Toon posts:

[win2k ad server] Defragmenteren en backuppen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Wij hebben hier een server staan waar win2k ad server op draait. Aan deze server dit een externe RAID
aangesloten op de SCSI-poort. Sinds kort wordt deze RAID iedere nacht gedefragmenteerd mbv
'Diskeeper'. (Daarvoor deden we het eigenlijk nooit. Maar omdat het een tijdje geleden bijna uit de
klauwen liep doen we dat nu dus wel)

Het probleem is dat de nachtelijke defragmentatie sessies de backups een beetje in de wielen zitten.
Voor de backups gebruiken we 'Arc Serve' We maken iedere zaterdag een full-backup en tijdens
gewone werkdagen incrementals.

Sind er 's nachts gedefragmenteerd wordt zijn de incremental backups plotseling veel groter geworden. Dat komt volgens mij omdat 'Diskeeper' data zit te moven en 'Arc Serve' daardoor "denkt"
dat die data is aangepast en het daarom in een incremental backup zet.
Verder worden de full-backups in de weekenden niet afgemaakt als er tijdens het backupppen een
defragmentatie-sessie loop (of gestart word)

Ik ben vast niet de enige die een server zowel defragmenteerd als backupped. Zijn er nog meer die deze problemen ervaren? Is er een oplossing voor?

Alvast bedankt :)

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Meer ruimte tussen de twee acties? :o
Of niet defragmenteren als je een fullbackup maakt. Lijkt me best raar dat je dagelijks zou moeten defragmenteren, trouwens.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Het is misschien een mooie workaround om alleen vrijdagmiddag te defraggen. Dan weet je in ieder geval zeker dat de incrementele backups niet te groot worden. En 1x per week defraggen is nog steeds vaak genoeg, toch?

* Varienaja defragmenteert eigenlijk nooit, maar ok.. zoveel data verandert er ook niet op mijn pc.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me best raar dat je dagelijks zou moeten defragmenteren, trouwens.

En 1x per week defraggen is nog steeds vaak genoeg, toch?
Misschien wel. Het is nu ook nog een kwestie van een beetje uitproberen wat het beste werkt.
Feit is wel dat wel het defragmentatie probleem hier altijd ontzettend onderschat hebben. Het
bedrijf waar ik werk is een grafisch bedrijf. Die gasten op de pre-press werken soms met absurd
grote bestanden die constant veranderen. De load van die RAID is echt heavy. Ik heb het een tijdje
bijgehouden en het fragmenteren van dat ding gaat echt snel.

Aan de andere kant heb ik ook al geprobeerd hoe het uitpakt als ik in het weekend fragmenteer en
dat gaat ook goed. Het aantal gefragmenteerde bestanden is dan wel hoger. Maar de status v/d schijf is nog steeds 'healthy', dus dat moet goed zijn. :)
Het is misschien een mooie workaround om alleen vrijdagmiddag te defraggen.
Inderdaad moet het zo mar denk ik. Ik zat me gewoon af te vragen of er meer mensen waren die problemen hadden met het backuppen tijdens het defragmenteren en hoe anderen met het fragmentatie probleem omgaan.
Weet iemand trouwens hoe ik in Diskeeper in kans tellen dat er elke zondag gedefragmenteerd
wordt? Het is een prima programma maar de 'set and forget' functie vind ik een beetje verwarrend :?

We hebben hier een paar jaar niet gedefragmenteerd (sind de aanschaf van dit systeem :| ) en dat
resulteerde op lange termijn in crashes van de server, het vastslaan v/d RAID en bestandcorruptie.
(Hier wist niemand dat fragmentatie zo destrateus kon zijn |:( :'( )
Toen ik doorkreeg dat de oorzaak in fragmentatie zat heb ik diverse programma's geprobeerd om de
zaak weer op orde te krijgen. Maar die liepen zich allemaal stuk op een gigantische chaos en
haalsen soms de server zelfs onderuit. Uiteindelijk is het gelukt met diskeepr 9 enterprise edition
Dus als iemand die problemen ook heeft en dit leest, DEFRAGMENTEREN!!! :9