Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-06 15:57
Wie wordt dr nou niet gek van, een resonerende kast dankzij de harddisk vriendjes.

Nu heb ik momenteel 2 keer een 250gb 7k250 in mijn pc zitten, waarbij 1 van de 2 absoluut meer resoneert dan de andere, ook iets heter wordt en ik hoor vaak interne retry's etc.
Omdat dit ding geen bad sectors heeft en wel officieel door de test komt, kan ik dit ding (wat toch wel naar de klote gaat) niet omruilen.

Nu heb ik een Coolermaster Stacker, deze heeft een 4*3,5"naar 5 1/4e"bay die zogenaamd ook dankzij de rubbers resonantie tegen moet gaan. Nou, ik heb al het eea aan disken gehad, maar dit is gewoon een kast die te snel resoneert en super vervelende geluiden geeft.

Nu heb ik ondertussen wel tientallen verschillende manieren van ontweren geprobeerd, maar alles leidde weer tot frustratie(hard op mn kast slaan en schoppen) in irritante laagtonige geluiden. Ook officiele verloop bays met rubbers etc heb ik geprobeerd, maar het hielp eigenlijk allemaal voor geen meter.

Nu heb ik eindelijk een oplossing die ervoor zorgt dat mijn kast nu gewoon geheel trillingvrij is (als het de hand erop legt voel je nu ook geen trillingen meer dus zeg maar.

Zie hier het el-cheapo oplossinkje:
Afbeeldingslocatie: http://img63.echo.cx/img63/5779/img0549small6wb.jpg

Kosten, 16 schroefjes, 2 stalen verloop bay's en 8 elastiekjes en 8 tie wraps, kosten geschat op 6 euro totaal.

Mijn pc is nu gewoon absoluut veel stiller en ik raad dit iedereen aan, het enige nadeel wat dit misschien heeft, is dat het wel wat ruimte kost [met korte elastiekjes 2 bays]. en dat vervoeren misschien een probleem is.
Nu zitten de schroefjes redelijk strak om de elastiekjes die je wel moet aantrekken tijden het vastschroeven, maar de kast op zijn zij etc is absoluut geen probleem , in het erste geval stop je er gewoon 2 doekjes tussen wanneer je de kast moet vervoeren naar de LAN.

[ Voor 6% gewijzigd door Carel op 08-05-2005 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je er wel rekening meegehouden dat de "behuizing" van de hardeschijf, normaal gesproken geaard is via de kast. Zelf heb ik een heatpipe van Zalman voor één van mijn schijven. Hier wordt een extra "aardedraad" gelegd tussen de schijf en de behuizing. Deze "aardedraad" wordt aan de eene kant gewoon aan één van de twee koellichamen geschroefd en de andere zijde wordt onder een schroefje geschoven waarmee één van de rubbers is vast gemaakt aan de behuizing.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Gevaarlijke oplossing, ik heb 6HD's in mij kast oa 10000rpm en ik heb nergens last van met een Chieftec kast. :)

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik dacht dat harddisks in contact moesten staan (schroefjes vast) met de kast om warmte kwijt te kunnen? Als je het zo doet raad ik je zeker aan om een harddisk koeler op de schijven te schroeven of een fannetje over de schijven te laten blazen.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:45
Dit is inderdaad niet zo'n geweldige oplossing als jij nu wellicht denkt,
- schijven moeten inderdaad geaard zijn zoals _Dune_ al zegt :)
- als je kast nu een tikje krijgt heb je kans dat je HD's tegen de zijkant aan "schommelen"
- als een van de elastiekjes de geest geeft (en dit gebeurd nog wel eens, vooral met hoge temperaturen) dondert je schijf naar beneden.
- grote kans dat je schijven verre van recht hangen, nu kunnen moderne schijven wat dat betreft wel wat hebben maar ik zie ze persoonlijk toch liever recht hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb zoiets ook wel eens gedaan. En het leverde me onverklaarbare vastlopers op. Wat de reden was, is me nooit echt duidelijk geworden. Het kan de aarding zijn, het kan de beweging van de disk zijn als de koppen heen en weer gaan. Of het kan zelfs de koeling zijn. Het vastschroeven aan het metaal van de kast levert nl een betere warmte afvoer op. Waarschijnlijk is het een combinatie van alle dingen. Mijn PC was weer volkomen stabiel nadat ik de disk had vastgeschroefd.

Eigenlijk heb je die hele snelle disken ook niet nodig. Ze vertragen je nauwelijks, tenzij je de hele dag zware video bewerking doet waarbij de disk 100% van zijn tijd loopt. Of als je hem als een server voor 200 gebruikers inzet.

Ga maar na...een trage disk vertraagt alleen maar als hij gebruikt wordt. En 90% van je tijd spreekt je PC je disk niet eens aan. Dus je kan alleen maar vertraging oplopen op die 10%. Als je daar 20% verliest, verlies je op het totaal maar 2%. Ik ben zelfs weer terug gegaan naar 5400 schijven. Extreem stil en bijna geen warmte ontwikkeling. Ben ik gelijk van een herrie schoppende fan af.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Normaal zitten harddisken vlak onder elkaar en dan stoken ze elkaar helemaal op qua warmte, zo los hangend in de lucht is daarbij absoluut koeler.

