slitex of latex presentaties

Pagina: 1
Acties:

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Presentaties worden vaak gemaakt met MS-Powerpoint. Ik heb ontdekt dat het ook met Latex kan. Ik heb echter ook gehoord dat Slitex dat nog beter zou kunnen. Na een tijdlang googlen heb ik maar weinig gevonden over slitex.

Mijn vraag, weet iemand precies het verschil tussen presentaties maken met latex of slitex..? (met name welke handiger is), En zijn er mensen die ervaring hebben met slitex..? (of weten waar er uitgebreide howto's te vinden zijn)

Mijn dank is alvast groot.. :)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Na wat google weet ik dat de latex klasse slitech is opgevolgd door slides, dat weer minder is dan foiltex. Niet gebruiken zou ik zeggen. Verder raad ik LaTeX sowieso af voor presentaties. LaTeX is bedoeld voor tekst en in presentaties moet je zo min mogelijk tekst zetten, anders sta je daar voor jan-met-de-korte-achternaam te praten. In een presentaties moet zo veel mogelijk met alleen plaatjes / schema's / grafieken een vereenvoudigde boodschap overbrengen, en de details zo veel mogelijk achterwege laten. Als je met LaTeX werkt, produceer je al snel te veel tekst en focus je je makkelijk op details.
Mijn ervaring is dat presentaties die in LaTeX gemaakt zijn zonder uitzondering slecht zijn. Dieptepunt dat ik heb meegemaakt is een oekrainse wetenschapster die het presteerde om 4 slides achter elkaar op de beamer te gooien die massief vol stonden met formules. Ze lagen er 30 sec per sheet... En de sheets waren ook nog eens geprint op n-de hands gerecycled grauw plastic. Brrr.
Als je toch met LaTeX aan de slag wilt moet je eens naar TeXpower of Prosper kijken. Daar kun je wel goede slides mee maken, maar dat kost meer tijd met met OpenOffice.
Als het je om formules gaat kun je ook tex2im gebruiken om van een kleine tex file met een formule een plaatje te maken. OpenOffice kan helaas alleen met bitmaps om gaan, maar omdat de resolutie van beamers toch vrij laag is, is dat niet een heel ernstige beperking.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Redboost schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:35:
Presentaties worden vaak gemaakt met MS-Powerpoint. Ik heb ontdekt dat het ook met Latex kan. Ik heb echter ook gehoord dat Slitex dat nog beter zou kunnen. Na een tijdlang googlen heb ik maar weinig gevonden over slitex.

Mijn vraag, weet iemand precies het verschil tussen presentaties maken met latex of slitex..? (met name welke handiger is), En zijn er mensen die ervaring hebben met slitex..? (of weten waar er uitgebreide howto's te vinden zijn)

Mijn dank is alvast groot.. :)
ik heb wel ervaring met LaTeX, maar ik zie niet hoe je hiermee een presentatie zou kunnen maken... ik krijg er amper een grafiek in kwijt.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 09:37
Moet zeggen dat ik echt zeer te spreken ben over LaTeX-beamer. Ik heb daarvoor alles gemaakt met Prosper en dat vond ik toen wel bevallen. Tegenwoordig worden echter al mijn presentaties gemaakt in LatexBeamer en het werkt echt super! Ook is het positioneren van bijvoorbeeld plaatjes uiteindleijk niet zo heel erg lastig met het bijgeleverde pgf pakket.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zou ook gewoon beamer pakken, latex an sich is niet echt geschikt voor slideshows (wel voor prachtige documentatie ed)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Bedankt voor de reacties..

Ik ben op zoek gegaan naar prosper en beamer, en ik moet zeggen dat ik zeker van prosper wel gecharmeerd ben. Latex is misschien niet gemaakt voor presentaties, maar ik ben wel blij dat 't er redelijk eenvoudig mee kan (al is 't alleen maar om 't anders te kunnen doen dan de "rest" ;) ).

• Carsten
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-02 18:11
Beamer en prosper zijn natuurlijk betere pakketen om echt mooie dingen mee te maken zoals, kleurtjes en hele stylen per pagina enzo
Maar zelf vind ik toch:
\documentclass[landscape]{slides}

Wel erg makkelijk zeker als je snel ff een presentatie in mekaar moet draaien van een paper die je al geschreven hebt bijvoorbeeld.

Even de documentclass veranderen alle overbodige rotzooi eruit en je bent zo klaar.
Plaatjes zijn ook geen probleem zoals eerder wel werd geopperd je kunt ze zetten waar je wilt en ook op elke grote en kwaliteit dus dat is het probleem niet.
Gewoon laptop aan de beamer hangen pdf op fullscreen en je hebt een mooie duidelijke presentatie.

Misschien wat simpel maar kleurtjes en achtergronden verduidelijken je verhaal toch niet, tenminste dat vind ik ;)
Pagina: 1