[SATA] Hoe aan de praat te krijgen onder XP?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb, ietwat impulsief als ik ben, een SATA schijf van MAXTOR gekocht. Het is er een van 200GB.

Nu heb ik een volledig werkend systeem. D.w.z:

- C-schijf (20 GB) Windows XP
- D-schijft (80 GB)

Ik had gedacht die SATA schijf zomaar even aan te kunnen sluiten. Het hardwarematig aansluiten is me gelukt. Tenminste.. als ik mijn systeem boot, dan hoor ik hem even spinnen. Ik zie hem alleen niet als extra schijfstation in XP. Bij apparaatbeheer zie ik nu wel 3 Harddisks staan ipv 2, maar goed.... geen schijfstation. Zoeken lever me veel info op over RAID configuraties, maar dat was niet mijn bedoeling... vind ik persoonlijk een beetje waste of schijfruimte.

Iemand een idee wat ik moet doen om een schijfstation toe te voegen?

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

• Levi Strauss
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zelf weet niet hoe het moet, maar ik dacht dat je daar een tooltje voor nodig had. Misschien moet je is kijken. Een tooltje wat je op diskette/cd-rom kan zetten. Dat heeft me broer dacht ik ook gebruikt, maar die is niet thuis dus kan niks vragen. Ik hoop je zo even geholpen te hebben..

• Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
S-ATA drivers installeren tijdens booten van PC en daarna in Computerbeheer (Configuratiescherm) de schijf aktiveren en formateren.

[ Voor 14% gewijzigd door Hollanda op 07-05-2005 22:52 ]

• job
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

De drive wordt dus herkend door windows, want apparaat beheer laat hem zien.
Nu zul je de HD nog moeten formateren.

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 09:47
Je moet ze wel eerste initialiseren in schijfbeheer vooraleer te formateren.
Ik heb op men A7N8X E-Deluxe gewoon ff men 2 maxtor 300 GB 16MB SATA schijven aangesloten en ze stonden zonder installatie van enige drivers meteen in het schijfbeheer.

ff deze stappen volgen:

start - configuratiescherm - systeembeheer - computerbeheer - schijfbeheer

De schijf met de zwarte balk is de niet geinitialiseerde schijf. Gewoon met je rechtermuisknop op klikken en initialiseren, dan nog eens met rechtermuisknop op klikken en formatteren.

Nu zal je de schijf zien staan in "deze computer" en zal de schijf in schijfbeheer een blauwe balk hebben zoals je andere schijven.

Let wel even op dat als je een schijf van meer dan 120 GB hebt je eerst de Big Drive Enabler van Maxtor moet installeren. Deze vindt je op de site van maxtor en zorgt ervoor dat je schijf als 1 grote schijf wordt gezien ipv een partitie van 138 GB en een partitie met de resterende ruimte.

[ Voor 113% gewijzigd door PeGys op 07-05-2005 22:59 ]

Een beetje verlies heb je altijd...

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Als het XP Pro is kan je hem formatteren in schijfbeheer, dan werkt ie gewoon normaal.

• grolo2010
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:09
OM FAQ / Beleid
Wanneer je een verse harddisk uit de winkel hebt gehaald, dan moet je vooral niet verwachten dat de harddisk reeds voor jou is klaargemaakt en ingericht. Het wordt dus niet direct in Deze Computer / Verkenner getoond. Je mag de harddisk dus helemaal zelf naar eigen smaak partitioneren en formatteren.

[ Voor 76% gewijzigd door grolo2010 op 07-05-2005 22:57 ]

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-03 10:21

Elroy

Zelda!!!

Als je er niet uit komt, gebruik dan dit programmatje van maxtor.
Progje op cd branden en bij boot laden.
Daar kan je hem aanmaken, indelen, formateren, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Elroy op 07-05-2005 22:58 ]

Specs Computer

Verwijderd

En voor je doet wat job zegt een partitie aanmaken, anders valt er niet veel te formatteren! Gebruik je XP Home of XP Pro?

Als je XP Pro gebruikt dan kan je de schijf makkelijk partitioneren voor start->uitvoeren: diskmgmt.msc
Als het goed is staat hier in de lijst nu een +/- 200GB ongepartitioneerde schijf. Partitie op aanmaken, formatteren en klaar. Eventueel een driveletter aan toekennen als X: of Y: wanneer door deze schijf je CD/DVD-speler een ander letter krijgen en deze weer hun oude letter terug geven (en geloof me dat wil je!)

