Toon posts:

[oude mac]Powermac 8500 > G3

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Persoonlijk vind ik het Apple-Talk-forum leuk om te volgen.

Ik kan nu - van een vriend van me - een oude Powermac 8500 krijgen, met alles erbij (muis, toetsenbord, beeldscherm). Het is één van de laatste Macs voordat Apple met designcomputers begon. Het is dus nog geen designcomputer, maar een gewone, die op het eerste gezicht veel op een pc lijkt. Dat leek me wel een voordeel, omdat upgraden dan denk ik makkelijker is. Hij vertelde me dat er minimaal Macintosh 8.5 op kan draaien. Het lijkt mij echter wel leuk om er Mac OS X op te kunnen draaien. Hiervoor zou het minimaal een G3 moeten zijn, heb ik gehoord.

Hoe moeilijk is het, om van een oude Powermac 8500, een G3 te maken, teneinde hier Mac OS X op te draaien??

Ik denk hierbij aan geheugenupgrades o.i.d. ? met mac os x denk ik dat ik er veel meer aan heb, omdat ik Garageband, iTunes en MSN wel belangrijk vind..

offtopic:
Zelf heb ik al een tijd ge-Googled, ik heb o.a. de volgende sites gevonden:
http://consument.chipmunk.nl/Uitbreiden/8500.html.
http://www.lowendmac.com/macdan/990520.shtml.
Volgens mij moet het goedkoper kunnen. Verder heb ik ooit een site gezien met alles wat Apple ooit gemaakt heeft (een soort overzicht), maar die kon ik niet meer terugvinden, dus helaas heb ik geen plaatjes, alleen maar de omschrijving 'powermac 8500'.

Kan de topictitel misschien nog veranderd worden in '[oude mac]Powermac 8500 > G3' ?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 19:04 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Dat is net zo moeilijk als van een Pentium 90 een Athlon 64 3000+ te maken. (lees: niet te doen). Ander moederbord, andere processor, ander (meer) geheugen etc.

[ Voor 25% gewijzigd door sdomburg op 07-05-2005 19:00 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Dat is niet waar sdomburg; het is meer van een P1 90 naar een P2 450.

Anyways, wat je nodig hebt is een nieuwe CPU daughtercard zoals gemaakt door oa. sonnet. Beetje google & froogle en je zou het zonder problemen moeten kunnen vinden.

Het kost wel een lieve duit, reken op 150-300 US dollar. Daarnaast wordt OS X installeren nog een uitdaging (xpostfacto will do the trick) en is de performance niet geweldig; de vraag is echt of je de kosten van geheugen + cpu daughtercard kunt wedijveren met de aanschaf van bv een Mac Mini.

Zie bv http://www.transintl.com/store/category.cfm?Category=47

[ Voor 7% gewijzigd door chem op 07-05-2005 20:11 ]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, ik ben nog maar 14, en het is m'n eerste mac, dus het lijkt me niet zo gezellig als het heel duur wordt. Tegen de 100 euro is denk ik het maximum, of gaat dat niet lukken?
Ik kan natuurlijk eerst gewoon Mac OS 9.2 draaien, en dan sparen om Mac OS X te kunnen draaien :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 20:50 ]

• sdomburg
Dat gaat niet lukken, zeker gezien je daar met de aanschafsprijs van Mac OS X (zonder hardware dus!) al overheen zit.

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:08

RVW

Je kunt beter OS 9 blijven draaien IMHO en die 100 euro besteden aan wat tweedehands geheugen en een grotere HD.

