[Ubuntu] Installatie error (read only system?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-04 15:54
Beste mensen,

Al sinds vannacht ben ik bezig een linux installatie te doen op een aparte harde schijf (60Gig Maxtor). Deze is helemaal leeg (vanochtend een low level format gedaan), en hangt in IDE2 Master, naast een andere schijf (IDE1 Master) waar Windows XP op draait. Deze Linux installatie zal dus weinig tot niets te maken hebben met de Windows XP installatie op de andere schijf.

Het gaat hierbij btw om een gratis bestelde Ubuntu Linux 5.04 Intel x86 CD'tje :Y).

De installatie komt bij de schijfindeling, waar ik kan kiezen op welke schijf en partitie de boel geinstalleerd moet worden. Ik ben een behoorlijke Linux leek, dus koos ervoor de setup het zelf maar uit te laten zoeken. Ik koos dus voor de automatische indeling van de doelschijf (IDE2 Master). Allemaal leuk, de installatie van het basissysteem begon... en gaf een error :/.

Het gaat hier om de zelfde error als in dit topic beschreven:
http://gathering.tweakers...ntu%2Clinux%2Cinstallatie

Ik heb toen maar besloten de boel zelf eerst te partitioneren voor de installatie. Na wat navragen ben ik te weten gekomen dat de swap partitie ongeveer 2x de grootte van je geheugen moet zijn. In mijn geval dus 512Mb x 2 = 1024Mb, ik heb de swap dus 1500Mb gemaakt. Verder de overige ruimte beschikbaar gesteld voor de EXT3 partitie. Dat was dus ongeveer 58Gig.

Het basissysteem ging weer installeren... en gaf weer een error :/. Hij gaf aan dat in de derde console (??) de foutmelding te vinden was, en na wat speurwerk hier op GoT kwam ik er achter dat ik die 'derde console' kon bereiken via ALT+F3. Dat dus gedaan, en wat ik daar zag was zo ongeveer het volgende (laatste paar regels):
mkdir: cannot create dir '/srv': input/output error
dpgk: error processing base-files (--install)
subprocess post-installation script returned error exit status 1