Als er iets niet duidelijk is laat het even weten, beter vragen, dan een niet werkende PC lijkt me :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 23:00 ]

• PeGys
heb ff men post aangepast met de juiste stappen die je moet volgen.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Hollandia schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 22:51:
S-ATA drivers installeren tijdens booten van PC en daarna in Computerbeheer (Configuratiescherm) de schijf aktiveren en formateren.
Cool, maar waar haal ik die drivers vandaan? Ik kan ze dus niet vinden. Mobo is een p4p800 SE van Asus.
job schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 22:52:
De drive wordt dus herkend door windows, want apparaat beheer laat hem zien.
Nu zul je de HD nog moeten formateren.
Maar het formatteren gaat juist niet omdat ie nog niet als schijfstation wordt weergegeven.
PeGys schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 22:54:
Je moet ze wel eerste initialiseren in schijfbeheer vooraleer te formateren.
Ik heb op men A7N8X E-Deluxe gewoon ff men 2 maxtor 300 GB 16MB SATA schijven aangesloten en ze stonden zonder installatie van enige drivers meteen in het schijfbeheer.
Dat had ik dus helaas niet. Hoe kan ik de schijf initialiseren in schijfbeheer? Ik zie hem er daar namelijk niet tussen staan. Alleen binnen apparaatbeheer>Schijfstations wordt ie weergegeven.

Bedankt voor jullie hulp trouwens! ;)

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
@Bleuforce: Bedankt voor je uitgebreide reply _/-\o_

Helaas zie ik de schijf er dus niet bij staan in schijfbeheer. Ik zie alleen de C en D schijf.

[ Voor 79% gewijzigd door jagermeister op 07-05-2005 23:04 ]

• PeGys
Ik weet niet hoe het zit bij jouw mobo maar bij men asus bord staat er op het mobo een jumper om de sata poorten te activeren. Bij sommige borden staat dit in de BIOS.

Als je sata geactiveerd is zie je bij je boot de Promise controller zoeken naar SATA schijven. Als ze daar getoond wordt moet je ff met behulp van je asus cdtje de sata drivers installeren voor je controller. Daarna zou ze na een reboot zichtbaar moeten zijn.

Verwijderd

Nog een vraagje, de P4P800 heeft een SATA controler in de i865 chipset en een extra onboard PCI controler als ik me niet vergis, aan welke heb je hem aangesloten? De SATA controler aan de chipset kan je in het BIOS in twee tsanden zetten: met legacy kan je maar 4 apparaten aansturen (naar keuze 4x PATA of 2x Pata,2xSATA) of de andere keuze alle zes de aansluitingen gebruiken (4x PATA en 2x SATA)
Als je de HD op deze controler hebt aangesloten, moet je wellicht nog deze BIOS instelling aanpassen?

edit: ZIe net dat de SE geen onboard PCI controler heeft, maar allen in de chipset, is dus duidelijk waar de schijf aan hangt, wat staat er in het BIOS?

Tenslotte, je zegt dat je de schijf niet ziet bij schijfbeheer, alleen C: en D:, Dit is de lijst bovenin het venster. Staat hij wel onder (Disk 0, Disk 1, ...)? Daar vindt je dan ook de zwarte balk, de drive heeft namelijk nu nog geen letter, die krijgt hij pas als je er een partitie op aan maakt. Als je dat niet bedeolde dan weet ik het ook zo gauw niet meer.

Big Drive Enabler is trouwens niet nodig, je Windows XP moet echter wel up to date zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 23:14 ]

Verwijderd

jagermeister1 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 23:00:
[...]

Cool, maar waar haal ik die drivers vandaan? Ik kan ze dus niet vinden. Mobo is een p4p800 SE van Asus.
Drivers heb je alleen nodig als je een kaart in je PC stopt om de Harddisk aan te hangen, en (zover ik gelezen heb) dat heb je niet dus die heb je niet nodig.
[...]
Maar het formatteren gaat juist niet omdat ie nog niet als schijfstation wordt weergegeven.
Zoals hierboven al meerdere malen omschreven is ga naar start / settings / configuratiescherm / computerbeheer. Het kan even zoeken zijn in XP (ik heb de klassieke versie draaien) maar je moet echt naar je configuratiescherm gaan om vervolgens computerbeheer te kunnen starten.

