Crash en tikkende hdd

Pagina: 1
Acties:

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:11
Ik heb een paar problemen die volgens mij met elkaar te maken hebben:
  • De harde schijf (daar lijkt het geluid in ieder geval vandaan te komen) geeft afentoe een soort tik
  • Soms geeft de videokaart bij het opstarten aan dat de powerconnector niet is aangesloten, terwijl dit wel het geval is (radeon 9800pro)
  • De pc is nu al een paar keer bevroren/gecrashed zonder foutmelding.
Ik dacht zelf dat het of met de temperatuur of met de voeding te maken heeft. Maar de temperaturen in de pc zijn volgens MBM ok (Moederbord 36, CPU 46 en kast 26). En, volgens MBM en bios, doen de voltlijnen het ook niet slecht. De afwijking is niet groot en in ieder geval binnen de marges gegeven in de faq.

Heeft iemand een idee hoe ik op een andere manier kan testen of het soms toch aan de voeding ligt? Of weet iemand waar het anders aan zou kunnen liggen?

Voor systeemspecs: http://www.tweakers.net/gallery/90177/sys

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een Q-tec voeding aan zo'n systeem is denk ik vragen om problemen.

Hang er eens een deugdelijke voeding in en kijk of het probleem dan nog blijft.
Als je voeding geen stabiele stroomtoevoer kan leveren aan je hdd dan kan zo'n ding het begeven, en het zou ook verklaren waarom je videokaart problemen geeft.

• RHE123
Terw_Dan schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:18:
Een Q-tec voeding aan zo'n systeem is denk ik vragen om problemen.

Hang er eens een deugdelijke voeding in en kijk of het probleem dan nog blijft.
Als je voeding geen stabiele stroomtoevoer kan leveren aan je hdd dan kan zo'n ding het begeven, en het zou ook verklaren waarom je videokaart problemen geeft.
Dat dacht ik ook, maar ik vindt het raar dat de spanning dat nog wel netjes blijft...
Ik heb daarnet de componenten anders verdeeld over de stroomdraden, wieweet dat dat nog wat helpt. De videokaart en de fans zitten nu op 1 van de draden en de hdd's en de dvdspeler op de ander.

[ Voor 29% gewijzigd door RHE123 op 08-05-2005 16:23 ]

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

• hankleppe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik heb hetzelfde probleem gehad, bleek dat ik een stekker had gepakt waar ook al 2dvdspelers aan hingen, toen een andere en einde probleem

<Terw_Dan> taskbar boven is beter
vreet minder cpu power :P
komt doordat de zwaartekracht dan het werk doet ipv je cpu
als je dan op start drukt valt het menu gewoon naar beneden :P
anders moet hij het helemaal omhoogduwen

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
pc van de vader van een vriendin heeft hetzelfde. Alleen freezed die niet.

Ook die hdd tikt af en toe, pc loopt echter gewoon door. En brakke PSU dacht ik ook al aan, alleen is het een Antec sonata kast, dus niet echt een elcheapo PSU. Ondanks dat toch andere PSU geprobeerd (Alles kan kapot) maar 't probleem blijft. Ook kabels van voeding al verwisseld.
HDD ook al eens ge-RMA-ed, maar de retourgekregen hdd doet exact hetzelfde...

Toch ooit nog maar eens naar kijken, maar elke keer als ik daar ben kom ik weer niet aan die pc toe ;)

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 08-05-2005 16:29 ]

• RHE123
hankleppe schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:27:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, bleek dat ik een stekker had gepakt waar ook al 2dvdspelers aan hingen, toen een andere en einde probleem
Bedoel je hier een 230V stekker of een stekker in de pc? In het laatste geval wat hing er nog meer aan die stekker behalve de 2 dvdspelers?

