[Voeding] Über-hete voeding

Pagina: 1
Acties:

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:20
In mijn server zit nu een voeding, die wel heeeeel erg warm wordt. Hij draait al een paar dagen lang, en de voeding wordt om de dag iets heter. Hij staat nu in de meterkast, dus daar heerst nu een tropische temperatuur :+ . Maar ik vroeg me af of het iets uitmaakt. Het is een 230 watje, en m'n computer blijft nu al een paar dagen gewoon door werken. Kan er zo brand onstaan (halve meterkast bestaat uit hout), en kan mijn mobo en cpu er zo kapot aan gaan? En hoelang kan mijn voeding dat volhouden?

_@/'

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

Ja, je mobo en cpu kunnen kapot gaan bij brand. :o

Hoelang hij dat vol kan houden kan je niet zeggen, ik voorspel in ieder geval geen lange levensduur.
Ik zou dus ook op zoek gaan naar de oorzaak van het heet worden van de voeding.
Het is een 250watt, in wat voor systeem? Welke koeling? Is het een nieuwe voeding? Zo nee, heb je de fan al vervangen?

Verwijderd

Normaal gesproken moeten psu's onder de 50 graden celsius blijven, kom je daar ver boven gaan ze instabiel worden. Op de psu moet een sticker of metalen plaatje zitten met de specs. Daar staat het misschien op. Te hoge temperatuur zorgt tevens voor grotere slijtage. Defecte voedingen kunnen in sommige gevallen inderdaad schade aan je computer onderdelen toebrengen.

Heb je gevoeld of de fan nog wel (goed) draait. Als die niet adequaat is, kan je deze vervangen voor een ander exemplaar. Niet echt een hele moeilijke operatie. Wel de voeding eerst leeg laten lopen. Bepaalde onderdelen, genaamd capacitoren, houden spanning vast. ATX voedingen kan je legen door de schakelaar op uit te zetten en daarna de aan/uit knop van je kast in te drukken en een minuut vast te houden. Verder wordt aangeraden hem daarna een nachtje te laten staan, maar ik heb zelf geen schok gehad en ik heb het nooit een nacht laten staan.

Succes ermee.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 04:30 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het ding echt heel heet gaat worden kan er eea doorbranden, de kans op een uitslaande brand acht ik echter klein, maar er zou maar net iets brandbaars moeten liggen en dan is het gebeurd.
Vervang gewoon de fan als deze niet meer goed is of anders de voeding zelf.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

En je gasverbruik zal wat hoger liggen, aangezien gas uitzet bij een hogere temperatuur. Zal misschien niet echt schikbarend zijn, maar toch iets om rekening mee te houden

Waarom? Omdat het kan!!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 19:34

TommyGun

Stik er maar in!

Hoe heet is heet :?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Steephh
Owjah, kwas vergeten te vermelden dat de fan niet meer draaide. :P Kweet niet precies hoe warm hij wordt. Maar wat ik dus bedoelde was of het gevaarlijk was als een voeding warm wordt zodra de fan eruit is. En de voeding is volgens mij 230 ipv. 250 watt.

_@/'

• Meastro1983
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik zou toch kijken of je die fan kan fiksen... of een andere oplossing!
Op die manier kan je jezelf een hoop elende besparen denk ik :Y)

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

En misschien even een luchtgaatje dan je meterkast, anders ben je je voeding met zijn eigen koellucht aan het koelen. En dan kun je een grote of een kleine fan erop zetten, maar op een geven moment koelt dat niet zo goed meer. en krijg je die subtropische temperaturen 8) .

