Toon posts:

Pentium 3 , kan op mijn MOBO??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het boekje van m'n MOBO staat dat er CPU's in kunnen tot 650 Mhz, kan ik er dan op geen enkele manier een P3 800 in stoppen? Multiplier op 8 en FSB op 100? moet dan toch werken? Of zit er op de CPU zelf een Multiplier lock dat hij automatisch op 6 staat (6 x 133=800 mhz), dan zou ik mijn MOBO op FSB 133 moeten zetten...

Kan iemand me helpen??

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Meer gegevens, Welk moederbord? Wat zit er nu voor Proc in?

We kunnen met dit alleen niets zeggen

Verwijderd

Topicstarter
MOBO=Gigabite GA-BX2000
CPU nu= P2 350
Ram= een van 64 mb 100 Mhz
een van 64 mb 133 Mhz

multiplier kan ik volgens mijn boekje instellen tot 9.5

Fsb kan tot 133 Mhz, staat nu op 100 Mhz

Verwijderd

multiplier instellen heeft geen zin bij een P3: multiplier lock!!!!
je kan beter ff kijken of je een nieuwe bios kan vinden die met de hogere snelheden kan werken

Verwijderd

Topicstarter
dus ik moet verplicht een multiplier van 6 hebben, en dan dus ook een FSB van 133 Mhz, anders moet ik over of under clocken.... maar het kan dus wel?? ook al staat ik het boekje dat hij maar tot 650 mhz gaat?
en geeft die Fsb van 133 geen problemen voor mijn Ram (dat ene stukje is PC100(!))? ik heb vaak gehoord dat dat wel goed gaat.

Verwijderd

tis een BX bordje en BX gaat tot 100MHz.(volgens de specs.!!!!dus kan wel meer hebben maar geen garantie dat het gaat)
k zou als ik jou was gewoon zoeken naar een PIII-xxxE en niet naar een PIII-xxxeb.

en kijk ff op de site wat een nieuwe bios allemaal wel en niet kan

Verwijderd

Topicstarter
in het boekje staat dat je hem kan instellen tot 133 MHZ... zal toch geen onzin wezen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:17
't is inderdaad geen onzin, maar dat valt buiten de officiële BX specs. Met 133MHz overclock je je chipset, je AGP bus en, mocht er geen juiste PCI 'devider' zijn, je PCI bus. Niet alle BX borden kunnen fatsoenlijk met een 133MHz bus omgaan. Ik zou zeggen, neem een PIII met 100MHz bus, temeer je aangeeft dat je PC100 geheugen hebt, en dat draait echt niet gegarandeerd op 133MHz. Deze PIII kun je altijd nog overclocken.
(overigens heb ik wel met succes een BX en PC100 op 133/140 MHZ draaien, en zijn ze er zelfs met 150MHz)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

bx2000_f7.zip F7 (Jul 11, 2000)
1. Support Celeron 533A to 700 CPU(FC-PGA)
2. Fixed 533A CPU show 533
3. Fixed CPU clock over 1000Mhz show incorrect

Laatste bios wat op de Gigabyte site staat. De Celeron 700 wordt ondersteunt, dus ondersteunt het mobo een multiplier van 700/66=+/-10,5 wat inhoud dat een P3 1050 ook ondersteunt wordt. In eerdere bios versies worden de nieuwere coppermine-steppings al ondersteunt dus er is denk ik niks wat je tegen houd om er een P3 800E op te zetten.
Een fsb van 133mhz wordt officieel niet ondersteunt en aangezien er geen 1/2 divider voor AGP op het bx-chipset zit zou ik niet voor een P3 xxxEB gaan. Gebruik die extra ruimte op de fsb anders om je CPU wat te overklokken.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
hij staat meestal al op 112 mhz (392 mhz) maar als ik hem op 124 mzh zet dan krijg ik een Windows huppeldepup error vlak na het booten. Is dat zo omdat in mijn bios staat dat de cpu er mee ophoudt als hij warmer wordt dan 65 graden (kan ik ook disablen)?

verder heb ik op internet een Pentium 3 650 mhz gezien voor 480,- vrij goedkoop dacht ik... die koop ik dan maar

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Belangrijk om te controleren is of hij de (lagere) voltage settings voor de CuMine aankan. Ook al zijn er GA-BX2000 bordjes in omloop die dat kunnen, is het niet automatisch zo dat ze het allemaal kunnen (en als het fysiek niet kan, zal het flashen van BIOS niet helpen).

Wat betreft die errors boven de 112 FSB- is dat met de P2-350? Zo ja is de L2 Cache hoofdverdachte. Uitzetten en ga verder...
Zo nee, of staat hij al uit, dan ligt het waarschijnlijk aan de PC100 SDRAM.

Sowieso is het beter om een 800E (8x100) te nemen dan een 800EB (6x133), al is het alleen dat een E zeker zal draaien in-spec als de Vcore goed is, en dat hij ook flink te tweaken valt>:)
EB tweaken gaat ook best, maar dan zit je echt kilometers ver out-of-spec op een BX. Dat is voorbehouden aan de i815 (of Apollo133A:r)

edit:

Typo|:(

Oslik, blyat! Oslik!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Op donderdag 11 januari 2001 16:07 schreef dion_b het volgende:
Belangrijk om te controleren is of hij de (lagere) voltage settings voor de CuMine aankan. Ook al zijn er GA-BX2000 bordjes in omloop die dat kunnen, is het niet automatisch zo dat ze het allemaal kunnen (en als het fysiek niet kan, zal het flashen van BIOS niet helpen).
Zoals ik al eerder postte worden in de nieuwere biosversie de laatste coppermine-steppings ondersteunt en dat geld voor alle revisies van de BX2000

Verwijderd

Topicstarter
wat is de CuMine??

En ik heb die update gedownload maar ik weet niet hoe ik hem moet installeren. Ik heb een bestandje dat heet:BX2000.f7 en een bestandje:AWDFLASH.EXE. Met dat AWD flash ding kan ik gaan klooien met Flashmem (?), en met dat andere bestandje kan ik tot nu toe niks...

Verwijderd

Topicstarter
en nog iets.... ik heb nu een cooler van COOLERMASTER, dat is er 1 met een heatsink (duh). Ik heb er ergens een zien liggen met 3(!) fans op 1 heatsink van het merk JUSTCOOL (geloof ik), van 47,50. Is dat een groot verschil met wat ik nu heb, of valt dat wel mee en is dat het geld wel waard??

In mijn bios kan ik 2 Cache geheugens Disablen: CPU internal cache, en External Cache, welke is de L2 cache die ik voor het overclocken moet disablen?

• Zer0
  • Niet online

Zer0

CuMine=Coppermine=P3 met 256kb cache (alle p3's boven de 600mhz zijn coppermines, 500, 550 en 600 zijn er zowel als P3 katmai en als P3 coppermine, de 533 is er alleen als coppermine)

De flashprocedure van gigabyte vind je hier: http://www.gigabyte.com.tw/support/procedure1.htm

Cache wil je absoluut niet uitschakelen, door dat te doen gooi je alle performance overboord :)
Bij oudere P2's was het wel eens handig om de L2 cache uit te schakelen omdat er dan hoger overklokt kon worden, je moet dan wel extreem gaan overklokken om het performance verlies weer in te halen.

Over die koeler, daar heb ik geen zin om over na te denken, die mag iemand anders beantwoorden.

Pagina: 1