[ Voor 13% gewijzigd door RHE123 op 08-05-2005 16:35 ]

• j0ss0r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb af en toe ook dat me computer freezed, of gewoon met een BSOD vastslaat. Ik heb ook een ATI 9800 Pro maar die geeft geen problemen of meldingen. Ook heb ik zo'n goedkopie Q-Tec 350w voeding. Zelf denk ik dat het daar aan moet liggen, anders zou ik het echt niet weten. Het gekke is ook dat als ik thuis zit het meestal wel goed gaat en slechts heel af en toe een BSOD heb. Maar nu heb ik een paar dagen op een LAN gezeten waar me pc wel 80 keer is vastgelopen, tijdens een spel of gewoon terwijl ik in windows bezig was.
Ik heb verder niet echt veel troep in me pc zitten, 2 ledjes, 3 fans, maar meer niet... moet gewoon kunnen, ja toch? :)

Owjah, btw... op een vorige LAN hoorde ik ook me HDD tikken en dacht ik echt dat ie het begeven had. Later bleek ie het toch gewoon nog te doen dus dat was het ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door j0ss0r op 08-05-2005 16:55 ]

Verwijderd

Had ook een Q-Tec voeding en met regelmaat een tikkend geluid van de harddisk. Verder deed alles het goed en ook de waardes in de BIOS die de voeding gaven waren normaal. Uiteindelijk toch gekozen om een nieuwe voeding te kopen, ook omdat de Q-Tec erg veel geluid maakte. Nu een Zalman PSU en probleem is opgelost en PC ook nog lekker stil.

Zou toch proberen om een andere voeding erin te doen, misschien kun je er tijdelijk lenen.

Suc6

• RHE123
Nu ik de componenten anders heb verdeeld draait mijn pc tot noch toe goed, maar ik heb de pc nog niet belast en nog maar 1 werkend keer opgestart. Maar voordat de pc goed draaide moest ik wel een paar opnieuw opstarten. De eerste keer kreeg ik toen ik net in windows zat een BSOD, daarna sloeg de pc tijdens herstarten een paar keer gewoon vast en herstarte zichzelf. Naar aanleiding hiervan nog eens stekkers aangedrukt en de spanning van de voeding afgehaald (ook daarna even condensatoren geleegt door de aan/uit knop in te drukken). De keer daarop ging het wel goed en tot noch toe dus nog niet hoeven herstarten en geen tikken gehoord.

Ik heb er alleen nog geen vertrouwen in, ik durf ook nog even de pc niet te belasten aangezien ik ook nog wat af te maken heb... Maar ik zal het vanavond nog eens proberen!

• j0ss0r
Wat jij nu zegt klinkt me bekend in de oren. Telkens kreeg ik blauwe schermen als ik me pc opstartte, of hij rebootte spontaan alweer. Ik heb toen gedacht dat het aan mijn tv kaart lag. Ik heb hem eruit gehaald en toen startte windows weer normaal. Vervolgens heb ik alle drivers eruit gegooid, pc afgesloten, kaart er weer in, opnieuw geïnstalleerd en vervolgends deed alles het weer perfect, met af en toe een freeze of een BSOD na dan :( :)

• RHE123
j0ss0r schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:23:
Wat jij nu zegt klinkt me bekend in de oren. Telkens kreeg ik blauwe schermen als ik me pc opstartte, of hij rebootte spontaan alweer. Ik heb toen gedacht dat het aan mijn tv kaart lag. Ik heb hem eruit gehaald en toen startte windows weer normaal. Vervolgens heb ik alle drivers eruit gegooid, pc afgesloten, kaart er weer in, opnieuw geïnstalleerd en vervolgends deed alles het weer perfect, met af en toe een freeze of een BSOD na dan :( :)
Ik heb geen tv-kaart dus dat kan het niet zijn. Ook lijkt mij dit niet met het in mijn topicstart aangekaarte probleem te maken te hebben. Dit verklaard immers geen tikkende harde schijven ed. Ondertussen nog een keer opnieuw opgestart en dat ging goed, maar hiervoor ging het ook wel eens een paar dagen achter elkaar goed en dan was het weer eens bal. Dus ik vertrouw mijn pc nog voor geen sikkepit!

• j0ss0r
Nee, ik zeg ook niet dat het aan de tv kaart ligt. Ik ging in mijn systeem gewoon naar de mogelijke oorzaak zoeken. Maar ik denk dat uiteindelijk ook het raar doen van die tv kaart het gevolg is van een probleem en niet de oorzaak. Ik denk dat het gewoon ligt aan die goedkopie q-tek voeding. Het is dat ik momenteel echt flink platzak ben anders had ik er al een ander ingegooid om te testen. :)
Pagina: 1