Platenspeler kopen / ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.359 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 13:15

Cybje

First Post!

Topicstarter
Kort gevraagd: heeft iemand ervaring met een bepaalde platenspeler / welke moet ik kopen?

Ik wil dus een platenspeler kopen, omdat het soms gewoon leuk is oude platen te hebben en er nog steeds wel platen worden gereleased. Nu heb ik rondgezocht, maar vrijwel nergens zijn ze te vinden. Ergens naar platenspelers luisteren om uit te vinden welke goede kwaliteit levert, is praktisch niet mogelijk. Mediamarkt had nog wel 4 hele platenspelers staan, maar 2 daarvan waren van Sony en de andere 2 waren van Technics. Nu ben ik niet zo dol op Sony (slechte ervaringen met zowel geluid als service) en die Technics dingen zijn meer voor DJ's bedoeld.

Dat er kwaliteit zit tussen platenspelers ben ik wel goed achtergekomen. Mijn vader had een Sony platenspeler, maar die ging stuk na een tijdje (motortje draaide niet meer ... dus of motortje of voeding dood). Toen heb ik ergens een 2e hands Kenwood gekocht en die klonk echt super vergeleken met die Sony.

Ik wil graag een platenspeler onder de 200-300 euro hebben. Ik zat zelf te denken aan de Pioneer PL990 (http://www.pioneer.nl/nl/...d=4788&taxonomy_id=42-417), maar daar kan ik weinig over vinden. Op kieskeurig.nl staat van dat ding 1 ervaring, maar daar staat niet veel informatie in, dus ik weet niet of diegene echt zinnig op de geluidskwaliteit heeft gelet.

Anyway, ik hoop dat iemand me kan helpen :)

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

kijk hier eens: http://www.prowebshop.nl/...=geluid&urlcat2=turntable

keus genoeg. alhoewel ik zelf wat meer neer zou leggen en gaan voor de Technics SL1200MKII, die zou je ook 2nd hand kunnen scoren voor +/- 200/300 euro. heerlijke tafel

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Iets meer neerleggen is op zich mogelijk, kwestie van 1-2 maandjes wachten en doorsparen.

Maar de Technics SL1200MKII is meer DJ gericht en dacht ik ook direct aangedreven. Ik heb gehoord dat belt-driven vaak iets precieser is, maar dat kan ook fout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Cybje schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:16:
Iets meer neerleggen is op zich mogelijk, kwestie van 1-2 maandjes wachten en doorsparen.

Maar de Technics SL1200MKII is meer DJ gericht en dacht ik ook direct aangedreven. Ik heb gehoord dat belt-driven vaak iets precieser is, maar dat kan ook fout zijn.
Direct Drive is zowiezo preciezer. De SL1200 heeft een pitch controll maar ook die heeft gewoon een nulpunt. Technics heeft een aantal draaitafels gemaakt die niet voor DJ's bedoeld zijn maar wel van hoogwaardige kwaliteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143479

tja wat wil je?
mixen en scratchen? dan moet je wil direct dirve hebben.
wil je alleen je oude plaatjes afspelen , dan is een simpele belt drive echt voldoende.

kijk voor meer info over (direct drive) draaitafels in het grote "how to become a dj" topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:06
De Project Debut wordt vaak goed beoordeeld in diverse HiFi tijdschriften en is geloof ik niet zo duur. Bovendien is ie meer bedoed voor HiFi en niet voor DJ werk. Ik weet alleen niet waar je ze in Nederland kunt krijgen

http://www.project-audio.com/en/debut.html

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Sorry dat dat niet zo duidelijk was in mijn startpost. Ik wil dus gewoon platen luisteren (niet perse oud :P), niet DJ'en of mixen/scratchen. Ik ben meer het type die gewoon relaxed muziek gaat luisteren. Vandaar dat belt drive mij ook voldoende leek, maar welke van de twee is echt beter als je gewoon muziek luistert? Dan weet ik in elk geval welke van de twee een pluspuntje is bij de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Ik heb even rondgezocht met Google, maar in Nederland is de Project Debut praktisch onvindbaar. Op eBay.nl is hij wel te krijgen vanuit Duitsland, maar dat vertrouw ik nooit helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Laatst online: 03-06 14:45

Yoozer

minimoog

In dat geval is belt-drive beter; onnauwkeurigheden in de motorsnelheid (die dus leiden tot een lagere of hogere toonhoogte) worden bij belt-drive door de riem zelf opgevangen (traagheid).

