Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mas-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07-2024

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Hallo,

in de eerste plaats, mijn excuses wanneer ik deze thread ergens verkeerd begin, of op de verkeerde manier. Ik ben niet al te goed thuis op deze fora, en ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot. Maar toch wil ik om hulp vragen, want zelf is mijn inspiratie ver kwijt.
Ik heb een AMD 2100+, 512mb ram, Radeon 9700 pro - kortom, een paar jaar geleden een leuke computer. Nog steeds eigenlijk, op gisteren na dan. Heel de week lang liep mijn pc al te rommelen - vlug crashen wanneer ik bepaalde programma's opstarte (WoW, Mount & Blade, TFC), maar dan ook weer niet altijd. Ik had deze week weinig tijd om te formateren of om een memtest te draaien, dus ik dacht, laat maar lopen, formateren kan nog altijd. Blijkbaar niet.
De vele crashes moe, en er van uitgaande dat het mijn geheugen was dat liep te klieren, haalde ik de teugels van mijn enigzins overclockte geheugen toch wat aan (van ongeveer 110% memory clock terug naar 100%). Maar dat mocht blijkbaar niet baten: nu startte mijn pc niet eens meer op. Af en toe een serie piepjes, maar geen enkele keer beeld. Alleen het irritante zoemen van mijn koeling.
Ik heb (met hulp van enkele vrienden) vanalles geprobeerd. In de eerste plaats ging ik er van uit dat mijn geheugen de schuldige was, dus toen maar met ander geheugen geprobeerd op te starten. Geen resultaat. Toen ook maar eens mijn bios gereset, want wie weet. Geen resultaat. Ietwat gefrustreerd een andere videokaart ingestoken. Weer hetzelfde probleem. Mijn computer ingestoken in de PSU van een andere computer. Zelfde resultaat. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat nu te beginnen. Mijn vrienden weten me te vertellen dat dit er op wijst dat mijn moederbord stuk is. Maar is er een manier om dit zeker te weten? Heeft iemand een ander idee naar wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik heb echt geen idee hoe nu verder te gaan. Ieder advies wat jullie me geven kunnen waardeer ik enorm.

In frustratie groetend,

Mas.

Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:42

mjl

Ugh

Mas- schreef op zondag 08 mei 2005 @ 00:35:
Hallo,

in de eerste plaats, mijn excuses wanneer ik deze thread ergens verkeerd begin, of op de verkeerde manier. Ik ben niet al te goed thuis op deze fora, en ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot. Maar toch wil ik om hulp vragen, want zelf is mijn inspiratie ver kwijt.
Ik heb een AMD 2100+, 512mb ram, Radeon 9700 pro - kortom, een paar jaar geleden een leuke computer. Nog steeds eigenlijk, op gisteren na dan. Heel de week lang liep mijn pc al te rommelen - vlug crashen wanneer ik bepaalde programma's opstarte (WoW, Mount & Blade, TFC), maar dan ook weer niet altijd. Ik had deze week weinig tijd om te formateren of om een memtest te draaien, dus ik dacht, laat maar lopen, formateren kan nog altijd. Blijkbaar niet.
De vele crashes moe, en er van uitgaande dat het mijn geheugen was dat liep te klieren, haalde ik de teugels van mijn enigzins overclockte geheugen toch wat aan (van ongeveer 110% memory clock terug naar 100%). Maar dat mocht blijkbaar niet baten: nu startte mijn pc niet eens meer op. Af en toe een serie piepjes, maar geen enkele keer beeld. Alleen het irritante zoemen van mijn koeling.
Ik heb (met hulp van enkele vrienden) vanalles geprobeerd. In de eerste plaats ging ik er van uit dat mijn geheugen de schuldige was, dus toen maar met ander geheugen geprobeerd op te starten. Geen resultaat. Toen ook maar eens mijn bios gereset, want wie weet. Geen resultaat. Ietwat gefrustreerd een andere videokaart ingestoken. Weer hetzelfde probleem. Mijn computer ingestoken in de PSU van een andere computer. Zelfde resultaat. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat nu te beginnen. Mijn vrienden weten me te vertellen dat dit er op wijst dat mijn moederbord stuk is. Maar is er een manier om dit zeker te weten? Heeft iemand een ander idee naar wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik heb echt geen idee hoe nu verder te gaan. Ieder advies wat jullie me geven kunnen waardeer ik enorm.

In frustratie groetend,

Mas.
Welkom op GOT. Ten eerste is het niet de bedoeling een aanhef te plaatsen of te groeten, hiervoor verwijs ik je even naar de FAQ (wees niet aangebrand, ik deed het bij mijn eerste posts ook fout ...)

MBT je probleem: kijk de condensatoren op je moederbord eens na, als die bol zijn of lekken kan dat wel eens de oorzaak van je probleem zijn, ik heb het al met verschillende moederborden gehad.

Als dat zo is, is he jammer maar helaas tijd voor een nieuw moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door mjl op 18-05-2005 14:26 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Hmm, bedoel je ongeveer dit?

http://members.home.nl/ownedbycash/stuk.jpg

Slechte kwaliteit foto, met telefoon genomen, maar ik hoop dat je het kunt zien...

[ Voor 4% gewijzigd door Mas- op 08-05-2005 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Ja, dat zijn echt kapotte condensatoren.

