Raid1 via software net zo goed als hardware?

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb via XP Pro een Raid1 (mirror) gemaakt en dat loopt goed.

Hetzelfde probeerde ik daarna met de onboard nVidia raid controller, maar dat liep minder goed.
Na het opzetten was hij minutenlang bezig de array te detecteren maar bleef hangen.

Nu zit ik dus weer mer Raid1 via windows en alles loopt weer goed, einde verhaal zou je denken...

Ik kan er echter niet met mijn koppie bij of en waarom een onboard controller voor Raid1 nou beter zou zijn dan via de OS Raid?
De onboard Raid gebruikt de cpu voor zijn taken, net als het OS Raid.
Hij hoeft niks te berekenen of uit te vogelen waar wat neer te zetten maar alleen de data ook op een tweede harde schijf te zetten.
Zal ietsie tijd kosten, maar niet veel. (FAQ zegt iest in die trend, maar niet exact of onboard Raidop enige mnaier beter is als OS Raid)

Het grote voordeel van OS Raid lijkt me dat de controller nooit stuk kan gaan! :)

Iemand?

[ Voor 7% gewijzigd door Tijgert op 08-05-2005 16:12 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Verwijderd

heb je wel eens de stekker losgetrokken van je 2e harddisk?

dan weet je meteen hoe goed mirroring werkt. Software-raid1 kan vereisen dat je boot.ini aanpast voor multi()disk(0) te veranderen in multi()disk(1) om door te kunnen starten.
Ook hot-spare, hotswap en dat soort dingen zou kunnen verschillen

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het nadeel van softwarematige RAID is dat het OS alles moet regelen, als je dus een ander OS gaat draaien dan is de kans groot dat het niet meer hetzelfde herkent zal worden, bij RAID 1 is dat natuurlijk niet zo'n probleem maar wat als je nou ene RAID 0, 3, 4, 5, 6 of anders zou hebben?
Dan is het direct al een stuk moeilijker, bij RAID 1 zal schijf 1 ook prima werken zonder schijf 2, bij de andere RAID niveaus is dat niet het geval.

Overigens is de onboard nVidia controller net zo softwarematig als je OS, de drivers zorgen er voor dat hij de RAID array ziet, zonder die drivers werkt dat dus al niet (daarom krijg je zulke apparaten vaak onder linux/unix niet werkend)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik gebruik de Raid1 set niet voor booten, maar voor data schijf in Windows (wil al mijn games images en documents en muziek niet kwijt raken).
Hotspare/swap lijkt me voor performance in Windows niet terzake doende... als dat al zou verschillen.

Het grote nadeel van onboard lijkt me het feit dat je 1 harde controller hebt die stuk kan gaan en dan heb je niks meer.
Met OS Raid heb ik net zo veel controllers als dat ik Windows kan installeren.

Maar zie ik dit goed of mis ik iets....

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Tijgert schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:21:
Het grote nadeel van onboard lijkt me het feit dat je 1 harde controller hebt die stuk kan gaan en dan heb je niks meer.
Afhankelijk van je RAID level en controller is dat idd het geval, bij RAID 1 maakt het iig helemaal niets uit op welke controller je het ding aansluit, de schijven zijn gewoon exacte kopieen van elkaar en kunnen dus zonder problemen afzonderlijk aangesloten worden.
Met OS Raid heb ik net zo veel controllers als dat ik Windows kan installeren.
Klopt.

Zolang je RAID 1 gebruikt hoef je totaal niet bang te zijn dat een andere controller of OS het niet zal herkennen, RAID 1 zorgt voor een kopie van de schijven, of dat nou op een promise, areca of 3ware controllers is maakt niet uit, het blijft exact dezelfde data.
Bij RAID 5 is dat niet altijd het geval omdat de ene controller het weer op een net iets andere manier kan wegschrijven als een andere controller.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tijgert schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:10:
Ik heb via XP Pro een Raid1 (mirror) gemaakt en dat loopt goed.

Zal ietsie tijd kosten, maar niet veel. (FAQ zegt iest in die trend, maar niet exact of onboard Raidop enige mnaier beter is als OS Raid)
Benchnmarks draaien? Best een kans dat de OS het efficienter doet. in de faq staan ook benchmarks.

Het grote voordeel (van een OS raid) is inderdaad dat je na een controller crash ook nog verder kunt. De vraag is of je van een OS raid kunt booten en hoe de hotplug meuk geregeld is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
De controller zal heus wel iets hebben of kunnen doen wat het OS niet kan, maar dat ligt meer in de periferie. Het is me duidelijk, waar ik het voor gebruik kan het OS het prima af.

Pagina: 1