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 20:51:
Dat gaat niet lukken, zeker gezien je daar met de aanschafsprijs van Mac OS X (zonder hardware dus!) al overheen zit.
offtopic:
mja, maar die Mac OS X kan ik altijd illegaal doen ..

het gaat mij alleen om de hardware die ik ervoor nodig heb ....
ik had nl. wel eens gelezen dat iemand zo'n soort mac had omgebouwd naar een g3 ..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 21:49 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Probeer dat ding voor 25 euro te slijten, en koop een eerste generatie iMac. Heb je niet zoveel mhz'en, maar wel een G3 waar OS X op draait. Ben je ook voor zo'n 100 euro mee klaar :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hydraulik-Phunk schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 22:43:
Probeer dat ding voor 25 euro te slijten, en koop een eerste generatie iMac. Heb je niet zoveel mhz'en, maar wel een G3 waar OS X op draait. Ben je ook voor zo'n 100 euro mee klaar :)
Inderdaad, die iMacs zijn waarschijnlijk sneller dan wat je ooit van die 8500 kan maken.. :Y)

Kijk voor de grap even op marktplaats, daar staan vaak "nieuwere" G3's aangeboden.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Voor 100 euro kan je het inderdaad wel vergeten :)

Ik vind (persoonlijk) de kosten het niet waard om een 8x00 nog te upgraden. Voor 100 euro kan je, zoals gezegd, beter je huidige bak verpatsen (wat de gek ervoor geeft) en een 'nieuwe' kopen.

Op tweedehandsmac.nl kan je wel een richtprijs vinden voor wat je zoekt, en/of kijk eens in de aanbod van de vraag&aanbod van www.tweakers.net.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 21:00
Als je 14 bent en je wilt ECHT een mac hebben kan je beter een iMac kopen een van de eerste en zorgen dat pa en ma een paar euro bijleggen.
Die gaan zo voor 100 a 150 euro van eigenaar en zijn een stuk sneller dan een 8500 met een G3 kaart!
Been there done that (hate it).

Zie al iMac DV's staan voor 100 euro op 2e handsmac en oudere voor soms 50 euro dus...

[ Voor 15% gewijzigd door Uberprutser op 08-05-2005 00:22 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• sdomburg
Hydraulik-Phunk schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 22:43:
Voor die mac krijg je echt niets meer, ik heb hier een jaar geleden bij V&A gratis een PowerMac 7200/90 af te halen aangeboden, zonder succes. Uiteindelijk bij het grofvuil beland.

Verwijderd

Topicstarter
Ballebek schreef op zondag 08 mei 2005 @ 00:20:
Als je 14 bent en je wilt ECHT een mac hebben kan je beter een iMac kopen een van de eerste en zorgen dat pa en ma een paar euro bijleggen.
Die gaan zo voor 100 a 150 euro van eigenaar en zijn een stuk sneller dan een 8500 met een G3 kaart!
Been there done that (hate it).

Zie al iMac DV's staan voor 100 euro op 2e handsmac en oudere voor soms 50 euro dus...
Dat bijleggen wordt hem niet denk ik, maar die iMacs die jullie bedoelen, dat zijn toch die die nu eMac heten?

• chem

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 11:57:
[...]

Dat bijleggen wordt hem niet denk ik, maar die iMacs die jullie bedoelen, dat zijn toch die die nu eMac heten?
Nee, de eMac is een aanzienlijk recenter model dan iMacjes van 100 euro :)

Het zijn op het eerste gezicht redelijk lijkende modellen, maar het zijn toch andere processors/mobo's etc.

Verwijderd

hietahh, zoek zoals chem al zegt eens op www.tweedehandsmac.nl bovenin zit een uitrolmenu, zoek daar eens op 'desktop' met 'G3' als waarden, bij de results die ik nu zie wordt er bijvoorbeeld een iMac III Graphite aangeboden voor 100 euro, met 10.2.1 al draaiend, dus dat moet zeker werken :)

succes met zoeken in elk geval!

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op zondag 08 mei 2005 @ 12:00:
[...]

