[schotel] decoder werkt niet in de kelder, wel in de kamer

Pagina: 1
Acties:

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09-2025

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
Raar probleem.
Ik heb een schotel aan het huis hangen, en er loopt direct een kabel van de LNB naar de meterkast in de kelder. Daar wordt de kabel met zo'n F-connector-busje verlengd en komt vervolgens in de kamer uit. als ik daar de decoder aansluit werkt alles prima.
Nu ben ik van plan om m'n decoder in de meterkast te plaatsen zodat die grote stapel componenten in de kamer langzaam aan kleiner kan worden (zappen doe ik dan met een 'remote blaster'). Dit leek mij een eenvoudige klus:
decoder loskoppelen en naar de meterkast in de kelder slepen.
verlengstukje van de kabel in de meterkast afhalen en de kabel direct in de decoder pluggen.
mijn idee: de totale kabellengte tussen de LNB en de decoder is korter, er zit geen verlengstukje meer tussen de kabel => sterker signaal

Maar niet dus. Wanneer ik de signaalsterkte bekijk wanneer de decoder in de kelder is aangesloten heb ik 0% ontvangst. geen zenders alleen dat bekende rode blokje in beeld. Sluit ik alles weer op de oude manier aan (in de woonkamer, met een verlengstukje en een langere kabel) werkt alles weer gewoon en heb ik ongeveer 80% signaal.

Hier wordt ik gek van, waar kan dit aan liggen.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Lijkt me dat de aansluiting niet goed is. Zit de kabel wel goed aangedraaid in de f-connector en in de receiver?

Heb je de receiver wel op de juiste kabel aangesloten in de kelder? :)

[ Voor 43% gewijzigd door Bigfoot op 08-05-2005 21:19 ]

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
hehe, ja, die kabel is wel de goede, dat heb ik al een keertje of 100 nagelopen.
de f-connector zit wel goed op de kabel, dat zowiezo. Als de decoder boven staat zit die f-connector namelijk vast aan het verlengstukje en dan werkt het wel.
Ik heb zelf zitten denken aan storing door een van de andere apparaten in de meterkast (ISDN, ADSL, misschien wat leidingen van de CV). Ik heb geprobeerd om er verlengkabel van een meter of 3 te gebruiken om de decoder zo ver mogelijk van de meterkast weg te zetten, maar dit mocht helaas niet helpen...

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Bigfoot
En als je dat verlengstukje laat zitten en er een kabel van een meter op zet, doet ie het dan wel?

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
Dat heb ik dus gedaan, maar dan met een kabel van 3 meter. de kabel die van de meterkast naar de kamer loopt is ongeveer 15 meter, en dat geeft geen problemen.

• Bigfoot
toch moet het dan die kabel zijn

Verwijderd

De kern van de coax te kort in de connector waardoor ie niet lekker in de receiver gaat, maar wel in het koppelstukje misschien?

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
daar zal ik nog even naar kijken, maar dat wordt volgende week weer, wanneer ik weer bij m'n ouders ben. iig bedankt voor de tip.

Verwijderd

electronische inferentie door al die stoppen oid?

• Bigfoot
Lijkt me onzin, interferentie, dan zou je heel andere problemen hebben.

Ik durf te wedden dat het binnenste van de kabel aan 1 van de uiteinden gewoon geen contact maakte.

Heb ik wel eens gehad aan de receiver kant, stukje te kort of te dun.
Pagina: 1