Toon posts:

Wat is kapot moederbord of cpu

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb een probleempje,

ik heb hier een complete pc. Een amd 1700+. Als ik em aanzet dan gaat het lampje op de mobo (een ga-kt266a). De cpucooler gaat even aan en stopt meteen weer en dan gebeurt er niets. Ik heb alles er al uit schijf geheugen etc. Er zitten op het bord geen jumpers dus resetten is ook moeilijk.

Als de mobo stuk is zou het lampje toch niet moeten branden en als de cpu stuk is moet de cooler toch gaan lopen? Volgens mij zie ik iets over het hoofd.

Alvast bedankt....

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
probeer eens cmos clear, en controleer of je nergens beschadigingen ziet aan moederbord, proc, of condensatoren

Specs

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-05 17:42
heb je al een andere voeding geprobeerd?

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Als je je geheugen er ook uit hebt gehaald werkt ie natuurlijk helemaal niet meer eh 8)7
Maar check je voeding eens inderdaad, stekkertje van power knop, enz.

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 23:36
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:17:
.......
Als ik em aanzet dan gaat het lampje op de mobo (een ga-kt266a). De cpucooler gaat even aan en stopt meteen weer en dan gebeurt er niets.
....
Ik had 2 dagen geleden precies hetzelde, voeding vervangen en alles werkte weer.

[ Voor 63% gewijzigd door GeniusJennis op 08-05-2005 19:27 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

Verwijderd

Topicstarter
Het nadeel is dat ik niet weet hoe ik em moet resetten. Ik heb het geheugen er in gedaan een andere voeding erop en nog steeds hetzelfde. De fan gaat even draaien en dan stopt ie ermee. Het geburde toen die vriend van me hem afsloot (xp) in de slapstand. Daarna is ie nooit meer aangegaan.

• GeniusJennis
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:40:
Het nadeel is dat ik niet weet hoe ik em moet resetten. Ik heb het geheugen er in gedaan een andere voeding erop en nog steeds hetzelfde. De fan gaat even draaien en dan stopt ie ermee. Het geburde toen die vriend van me hem afsloot (xp) in de slapstand. Daarna is ie nooit meer aangegaan.
Weet je zeker dat de boel niet ergens kortsluit waardoor de pc heel even aan gaat (dan kort sluit) en weer uit valt ?

En resetten is gewoon even de (ronde) cmos batterij eruit halen en na 5 min weer terug steken maar ik denk niet dat dit je probleem zal verhelpen :P

[ Voor 74% gewijzigd door GeniusJennis op 08-05-2005 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja zoiets lijkt het wel maar waar moet ik dat zoeken. Ik heb nu alleen cpu eraan, alles ligt op de grond, een nieuwe voeding en mobo met 256 mb geheugen. Even met de schroevedraaier de powerswitch aan en de boel gaat meteen weer uit.

vaag dit....

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-05 17:42
Zit de cooler wel goed gemonteerd? Misschien dat het mobo zich weer uitschakeld vanwege hitte probleem bij cpu?

Verwijderd

Spits schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:50:
Zit de cooler wel goed gemonteerd? Misschien dat het mobo zich weer uitschakeld vanwege hitte probleem bij cpu?
Dat lijkt me sterk, uit het verhaal maak ik op dat de pc maar heel even aanstaat en de temperatuur van de processor zal niet direct een kritieke temperatuur bereiken. Ik zou zelf zeggen dat het aan de voeding ligt maar omdat een andere voeding ook geen uitkomst bied zal het moederbord het wel zijn. Ik zou even langs de computerboer gaan en daar de boel laten controleren!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er even een videokaaart met cooler opgedaan en die krijgt ook eenstroomstootje en dan stopt ie ermee. Dus ik denk dt het ergens in de stroom zit.

Maar geen jumpers dus ik kan niets resetten.

Als je een mobo en een cpu moet kopen van dit allure ben je toch al gauw 75 euri kwijt. Jammer...

• GeniusJennis
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:01:
ik heb er even een videokaaart met cooler opgedaan en die krijgt ook eenstroomstootje en dan stopt ie ermee. Dus ik denk dt het ergens in de stroom zit.