Dat een schijf geaard moet zijn lijk mij eerlijk gezegd niet echt noodzakelijk, want de 2 voltages die erin komen hebben al een eigen aarde en alles is low voltage, waardoor er nooit echt een spanningsophoping kan komen op de behuizing zelf.

Kan iemand mij echt een link geven waar echt duidelijk staat aangegeven waarom dit zou moeten ?

Of het idd rare problemen gaat geven weet ik niet, je zou verw8en dat ze misschien bewegen in dat elastiek, maar ze hangen erg stil eigenlijk Ik kan ook over op 6 elastieken gezien er 3 schoefjes kunnen op een disk, dan zal een disk niet zomaar om/losvallen.
Overigens bewegen ze niet echt bizar als ik de kast beweeg ze knallen iig bij normaal gesleep nergens hard tegenaan.

PS Orteb, mijn pc is meer een soort Par/Rar systeem, snelle disken in raid is dan wel erg fijn :)

PS Femme, ik heb zo'n Zalman geprobeerd idd, het probleem is eigenlijk vooral dat 1 van de 2 disken aboluut meer resoneert dan de rest(normaal), zelfs de Zalman kon dit niet zijn zijn geheel verdoezelen:)

[ Voor 58% gewijzigd door Carel op 08-05-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Resonanties zijn vaak een probleem met harde schijven, vooral als de behuizing een erg lichte constructie heeft. Je kunt dit op een nette (en ook duurdere) manier oplossen door bijvoorbeeld een Zalman ZM-2HC2 of een Silentmaxx HD-Silencer te gebruiken. Ik heb met beide goede ervaringen. De Silentmaxx HD-Silencer levert iets betere geluidsdemping en heeft betere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Klinkt stom, maar ik heb een paar maanden geleden en laatst nog 200 gig maxtors gekocht en heb inderdaad een tijdje gehad die een paar dagen resoneerden.

Ik heb gemerkt dat de diamondmax 9 een maand bleef zoemen en de 10-reeks is drie dagen geleden gestopt.

En heeft Femme nog gelijk, ik heb dit degelijk veel meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 22:48
Heel veilig en nog cheaper: STOEPTEGELS }) }) Dit is mij een maandje terug ongeveer ook aangeraden. Je kan het je niet voorstellen, maar dit grapje heeft wel m`n (inmiddels) 2 Seagate 7200.7 200Gb discs de mond gesnoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

p43000 schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:30:
Heel veilig en nog cheaper: STOEPTEGELS }) }) Dit is mij een maandje terug ongeveer ook aangeraden. Je kan het je niet voorstellen, maar dit grapje heeft wel m`n (inmiddels) 2 Seagate 7200.7 200Gb discs de mond gesnoerd.
Zou je zo vriendelijk willen zijn iets meer uitleg te geven?

of is het zoals ik denk een brute force methode?

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:02
In m'n server heb ik gewoon m'n 3 7200 rpm hd's op de bodem van de kast liggen, opgestapeld met bierviltjes ertussen.

Kosten: 3 bierviltjes... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Koekje schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:33:
[...]

Kleine keien / tegeltjes bovenop de harddisk leggen, zodat er wat druk op komt en hij niet resoneert, gok ik.

Lijkt me niet echt goed voor je HDD, though. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De aarding kan je oplossen door 2 oogjes aan een stukje litzedraad (of ander flexibel koperdraad) te maken, 1 eind aan de schijf, de ander aan een metaal stuk van de kast.

Ik zou ze niet helemaal vrij ophangen, actie = reactie, en als de leeskop heen en weer gaat betekent het dat de rest ook beweegt, waardoor hij het spoor kwijt kan raken (en er dus vreemde dingen kunnen gebeuren)
Ik zou toch eerder de oplossing van gabberjoost nemen, op een viltje is minder kans dat hij verschuift.

Dat van die stoeptegels snap ik ook niet, leg je die op de schijf ofzo :? waardoor de massa zo groot wordt dat resoneren niet meer mogelijk is?

-edit-
tiktiktik doet mijn toetsenbord, tiktiktik doet de klok

[ Voor 5% gewijzigd door Resistor op 08-05-2005 19:45 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

r0b schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:42:
[...]

Kleine keien / tegeltjes bovenop de harddisk leggen, zodat er wat druk op komt en hij niet resoneert, gok ik.

Lijkt me niet echt goed voor je HDD, though. :)
Dat kan natuurlijk ook ik dacht iets heel anders om het ontopic te houden zal ik daat verder maar niet op ingaan. Bierviltjes lijken mij trouwens ook niet bevorderlijk voor de warmte afgifte.

Hallo mede Lekenaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:49
Ik heb sinds ik een Stacker heb eigenlijk geen last meer van resonanties... Heb er op dit moment 2 Maxtor D740X en een Maxtor Diamondmax 10... Enige geluid dat er vanaf komt is wat licht geruis en de twee D740x's die geven een hoog irritant pieptoontje, maar dat komt gewoon uit de disk zelf, is geen resonantie (disks piepen ook als je ze los in je hand hebt e.d... 't is echt geen resonantie :P).
Ophangen met elastiekjes lijkt me dan niet meer helpen ;) Zo'n HDD silencer zou ik nog kunnen proberen, maar ik vind het de moeite niet meer waard voor die schijfjes die economisch gezien al lang zijn afgeschreven...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Koekje schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:33:

Ik heb het topic toen toevallig gelezen, hij had het probleem dat de harde schijven via de kast aan het resoneren waren met de vloer, door de gehorige vloer hadden zijn ouders (een verdieping lager) daar dus nogal veel last van.
Door de computer op stoeptegels neer te leggen hield de herrie op.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 16:04
Ik weet niet of de TS van plan is om dit voor langere tijd te gebruiken maar ik hoop voor je dat je weet wat er met elastiek gebeurt na een langere tijd?

