Toon posts:

Twee LAN's op één ADSL/Kabel modem delen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben op zoek naar een betaalbare ADSL / Kabelmodem c.q router c.q. firwall om mijn kabelaansluiting te delen met twee verschillende subnets. Beide subnets hebben geen toegang tot elkaar, maar delen dan enkel dezelfde fysieke gateway. Iemand heeft me er al op gewezen dat het mogelijk moet zijn om een Netopia modem te gebruiken met een DMZ-poort. Het ene subnet zou op de normale LAN aansluiting van het modem, het andere op de DMZ poort. Geen idee of dit ook gaat werken. Heeft iemand hier ervaringen mee, of kan iemand me met een bepaald apparaat adviseren?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Met de Draytek Vigor 2200e Plus (router) kan je 4 VLAN's aanmaken, dit zou voor jou de ideale oplossing zijn.

*edit*

Of je knutselt gewoon een oud pctje in elkaar en gaat met freesco werken...

[ Voor 31% gewijzigd door Mishmash op 09-05-2005 12:13 ]

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 21:45

bakkerl

Let there be light.

Een linux doosje welke als router gaat werken tussen de ADSL aansluiting en de meerdere subnetten.
En zorgen door de firewall regels dat de subnetten niet bij elkaar kunnen komen

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik zou elk netwerk op een aparte router aansluiten. Vervolgens sluit je die twee routers aan op een derde router (of hub) die je aan je modem hangt. Dan moet het werken en kun je relatief goedkope materialen gebruiken.

Een andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn om met een eenvoudige pc te gaan werken als router, met 3 netwerkkaarten.

[ Voor 22% gewijzigd door GFoAP op 09-05-2005 12:15 ]

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-04 16:31
Moeten/Mogen ze op gateway niveau pas bij elkaar komen?
Mogen de twee subnetten elkaar niet zien?

Anders kun je de router ook aan een (4 poort) switch hangen, en daar de twee subnets aan.
En dan kun je met een heleboel routers aan de slag, want die hebben bijna allemaal een ingebouwde 4 poorts switch.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo'n Draytek met VLANs is inderdaad perfect daarvoor volgens mij. Dan wijs je poort 1 en 2 aan 2 aparte VLANs toe en hang je aan allebei de poorten een switch, met daaraan de PC's voor dat netwerk. Dan zijn ze volledig geisoleerd van elkaar.

• Mishmash
Robert-Jan schreef op maandag 09 mei 2005 @ 12:14:
Ik zou elk netwerk op een aparte router aansluiten. Vervolgens sluit je die twee routers aan op een derde router (of hub) die je aan je modem hangt. Dan moet het werken en kun je relatief goedkope materialen gebruiken.

Een andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn om met een eenvoudige pc te gaan werken als router, met 3 netwerkkaarten.
Vind je dit nou niet een beetje omslachtige oplossing? Een router die Vlans aan kan is toch vele malen makkelijker?

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Wat zitten jullie allemaal met VLAN's te praten.

De TS heeft 2 subnetten die niet bij elkaar mogenkomen, maar wel 1 adslkabelaansluiting moeten delen.
Hoe zien jullie hier het nut van VLAN's in (een tekening ofzo om het mij uit te leggen).

Zelfs als je iets met VLAN gaat opzetten dat heb je nog dat de router het eindpunt is van de vlans, en de functie van een router is het routeren van data, en dat kan ook routeren TUSSEN VLANs zijn

[ Voor 5% gewijzigd door bakkerl op 09-05-2005 13:11 . Reden: adsl/kabelaansluiting ]

Verwijderd

TS: Neem inderdaad een draytek met VLAN

bakkerl:
http://www.draytek.co.uk/support/vigor_vlan.html

• Mishmash
bakkerl schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:11:
Wat zitten jullie allemaal met VLAN's te praten.