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

matiasjansen schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:20:
[...]

Direct Drive is zowiezo preciezer. De SL1200 heeft een pitch controll maar ook die heeft gewoon een nulpunt. Technics heeft een aantal draaitafels gemaakt die niet voor DJ's bedoeld zijn maar wel van hoogwaardige kwaliteit zijn.
Waarom zijn high-end draaitafels (puur voor afspelen van vinyl) altijd belt-driven :?

En als het voor afspelen gaat, dan ga je dus niet een SL1200 aanraden :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Op o.a. marktplaats staan een hoop leuke 2e-hands draaitafels in jouw prijsklasse. Bijvoorbeeld van Thorens, Dual, Technics (niet mijn voorkeur, want direct drive) en Revox.
Ga maar 's windowshoppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Die Project Debut staat op Marktplaats voor 175. Zal ik dat doen? Het valt binnen me budget en als dat een goede platenspeler is, dan betaal ik dat er graag voor. Beter dan dat ik me constant irriteer aan slecht geluid.

Ik hoor dan niet het verschil tussen 192 en 224 kbps MP3 ofzo, maar ik kan me nog wel irriteren aan echt het missen van bijvoorbeeld hoge tonen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Direct drive is in principe precieser dan belt drive, maar heeft 1 groot nadeel:
De motor en het plateau hebben dezelfde as, en zijn dus direct met elkaar verbonden. Eventuele trillingen van de motor worden dus ook direct doorgegeven aan het plateau, met rumble als gevolg.
Bij belt drive zijn motor en plateau gescheiden, en is de kans op rumble veel kleiner.

Voor een DJ-tafel maakt rumble niet zo gek veel uit, en dan is de precisie en de snellere opstarttijd belangrijker, maar in een goeie luisterruimte is rumble iets wat je absoluut niet wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Cybje schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:44:
Die Project Debut staat op Marktplaats voor 175. Zal ik dat doen? Het valt binnen me budget en als dat een goede platenspeler is, dan betaal ik dat er graag voor. Beter dan dat ik me constant irriteer aan slecht geluid.

Ik hoor dan niet het verschil tussen 192 en 224 kbps MP3 ofzo, maar ik kan me nog wel irriteren aan echt het missen van bijvoorbeeld hoge tonen ofzo.
Doen! ProJekt maakt prachtige platenspelers, en dat is een nette prijs voor zo'n ding.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Ik heb het even gemailed naar diegene :). Zit overigens een Ortofon OM5E element bij. Ik heb even rondgezocht nog, maar dat element is ook wel goed volgens veel sites. Hopen dat-ie 'm nog heeft dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor diezelfde prijs staat er ook nog een Thorens TD 166 Mk2, met Stanton element.
Persoonlijk zou ik die kiezen... Meer omdat ik meer ervaring heb met Thorens dan met Project, van die laatste heb ik alleen ervaring met hun phono voorversterkers (niks mis mee, trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Diegene zit in Enschede. Gezien ik in Rotterdam woon en geen auto heb, is dat wat lastig voor mij. Maar goed, er staan nog meer Thorens TD 166'jes op Marktplaats, dus daar zal ik zeker naar kijken mocht deze Pro-ject niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101491

Pas nog een Project Debut III speler kado gedaan onze ouders.

Prima speler, zeker voor het geld.

Nieuw eventueel gewoon te koop bij Hobo trouwens.

279,= met phono versterker, maar er is ook een versie zonder. Die is een paar tientjes goedkoper.