Ze drogen uit, worden bros en knappen op den duur..
Niet zo leuk als je precious data dan op die hd's staat die aan die elastiekjes hangen..

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De high speed mechanica en servo electronica/besturing aan boord van een hard disk unit gaat er van uit dat de buitenkant van de drive behoorlijk stijf is vastgezet.

Als je de drive gaat ophangen in rubbers maakt de interne besturingssoftware verkeerde aannames omtrent de bewegingen van de kop. Bij heftige seeks gaat de hele schijf dansen in zijn rubbers. Ik denk dat je een extra risico loopt op voortijdige veroudering en een grotere BER (bit error rate) hebt dan dat de schijf vastgezet is.

Met andere woorden: niet doen. Gewoon vastzetten die drives en een andere oplossing bedenken voor die resonanties. Zelf heb ik een stuk vloerbedekking tegen een van de zijplaten gelijmd, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name
  • Laatst online: 07:24

Nick Name

SinFest!

Ik zal dan ook maar mijn oplossing presenteren :P Ik heb vanwege de warmteontwikkeling twee hdds in een 5,25"->3,5" bracket gehangen. Twee kurken doen hun werk om de trillingen te dempen (klemmen prachtig tussen de hdd en het buitenframe):

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/n2/public/got/kurk1.jpg

om de airflow te bevorderen heb ik de 3,5" frontends ook maar weer nuttig gemaakt (voorzien van mesh van een ex-zwembroek) (voorkomt verder geen trilling, maar dat jullie niet denken dat ik tegen kurken zit aan te kijken :} )
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/n2/public/got/kurk2.jpg

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Ik heb ook ergens gelezen dat de performance van je HD's achteruitgaat als je ze niet goed vastzet.
Dit is zelfs al het geval met silencers, dus ga er maar van uit dat je accestime behoorlijk omhoog gaat als je ze met elastiekjes vastzet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik vind dit wel weer goed gevonden. Ook ik heb last van zo'n klote trillende 200 gb maxtor (zie diverse topics) Ik heb het opgelost met een andere elastiek mod (zal vd week even pic maken) die wel wat steviger is.

Ik gebruik van dat ronde kleding elastiek met een stoffen mantel. Dit het is 3x heen en weer gespannen aan de voorkant van de bracket en 3x aan de achterkant. Dus tussen de brackets.

Hier in hangt nu de hd volledig strak tussen in een vrije ruimte groot 2 bays.

Alleen dus wat elastiek voor en achter onder / boven over de hd.

Geen getril, beweegt absoluut niet bij schokken of verplaatsen. Duurzaam en het getril is voorbij !!

oja ahoewel ik ook niet helemaal geloofde in het aard verhaal (immers er zitten al 2 nullen aan) heb ik toch maar even een draadje verbonden tussen hd en kast :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 08-05-2005 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Koekje schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:09:
Ik heb ook ergens gelezen dat de performance van je HD's achteruitgaat als je ze niet goed vastzet.
Dit is zelfs al het geval met silencers, dus ga er maar van uit dat je accestime behoorlijk omhoog gaat als je ze met elastiekjes vastzet. :)
Dat is inderdaad veelgehoord. Doordat de behuizing van de schijf los zit, heeft hij minder 'weerstand' als de kop naar links en naar rechts schiet, waardoor hij meer tijd kwijt zou zijn met zichzelf stabiliseren en daardoor zou met name de access time omhoog gaan. Ik heb daar echter nog nooit benches van gezien, terwijl het toch iets is dat vrij makkelijk te controleren zou moeten zijn.

Anyway, die oplossing met die kurken vind ik wel geniaal eigenlijk, alhoewel het zal afhangen van de golflengte van de trillingen die resonantie veroorzaken. Rubber, kurk enz. vertragen de trillingen maar heffen ze niet altijd op.

Ik ga het in elk geval zelf ook eens proberen op die manier. Ik gebruik nu nog van die 5.25" brackets met rubber bekleed om mijn DM10 in de 5.25" bay te hangen, ook met stukjes plastic uit de kleppen gesneden, maar hier om een 80 mm fan koele lucht door die gaten te kunnen laten aanzuigen :) Vanavond even een flesje Bordeaux leegbuizen dan ;)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Koekje schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:09:
Ik heb net wat testen gedaan, de performace gaat absoluut niet achteruit, zelfs iets vooruit, maar dat wijt ik aan toeval.