Maar geen jumpers dus ik kan niets resetten.

Als je een mobo en een cpu moet kopen van dit allure ben je toch al gauw 75 euri kwijt. Jammer...
Als het je moederbord was zou je denk ik wel andere symptomen zien. het feit dat de ledjes en fans even gaan branden/draaien geeft aan het het je moederbord bijna niet kan zijn anders zou deze zelfs dit niet meer doen.

[ Voor 6% gewijzigd door GeniusJennis op 08-05-2005 20:08 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
maakt het moederbord geen contact met de kast?
je hebt gelijk sorry was nie ech op aan't letten :(

[ Voor 69% gewijzigd door asfaloth_arwen op 08-05-2005 20:25 ]

Specs

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 10:11

blizt

Wannabe-geek

asfaloth_arwen:
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:50:
Ik heb nu alleen cpu eraan, alles ligt op de grond,
;)

United we stand, and divided we fall

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:13
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:57:
[...]

Dat lijkt me sterk, uit het verhaal maak ik op dat de pc maar heel even aanstaat en de temperatuur van de processor zal niet direct een kritieke temperatuur bereiken. Ik zou zelf zeggen dat het aan de voeding ligt maar omdat een andere voeding ook geen uitkomst bied zal het moederbord het wel zijn. Ik zou even langs de computerboer gaan en daar de boel laten controleren!
Of wel, zonder cooler brandt een btje processor binnen een seconde door!

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Yofresh_750 schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:21:
[...]

Of wel, zonder cooler brandt een btje processor binnen een seconde door!
En waar heb je die info vandaan? Dat is dus complete onzin.

Verwijderd

Radiant schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:30:

En waar heb je die info vandaan? Dat is dus complete onzin.
3 seconden dan. Elke tweaker weet toch wel dat die enorme koelblokken er niet voor niets zijn? Processors genereren een enorme berg hitte.

Verwijderd

Topicstarter
De cooler zit er uiteraard op, en die heb ik ook al verwisseld met een andere. Ja ik heb alles los op de grond liggen, volgens mij moet dit geen probleem zijn. Met de schroevendraaier even contact maken en alles zou moeten lopen.

Ik heb nu de batterij eruit ongeveer een half uur in de hoop dat alles naar default wordt teruggzet ofzo...

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:53:
[...]

3 seconden dan. Elke tweaker weet toch wel dat die enorme koelblokken er niet voor niets zijn? Processors genereren een enorme berg hitte.
Ze branden niet binnen een seconde gelijk door.. Denk dat je nog wel zonder koeler of iets tot aan je OS bootup komt, maar dan houdt het echt op (zelfs dan hoeft hij niet door te branden, vaak kappen ze er gewoon mee bij een bepaalde temp, maar wie weet als je minder geluk hebt). Zonder koeler even proberen of je pc boot kan niet schadelijk zijn iig.

• brain150
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-05 21:06
ff dit oude topic weer ophalen. Ik heb hetzelfde probleem bij het opbouwen van een oudere pc: bij het aanzetten van de pc gaat alles draaien wat zou moeten, maar na 5 seconden stopt ie ermee. Ik heb een andere kast, andere voeding en andere processor geprobeerd, de harde schijf en cd-drive losgekoppeld (deze componenten doen het in een andere pc allemaal wel goed), dus ik vrees dat mijn moedeboard ergens kortsluiting maakt. Iemand een idee of dit het kan zijn en hoe ik het kan checken?

A7V333 mobo
athlon XP1800+ processor
Q-tek 300 W voeding

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In ieder geval voor de duidelijkheid: een cpu zonder koeler houdt het wel even uit (als in minuten), een cpu zonder koelblok niet (slechts luttele seconden).

Krijg je in die 5 seconden al wel beeld?
Probeer ook eens echt alles los te koppelen: alle insteekkaarten eruit, geheugen eruit, processor eruit. Kijk eens of je dan piepjes krijgt, en voeg zo één voor één onderdelen toe.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eerst het PMG Beleid door en start zonodig een nieuw topic :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.