Nee, de eMac is een aanzienlijk recenter model dan iMacjes van 100 euro :)

Het zijn op het eerste gezicht redelijk lijkende modellen, maar het zijn toch andere processors/mobo's etc.
ik bedoelde inderdaad het uiterlijk...

trouwens: kan ik met een draadloos netwerk internet delen??
zegmaar zo:

computer beneden (aangesloten op internet), met draadloze netwerkkaart
>> computer boven, met een draadje
>> pm 8500, met een draadloze netwerkkaart

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2005 12:51 ]

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 23:39
Denk desnoods ook eens aan een B/W (blauw-witte) G3 PowerMac. Met een beetje zoeken koop je die ook voor 100-150 euro, en dan heb echt je een betere machine als die eerste generatie iMacs, waarvan m.n. het scherm en de (laptop-)CD-Drive nog al eens kapot willen gaan, en lastig te repareren/vervangen zijn.

Zo'n B/W G3 heeft ook nog PCI sloten, SD-RAM DIMM slots, en de CPU zit op een soort ZIF socket, dus zijn als je weer wat geld bij elkaar gespaard hebt ook nog prima uit te breiden/upgraden, desnoods tot in ieder geval een 1 GHz(!) G4. En gebruikt voor harde schijf en CD-ROM drive ook nog eens standaard IDE componenten.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand ook een site met een overzicht van alle Macs?? die heb ik ooit wel gekend, maar nu ben ik hem kwijt..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Op een 8500 wil je geen osx draaien, trust me. Ik heb er hier echter een staan (8500/180) die met wat extra netwerkkaarten en Debian GNU/Linux er op prima dienst doet als internet gateway.

Als je OSX wilt is de beste weg ws. idd een Mac mini.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 08-05-2005 20:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• schuit24
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 12:44:
[...]

trouwens: kan ik met een draadloos netwerk internet delen??
zegmaar zo:

computer beneden (aangesloten op internet), met draadloze netwerkkaart
>> computer boven, met een draadje
>> pm 8500, met een draadloze netwerkkaart
Voor vragen over wifi ed. Lees aub eerst dit en ga daarna aan de slag in het goed forum :)
(ps; no flame intended. Je bent pas 14..... ;) )
Wireless lan FAQ

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:52:
Weet iemand ook een site met een overzicht van alle Macs?? die heb ik ooit wel gekend, maar nu ben ik hem kwijt..
Deze bedoel je zeker:

http://www.info.apple.com/support/applespec.html

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Tis een wonder wat je met Google allemaal wel niet kan. :Y)

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

www.apple-history.com

Ook 'n makkelijke :)

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

Verwijderd

Topicstarter
Aquaplex schreef op zondag 08 mei 2005 @ 21:02:
[...]

Voor vragen over wifi ed. Lees aub eerst dit en ga daarna aan de slag in het goed forum :)
(ps; no flame intended. Je bent pas 14..... ;) )
Wireless lan FAQ
oh ja, sorry, had ik niet gezien... ik dacht ik vraag het hier, omdat dit het Apple-forum is hè..

Verwijderd

Topicstarter
Op marktplaats staan veel iMac G3's, van 233 Mhz. Dat lijkt me erg weinig aangezien de meeste nieuwe pc's nu rond de 3000 Mhz zijn. Is een iMac met 233 Mhz (waar, omdat het een G3 is, net OS X op kan) te vergelijken met een PC die net Windows XP kan draaien? Of is het echt te langzaam, 233 Mhz?

Verwijderd

233Mhz is de minimumvereiste voor de allereerste versie van OS X.
Ik vrees dus dat het voor Tiger niet meer zal lukken.
Bovendien zou ik persoonlijk nooit OS X installeren op een systeem waar geen G4 van minstens 800MHz inzit...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:26:
Bovendien zou ik persoonlijk nooit OS X installeren op een systeem waar geen G4 van minstens 800MHz inzit...
Op de foto's op marktplaats hebben veel Mac OS X er wel op geinstalleerd, of zou dat juist de reden zijn dat ze hem weg doen??

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:33
Sorry hier kan ik niet in meegaan, mijn mening, OS X 10.3 is prima werkbaar (internet, email, dvdtje branden) op een G4 450 mits je >=512mb geheugen erin hebt. Ik heb dit een hele tijd op mijn Cube gebruikt zonder problemen. Ok mijn iMac G5 is een stuk sneller, maar niet wereldschokkend.