Het valt mij overigens overigens mee in hoeverre de schijven bewegen, bij het opstarten had ik eerst echt het idee dat je een beetje het effect zou krijgen als dat je een autoblok start qua beweging. Echter kan ik op geen enkel moment enige beweging vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 11:27
Even een misverstand de wereld uit helpen, nul en aarde zijn twee verschillende dingen! Het volledige verhaal is wat uitgebreider, maar het is in de elektrotechniek een bekend voorschrift dat de aarde niet als nul mag worden gebruikt, en andersom al helemaal niet! Dus het verhaal van "er zitten al twee nullen aan" gaat hier niet op, sterker nog, gaat nergens op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Martinator schreef op zondag 08 mei 2005 @ 21:18:
Even een misverstand de wereld uit helpen, nul en aarde zijn twee verschillende dingen! Het volledige verhaal is wat uitgebreider, maar het is in de elektrotechniek een bekend voorschrift dat de aarde niet als nul mag worden gebruikt, en andersom al helemaal niet! Dus het verhaal van "er zitten al twee nullen aan" gaat hier niet op, sterker nog, gaat nergens op!
Ware het niet dat de nul via het moederbord sowieso al met de kast verbonden is en het dus niet uitmaakt of je met de kast of met een nul draad verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wolfboy schreef op zondag 08 mei 2005 @ 21:23:
[...]
Ware het niet dat de nul via het moederbord sowieso al met de kast verbonden is en het dus niet uitmaakt of je met de kast of met een nul draad verbind.
Waar slaat dat nou weer op? De nul van met moederbord gaat naar de nul van de voeding. Niet naar de kast. Dat zou betekenen dat zodra je je hand op de kast legt er kortsluiting is :S

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 11:27
Wolfboy schreef op zondag 08 mei 2005 @ 21:23:
[...]
Dat is dus niet waar. De nul gaat naar de voeding, in de voeding wordt deze naar de nul van het stopcontact gelegd und so weiter.

De aarde gaat ook naar het stopcontact, maar als je even beter kijkt zie je dat deze aansluiting die twee klemmen aan de zijkant zijn. Deze leiden naar de aardingsinstallatie. En daar is je kast op aangesloten.

offtopic: nix wiseguy, elektronica-student!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Laatst online: 15:29
Femme schreef op zondag 08 mei 2005 @ 12:59:
Resonanties zijn vaak een probleem met harde schijven, vooral als de behuizing een erg lichte constructie heeft. Je kunt dit op een nette (en ook duurdere) manier oplossen door bijvoorbeeld een Zalman ZM-2HC2 of een Silentmaxx HD-Silencer te gebruiken. Ik heb met beide goede ervaringen. De Silentmaxx HD-Silencer levert iets betere geluidsdemping en heeft betere koeling.
Tja...in een CM Stacker zitten die dingen toch echt wel stevig, MITS je ze goed vastzet........Dus de schijven vastschroeven en een 4-in-3-module en die op de juiste manier in de behuizing........Mijn 4 DM10's staan op deze manier al 3 weken lang, 24/7 te draaien als een zonnetje.....

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Martinator schreef op zondag 08 mei 2005 @ 21:34:
[...]

Dat is dus niet waar. De nul gaat naar de voeding, in de voeding wordt deze naar de nul van het stopcontact gelegd und so weiter.

De aarde gaat ook naar het stopcontact, maar als je even beter kijkt zie je dat deze aansluiting die twee klemmen aan de zijkant zijn. Deze leiden naar de aardingsinstallatie. En daar is je kast op aangesloten.

Een paar jaar geleden heb ik eens gekeken waar al die verbindingen heen gaan (de nul lijnen die van de voeding naar het moederbord gaan) en toen zag ik dus dat die verbonden waren met hetzelfde vlak als de plaatsen waar het moederbord vast zat aan de kast.
Dit is overigens al een tijdje geleden (dat was een 486) dus het kan dat de huidige moederborden dat niet hebben maar ik weet voor 100% zeker dat het toen wel het geval was.

Wat ik dus duidelijk probeer te maken is dat de nul vanuit de voedingskabels via de afstandhouders naar je kast toe gaan en daarmee naar harde schijf. Tenminste, bij het moederbord dat ik toen bekeken heb was het wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Laatst online: 28-06-2024
lemming_nl schreef op zondag 08 mei 2005 @ 21:31:
Waar slaat dat nou weer op? De nul van met moederbord gaat naar de nul van de voeding. Niet naar de kast. Dat zou betekenen dat zodra je je hand op de kast legt er kortsluiting is :S
Martinator schreef op zondag 08 mei 2005 @ 21:34:

Ik heb iets meer als 3 jaar elektrotechniek gestudeerd en één van de eerste dingen die ik heb geleerd is "Meten is weten", dat heb ik nu dus ook maar toegepast alvorens conclusies te trekken (Ik heb dit overigens al eens eerder gemeten).
1) Als ik een multimeter tussen de nul (zwarte draad aan een molex) en m'n kast hang is de weerstand zo goed als 0 Ohm.
2) Als ik een PCB van een HDD erbij pak is duidelijk te zien dat de nul verbonden is met de behuizing van de HDD die weer verbonden is met....inderdaad je kast (Zie pic).