De TS heeft 2 subnetten die niet bij elkaar mogenkomen, maar wel 1 adslkabelaansluiting moeten delen.
Hoe zien jullie hier het nut van VLAN's in (een tekening ofzo om het mij uit te leggen).

Zelfs als je iets met VLAN gaat opzetten dat heb je nog dat de router het eindpunt is van de vlans, en de functie van een router is het routeren van data, en dat kan ook routeren TUSSEN VLANs zijn
Als je 2 subnetten hebt die niet bij elkaar mogen komen heb je eigenlijk gewoon 2 lan's, Als je 2 lans gescheiden wilt houden maar je wilt wel dat ze beiden van dezelfde bronnen gebruik kunnen maken dan moet je een router ertussen hangen met een goede ACL. Automatisch ga je dan met Vlans werken.

De draytek kan de vlans gewoon scheiden zodat ze niet bij elkaar mogen, anders heeft die functie in een draytek router natuurlijk helemaal geen nut... Beide Vlan's mogen de WAN poort raadplegen maar ze mogen elkaar niet raadplegen.

Verwijderd

Kan ie ook niet gewoon met een zgn. Supernet spelen/gebruiken?
Heeft ie gewoon 2 subnet's dat samen een supernet gebruikt waarop de gateway(s) hangt.
Hoe moeilijk kan het zijn?

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Mishmash schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:39:
Als je 2 subnetten hebt die niet bij elkaar mogen komen heb je eigenlijk gewoon 2 lan's, Als je 2 lans gescheiden wilt houden maar je wilt wel dat ze beiden van dezelfde bronnen gebruik kunnen maken dan moet je een router ertussen hangen met een goede ACL. Automatisch ga je dan met Vlans werken.

De draytek kan de vlans gewoon scheiden zodat ze niet bij elkaar mogen, anders heeft die functie in een draytek router natuurlijk helemaal geen nut... Beide Vlan's mogen de WAN poort raadplegen maar ze mogen elkaar niet raadplegen.
Hoe VLANs werken weet ik wel. Alleen wist ik niet dat Draytek daar standaard support voor heeft omdat dan ook te firewallen tussen de vlans en dus niet automatisch te routeren.
Een standaard router zou namelijk dat zien als gewoon 2 interfaces en er tussen ook gaan routeren, vandaar mijn gehele verbasing. Maar draytek heeft daar al standaard setups voor dus.

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 17:10
ETH0 op een standaard Thompson modem (KPN ADSL) kan meerdere ip's en subnetten bevatten. Net zo makkelijk :)

• Mishmash
Zoals je ziet genoeg oplossingen! Kies jouw oplossing en ga ervoor :Y)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
DJ-B schreef op maandag 09 mei 2005 @ 15:11:
ETH0 op een standaard Thompson modem (KPN ADSL) kan meerdere ip's en subnetten bevatten. Net zo makkelijk :)
Ja, maar dan zijn de netwerken wel aan elkaar gekoppeld, waar een slimme user makkelijk misbruik van kan maken.

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op maandag 09 mei 2005 @ 23:22:
Zoals je ziet genoeg oplossingen! Kies jouw oplossing en ga ervoor :Y)
Hoezo genoeg oplossingen? Volgens mij is de enige zinvolle aanbeveling een Draytek modem dat VLAN's aankan. Ik heb zelf nu enige ervaring met Netgear en Netopia dingetjes (zonder VLAN), heeft iemand ervaring met apparaten van deze leveranciers die wel VLAN's aankunnen?

Wat zou er tegen zijn om achter mijn bestaande kabelmodem van Netgear (geen VLAN's) een switch te hangen die wel VLAN ondersteuning biedt? Of zijn VLAN's per definitie altijd gescheiden van elkaar? Ik heb dan toch drie VLAN's nodig: twee gescheiden voor mijn beide subnets en een derde - gedeelde - om de twee andere aan het modem te knopen? Of sla ik de plank nu echt mis?
Pagina: 1