[ Voor 7% gewijzigd door arjenhiemstra op 11-05-2005 21:18 ]

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 23:39
Dit is wel een hele stevige uitspraak, OSX draait hier naar volle tevredenheid en behoorlijk vlot op een 550 MHz G4. Een werkbaar minimum voor OSX is wat mij betreft een G3 op iets van 350 MHz met 512 MB RAM. Een G4 is wel fijner.

[ Voor 3% gewijzigd door Luke_msx op 11-05-2005 21:23 ]

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik voornamelijk ermee wil doen is Garageband en Photoshop.. beetje websites ontwerpen..

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 17:10:
Wat ik voornamelijk ermee wil doen is Garageband en Photoshop.. beetje websites ontwerpen..
Voor garageband wil je toch minimaal wel een snelle G4 hebben.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:33
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 17:10:
Garageband was op mijn G4 450 niet te doen, later naar een G4 1200 gegaan en dat ging een stuk beter, moet daarbij vermelden dat ik in dat systeem SDR PC100 geheugen had, de huidige Mac Mini zal het nog beter moeten doen dus met z'n DDR geheugen. Maar ik zou voor lekker werken met Garageband toch minimaal een Mac Mini of eMac aanbevelen.

Verwijderd

Topicstarter
Hhmm ik ben nu toch wel heel benieuwd hoe langzaam dat dan zal gaan..
Het is denk ik nogal naief, maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat dat heel langzaam zal gaan.. Komt misschien omdat ik alleen Garageband heb gezien op een G4 1,67 Ghz Powerbook..

• dion_b
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je goedkoop OS X (en Garageband...) wilt draaien is een G3/G4 upgradekaart voor een 8500 niet de goedkoopste optie :o

Ik heb zelf met iets bescheidener eisen - OS X Panther draaien, meer hoeft niet - en vergelijkbare beginmaterialen - een 7600/120 (ook met CPU slot) - en nog kleiner budget (> EUR 25) een tijdje zitten zoeken, maar voor dat budget kun je hooguit een PPC604e 200 bemachtigen. Juist omdat een G3 een harde minimumeis is voor OS X Panther is er enorme vraag naar de upgradekaarten voor deze oudere systemen. Ik heb in 3 weken op eBay niet een voor minder dan EUR 45 zien verkopen (en dat was in VS, dus daar was zeker EUR 15 aan verzendkosten bijgekomen), en dat voor een G3-266...

Maar wat je wel vrij veel ziet zijn G3 Beige 'Gossamer' moederborden + CPU die goedkoop op eBay verkocht worden. Momenteel is er eentje in de VS (worldwide shipping) die voor USD 15 direct te koop is - mobo, 233MHz G3 CPU, 'personality card' (=geluidskaart) en 128MB RAM.
Ik heb een paar weken terug iig zo een Gossamer met 266MHz G3 op de kop getikt voor EUR 10. Na het insteken van RAM en wat gepruts met jumpers (de Gossamer ondersteunt gewoon ATX PSUs, maar alleen als je het instelt... ) heb ik de bekende *boing* mogen horen en hoef ik nu alleen nog op zoek te gaan naar een OS die erop draait (7.5.1 iig niet :P )

Wat dat betreft sowieso relevant: als je OS X op een oudere Mac wilt draaien (alles voor de Blue & White G3), moet je eerst OS 9 installeren, daarmee het progje XPostFacto installeren, waar je vervolgens OS X mee kunt installeren. Beetje omslachtig is het wel, maar dat krijg je met minder officieel ondersteunde mogelijkheden ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:07:

Maar wat je wel vrij veel ziet zijn G3 Beige 'Gossamer' moederborden + CPU die goedkoop op eBay verkocht worden. Momenteel is er eentje in de VS (worldwide shipping) die voor USD 15 direct te koop is - mobo, 233MHz G3 CPU, 'personality card' (=geluidskaart) en 128MB RAM.
Ik heb een paar weken terug iig zo een Gossamer met 266MHz G3 op de kop getikt voor EUR 10. Na het insteken van RAM en wat gepruts met jumpers (de Gossamer ondersteunt gewoon ATX PSUs, maar alleen als je het instelt... ) heb ik de bekende *boing* mogen horen en hoef ik nu alleen nog op zoek te gaan naar een OS die erop draait (7.5.1 iig niet :P )
dus je doet dan een G3 in je oude mac?? ik ben wel benieuwd hoe Mac OS X daarop draait ... 266 mhz is erg weinig in een windows.. is dat voor mac hetzelfde ?? (volges mij kun je met 266 mhz meer op mac dan op windows)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 22:22:
[...]

dus je doet dan een G3 in je oude mac??
Nee, ik heb een losse Gossamer (beige G3) moederbord (waar dus altijd al een G3 op zit) op een ATX PSU aangesloten en zit nu een case te zoeken (wordt waarschijnlijk gewoon een PC case...)
ik ben wel benieuwd hoe Mac OS X daarop draait ...
Een vriendin van me draait al een tijdje 10.3 op haar G3-266 Powerbook met 192MB RAM. Dat gaat best redelijk. Als het in een notebook goed gaat, verwacht ik met desktop HDD, 256MB RAM en als het even lukt een PCI VGA kaart met GPU (Quarz Extreme...) nauwelijks problemen.

Bedenk dat (net zoals de meeste andere Unixen) iedere nieuwe versie OS X tot nu toe sneller draait op dezelfde hardware dan de oudere versies :o

Toen OS X geintroduceerd werd draaide het ook op de toen low-end 350MHz G3 iMacs. Aangezien de optimalisaties zal 10.3 (of 10.4 als XPostFacto zover is) waarschijnlijk sneller draaien op een 266MHz G3 dan 10.1 op een 350MHz G3.

Daar komt nog bij dat OS X erg memory-hungry is - met 256MB (niet veel voor hedendaagse begrippen, maar VEEL meer dan in 1999 standaard was) zal het sowieso soepeler gaan dan met 192MB (en zoals ik dat heb zien draaien was de inspiratie om hoe dan ook aan de OS X te gaan :9 )
266 mhz is erg weinig in een windows.. is dat voor mac hetzelfde ?? (volges mij kun je met 266 mhz meer op mac dan op windows)
266MHz (let op je hoofdletters, miliherz zou wel HEEL traag zijn!) zegt werkelijk geen ene drol...

Qua cache architectuur lijkt de G3 aardig op de Pentium II (FSB en L2 cache bussen los van elkaar, L2 cache op halve CPU snelheid), maar daar houden de overeenkomsten redelijk op. P2 is een little-endian RISC-core met CISC-omhulsel eromheen, G3 is een big-endian volledig RISC ontwerp. Niet dat dat zoveel meer zegt, maar het geeft aan dat je duidelijk appels en peren vergelijkt.

Voeg daaraan toe dat Windows 2K/XP (laat staan 9x...) op een totaal andere manier met hardware omgaan - bij Windows is de kernel grafisch, maar maakt het niet/nauwelijks gebruik van de mogelijkheden van de grafische hardware voor schermopbouw, bij OS X is de kernel niet grafsch en is Quartz een service wat op de kernel draait (wat op zich een minder efficient ontwerp is), maar daar staat tegenover dat gebruik van de hardware (met name GPU) veel intensiever is.

In hoeverre dat allemaal IRL verschil uitmaakt wil ik gaan bekijken door mijn frankenstein-Macje flink te tweaken als hij eenmaal draait (clocken kan dmv jumperinstellingen op dit bord, verschil onboard RageII vs GPU op PCI kaart is ook simpel te testen). Mijn vermoeden is dat een G3-266 met OS X en 256MB soepeler zal draaien dan een P2-266 met WinXP en 256MB, maar het verschil is waarschijnlijk kleiner dan je zou denken - XP is net zoals OS X een geheugenvreter, het voornaamste reden dat dat soort oude bakken traag lijkt is niet CPU maar gewoon dat ze zelden meer dan 128MB RAM heeft. En met 128MB is XP (net als OS X) een ranzige slak :z

Oslik blyat! Oslik!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb net mijn iMac DV 400 (Zit ik nu zelfs op te typen/internetten) geupdate naar 10.3.9.
Loopt (weer) als een trein, toch redelijk merkbaar verschil tov 10.3.8. Exposé is sneller, Safari, rest nog niet geprobeerd.
Maar hier is echt prima op te werken hoor, en op m'n werk gebruik ik een 350 mhz B&W om QuarkXPress 6.5 op te draaien, gaat ook super.

