diverse problemen DFI Lanparty nForce 4 SLI-DR

Pagina: 1
Acties:

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:24
Zit met een aantal punten.

Was met me geheugen timings aan het klooien geweest en de pc wilde helemaal niet meer opstarten, dus me bios gecleared. Toen begon ie te zeuren over boot disk failure, terwijl als ik via het bootmenu de juiste harde schijf kies (waar Windows XP opstaat) er geen enkele problemen zijn met opstarten. Wat heeft het moederbord nou als eerste schijf? Want PHY SATA 1 is CH 4 vreemd genoeg?

Als toevoeging daarop heb ik het probleem dat al mijn harde schijven niet worden herkend. Dan zie ik met het booten dat er sommige ontbreken en een reset helpt dan. En soms staan ze er wel allemaal maar dan staat er 1 of meerdere offline in Windows XP disk management.

Nog een toevoeging erop is dat mijn RAID voor geen ene meter loopt, ben ik dus tijdelijk van afgestapt. Krijg telkens dat Windows XP mijn harde schijven wil controleren met opstarten van Windows XP en daar dan blijft hangen. Nou heb ik RAID via de Nvidia en via de Silicon Image controller geprobeerd maar beide geven de keuren. Lijkt erop alsof Windows XP de boel niet goed afsluit?

Ander probleem is zo af en toe een BSOD met opstarten van Windows XP, soms wel soms niet. Ook met een schone Windows XP installatie heb ik dat probleem. Soms is het opstarten ook zo traag als dikke ******.

Heb ik nou gewoon een moederbord wat flink de kuren heeft en zijn er oplossingen voor of zijn er andere oorzaken? Heb mijn geheugen al getest met Memtest echter 0 fouten naar een complete test van ong. 3 uur.

Specs:
Athlon 64 3500+
DFI Lanparty nForce 4 SLI-DR
2x XFX 6800 GT
2x 512MB DDR OCZ 4000
WD Raptor 74GB
2x Maxtor 160GB (raid 1, tijdelijk als 2 seperate harde schijven in gebruik)
Maxtor 250GB
SB Audigy 2
NEC 3520A
Enermax 600W

Opstelling harde schijven:
PHY SATA 1 WD Raptor 74GB (staat Windows XP op)
PHY SATA 2 Maxtor 250GB
PHY SATA 3 Maxtor 120GB
PHY SATA 4 Maxtor 120GB

Ik gebruik de laatste officieele bios van DFI, 3.10 is dat dacht ik zo uit mijn hoofd.

Verwijderd

ALs ie niet alle harde schijven gelijk herkent nadat je hem aanzet kan komen doordat het moederbord sneller opstart dan je harde schijven. Vandaar dat na resetten de harddisken wel herkent worden want die waren al opgestart.

Kan dan de eerst een wacht tijd in de bios instellen alvorens hij de harddisken gaat scannen.