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.bax1/PCStuff/HDD.jpg

Ik heb zelf al jaren HDD's of op m'n bureau liggen of aan een voeding/IDE kabel bungellen.
Ik heb nog een Maxtor 2,5GB uit begin '97 die in alle standen gestaan, gelegen en gehangen heeft die nog steeds perfect werkt en regelmatig gebruikt wordt om te benchen (Waarbij die dus aan een IDE of voedingkabel hangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb zelf ook een tijdje de HD van m'n server opgehangen in 2 postbode elastieken. Totaal geen problemen gehad qua aarding of performance. Warmte was ook geen punt (schijf hing in directe airflow), echter zijn elastieken niet geschikt voor dit soort werk.
De elastieken die ik gebruikte konden het gewicht met gemak aan, maar werden na verloop van tijd hard en scheurden af na een paar weken. Geloof me, dit wil je niet meemaken in je Stacker (dan valt ie wel een eindje :X)
Voor dit soort constructies kun je het beste rubbers oid gebruiken, dat is een stuk degelijker dan elastiek.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

MadMarky schreef op maandag 09 mei 2005 @ 01:10:
Ik heb zelf ook een tijdje de HD van m'n server opgehangen in 2 postbode elastieken. Totaal geen problemen gehad qua aarding of performance. Warmte was ook geen punt (schijf hing in directe airflow), echter zijn elastieken niet geschikt voor dit soort werk.
De elastieken die ik gebruikte konden het gewicht met gemak aan, maar werden na verloop van tijd hard en scheurden af na een paar weken. Geloof me, dit wil je niet meemaken in je Stacker (dan valt ie wel een eindje :X)
Voor dit soort constructies kun je het beste rubbers oid gebruiken, dat is een stuk degelijker dan elastiek.
Deze vriendjes dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.thegorgeoutdoors.co.uk/acatalog/Tentrings.jpg
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 01-06 18:55

DJT

Ik beschik over waterkoeling in mijn PC. Werd ook gek van het resoneren van mijn harde schijven (Seagate 7200.7 x 2).

De oplossing is voor mij dit geworden:

Afbeeldingslocatie: http://www.pugetsystems.com/part_pic.php?height=150&width=200&id=5988

Het is de silentstar dual. Drives worden door water gekoeld en liggen los, maar toch vast in een RVS behuizing die van binnen is bekleed met rubber matten van +/- een halve cm. Ik hoor alleen de koppen nog, verder niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Martinator schreef op zondag 08 mei 2005 @ 21:18:
Aarding en massa/ground/nul zijn 2 verschillende dingen en toch worden ze aan elkaar verbonden. Eenvoudig gezegd is het bijna "elektronica meets elektriciteit".

Aarding is verbonden aan de aarde/grond-onder-je-huis en de centrale steekt verbind de neutrale ook aan de aarde. Dus eigen een soort nul van de elektriciteit. Je computerkast hoort geaard te zijn, als er per ongeluk 230V fase-draad tegen de kast komt, dan wordt deze direct doorgestuurd naar de aarde zodat het niet door de lichaam van de gebruiker moet gaan. Computervoedingen zetten graag 110V (zie werking netfilters) op de kast, dus zeker aarden.

In de elektronica bestaat de massa/ground, dat is de nulreferentie. Als we zeggen dat daar 5V is, dan bedoelen we dat daar 5V potentiaal-verschil is tov de massa tenzij als ze specifiek zeggen dat er tussen 2 punten een spanning gemeten wordt. Afscherming wordt ook aan de massa gehangen, wel je computerkast wordt idd gebruikt als afscherming.

Als we massa aan de kast moeten hangen en de aarding hangt ook aan de kast => bij enkelvoudig geïsoleerde apparaten (zoals computers) hangt de massa voor 90+% aan de aarding.
Wat misschien ook wel de moeite waard is om te vertellen in deze draad is dat je echt niet wil dat er voedings stromen door de kast lopen. Frame ground en power ground kunnen dan wel met elkaar verbonden zijn, maar dat wil niet zeggen dat je dat ook kunt gebruiken als electrische verbinding.
idd, je mag het niet als een elektrisch verbinding "misbruiken", in praktijk wordt dat vooral bij auto's en fietsen gedaan.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 09-05-2005 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Wat misschien ook wel de moeite waard is om te vertellen in deze draad is dat je echt niet wil dat er voedings stromen door de kast lopen. Frame ground en power ground kunnen dan wel met elkaar verbonden zijn, maar dat wil niet zeggen dat je dat ook kunt gebruiken als electrische verbinding.

Met andere woorden: die 2 zwarte draden op je HD voedingstekker worden niet overbodig omdat je de harde schijf nu eenmaal ook in de kast vastzet. Sterker nog: die worden juist belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97122

Ik had hetzelfde probleem... Werd gek van het geluid. mijn oplossing: Een acryllic case... Die zou ik toch al kopen. Het een en ander in elkaar geschroefd en toen was het probleem verholpen. Geen resonantie meer.

Het aarde verhaal wordt echter met een acryllic case interessant. Ik heb hier een daar gevraagd, gelezen en geleerd. Waar ik op uitkwam: de behuizing van je voeding flink aarden op bijvoorbeeld een verwarmingsbuis (zonder verf). Je voeding is verbonden met alle onderdelen uit je pc. Ik lees hier verhalen over nul, ground etc etc. Die wil ik graag aannemen, echter mijn ervaring tot nu toe is dat alles netjes draait ZONDER spanningsopbouw, spanningslekken, gecondenseerde spanning etc etc.

