Toon posts:

SDRAM werk half?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op een Gigabyte GA-7IXE4 mobo, met BIOS versie F9, wat SDRAM bij geplaatst.
Er zit nu 1x 128 en 2x 64 MB in. Toch kom ik in totaal maar aan de 224 MB.
Eén module van 64MB geeft maar 32MB aan. Dit is een Siemens HYS64V4200GU-8
Dit is ook zo als de module in zijn eentje geplaatst is. Ook in een andere machine geeft hij maar 32 MB aan. Met MemTest-86 v3.2 komen geen bijzonderheden aan het licht.
Wie weet een oorzaak c.q. oplossing?

Verwijderd

Waarschijnlijk zijn het redelijk oude machines en kan de hardware maar de helft van het geheugen adresseren, vandaar dat je maar de helft kan gebruiken. (16bit tov 32bit geheugen) Het zal verder geen consequenties hebben, behalve dat je de helft mist.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 03:25
Wordt er niet 32 MB voor een onboard videokaart gebruikt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

EricJH schreef op zondag 08 mei 2005 @ 02:00:
Wordt er niet 32 MB voor een onboard videokaart gebruikt?
de 7IXE4 heeft geen onboard video, dus dat is het niet.

Waarschijnlijk is het zo dat de dimm enkelzijdig is en hierdoor maar voor de helft herkend wordt.
Geheugen vervangen door een dubbelzijdige dimm zal moeten helpen.
staat ook in de PMG FAQ hoe dit precies zit.

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
ik heb ook een aantal oude pc's en een daarvan geeft ook 128 mb ram aan bij een geheugen module terwijl die in werkelijkheid 256 mb is. Wat het probleem is? geen idee? module kapot? Joost mag het weten

Verwijderd

Ik dacht dat dit te maken had met single/doublesided geheugen.

Alleszinds, ik heb dit ook al voorgehad, maar dan met een latje van 256MB Double Sided. Ik ben dit toen in de winkel gaan omruilen tegen een latje 256MB Single sided, en de problemen waren opgelost.

Het andere latje dat ik kreeg was wel ook van een ander merk, het is dus ook mogelijk dat mijn mobo gewoon het eerste merk niet ondersteunde.

Alleszinds veel succes met de zoektocht...

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Er zijn moederborden die per slot verschillende eisen hebben wat betreft het aantal banks.

Mijn eigen i845PE plankje (wat DDR SDRAM gebruikt in plaats van SDR SDRAM) heeft iets soortgelijks: Het reepje in het eerste slot mag dubbelzijdig zijn. De overige 2 slots kunnen samen 2 geheugenbanken aansturen. Dat mag dus één dubbelzijdige reep in slot 2 zijn (2 kanten, dus 2 banken), of twee enkelzijdige repen in slot 2 en slot 3 (samen ook 2 banken).

Kortom: sla de handleiding van je moederbord er eens op na, daar staat in hoe en wat.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Heb hier ook pcies hetzelfde probleem, 128mb en hij ziet maar 64mb. Heb je waarschijnlijk een nieuw type sd-ram gekocht, die gemaakt is voor pentium 4 mobo's of nieuwe pentium 3 en nieuwe AMD mobo's. Kon hem niet ruilen dus helaas

[ Voor 5% gewijzigd door vingerfrits op 08-05-2005 02:26 ]

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jaeger schreef op zondag 08 mei 2005 @ 02:06:
ik heb ook een aantal oude pc's en een daarvan geeft ook 128 mb ram aan bij een geheugen module terwijl die in werkelijkheid 256 mb is. Wat het probleem is? geen idee? module kapot? Joost mag het weten
Waarschijnlijk is de chip grootte dan gewoon te groot waardoor je mobo die dingen niet herkend voor de volledige grootte. Dit is iets wat verder heel normaal is.

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt lekker "meegedacht", dus nu maar even een reactie op de input.

1- Het is idd een wat ouder mobo, maar de andere stripjes geven wel het juiste aantal MB's aan. In een "wat" nieuwer mobo (K7S5A) gaat het ook mis.

2- Er is geen onboard video.

3- De andere stripjes (128 en 64 MB) zijn ook enkelzijdig (chips aan 1 kant)

4- Het manual zegt niets over verschil tussen de sockets. Ik heb het in alle 3 geprobeerd: geen verschil. (De "boosdoener" erin en de "goede"eruit, dus 1 stripje erin).

5- Het is zeker geen modern stripje voor een "state of the art board"

Het is geen halszaak, 32 MB minder en als i stuk is .....jammer.
Het weten waarom vind ik belangrijker als het resultaat.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 13:42:
Er wordt lekker "meegedacht", dus nu maar even een reactie op de input.

1- Het is idd een wat ouder mobo, maar de andere stripjes geven wel het juiste aantal MB's aan. In een "wat" nieuwer mobo (K7S5A) gaat het ook mis.
Maar zijn die andere reepjes dubbelzijdig of enkelzijdig? Wat is de chipgrootte van de chips die erop zitten
2- Er is geen onboard video.