Enige nadeel is dat ik 10.4 er met geen mogelijkheid op krijg.. DVD spuugt 'ie uit, vanaf de iPod boot 'ie niet :(

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic heeft een tijdje stil gelegen.. Maar ik heb toch nog een vraagje; ik kan nu een G3 400Mhz van ongeveer2 jaar oud van iemand krijgen, maar het analoogbord (= logic board) daarvan is kapot. Zou het analoogbord van de 8500 daar in passen??

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Logic board != analoogbord :o

Logic board = moederbord
Analoogbord = personality card, riser met audio en/of video in/uit

Dode personality card = geen ramp, zo te vervangen. Echter niet met die uit een 8500
Dode logic board = dood moederbord. Je kunt de CPU gebruiken, maar zult een nieuw mobo moeten vinden :X

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De CPU van een 8500 kun je helaas niet zomaar in een andere Mac prikken. Die zit op een speciaal bord. Ik heb een keer geprobeerd het bordje van een 8600 in een 8500 te prikken (zelfde connector) maar dat wilde ook niet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op zondag 03 juli 2005 @ 02:14:
De CPU van een 8500 kun je helaas niet zomaar in een andere Mac prikken. Die zit op een speciaal bord. Ik heb een keer geprobeerd het bordje van een 8600 in een 8500 te prikken (zelfde connector) maar dat wilde ook niet.
Dat hangt af van processorsnelheid. De 604e's >200MHz waren van net een ander type en werkte alleen met een aangepaste logic board en/of ROM (niet geheel duidelijk welke het was). Daaronder waren ze wel gewoon uitwisselbaar met alle slot-type PowerMacs

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op zondag 03 juli 2005 @ 12:40:
[...]

Dat hangt af van processorsnelheid. De 604e's >200MHz waren van net een ander type en werkte alleen met een aangepaste logic board en/of ROM (niet geheel duidelijk welke het was). Daaronder waren ze wel gewoon uitwisselbaar met alle slot-type PowerMacs
Hmm, dat zal 't mischien geweest zijn dan.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 03 juli 2005 @ 02:11:
Logic board != analoogbord :o

Logic board = moederbord
Analoogbord = personality card, riser met audio en/of video in/uit

Dode personality card = geen ramp, zo te vervangen. Echter niet met die uit een 8500
Dode logic board = dood moederbord. Je kunt de CPU gebruiken, maar zult een nieuw mobo moeten vinden :X
Ik snapte het niet echt, maar degene die hem aan mij wou geven zei dat dat hetzelfde was.. :S
Waarschijnlijk is het logicboard dood, want diegene doet hem niet zomaar weg natuurlijk .. een nieuw logicboard is al duur, maar het schijnt dat je dat er door een Applemonteur erin moet laten zetten à 200 euro..

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Joh, kijk eens op www.tweedehandsmac.nl tussen de gratis advertenties, daar staat genoeg soortgelijk oud spul tussen. Kan je ook wel wat mee.

Apple heeft die ouwe rommel echt niet meer op voorraad liggen, laat staan dat ze er een monteur voor sturen.

Dit is echt de moeite niet om nog geld in te steken, dan kan je beter voor 100 euro een iMacje kopen.

• b0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 12:09

b0p

Heb hier nog een iMac G3 450 Mhz staan met 768MB RAM. OSX 10.3.9 werkt hier prima op.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik installeer regelmatig OS X (Tiger) op PM G3's 350 mhz en hoger voor professioneel gebruik.
Sloot geheugen erin en je kunt er prima mee produceren.