/edit

Hij wordt trouwens standaard geleverd met Ortofon OM 5E element.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 101491 op 09-05-2005 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103567

hoi

zou voor die pro-ject debuut gaan

mooie draaifafel en in meerdere kleuren tekrijgen.

zou geen stanton element nemen is om te scratsjen(dus een spijker) |:(
geeft geen mooi geluid voor thuis gebruik.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Yoozer schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:34:
In dat geval is belt-drive beter; onnauwkeurigheden in de motorsnelheid (die dus leiden tot een lagere of hogere toonhoogte) worden bij belt-drive door de riem zelf opgevangen (traagheid).
Inderdaad, zeker voor thuisgebruik :). Maar zo'n sjieke Technics is natuurlijk
big pimpin' :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Kijk hier eens: http://www.rikstoet.nl/
Hele goede zaak (goede service ook) met mooie prijzen en zit in Den Haag, dus goed te doen vanaf Rotterdam. En ja ik zou ook voor de Pro-ject gaan!

De Debut 2 staat er voor 225 euro inclusief arm en Ortofon OMB 5 element. Voor 280 kan je er één krijgen met ingebouwde phono voorversterker.

[ Voor 35% gewijzigd door zimbab op 09-05-2005 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Raad je aan een Phono voorversterker erbij te nemen? Op zich kan me Denon versterker het ook al meeversterken (zit zo'n knopje op om tussen MC en MM te kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 19:48
Ik heb een tijd geleden ook een nieuwe platenspeler gekocht, omdat ik graag platen luister. Eerst heb ik gegeken naar tweedehands spelers van merken als Pioneer, Sony & Akai. Ik vond daartussen niet echt eentje die voldeed, dus heb ik maar een nieuwe gekocht. Hij mocht ook niet te duur worden, daarom is het een Reloop geworden. Dat is officieel een DJ tafel, maar hij voldoet ook prima bij mijn Sony QS receiver. Ik heb hem ook gekocht vanwege het uiterlijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.artaudio.ru/images/rp4000mkiiiltd.jpg

Ow ja... bijna vergeten. Hij heeft een voorversterker ingebouwd. Dat was ook een vereiste van de speler, omdat ik dat geouwehoer met een voorversterker ook niet meer wilde.

[ Voor 15% gewijzigd door rimave op 09-05-2005 19:22 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Cybje schreef op maandag 09 mei 2005 @ 19:20:
Raad je aan een Phono voorversterker erbij te nemen? Op zich kan me Denon versterker het ook al meeversterken (zit zo'n knopje op om tussen MC en MM te kiezen).
Nee hoor....dan voldoet die van je Denon wel, maar ik meldde het maar even voor het geval je versterker dat niet had.....een losse kopen is namelijk wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143707

Platen speler 8)7

maar ok ...

heb je niet nog zoeits op zolder liggen :P

zelf kwa audio heb ik goede ervaringen met toch wel de duurdere merken pioneer akai etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
BtM909 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:38:
[...]

Waarom zijn high-end draaitafels (puur voor afspelen van vinyl) altijd belt-driven :?

En als het voor afspelen gaat, dan ga je dus niet een SL1200 aanraden :)
Deed ik ook niet? Technics maakt niet alleen maar Direct Drives? Ik zei puur dat Direct Drive preciezer is. Normale platenspelers hebben geen direct drive omdat de plaat niet stil gehouden hoeft te worden terwijl de plaat door draait. De motor van een "DJ" tafel is vele malen sterker dan die in een traditionele l. Een "belt" zal op ten duur verslappen en vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45
matiasjansen schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 18:06:
[...]

Deed ik ook niet? Technics maakt niet alleen maar Direct Drives? Ik zei puur dat Direct Drive preciezer is. Normale platenspelers hebben geen direct drive omdat de plaat niet stil gehouden hoeft te worden terwijl de plaat door draait. De motor van een "DJ" tafel is vele malen sterker dan die in een traditionele l. Een "belt" zal op ten duur verslappen en vervangen moeten worden.
Een hifi draaitafel zal idd (bijna) altijd belt drive zijn. Dit omdat dan de enventuele trillingen van de motor niet over worden gedragen aan het draai plateau. Waardoor dus uiteindelijk de muziek zuiverder is...

Zelf draai ik btw met veel plezier op een tweede hands Thorens TD 166 MKII. Enigzins verzwaard en beter gedempt. Erg mooi geluid, en zeker goed te betalen als je even zoekt op marktplaats oid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Ik heb inmiddels de Pro-Ject Debut III gehaald bij Rik Stoet. Best toffe winkel trouwens, ook goede Espresso's :D Heb nog even gepraat met die verkoper. Geluid blijft lastig iets, vaak is iets toch een persoonlijke mening, maar wel leuk om een keer met iemand te spreken die er tenminste iets van snapt (heb ik er weinig van in mijn omgeving).

