Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Electro] Draairichting motor wijzigen.

Pagina: 1
Acties:
  • 537 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:34
Voor een mod waar ik mee bezig ben wil ik doormiddel van een druktoets een motortje laten lopen voor een bepaalde tijd. Nu is het probleem dat de ene keer ik het motortje bijvoorbeeld links om wil laten draaien en de volgende keer dat ik er op druk de andere kant op.
Ik snap dat ik de spanning moet omdraaien.

Hoe wordt dat eigenlijk in een cdromspeler geregeld en zou ik dat kunnen gebruiken?

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:33
Ligt eraan, als je een normaal gelijkspanningsmotortje hebt wil het wel eens werken door de polariteit gewoon om te draaien. In een cd-speler werken ze met stappenmotoren, die kun je digitaal sturen. Wat voor een type heb jij?

• MuddyMagical
Ik heb nog geen motortje. Ik wil eerst alles goed doordacht hebben voordat ik ga beginnen. Jaja, nep tweakert, ik weet het!
Mislukte projecten heb ik genoeg!

Maar ik heb zitten kijken naar dit motortje
Gelijkstroom dus.

De tijd dat het motortje moet lopen wil ik regelen doormiddel van een sleepcontactje. Zodra je de knop indrukt moet die de eerste 3 milimeter overbruggen en dan moet het sleepcontact het overnemen. Zodra het sleepcontact de verbinding verliest stopt de motor.
De volgende keer dat er op de knop wordt gedrukt, moet het motortje de andere kant op en pakt wederom het sleepcontact het over.

[ Voor 34% gewijzigd door MuddyMagical op 09-05-2005 11:26 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Als je gelijk of wisselspannings motoren hebt, dan zul je idd de spanning moeten omdraaien, dit kan vrij eenvoudig met een ralais.

Als je een stappenmotor hebt, denk ik dat je het zelf wel zou weten.

ps. conrad links werken nooit.

[ Voor 8% gewijzigd door kippy op 09-05-2005 11:24 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat word vaak met een H-brug gedaan, zie Google voor meer info. Het hele druktoetsje- en tijd-limiteer-idee kan je met een monoflop en/of een flipflop regelen.

JN007: In een CDROMspeler zit meestal een gewoon gelijkspanningsmotortje hoor, iig wel in het eject-mechanisme.

[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 09-05-2005 11:25 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• kippy
Denk er aan als je een H-brug wil gebruiken, dat je transistoren/FETS/darlingtons genoeg stroom kunnen schakelen. Anders krijg je heel leuke rook effecten.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

Geen idee hoe groot je motortje is en welke capaciteit je ermee wilt regelen, maar met grote motoren (zoals de ruitenwissermotoren die ik bij wat robotprojectjes gebruik) is het soms goedkoper en simpeler om een systeem te maken van een mosfet en 2 relais. De 2 relais bepalen de draairichting, de mosfet bepaalt de stroom die er loopt. Hoef je maar 1 power fet te kopen, en je hebt niet het probleem dat je al je powerhalfgeleiders doorbrand (veel H bruggen blazen zichzelf op als je allebei de ingangen hoog maakt)

• kippy
Corn schreef op maandag 09 mei 2005 @ 11:32:
Geen idee hoe groot je motortje is en welke capaciteit je ermee wilt regelen, maar met grote motoren (zoals de ruitenwissermotoren die ik bij wat robotprojectjes gebruik) is het soms goedkoper en simpeler om een systeem te maken van een mosfet en 2 relais. De 2 relais bepalen de draairichting, de mosfet bepaalt de stroom die er loopt. Hoef je maar 1 power fet te kopen, en je hebt niet het probleem dat je al je powerhalfgeleiders doorbrand (veel H bruggen blazen zichzelf op als je allebei de ingangen hoog maakt)
Je hebt hele simpele H-brug schakelingen waarbij het niet uitmaakt of je bijde ingangen hoog maakt.

/edit
http://faq.solarbotics.net/motors.html

En dan vooral de onderste schakeling. Wanneer je dan de voor de transistortjes darlington's neemt, kun je ook een fatsoendelijke spanning schakelen (like meer dan 4A)

[ Voor 14% gewijzigd door kippy op 09-05-2005 11:44 ]

• kippy
Die zijn wel leuk, maar 600mA is in de meeste gevallen niet genoeg, ik heb nog steeds geen specs van het motortje gezien. Maar ben bang dat niet genoeg zou zijn. Als het wel genoeg is, is dat een van de mooiere oplossingen idd.

Verwijderd

de l293d is denk ik wel handig te gebruiken, ik weet de specificaties van je motor niet, zet die even neer alsjeblieft.

• MuddyMagical
* MuddyMagical haalt zijn broer erbij en roept 'Ga dit eens maken! Ik ben het al kwijt na Sprite_tm!"

Ok, ho maar. Ik ben niet zo into electro, maar die H-brug snap ik nog wel. Alleen vraag ik me dan even af hoe ik doormiddel van die druktoets de spanning van de ene naar de andere ingang kan schakelen.

En de specificaties van het motortje weet ik ook nog niet, maar het kan heel erg klein als in max 6 cm groot. Het gaat mij erom dat ik een motortje heb dat redelijk toeren kan draaien.

Kracht is niet zo van belang, want door een aandrijving die ik maak wordt hij toch iets sterker.

In ieder geval super bedankt! Ik ga eerst weer eens even mijn electro skills bijwerken }:O

• kippy
MuddyMagical schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:11:
* MuddyMagical haalt zijn broer erbij en roept 'Ga dit eens maken! Ik ben het al kwijt na Sprite_tm!"

Ok, ho maar. Ik ben niet zo into electro, maar die H-brug snap ik nog wel. Alleen vraag ik me dan even af hoe ik doormiddel van die druktoets de spanning van de ene naar de andere ingang kan schakelen.

En de specificaties van het motortje weet ik ook nog niet, maar het kan heel erg klein als in max 6 cm groot. Het gaat mij erom dat ik een motortje heb dat redelijk toeren kan draaien.

Kracht is niet zo van belang, want door een aandrijving die ik maak wordt hij toch iets sterker.

In ieder geval super bedankt! Ik ga eerst weer eens even mijn electro skills bijwerken }:O
Omschakellen kaan met een flipflop.
Pagina: 1