Toon posts:

CPU met 1MB L2 Cache op ASUS P4T533?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ik heb hier het volgende systeem dat ik niet aan de praat krijg:

ASUS P4T533 rev 1.03 (Bios versie onbekend)
P4 2,4A FSB 533 1MB L2 Cache

De rest van de configuratie is niet relevant, want dit setje is het probleem.

Ik kreeg het compleet opnieuw gebouwde systeem niet aan de praat (wel draaiende fans), ik heb dus het hele systeem tot de basis gestript die ik hierboven heb gegeven. De bios piepjes (een aaneengesloten serie van hoog-laag-hoog-laag) doet vermoeden dat de CPU het probleem vormt.

De eenvoudige vragen die uit deze bevindingen voortkomen zijn:

- Is de CPU gewoon verrot? (Hij is gloednieuw, maar toch..?)

- Zou het kunnen zijn dat deze CPU een grotere L2 cache heeft dan dit oude mobo kan begrijpen?
m.a.w. is de hoeveelheid L2 cache niet backwards compatible?

NB. > Mobo is niet door mijzelf getest, dus het is niet zo dat deze factor zonder meer uitgesloten
kan worden van de oplossing

> Voeding is ok.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen (geen commentaar op RIMM aub ;) , ik ben daar gewoon
dol op... :9 )

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Check de CPU compatibility eens op Asus.com.
Naar mijn weten kan het bord geen Prescott processoren aan, en die P4 2,4 533 1MB is een Prescott.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
Update je bios naar minimaal versie 10.

Edit: dacht dat ik dat ergens gelezen had. Geen ondersteuning dus voor een prescot...

[ Voor 54% gewijzigd door utbone op 08-05-2005 13:05 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4T533

hier staat
Processor Socket 478 for Intel Pentium 4 on-die 512/256KB L2 Cache with full speed
Gaat dus niet werken (ook niet met een bios update).

Als je gewoon de cpu supportlist erbij pakt zie je zo wat wel en wat niet op het bordje gaat werken.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
FF de url opgezocht...
Deze dus...
Als je die lijst doorleest, zie je dus inderdaad staan, of juist door gebrek aan vermelding, dat de 1MB L2 processoren NIET worden ondersteunt door je bordje, helaas pindakaas...

@Reactie heironder.
Inderdaad, je bord kan gewoon de hoeveelheid L2 niet aan (en nog een aantal andere zaken niet, wellicht is stroomtoevoer naar die Prescott al een probleem voor dat bord)...

[ Voor 73% gewijzigd door Brede P op 08-05-2005 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat een snelle reactie zeg! _/-\o_

Tja, ik had inderdaad die supportlist geraadpleegd (lekker slim NADAT ik die proc had gehaald..)
Ik hoopte gewoon dat dat ding misschien niet helemaal up-to-date was omdat het bord haast niet meer te koop is.
De L2 cache is dus wel degelijk verbonden aan de limieten van het moederbord als ik het goed begrijp?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 13:10:
Wat een snelle reactie zeg! _/-\o_

Tja, ik had inderdaad die supportlist geraadpleegd (lekker slim NADAT ik die proc had gehaald..)
Ik hoopte gewoon dat dat ding misschien niet helemaal up-to-date was omdat het bord haast niet meer te koop is.
De L2 cache is dus wel degelijk verbonden aan de limieten van het moederbord als ik het goed begrijp?
nee, dat niet.

Maar wel de core van je cpu. En het is nu eenmaal zo dat enkel de cores die niet ondersteund worden een grotere cache grootte hebben. Dus als je een northwood erin zou vrotten met veel cache zou dat nog moeten gaan werken, echter, de prescott gaat gewoon niet werken, of deze nou 512K, 1MB of 2MB cache heeft.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.