Powerbook vertraagt even en gaat weer verder

Pagina: 1
Acties:

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Sinds gisteravond vertraagd m'n Powerbook af en toe een paar minuten waarna er weer niks aan de hand is. Tijdens zo'n vertraging kan ik bijna niks doen. Als ik op cmd+alt+esc druk dan duurt het ook een jaar voordat de force quite venster tevoorschijn komt. Ondertussen is de powerbook al een paar keer aan/uit geweest en ook gereboot. Ik heb even een temperatuur meter software gedownload om te kijken of m'n CPU niet ultra heet is en slecht gekoel wordt.

Tijdens zo'n rare vertraging zijn dit de waardes van m'n powerbook:
CPU temp. : 51 graden
GPU temp. : 57 graden
CPU load : Bijna niks
Vrije geheugen : 220 MB
HDD : 45 graden, Geen hoorbare activiteit.

Ik heb een USB ventilator voor de air intake gehouden om te kijken wat er dan gebeurt. En zelfs als ik de USB ventilator staat te blazen krijg ik zo'n rare vertraging. Wat moet ik doen? Zal ik de OS gewoon even opnieuw installeren?

[ Voor 3% gewijzigd door Alpha-sphere op 08-05-2005 20:46 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Kun je eens kijken of er dan disk-activity is?
Zo ja: draai je iets dat indexeert, downloadt of swapt? (QuickSilver bijvoorbeeld, indexeert 1x in de x minuten je harddisk).

Met een tooltje als menumeters kun je wat meer zien :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Alpha-sphere
dawuss schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:50:
Kun je eens kijken of er dan disk-activity is?
Zo ja: draai je iets dat indexeert, downloadt of swapt? (QuickSilver bijvoorbeeld, indexeert 1x in de x minuten je harddisk).

Met een tooltje als menumeters kun je wat meer zien :)
Er was geen disk activity.
Net gebeurde het weer en het hield maar niet op dus ik heb m'n maar uit gezet waarna ik 'm weer aan deed. Tijdens het opstarten blijf hij nu steken. Ik krijg te zien dat de OS aan het laden is met die bar die vol loopt maar even daarna verdwijnt het en krijg ik alleen nog maar een blauwe scherm met m'n muis pointer. Ik heb 'm even aan laten staan om te kijken of er iets gebeurd maar er gebeurt niets.

HELP!!! al m'n school spullen en mail en andere belangrijke dingen staat op m'n mac. Als ik nog een mac hab dan had ik wel target disk geprobeerd om data er vanaf te halen.

O ja, Hij is nog nooit ergens tegenaan gestoten of gevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Alpha-sphere op 08-05-2005 21:30 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Volgens mij kun je door te booten van je installatie DVD je disk proberen te repareren, als het daar natuurlijk aan ligt.

Anders wordt het op zoek naar backup mogelijkheden :)

micheljansen.org

• Alpha-sphere
Heb 'm geboot vanaf tiger dvd en in de disk utility zegt hij bij S.M.A.R.T. status : Failing
met het volgende bericht: This drive has reported a fatal hardware error to disk utility.

If the drive has not failed completely, backup as much data as you can an then replace it with a working drive

[ Voor 54% gewijzigd door Alpha-sphere op 08-05-2005 21:45 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Alpha-sphere schreef op zondag 08 mei 2005 @ 21:42:
Heb 'm geboot vanaf tiger dvd en in de disk utility zegt hij bij S.M.A.R.T. status : Failing
Dan zou ik 'm nu zo min mogelijk laten draaien, en zo snel mogelijk zorgen dat je ergens je belangrijke data van die schijf af kunt halen, voor het te laat is. "Failing" betekent als het goed is dat je schijf nog niet helemaal stuk is, maar dat het niet lang meer duurt.

micheljansen.org

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

hmm.. das wel stuk denk ik ja.

ik zou proberen die schijf op een compatible machine aan te sluiten om de date te copieren - als ie het nog doet...

ping 127.212.23.124

• Alpha-sphere
dawuss schreef op zondag 08 mei 2005 @ 21:46:
[...]

Dan zou ik 'm nu zo min mogelijk laten draaien, en zo snel mogelijk zorgen dat je ergens je belangrijke data van die schijf af kunt halen, voor het te laat is. "Failing" betekent als het goed is dat je schijf nog niet helemaal stuk is, maar dat het niet lang meer duurt.
Met de disk utility van panther zegt hij dat niet. Misschien omdat dat een oudere versie is. Fok man. Dit zuigt behoorlijk hard. Naast mogelijke dataverlies ook nog eens een paar weken m'n Mac inleveren voor reparatie.

Pagina: 1