Toon posts:

[Server] Rechten-probleem op fileserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi :)

Een kennis van mij heeft een mooie collectie Apple servers, maar heeft er de ballen verstand van. ;)
Zijn probleem is als volgt:

Hij heeft een Apple fileserver met verschillende hardeschijven. Hij gebruikt SMB/CIFS (windows filesharing) of Rendevouz (dat is me dus nog niet helemaal duidelijk) om via Apple/PC computers bestanden op de fileserver te zetten.

Werkt allemaal goed, maar de bestanden worden er op gezet met UNIX rechten rw-r--r--, wat inhoudt dat het bestand alleen door de eigenaar van het bestand overschreven kan worden. Hij wilt dat iedereen write-access heeft tot de bestanden op de fileserver, dus rw-rw-rw-. Als ik op de server een chmod -R 666 /padnaarbestanden/ doe, dan heeft de rest van de computer dus wel write access.

Ik ken Apple verder ook niet goed, maar UNIX weer wel. Maar ik kon geen configuratie vinden van de SMB/Rendevouz service. Die wizards bieden vrij weinig opties.

Hebben jullie een idee waar ik moet zoeken? Googlen levert helaas bijster weinig op. ;(

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Als je ervaring hebt met het configureren van Samba, kun je natuurlijk ook gewoon /etc/smb.conf bewerken :)
Samba heeft wel configuratie opties voor create masks en dergelijke dus dat zou goed moeten komen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Gebruikt apple gewoon Samba daarvoor? Neat :p
Dus config bijwerken en een killall -HUP smbd ?

Maar stel het zooitje werkt met Rendevouz, hoe gaat het dan?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 12:44:
Gebruikt apple gewoon Samba daarvoor? Neat :p
Dus config bijwerken en een killall -HUP smbd ?

Maar stel het zooitje werkt met Rendevouz, hoe gaat het dan?
Rendevouz gooit alleen een signaaltje het netwerk op waardoor het adres bekend is, de client gaat dan gewoon op zoek naar smb://naamserver enz.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dat wilde ik weten. :)