Niets in mijn kast is statisch, ik kan alles aanraken terwijl ik met blote voeten op de grond sta. Kortom geen problemen.

Daarnaast het verhaal over HD's omruilen bij defecten of vermoeden van. Ik heb altijd Western Digital schijven (6 stuks, waarvan 2 extern en 4 in cooldrive 3 hd koelers) Mijn pc staat 24/7 aan, dus er wil er wel eens eentje de geest geven. Gek genoeg is dit altijd de 120 gig schijf van WD... Ik ben daar is achteraan gegaan en met WD in A'dam contact gezocht. Zij beaamden idd dat die schijven niet erg braaf waren. Nu wil het feit dat op WD schijven 1 jaar winkelgarantie zit en 3 jaar fabrieksgarantie. Hun advies opsturen bij een defecte HD of het vermoeden van een defecte HD. Krijg je gewoon netjes een nieuwe. Uit eigen ervaring weet ik dat zij hun woord houden. Geen problemen dus.

Zij hebben mij zelfs een link gegeven om te kijken of je WD schijfje nog van garantie is voorzien. ZIj gaan dan uit van de productiedatum.

http://support.wdc.com/warranty/
en dan het serienr invoeren.

Als je echter met een winkelbon (kopie) kan aantonen dat je hem wat later hebt gekocht dan verschuift natuurlijk ook de garantie, maar dat mag voor zich spreken. Ik hoop dat ik hier in deze topic me steentje weer heb bijgedragen....Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 97122 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 08:36:
Het aarde verhaal wordt echter met een acryllic case interessant. Ik heb hier een daar gevraagd, gelezen en geleerd. Waar ik op uitkwam: de behuizing van je voeding flink aarden op bijvoorbeeld een verwarmingsbuis (zonder verf). Je voeding is verbonden met alle onderdelen uit je pc. Ik lees hier verhalen over nul, ground etc etc. Die wil ik graag aannemen, echter mijn ervaring tot nu toe is dat alles netjes draait ZONDER spanningsopbouw, spanningslekken, gecondenseerde spanning etc etc.

Niets in mijn kast is statisch, ik kan alles aanraken terwijl ik met blote voeten op de grond sta. Kortom geen problemen.
De massa is verbonden aan de omhulsel van je harddisks, voeding,... zodat je de acryllic case ook aan de massa hangt. Deze omhulsel van de voeding hangt ook aan de aarding => massa aan de aarding vebonden dankzij de voeding. Als er statische elektriciteit op je case opgewekt wordt, dan wordt deze door de voeding naar de aarding afgeleid (of via de harddisks naar de massa en aarding, want plastics geleiden niet zo goed om tot aan de voeding te geraken).

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 09-05-2005 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143707

aah ik wordt inmiddels ook gek van maxtor 200 gb ik heb wel en el cheapo kast en niet zo sterk matriaal maar ik zat te denken aan.

een houten kistje te maken met boven kan open en daar dempings matten in te nieten en hier me hdd op de laten rust de trillinngen moet dan een stuk minder worden lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Elastiek onder belasting met een verhoogde temperatuur is het recept voor vroegtijdige veroudering. Ik geef het hoogstens een paar maanden voordat het knapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

epias schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:34:
Elastiek onder belasting met een verhoogde temperatuur is het recept voor vroegtijdige veroudering. Ik geef het hoogstens een paar maanden voordat het knapt.
elastiek is tijdel goedkope oplossing tot dat je hdd overlijd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Elastiek is dus eigenlijk geen oplossing, want je moet er vanuit kunnen gaan dat je HD werkt zonder dat je elke avond hoeft te controleren of het elastiek nog niet is uitgehard.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb mijn 2 schijven beide op schuimrubber liggen, ze zitten ieder in een 5,25" bay in 2 oude hd koelers die ik daar voor gesloopt heb

schijven worden niet heter dan 45 graden en dat met 1 90mm fan @ 5 volt

de lucht word van uit de kast over de schijven geblazen naar buiten toe

tis een prima oplossing voor mij, het geluid is een stuk minder op deze manier en ik heb ook geen lelijk hd rek meer in mijn kast zitten, enige nadeel is wel dat je 2 5.25" bays kwijt bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:34
t idee is leuk, maar duurzaam is anders
denk dat je meer hebt aan rubbertjes, wat van een veel hogere kwaliteit is dan elastiek
vanavond ga ik in de weer met de duct-tape :D

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PilatuS schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:46:
ik heb mijn 2 schijven beide op schuimrubber liggen, ze zitten ieder in een 5,25" bay in 2 oude hd koelers die ik daar voor gesloopt heb

schijven worden niet heter dan 45 graden en dat met 1 90mm fan @ 5 volt

de lucht word van uit de kast over de schijven geblazen naar buiten toe

tis een prima oplossing voor mij, het geluid is een stuk minder op deze manier en ik heb ook geen lelijk hd rek meer in mijn kast zitten, enige nadeel is wel dat je 2 5.25" bays kwijt bent
dat is een mooie oplossing maar 45 graden niet beetje hoog :| ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25735

Leuke oplossing, maar heb je rekening mee gehouden dat de elastiekjes ook verstaffen na een periode van tijd?