Daar vind je de mogelijkheid om je schijven te beheren. LET OP DAT JE harddisk niet dynamisch maakt, dat kan in de toekomst wel een ongewilde effecten hebben. Hier zal je de nieuwe harddisk waarschijnlijk wel vinden (met ik gok ongeveer 186 GB aan ruimte) maar dan zal je hem dus nog moeten indexeren (een rechtermuisknop op de disk zal voldoende zijn om die mogelijkheid te tonen) en dan is het een kwestie van een partitie aanmaken (als je maar 1 partitiewil maak dan een primaire aan) en dan vraagt ie hoe en of je hem wil formateren, gewoon standaard en wel formateren. En dan is ie klaar voor gebruik.
[...]
Dat had ik dus helaas niet. Hoe kan ik de schijf initialiseren in schijfbeheer? Ik zie hem er daar namelijk niet tussen staan. Alleen binnen apparaatbeheer>Schijfstations wordt ie weergegeven.
ik hoop dat de uitleg duidelijk genoeg is...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 23:14 ]

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Ok mensen, met de hulp van jullie allen ben ik alweer een stap verder. Ik zie inmiddels "Schijf 2" bij schijfbeheer staan. 189,2 GB wordt weergeven, dus ik ga er vanuit dat dit correct is.

Maar goed... rechter muisknop geeft mij 3 opties:

- Schijf converteren naar dynamische schijf (werd mij door 1 van jullie afgeraden)
- Eigenschappen
- Help

Initialiseren zie ik dus niet als optie... Iemand nog een idee wat ik nu zou moeten doen?

offtopic:
Damn...waar heb ik al die jaren gezeten. Nooit gedacht dat het installeren van een SATA schijf lastiger zou zijn als een ATA.

EDIT:... Hoppa... het is me gelukt! Beetje verder kijken dan je neus lang is brengt al meer helderheid...Stationsletter is inmiddels toegewezen, en de schijf wordt op dit moment geformatteerd. Driveletter is nog niet de gewenste, maar met wat doorschuifwerk is dat straks zo geregeld.

Bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door jagermeister op 07-05-2005 23:27 ]

Verwijderd

Help en lezen of je wat wijzer wordt?

Klik je rechts in de witte ruimte onder de zwarte balk? Wat blueforce hieronder denkt is dus zo! De optie die moet verschijnen is "Nieuwe partitie"

@baaf.nl: Wat is er mis met een dynamisch volume, werkt bij mij al tijden als een zonnetje. Niet dat het nodig is met één partitie per schijf, maar als je leuke dingen met meerdere schijven wil doen is het een leuke optie.

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 23:30 ]

• PeGys
Je kan op de balk zelf klikken en op het kadertje ervoor waar de naam instaat. elk van de 2 geeft verschillende menu's als je derop klikt. Ik dcaht dat het de balk was waar je kan initialiseren.

Hier zie je wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/psykoman/schijf1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/psykoman/schijf2.jpg

offtopic:
Kan iemand me eigelijk ook ff zeggen wat dat groene kader rond die schijf betekend ?

[ Voor 51% gewijzigd door PeGys op 07-05-2005 23:29 ]

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
@Bleuforce! Thanks dude! Het is al opgelost. Format snort nu lekker door. Ik denk dat er wel een slotje op dit topic kan!

Nogmaals bedankt voor de hulp luitjes! :)

• PeGys
No problemo, we hebben het allemaal moeten leren :)

Verwijderd

Die groene balk is eigenlijk de achtergrond die de extended partitie aan geeft. Jouw E: schijf is een logische station in de extended partitie. Waarom heb je dat eigenlijk gedaan, onder dos en windows versie op dos was dit vanwege driveletters wel eens handig, maar onder 2000 en XP kan ik geen reden bedenken

• PeGys
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 23:33:
Die groene balk is eigenlijk de achtergrond die de extended partitie aan geeft. Jouw E: schijf is een logische station in de extended partitie. Waarom heb je dat eigenlijk gedaan, onder dos en windows versie op dos was dit vanwege driveletters wel eens handig, maar onder 2000 en XP kan ik geen reden bedenken
Heb helemaal niets gedaan. Was zo van de ene dag op de andere.
Hoe maak ik dat ongedaan ?

