GRUB opnieuw instaleren

Pagina: 1
Acties:

• chuxiej
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07-2020
Hoi allemaal,

Ik heb gister windows XP opnieuw geinstaleerd op een andere partitie en nu was ik helemaal vergeten dat het ook me MBR wist.
Mijn PC boot nu dus alleen naar windows.

Nu heb ik geprobeert via de live-cd grub te instaleren en dit lukt wel tot ik grub-install moet draaien.
ik doe dan: grub-install /dev/hdb
en ik krijg dan deze error terug: /dev/mapper/casper-snapshot does not have any corresponding bios

Ik zou echt niet weten hoe ik dit kan oplossen, het is me trouwens wel gelukt op te starten via een oude debian cd op me normale linux partitie alleen veel modules worden dan niet geladen en me netwerk kaart doet het daarom niet.

Kan iemand mij misschien helpen met dit probleem ?

www.dannyhiemstra.nl

Verwijderd

kan je niet met een rescue disk opstarten en dan je linux distro benaderen om daar vervolgens grub te fixen?

• chuxiej
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07-2020
Nou ik heb net nieuwste ubuntu cd gedownload en daar zit een rescue functie op.
Ik kan goed booten via deze methode.

Als ik nu grub-install /dev/hdb doe krijg ik de melding: instalation finished, no errors reported.
Als ik hierna reboot krijg ik nog steeds het Windows XP boot menu :(

www.dannyhiemstra.nl

Verwijderd

chuxiej schreef op maandag 09 mei 2005 @ 11:37:
Nou ik heb net nieuwste ubuntu cd gedownload en daar zit een rescue functie op.
Ik kan goed booten via deze methode.

Als ik nu grub-install /dev/hdb doe krijg ik de melding: instalation finished, no errors reported.
Als ik hierna reboot krijg ik nog steeds het Windows XP boot menu :(
Ten eerste, gebruik geen grub-install.
Dat is een vervelend scriptje dat probeert te raden waar de bootloader heen moet.

Ten tweede, als je een beetje gezocht had, de afgelopen week zijn hier al 2 topics over geweest.

Ten derde, weet je zeker dat hdb je bootschijf is? Ik denk dat het eerder hda is.
In dat geval, start de rescue mode, start "grub" en in de dan verschijnende grubconsole:
"root (hd1,0)"
Als je kernel image op /dev/hdb1 staat, wat ik vermoed gezien je poging grub op hdb te installeren.
"setup (hd0)"
Om de MBR naar /dev/hda te schrijven.
"quit" en reboot.

Je kan hier ook effe je /etc/fstab neerzetten, dan snappen we je indeling wat beter.