[Access] Access '97 db-applicatie no go op XP/Access 2002

Pagina: 1
Acties:

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Goedemorgen,

Mijn collega en ik zijn een tijdje geleden overgegaan op XP machines (met SP2). Op onze oude bakken (Win ME) draaiden we een applicatie waar we calls van klanten in registreerden, die gemaakt is met Access 97. Op de XP-machines hebben we Access 2002 staan. Nu krijgen we het op die XP-machines niet voor elkaar om die applicatie netjes te openen. We hebben een deel van het probleem al op kunnen lossen, door in XP opnieuw de gebruiker lid te maken van een groep (werkgroepbeheer in office-onderdeel in Startmenu). Dit helpt echter niet veel, we krijgen bij het starten van de applicatie de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/accessmelding.JPG

Het ontwerp hoeft verder niet aangepast te worden: er hoeven alleen gegevens bewerkt en verwerkt te worden. Het instellen van de machtigingen in Access zelf heb ik al geprobeerd, maar op 1 of andere manier wordt dat ook tegen gewerkt :?

Ik heb hier op GoT al een aantal dingen over gevonden:

[rml][ access] geen toegang, toch openen?[/rml]
Kan access niet starten

De tips en links die in bovenstaande topics staan, hebben niet veel geholpen behalve voor het werkgroepbeheer-verhaal. Ik zal vast iets erg obvious over het hoofd zien, maar ik heb helaas geen idee wat. Iemand anders misschien wel? :)

LinkedIn
Instagram

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Access slaat in zijn mdw bestanden de namen, wachtwoorden en SID's van gebruikers en groepen op. In de database zelf wordt opgeslagen welke rechten een gebruiker met een bepaald SID heeft op die database. Alle SID's zijn uniek, behalve de sid van de beheerder: die is in alle MDW's gelijk. Direct bij het starten van Access, dus nog voor het openen van een database, checkt Access in de actieve MDW het wachtwoord van de gebruiker beheerder. Is dat leeg, dan meldt access zich in de workspace aan als 'beheerder'.

Het ziet er naar uit dat de database beveiligd is door de beheerder beperkte rechten te geven. Je kunt dan in een omgeving met de standaard system.mdw de database wel gebruiken, maar niet wijzigen, converteren, beheren en bv machtigingen instellen. Meestal staat er in een aangepaste MDW dan ook een gebruiker gedefinierd die wel die rechten heeft. Wat je nodig hebt is dus de aangepaste MDW en de gebruikersnaam en wachtwoord van de gebruiker met beheerdersrechten.

En anders wordt het kraken :(

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
In verband met de opening van Officesuites en -software is dit topic hier vanuit Software Algemeen naar toe verplaatst :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters