Netwerk beheren / monitoren

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Topicstarter
Ik ga binnenkort naar een lan met internet, alleen he probleem is, ik wil neit dat iedereen zomaar zoveel van het internet verbruik weg zuigt.
Dus nu wil ik weten hoe het mogelijk is om op mijn pc:(p3, 1 gig, fc2 fresh install) al het netwerk verkeer te monitoren, en zonodig te limiten.
de DHCP gaat via die server, dus dat is geen probleem

thnx iig
(btw sorry voor foute plaats v post)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:46

r0b

Copy/paste, aangezien je de betreffende informatie nu ook niet gepost hebt.

Hoe is het netwerk ingedeeld?
Welke switches (ik neem even aan dat je switches gebruikt) gebruik je?
Als je switches het supporten zou je via SNMP alle informatie per poort uit kunnen lezen, en dit per minuut laten updaten in MRTG / Cacti (rrdtool).
Wellicht heeft de leverancier van je switches er ook wel een tooltje voor. (3Com in ieder geval wel, vziw)

[ Voor 44% gewijzigd door r0b op 07-05-2005 23:13 ]

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Topicstarter
uhmm ik weet niet wat voor switch,
maar het werd gewoon een simpel 32 poort switc, voor zover ik weet zonder monitor ofzo..

ik dacht zelf aan zoiets:

modem-> server -> switch -> netwerk
dus dat al het internet via mijn server loopt dan, en dus te beheren valt..
maar hoe, en met wat voor programma's moet dit?

• r0b

r0b

superbartt schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 23:16:
uhmm ik weet niet wat voor switch,
maar het werd gewoon een simpel 32 poort switc, voor zover ik weet zonder monitor ofzo..

ik dacht zelf aan zoiets:

modem-> server -> switch -> netwerk
dus dat al het internet via mijn server loopt dan, en dus te beheren valt..
maar hoe, en met wat voor programma's moet dit?
Dan stel je je PC dus als een (NAT) router in.
Hier staat nog een goede howto hoe je dit kan realiseren. Toegespitst op Gentoo, maar het is ongeveer gelijk onder Fedora Core 2.

Vervolgens kan je met MRTG grafiekjes genereren over een bepaalde period wbt het internetverbruik op de router.
Doe dit bijvoorbeeld iedere minuut (mbv een cronjob), en je hebt een redelijk idee wat het verbruik is.

Zou je dit per aansluiting willen monitoren (per switch-poort dus), dan moet je switch SNMP ondersteunen.

Dit lijkt mij de enige manier, als het een standaard 32port switch is. (En vaak ondersteunen ze nog wel SNMP, als ik me niet vergis).
Verdere controlsoftware zal er wel niet voor zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door r0b op 07-05-2005 23:24 ]

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Topicstarter
maar, lijkt me , je kan toch zien welke verbinding tussen welke server staat?
ik zal in iedergeval hiermee is aan de slag gaan :)

Verwijderd

Er zullen wel een paar windows software oplossingen bestaan die je toelaten wat verkeer te limiteren op zoveel KB/s maar als je het deftig wilt gaan aanpakken met priority classes zodat je per class kan gaan loadbalancen, limiten en priority geven kom je bij een Cisco of gelijkwaardig of een OpenBSD/FreeBSD bak terecht met die port waarvan ik de naam nu vergeten ben maar die dus loadbalancing verzorgt.

• r0b

r0b

Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 23:25:
Er zullen wel een paar windows software oplossingen bestaan die je toelaten wat verkeer te limiteren op zoveel KB/s maar als je het deftig wilt gaan aanpakken met priority classes zodat je per class kan gaan loadbalancen, limiten en priority geven kom je bij een Cisco of gelijkwaardig of een OpenBSD/FreeBSD bak terecht met die port waarvan ik de naam nu vergeten ben maar die dus loadbalancing verzorgt.
FC2 == Fedora Core 2. ;)

Een uitgebreide HOWTO, hoe de bandbreedte te limiten voor bepaalde IP's staat hier.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

Clarkconnect Deze Linux-distro is speciaal voor routers gemaakt, je kan p2p gemakkelijk blocken, snelheden naar het Internet begrenzen,...

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Topicstarter
maarja, voorlopig ben ik tot alles bereid,
maar het liefst wil ik die server ook nog mogelijkheid hebben om voor andere dingen te gebruiken...

kga nu ff 4 uurtjes slapen, en dan ga ik aan de slag :)
you'll hear from me soon

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Superbartt ,

Ik raad je echt met klem aan om de FAQ eens door te lezen.
Ik heb je vorige topic gesloten, met een duidelijke verwijzing , en vervolgens open je doodleuk hetzelfde topic nog een keer :?
Zo werkt hiet niet.

Lees eerst de Algemene FAQ eens : Algemene gedragsregels (Netiquette)
Als je de specifieke NT FAQ had gelezen, had je gezien dat wat jij vraagt gewoon in de FAQ terug te vinden is : FAQ - Network Troubleshooting

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.