Leuk als je een jaar verder bent en dat je schijf naar beneden dondert |:(

Komt een beetje over als lap middel in plaats van probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Anoniem: 25735 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:58:
Leuke oplossing, maar heb je rekening mee gehouden dat de elastiekjes ook verstaffen na een periode van tijd?

Leuk als je een jaar verder bent en dat je schijf naar beneden dondert |:(

Komt een beetje over als lap middel in plaats van probleem op te lossen.
mijn kast is nooit langer dan een maand dicht, dus ik heb voldoende inspectie mogenlijkheden, daarbuiten houd ik het de eerste weken nauwlettend in de gaten.

Trouwens, die interne ratel alsof die ene disk langzaam soort van defragmenteren was is vrijwel weg ?
Gezien maar 1 van de 2 diskten dit doet(het resonantiemonster) en ze in raid 0 staan kon ik wel opmaken dat dit niet helemaal sjofel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:13
Vreemde dingen altijd dit.
Mijn stacker is overigens compleet trillingsvrij met 12 WD's er in, in de standaard 4-3 modules. (Thank god!)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
sig69 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:08:
Vreemde dingen altijd dit.
Mijn stacker is overigens compleet trillingsvrij met 12 WD's er in, in de standaard 4-3 modules. (Thank god!)
LOL, jah ;)

Maar ik heb de eerste revisie, ik geloof dat bij de 2e versie een hoop problemen zijn opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Laatst online: 28-06-2024
joopv schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:57:
De high speed mechanica en servo electronica/besturing aan boord van een hard disk unit gaat er van uit dat de buitenkant van de drive behoorlijk stijf is vastgezet.

Als je de drive gaat ophangen in rubbers maakt de interne besturingssoftware verkeerde aannames omtrent de bewegingen van de kop. Bij heftige seeks gaat de hele schijf dansen in zijn rubbers. Ik denk dat je een extra risico loopt op voortijdige veroudering en een grotere BER (bit error rate) hebt dan dat de schijf vastgezet is.

Met andere woorden: niet doen. Gewoon vastzetten die drives en een andere oplossing bedenken voor die resonanties. Zelf heb ik een stuk vloerbedekking tegen een van de zijplaten gelijmd, bijvoorbeeld.
Zo intelligent zijn HDD's niet, de posities waar data staat staan vast en daar wordt niet over nagedacht door een HDD (Er worden dus ook geen aannames gemaakt), afhankelijk van het bestandssysteem leest de HDD info uit bv de MFT (Master File Table bij NTFS) of FAT (File Allocation Table bij FAT), zie het maar als een kaartenbak bij een bibliotheek, er staat beperkte info over een directory/bestand zoals de grootte, naam, positie (Track, Cluster) (Er zijn wat verschillen tussen FAT en NTFS maar daar ga ik niet op in omdat het dan wel een érg lang verhaal zou worden).

Aangezien de Cluster grootte, Tracks, Sectors en Cylinders vaste gegevens zijn weet de HDD waar ie moet zijn voor een bepaald bestand (Een HDD is wel zo slim om eerst in de kaartenbak te kijken ;) **EDIT** Nee zo slim zijn ze ook weer niet zonder OS kunnen ze niks en kijken ze nergens...foutje van mij), en die afstand blijft altijd hetzelfde. En omdat het gewicht van een arm zo laag is t.o.v. de behuizing (En daarnaast een overdreven sterke 'motor' heeft om snel en precies te werken) zal beweging van een HDD geen invloed hebben op de positie van de arm (Of je moet 'm laten vallen of met een belachelijke snelheid ronddraaien...uiteraard heeft een (Plostelinge) verticale beweging (Ik ga ervan uit dat de HDD horizontaal ligt/hangt) eerder invloed en veroorzaakt mogelijk een head-crash).
Anoniem: 97122 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 08:36:
de behuizing van je voeding flink aarden op bijvoorbeeld een verwarmingsbuis (zonder verf).
Een verwarmingsbuis mag je NOOIT als aardpunt gebruiken.
Worst case scenario: Slechte aarding (Van de CV installatie zelf) --> Gas + Vonkje is foute boel.
Ok je moet wel héél erg veel pech hebben voordat de boel explodeerd, maar je zal zeker niet de eerste zijn.
Zorg er gewoon voor dat je een geaard stopcontact hebt, of laat de aarde gewoon weg want dingen worden vaak lekker vet overdreven, een geaard stopcontact is zeker geen slecht idee, maar ik speel al vele jaren met allerlei apparatuur en heb slecht één keer een opfliker gehad (Niet geaard elektrisch fornuis en kraan tegelijkertijd aanraken).

Bij deze wil ik proberen 2 misvattingen uit de wereld te helpen:
1) Het maakt niet uit of je HDD schuin, horizontaal of verticaal hangt, de bewegende delen in een HDD zijn met dermate grote precisie gemaakt dat ze zich niks van de zwaartekracht aantrekken.
2) Het zéér goed koelen van HDD's heeft alleen maar een negatieve invloed op je HDD, Ik heb me een aardig tijdje bezig gehouden met het opvoeren/tunen van 2-taktjes en brommerraces en heb daardoor ook het e.e.a. over bewegende delen geleerd.
Alle lagers (Dus ook die in een HDD) hebben een bepaalde hoeveelheid speling die opgeheven wordt bij een bepaalde bedrijfstemperatuur (Uiteraard hou je altijd een klein beetje speling anders zou de boel muurvast zitten), waar HDD fabrikanten precies van uitgaan durf ik niet te zeggen, waar ze NIET van uitgaan durf ik wel te zeggen: HDD's die op een gasfornuis/kachel liggen of watergekoelde danwel op een andere manier zéér goed gekoelde HDD's.