3- De andere stripjes (128 en 64 MB) zijn ook enkelzijdig (chips aan 1 kant)
Chips aan 1 kant zegt totaal niets over het al dan niet dubbelzijdig zijn, het gaat erom of de datalijnen aan beide kanten van de chips zitten.
Daarbij is de chipgrootte ook van belang
4- Het manual zegt niets over verschil tussen de sockets. Ik heb het in alle 3 geprobeerd: geen verschil. (De "boosdoener" erin en de "goede"eruit, dus 1 stripje erin).
bij de 7IXE4 is er geen verschil tussen de 3 verschillende dimmsloten
5- Het is zeker geen modern stripje voor een "state of the art board"

Het is geen halszaak, 32 MB minder en als i stuk is .....jammer.
Het weten waarom vind ik belangrijker als het resultaat.
Het lijkt me nu toch wel duidelijk waarom het zo is :P

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 08 mei 2005 @ 14:37:
Chips aan 1 kant zegt totaal niets over het al dan niet dubbelzijdig zijn, het gaat erom of de datalijnen aan beide kanten van de chips zitten.
Daarbij is de chipgrootte ook van belang
Blijft voor mij 1 vraag over:
Als "chips aan 1 kant" niets zegt, hoe zie ik (eenvoudig) of een module al dan niet dubbelzijdig is?
Of heb ik daar echt de datasheet voor nodig?

In ieder geval een stukje wijzer en het forum dankend,

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:45

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:28:
[...]

Blijft voor mij 1 vraag over:
Als "chips aan 1 kant" niets zegt, hoe zie ik (eenvoudig) of een module al dan niet dubbelzijdig is?
Of heb ik daar echt de datasheet voor nodig?

In ieder geval een stukje wijzer en het forum dankend,
Als er maar aan 1 kant chips zitten kan hij ook dubbelzijdig zijn (elke 'kant' 4 chips dus aangesloten), maar bij aan beide kanten chips weet je wel dat het sowieso dubbelzijdig is... Dus enkel bij chips aan 1 kant hoef je het datasheet te raadplegen al kan ik wel zeggen dat het meerendeel van die modules ook daadwerkelijk enkelzijdig zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lekkere Kwal schreef op zondag 08 mei 2005 @ 17:26:
[...]
Als er maar aan 1 kant chips zitten kan hij ook dubbelzijdig zijn (elke 'kant' 4 chips dus aangesloten), maar bij aan beide kanten chips weet je wel dat het sowieso dubbelzijdig is... Dus enkel bij chips aan 1 kant hoef je het datasheet te raadplegen al kan ik wel zeggen dat het meerendeel van die modules ook daadwerkelijk enkelzijdig zijn.
Ook met chips aan beide kanten mag je er niet vanuit gaan dat het een dubbelzijdige reep betreft, met name de notoire reepjes met 16 stuks 16Mx4 of 32Mx4 chips hebben aan beide kanten chips, maar zijn enkelzijdig (16 maal 4 datalijnen is immers 64 datalijnen)

Oslik blyat! Oslik!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-08 00:10
elk moederboard heeft een geheugen limit. bv als ik in men oude 200mhz een 256mb geheugen modulen er in deed zag hij maar 128 mb.

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

• Tripp
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 01:58:
Waarschijnlijk zijn het redelijk oude machines en kan de hardware maar de helft van het geheugen adresseren, vandaar dat je maar de helft kan gebruiken. (16bit tov 32bit geheugen) Het zal verder geen consequenties hebben, behalve dat je de helft mist.
dit is het goede antwoord d:)b

specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

executor schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:35:
[...]

dit is het goede antwoord d:)b
Eeh... behalve dat het hier gaat om een Gigabyte GA-7IXE4 moederbord met AMD 750 chipset. En die kan tot en met 128Mb per chip addresseren.

Een 64MB module zal met 8 chips 64Mb per chip hebben, zelfs met 4 chips blijft het nog op 128Mb per chip.

Dus hoewel addresseringslimiet in veel gevallen de oorzaak is (als het een 256MB DIMM geweest was met 8 chips op dit bord zou het wel addressering geweest zijn), is dat het hier klaarblijkelijk niet.

Daar komt bij dat het op een ander mobo ook hetzelfde probleem geeft. Zonder te weten wat voor mobo dat is, verlaagt dat de kans hierop toch wel wat.

Ik denk gewoon dat de DIMM brak is :z

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 09-05-2005 17:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Tripp
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

dion_b schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:21:
[...]

Eeh... behalve dat het hier gaat om een Gigabyte GA-7IXE4 moederbord met AMD 750 chipset. En die kan tot en met 128Mb per chip addresseren.

Een 64MB module zal met 8 chips 64Mb per chip hebben, zelfs met 4 chips blijft het nog op 128Mb per chip.

Dus hoewel addresseringslimiet in veel gevallen de oorzaak is (als het een 256MB DIMM geweest was met 8 chips op dit bord zou het wel addressering geweest zijn), is dat het hier klaarblijkelijk niet.

Daar komt bij dat het op een ander mobo ook hetzelfde probleem geeft. Zonder te weten wat voor mobo dat is, verlaagt dat de kans hierop toch wel wat.

Ik denk gewoon dat de DIMM brak is :z
oja ik kijk nooit verder dan mijn neus lang is :+.
weer half de startpost gelezen |:(.

Kans inderdaad erg laag dat een 64MB reepie niet helemaal geadresseerd wordt.

specs

Pagina: 1