je een child een hogere z-index geeft incl. een position:absolute, geldt deze waarde dan overall, of alleen voor de parent?

[ Voor 15% gewijzigd door BtM909 op 09-05-2005 14:17 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Hier staat nog een leuke stukje over stacking-orders :)
http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.html#z-index

• Sappie

Sappie

Topicstarter
Het lijkt me een IE bug, maar ik wil er eerst zeker van zijn dat het ook daadwerkelijk een bug is voordat ik één of andere work-around met gebruik van waarschijnlijk javascript moet gaan verzinnen.
BtM909 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:13:
[...]
De vraag is even, als je een child een hogere z-index geeft incl. een position:absolute, geldt deze waarde dan overall, of alleen voor de parent?
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visuren.html#q30 dat zegt volgens mij wel genoeg ten aanzien van jouw vraag.
offtopic:
leipe URI btw: visuren.html 8)7

edit:
ahh je post toevallig al dezelfde URL :) maar die info was me iig al bekend ja :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sappie op 09-05-2005 14:27 ]

Specs | Audioscrobbler

Pagina: 1