[ Voor 3% gewijzigd door PeGys op 07-05-2005 23:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 23:23:
Wat is er mis met een dynamisch volume, werkt bij mij al tijden als een zonnetje. Niet dat het nodig is met één partitie per schijf, maar als je leuke dingen met meerdere schijven wil doen is het een leuke optie.
Laat ik het zo zeggen, die disk werk prima, totdat je net iets meer wil dan Bill voor jou bedacht had... Zoals zet die disk eens in een andere PC, grote kans dat de data dan ineens weg is / verborgen voor je is. Installeer Windows eens opnieuw en ook weer ellende, kortom als je er geen gebruik van maakt, laat het alsjeblieft links liggen scheelt weer ellende in de toekomst. Als je er wel van gebuik maakt, tja, het is handig en bied features die wel leuk kunnen zijn, maar ik ga toch voor hardwarematige oplossingen (maar dat is een persoonlijke keuze).

• Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
[...]

(1) Cool, maar waar haal ik die drivers vandaan? Ik kan ze dus niet vinden. Mobo is een p4p800 SE van Asus.

[...]
(2) Maar het formatteren gaat juist niet omdat ie nog niet als schijfstation wordt weergegeven.

[...]
(3) Dat had ik dus helaas niet. Hoe kan ik de schijf initialiseren in schijfbeheer? Ik zie hem er daar namelijk niet tussen staan. Alleen binnen apparaatbeheer>Schijfstations wordt ie weergegeven.
(1) Op de asus site bij jouw moederbord staat waarschijnlijk een driver voor je onboard S-ATA, die moet je dus hebben.

(2) Die zie je pas als je de S-ATA drivers hebt geinstalleerd.

(3) Als je de S-ATA drivers hebt geinstalleerd zal je hier je schijf zien staan.

Edit: ik zie dat je het al gelukt is.

[ Voor 10% gewijzigd door Hollanda op 08-05-2005 00:24 ]

• PeGys
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 00:14:
[...]

Laat ik het zo zeggen, die disk werk prima, totdat je net iets meer wil dan Bill voor jou bedacht had... Zoals zet die disk eens in een andere PC, grote kans dat de data dan ineens weg is / verborgen voor je is. Installeer Windows eens opnieuw en ook weer ellende, kortom als je er geen gebruik van maakt, laat het alsjeblieft links liggen scheelt weer ellende in de toekomst. Als je er wel van gebuik maakt, tja, het is handig en bied features die wel leuk kunnen zijn, maar ik ga toch voor hardwarematige oplossingen (maar dat is een persoonlijke keuze).
Nuja, ik vroeg ook hoe het ongedaan te maken. Wil men schijven houden zoals ze origineel waren. Dus geen uitgebreide partitie.
Hoe kan ik dit oplossen ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PeGys schreef op zondag 08 mei 2005 @ 00:24:
Nuja, ik vroeg ook hoe het ongedaan te maken. Wil men schijven houden zoals ze origineel waren. Dus geen uitgebreide partitie.
Hoe kan ik dit oplossen ?
Laat lekker als extended staan joh.
Boeie, het is toch maar een datadisk, en zo voorkom je ook dat ie bij een onverhoopte reinstall opeens als bootschijf wordt gekozen.
al zou dat in het geval van de ICH5R niet zoveel uitmaken omdat je daar toch eerst de (raid) driver voor moet installeren (F6), maar het principe gaat wel op

Kijk maar eens goed naar je eigen screenshot: disk 0.
Dat houdt in dat ie als eerste gekozen wordt bij een install omdat die controller de primaire is.

* alt-92 ziet tevaak problemen hier gepost worden met betrekking tot verwisselen van driveletters die voorkomen hadden worden door goed te kijken naar de volgorde waarop de desbetreffende disks ge-enumereerd worden.

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 08-05-2005 01:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe je een disk kan formatteren kan je prima vinden met behulp van de search engine van GoT. We gaan er eigenlijk van uit dat je deze eerst raadpleegt, en dan pas een topic opent. Je vraag is inmiddels beantwoord, maar kijk voor je volgende vraag bijvoorbeeld ook eens in de Windows help bestanden. Veel vragen worden hier gewoon in beantword.

Om even wat onwaarheden uit de weg te ruimen: nieuwe disken zijn vaak nog niet gepartitioneerd, er zullen dus geen partities staan in je Deze Computer overzicht. Deze partities maak je simpelweg met de disk manager in Windows, wat je inmiddels al door hebt. Aangezien de disk prima herkent wordt door Windows, zijn de drivers voor je S-ATA controller reeds aanwezig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.