Laptop schijf 5400 even snel als 4200?

Pagina: 1
Acties:

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:44
Goedendag,

In mijn laptop zit een 2 jaar oude 40GB 4200 RPM 2MB cache Toshiba 4081GAP harddisk.
Omdat deze erg veel lawaai maakt, en ook erg traag is in mijn ogen, heb ik na het lezen van diverse reviews een 5400 WD Scorpio 8MB cache in gebruik. Deze nieuwe harddisk is fluisterend stil, een verademing

Het vreemde is dat deze nieuwe harde schijf uit de diverse testen nu even snel (zelfs iets langzamer) presteert als mijn oude 4200 van toshiba.

De nieuwe harde schijf gaat in HD tach van 24MB naar 14 (terwijl ie volgens testen toch zeker 35 naar 25 moet kunne halen) Ook als je em in HD tach vergelijkt met elke andere 5400 harddisk, is ie langzamer dan een nieuwe 4200 model.

DMA staat aan, maar mijn laptop ondersteund maximaal DMA mode 4 (66MB per sec).
Dat zou op zich geen probleem moeten zijn, omdat die 66MB per sec toch niet gehaald hoeft te worden.
De harde schijf presteerd nog minder als de DMA mode 3!.

Ik heb al nieuwe chipset drivers gedownload, en ook met diverse tooltjes in DOS gecheckt of er iets niet goed staat ingesteld.

Iemand een tip waarom die nieuwe schijf zo traag is

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:44
Ik heb deze harde schijf in een nieuwe laptop getest, op Ultra DMA 5, en het bizarre is dat ie dan even snel gaat als mijn oude schijf.

Hoe tweakers.net en al die andere sites aan al die snellere benchmarks komen, is mij een groot raadsel.