Je kan nu twee dingen doen:

1: Nieuw moederbord kopen
2: Condensatoren vervangen
Voor optie 1 heb je een beetje geld nodig.
Voor optie 2 wat minder geld en soldeer skills.

Succes

[ Voor 3% gewijzigd door RawPeanut op 08-05-2005 00:57 ]

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 13:37
Jep, dat ziet er helemaal niet goed uit, heb hier ook een oud soltek moederbord (p4 dan wel) die dat ook had. Je beschrijft zelfde probleem ook nog eens.
Heb er andere condensators op proberen te zetten maar hij werkt nog altijd niet.
Bespaar je die moeite en koop een nieuw moederbord.

EDIT

Damn net te laat :P

[ Voor 6% gewijzigd door J0J0 op 08-05-2005 00:58 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Ik ga voor optie 3, boos het bedrijf opbellen waar ik het mobo gekocht heb, want dingen horen niet vanzelf stuk te gaan! Maar uiteindelijk zal het wel optie 1 neerkomen. Bedankt voor het advies, dat mij goed gedaan heeft, maar mijn beurs minder...
;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
Mja je zit neem ik aan buiten de garantieperiode.... dan heeft dat boze telefoontje helemaal geen zin.
Tja hoort niet kapot te gaan maar het gebeurt wel. Wat oudere moederborden hadden wel eens slechte condensatoren en dan krijg je zo'n gevallen.
Succes

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijken me dus lekkende condensatoren. Ben bang dat het een nieuw moederbord word aangezien het vervangen van condensatoren van een moederbord erg moeilijk is door de vaak afwijkende waardes.

Succes!

Spuit 11 :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2005 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
;) :Y) :+

[ Voor 70% gewijzigd door J0J0 op 08-05-2005 01:07 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 22:53
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 01:03:
Dat lijken me dus lekkende condensatoren. Ben bang dat het een nieuw moederbord word aangezien het vervangen van condensatoren van een moederbord erg moeilijk is door de vaak afwijkende waardes.

Succes!

Spuit 11 :(
Vervangen kan wel, zijn meestal alleen condensatoren voor stabilisatie. Afwijkingen (naar boven bij voorkeur) zijn geen probleem. Wel een probleem is dat je condensatoren geschikt moeten zijn voor dat soort doeleinden, een normale condensator houd t niet snel vol door de hoge frequenties die eromheen/door afspelen.

Sommige fabrikanten hebben in het verleden gratis condensatoren gestuurd zodat je 't zelf kon fixen.

Beste optie is denk ik een ander mobotje scoren, voor 40 eur (ofzo) zit je weer een jaar gegarandeerd goed (garantie) en heb je ook geen gekloot meer met solderen enz.

Boos winkel opbellen heeft geen nut, ten eerste is ie buiten garantie, ten 2e is brakke condensators iets waar de winkel al helemaal niets aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuit24
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 20:09
Nog even een kleine aanvulling:
Het lekken van condensatoren komt (meestal, en vul mij graag aan in mijn beperkte technische kennis)
door de te hoog voltage of je bus, of processor.
Let dus bij het tweaken de volgende keer op dat je je voltages in de hand houd en af en toe je voltages checken of deze nog enigszins gelijk blijven en probeer de volgende keer een moederbord te scoren met grotere condensatoren, deze kunnen over het algemeen meer aan. (meer Farad capaciteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ken hetzelfde probleem. Ik heb van een klant een computer die 2 jaar is en 2 maanden geleden geen enkel probleem tot vandaag qua programma openen enzo. ik was er laatst en Internet explorer was voor geen meter op te starten. 10x aanklikken en werd wel geladen maar daar hield het bij op. Word was niet te openen. Het bleek het Aopen bord te zien waarbij alle condensators gewoon stuk zijn en uitgelopen zijn. Gewoon nieuw moederbord en klaar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:42

mjl

Ugh

Aquaplex schreef op zondag 08 mei 2005 @ 02:10:
Het lekken van condensatoren komt (meestal, en vul mij graag aan in mijn beperkte technische kennis)
Let dus bij het tweaken de volgende keer op dat je je voltages in de hand houd en af en toe je voltages checken of deze nog enigszins gelijk blijven en probeer de volgende keer een moederbord te scoren met grotere condensatoren, deze kunnen over het algemeen meer aan. (meer Farad capaciteit)
Ik tweak mijn PC's niet mbt hogere frequenties etc. en toch heb ik afgelopen jaar 3 moderborden moeten vervangen, zelfs die van mijn ouders die erg weinig gebruikt werd.

Kijk 1 PC staat 24/7 aan dan kan ik me voorstellen dat een goedkoop mobo het op den duur niet meer trekt, evenals mijn HTPC waar gewoonweg erg veel hardware in zit dat veel power consumeerd kan ik me er wat bij voorstellen. Maar een simpel desktop PC-tje met een GeForce 2, modem en netwerk als enige insteek kaarten mag je toch verwachten dat die het wat langer uithoud dan iet meer dan 2 jaar ... maarja naar garantie konden we wel fluiten bij de PC boer...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

Aquaplex schreef op zondag 08 mei 2005 @ 02:10:
Dat is wel waar, alleen is er een moment geweest dat een fabrikant domweg slechte condensatoren maakte, deze zijn bij meerdere merken moederbordfabrikanten er de oorzaak van dat ze relatief snel gaan lekken, dus ook al had je dan grotere gehad dan hadden ze nog kunnen lekken ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1