Ik werk zelf liever op m'n 'eigen' werk-G3'tje dan onze iMac G5 in Quark.

edit: Nu klinkt dat wel 'n beetje heel overdreven, maar dat komt omdat 't m'n eigen systeempje is. Eigen fonts, instellingen en apps en wat tuning zorgen voor 'n prima systeempje.

[ Voor 34% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 07-07-2005 16:39 ]

Verwijderd

Gisteren heb ik een powermac 8600 uit Utrecht opgehaald. Deze is voorzien van een 604ev 250 mhz. CPU.. Dit systeem is eigenlijk de opvolger van jou powermac, en aangezien ik thuis ook een gossamer g3 bord thuis heb liggen, heb ik gekeken of deze in de 8600 past..

Moet er bij vermelden dat het bord van de 8600 enorm groot is, voorzien van een groot aantal (wat ik denk) simm-slotjes, en dan heb ik het er niet over 8, maar over 10.. De CPU zit dan ook niet op het bord zelf.. Deze zit in een speciaal slot (het lijkt op een personality card slot, maar ik kan niet met zekerheid zeggen of het dat ook is).

Ook de voeding van de powermac 8600 is noemenswaardig; het lijken wel twee op elkaar gestapelde ATX-voedingen, wordt gekoeld aan de binnenkant door een 120 mm. fan, en geeft maar liefst een vermogen van... Jawel, 390 watt.. (en dat voor een "reguliere" powermac uit 1997), dat verklaarde voor mij ook grotendeels zijn olifantengewicht..

Het belangrijkste is dat mijn G3 bord er prima in gaat passen.. Het vergt wel enigszins slopen/modding van een paar irritante plastic gleufjes, maar zelfs de poortjes van de G3 komen overeen met de "backplate" (die bij de powermac gewoon van keihard plastic is). Dit alles op een poort na, weet niet wat voor poort het is, maar gelukkig is het smaller dan het originele gat van de backplate, het moederbord past dus prima.. Dankzij de plastic gleuven van het apple systeem zit het hele moederbord vast met welgeteld 1 schroefje! En dan zit het toch ook redelijk goed vast.. Het past ook makkelijk omdat het gossamer bord de helft van de grootte vertegenwoordigt van het powermac bord (dion_b heeft ook zo'n gossamer bord, en weet dan ook dat het best een klein bord is).

Wellicht dus ook voor jou het proberen waard om er een gossamer in te proppen (als het kan); het zal je niet veel kosten, voor 15 euro heb je een bord wat voldoet aan de minimumeisen voor mac os x.. Je kan er dan zelf altijd nog meer sdr-sdram inproppen, en/of later wanneer die dingen wat goedkoper worden er een ietwat higher-end G3 ingooien..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 12:08:
[...]

Ik snapte het niet echt, maar degene die hem aan mij wou geven zei dat dat hetzelfde was.. :S
Tja, geloof niet alles wat iemand je vertelt...
Waarschijnlijk is het logicboard dood, want diegene doet hem niet zomaar weg natuurlijk .. een nieuw logicboard is al duur, maar het schijnt dat je dat er door een Applemonteur erin moet laten zetten à 200 euro..
:? :? :?

Geloof wederom NIET automatisch wat er geblaat wordt door anderen. Hoeveel een logic board kost hangt af van welke G3-400 je hebt. Vermoedelijk is dat dan een Blue & White Powermac. Dan heb je een Yosemite (of evt Yikes (zelfde bord, maar dan met expliciete G4 support)) nodig. Die zijn duurder dan de Gossamer borden uit de Beige G3 reeks (een Gossamer kun je met een beetje geduld voor EUR 10 via ebay binnenhalen), maar dat je er EUR 200 aan kwijt zou zijn is knudde. Ga uit van EUR 40 ofzo.

En een monteur :? Dit is Gathering of Tweakers - zo moeilijk is het toch niet om een moederbord in een systeem te schroeven 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1