Voordat er allerlei vragen worden gesteld:
W.b.t. punt 1: Alhoewel ik diverse HDD's uitelkaar heb gehaald heb ik nog nooit de lagers gesloopt, maar je mag er vanuit gaan dat ze naald,ton of cilinderlagers gebruiken aangezien je geen axiale speling wilt op je platters.
W.b.t. punt 2: Lagerspeling en bedrijfstemperatuur.
Ook moet er ergens een PDFje zijn van Seagate(?) waarin een grafiekje over de levensduur van HDD's bij een bepaalde temperatuur staat (Ik meen dat 45C optimaal was).

**EDIT**
joopv schreef op maandag 09 mei 2005 @ 08:09:

Met andere woorden: die 2 zwarte draden op je HD voedingstekker worden niet overbodig omdat je de harde schijf nu eenmaal ook in de kast vastzet. Sterker nog: die worden juist belangrijker.
Waarom zou ik dat niet willen?
Waarom zou ik m'n kast niet als electrische verbinding kunnen gebruiken?
Wie-O-wie knipt die zwarte draden af omdat "de kast toch wel verbinding maakt"?
Waarom worden die draden belangrijker?

Een beetje uitleg lijkt me wel op z'n plaats als je iets zegt waar de meeste mensen geen bal van snappen, want op deze manier help je verhaaltjes de wereld in gebaseerd op????

[ Voor 13% gewijzigd door KILLorBE op 09-05-2005 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

Ik ben een bofkont :+

Ik heb nu al 1,5 jaar deze rode Enermax CS5190AL-05, ben ik erg blij mee (heeft ook wat gekost :7 )
Daar heb ik nu al :? 8 verschillende HDD's in gehad, maar nog nooit last gehad van resonanties ...

Als je nu goed kijkt, zie je dat mijn HDD's hangen onderaan de drivebays... Idee ?

Afbeeldingslocatie: http://www.maxpoint.com/home/products/pccase/spec_pg/cs5190/gallery/images/11-124-011-07_jpg.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 09-05-2005 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
KILLorBE schreef op maandag 09 mei 2005 @ 16:05:
[...]

Zo intelligent zijn HDD's niet, de posities waar data staat staan vast en daar wordt niet over nagedacht door een HDD (Er worden dus ook geen aannames gemaakt), afhankelijk van het bestandssysteem leest de HDD info uit bv de MFT (Master File Table bij NTFS) of FAT (File Allocation Table bij FAT), zie het maar als een kaartenbak bij een bibliotheek, er staat beperkte info over een directory/bestand zoals de grootte, naam, positie (Track, Cluster) (Er zijn wat verschillen tussen FAT en NTFS maar daar ga ik niet op in omdat het dan wel een érg lang verhaal zou worden).

Aangezien de Cluster grootte, Tracks, Sectors en Cylinders vaste gegevens zijn weet de HDD waar ie moet zijn voor een bepaald bestand (Een HDD is wel zo slim om eerst in de kaartenbak te kijken ;) **EDIT** Nee zo slim zijn ze ook weer niet zonder OS kunnen ze niks en kijken ze nergens...foutje van mij), en die afstand blijft altijd hetzelfde. En omdat het gewicht van een arm zo laag is t.o.v. de behuizing (En daarnaast een overdreven sterke 'motor' heeft om snel en precies te werken) zal beweging van een HDD geen invloed hebben op de positie van de arm (Of je moet 'm laten vallen of met een belachelijke snelheid ronddraaien...uiteraard heeft een (Plostelinge) verticale beweging (Ik ga ervan uit dat de HDD horizontaal ligt/hangt) eerder invloed en veroorzaakt mogelijk een head-crash).
Ik krijg de indruk dat je nog nog in het tijdperk van de stappenmotoren leeft. De moderne drives werken met servo's in de vorm van voice coils.

Een voicecoil (lineare motor) is zich niet bewust van zijn eigen positie, die moet de schijf zelf lezen van de data (sector headers) die onder de kop doorkomt. Daarmee wordt de regellus gesloten.
De kop wordt op spoor gehouden door de 'embedded servo signals' die tussen de data secoren staan van de magnetische tracks. Door die embedded servo signalen weet de leeselectronica dat de kop wel of niet goed op het spoor staat.

Externe bewegingen zullen dit regelsysteem beinvloeden, net zoals jij je stuur moet bijdraaien als je in een stevige wind over een brug rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn vader had een idee ik zei dat me hdd heriie maakt,
hij zei van glas strips die onder en aan de zijkant van je hdd maken die moeten trillengen opvangen ?

ik wou een oude cd rom behuizing kopen en deze met dempings matriaal beplakken aan de binnenkant en daar me hdd inliggen , gewoon zorgen dat die goed gekoeld wordt maar dan aarde dat verhaal snap ik niet ?
Pagina: 1