Tot nu toe is het geluid echt heel goed, dus ik kan deze speler wel aanraden voor andere mensen, mochten die toevallig dit topic bij een search tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Maarce schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 19:17:
Een hifi draaitafel zal idd (bijna) altijd belt drive zijn. Dit omdat dan de enventuele trillingen van de motor niet over worden gedragen aan het draai plateau. Waardoor dus uiteindelijk de muziek zuiverder is...
mooi geluid, en zeker goed te betalen als je even zoekt op marktplaats oid....
Dit is de meest aangehaalde onzin door snaarlovers.
Feit is dat de motor van bv een Technics helemaal geen geluid maakt, het is een borstelloze motor, dit dan komt ook heel duidelijk naar voren in de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

zimbab schreef op maandag 09 mei 2005 @ 19:26:
[...]

Nee hoor....dan voldoet die van je Denon wel, maar ik meldde het maar even voor het geval je versterker dat niet had.....een losse kopen is namelijk wel wat duurder.
Als de meerprijs voor een ingebouwde voorversterker nog binnen je budget past zou ik toch daar voor gaan. Kun je vanaf je platenspeler met een fatsoenlijk signaal naar je versterker en heb je minder kans op storingen lijkt me. Bovendien denk ik dat een platenspelerfabrikant geneigd is meer zorg te besteden aan de voorversterker dan een versterkerfabrikant zou doen.

Desondanks zal in een fatsoenlijke versterker natuurlijk best een fatsoenlijke voorversterker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Anoniem: 62011 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 22:58:
[...]

Dit is de meest aangehaalde onzin door snaarlovers.
Feit is dat de motor van bv een Technics helemaal geen geluid maakt, het is een borstelloze motor, dit dan komt ook heel duidelijk naar voren in de specs.
Toch wel opvallend dat alle hifispelers snaar aangedreven zijn, en soms zelfs een externe motor gebruiken... geen zichzelf respecterende hifiliefhebber zal met een Technics draaien voor zover ik weet. Of daar reden toe is... geen idee. Ik ben zo'n barbaar die alle draaitafelliefhebbers voor gek verklaart en lekker aankloot met zijn zilveren schijfjes en Wolfson DACs ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-05-2005 23:15 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01-2024
ik ben ook van plan een platenspeler te kopen maar enkel om een gedeelte van mijn collectie (30 LP's) te digitaliseren maar om nou een dure, maar wel goede, platenspeler te kopen die ik na 30 platen niet meer ga gebruiken is niet echt handig. Kan ik voor het digitaliseren ook bijv deze Lenco van 69 euries gebruiken, of draait edison zich dan om in z'n graf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ken je niet gewoon iemand waarvan je de speler even van kan lenen ofzo? Of misschien kan je een draaitafel huren bij een pro-audio shop (ik weet niet of dat kan, maar wie weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Calvin&Hobbes schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 20:41:
ik ben ook van plan een platenspeler te kopen maar enkel om een gedeelte van mijn collectie (30 LP's) te digitaliseren maar om nou een dure, maar wel goede, platenspeler te kopen die ik na 30 platen niet meer ga gebruiken is niet echt handig. Kan ik voor het digitaliseren ook bijv deze Lenco van 69 euro gebruiken, of draait edison zich dan om in z'n graf ;)
Met een goede naald + element (kweenie wat er bij zit, maar voor die prijs kan 't niet veel zijn) er op moet je om wat platen te digitaliseren wel een heel eind komen daarmee, ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06-2021

Gray|IA

geen ondertitel

De Technics sl1200 is niet ècht ``direct drive``
de plateau zit nl. niet op dezelfde as van de motor
Er wordt gewoon een draaiveld ontwikkeld dat wordt gecontroleerd door een quartz kristal dat ook door klokken word gebruikt voor de timing van de tijd.
In dat draaiveld hangt ook de magneet van het plateau waardoor die ook gaat draaien.
zo hebt ge geen slijtage, Technicse van 30 jaar gelede werken nu nog even goed. ;)
Pagina: 1