Of koelribben natuurlijk op de meterkastdeur

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Ik heb je specs niet gezien, maar 230 Watt is erg weinig, en omdat je fan toch al stuk is (en dat niet goed is geweest voor de voeding) raad ik je aan even een nieuwe nameless 300 watt voeding op te halen @ de lokale PC winkel ;)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 19:34

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 23:16:
Ik heb je specs niet gezien, maar 230 Watt is erg weinig, en omdat je fan toch al stuk is (en dat niet goed is geweest voor de voeding) raad ik je aan even een nieuwe nameless 300 watt voeding op te halen @ de lokale PC winkel ;)
BMRS schreef op maandag 09 mei 2005 @ 04:03:
In mijn server zit nu een voeding, die wel heeeeel erg warm wordt. Hij draait al een paar dagen lang, en de voeding wordt om de dag iets heter. Hij staat nu in de meterkast, dus daar heerst nu een tropische temperatuur :+ . Maar ik vroeg me af of het iets uitmaakt. Het is een 250 watje, en m'n computer blijft nu al een paar dagen gewoon door werken. Kan er zo brand onstaan (halve meterkast bestaat uit hout), en kan mijn mobo en cpu er zo kapot aan gaan? En hoelang kan mijn voeding dat volhouden?
Al met al toch niet zoveel voor zijn configuratie maar zal wel een degelijk merk zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 10-05-2005 08:43 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Als je zinnige antwoorden wilt moet je zinnige informatie leveren. Wat voor voeding is het (merk- en type)? Hoeveel kan het op de belangrijke lijnen (+3.3V, +5V, +12V) leveren en exact wat zit erop aangesloten (hoeveel harde schijven, wat voor moederbord (bepaalt namelijk van welke spanningslijn de CPU stroom trekt) etc.)

Oslik blyat! Oslik!

• Steephh
dion_b schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 12:13:
GoT Huisregels

Als je zinnige antwoorden wilt moet je zinnige informatie leveren. Wat voor voeding is het (merk- en type)? Hoeveel kan het op de belangrijke lijnen (+3.3V, +5V, +12V) leveren en exact wat zit erop aangesloten (hoeveel harde schijven, wat voor moederbord (bepaalt namelijk van welke spanningslijn de CPU stroom trekt) etc.)
Het is een wat oudere pc (PII 350 MHz) ik zou niet weten wat voor moederbord erin zit (iets met bxplus). Ik kan alleen niets zien over temperaturen, voltlijnen, daar is het moederbord te oud voor. Ik heb 2 SCSI hd's, één IDE hd, en een DVD/CDRW drive. Wat ik me meer afvroeg is of het gevaar kon als ik de computer aan laat staan, met een fan erin die niet draait. Hij wordt vrij warm, ik kan de buitenkant van de kast ook goed voelen.

offtopic:
In de meterkast heerst al een tropische temperatuur :7

_@/'

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BMRS schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:39:
[...]

Het is een wat oudere pc (PII 350 MHz) ik zou niet weten wat voor moederbord erin zit (iets met bxplus). Ik kan alleen niets zien over temperaturen, voltlijnen, daar is het moederbord te oud voor. Ik heb 2 SCSI hd's, één IDE hd, en een DVD/CDRW drive. Wat ik me meer afvroeg is of het gevaar kon als ik de computer aan laat staan, met een fan erin die niet draait. Hij wordt vrij warm, ik kan de buitenkant van de kast ook goed voelen.

offtopic:
In de meterkast heerst al een tropische temperatuur :7
Zoek dat dan op (de vermogens op de powerlijnen staan op de zijkant van de voeding op hetzelfde stickertje als merk en type). En zie PMG FAQ voor identificeren van je moederbord (al zal vermoedelijk bij een P2-350 de CPU stroom sowieso van de 5V lijn komen)

Dit is je laatste kans om die info (die in je topicstart had moeten staan) op te zoeken. Anders kunnen we niets met deze topic en gaat hij dicht...

Oslik blyat! Oslik!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Draait de fan niet meer omdat ie stuk is, of heb je hem eruit gehaald?

Als de fan niet meer draait (om wat voor reden dan ook), dan draagt dat ook bij aan de ontstane warmte.

Vind het redelijk dom om een computer zonder fan in een meterkast te zetten.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Oftewel, fix je fan of vervang je voeding. Er zit niet voor niks een fan in een voeding... :X
Pagina: 1