[PC] Herrie en stank

Pagina: 1
Acties:

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Hallo, mede-tweakers,

Ik heb de afgelopen dagen nogal veel gebruik gemaakt van mijn computer - om het zo maar even te zeggen, maar vandaag leek dat niet zo heel goed af te lopen.

Om ongeveer 1 uur vanmiddag begon mijn computer nogal herrie te maken. Dit gebeurt wel vaker, maar dan is dat vaak een trillende DVD-drive (of zijn fans). Dan is het een kwestie van de DVD eruit halen, en verdergaan.

Maar dat was deze keer niet het probleem - er zat geen DVD in de drive. Na een goeie tik was het geluid weer weg. Vervolgens ging ik een programma installeren van DVD, waarna de DVD drive verschrikkelijk begon te tikken. Meteen DVD eruit (gloednieuw), onderzocht, alles leek goed. Nog een keer geprobeerd en toen ging het wel van een leien dakje.

Tot na een paar minuten, toen de computer weer herrie begon te maken. Toen ik probeerde een beetje op de bovenkant van de kast te drukken, ging het geluid weet weg - voor eventjes.

Uitendelijk eens mijn oor bij de kast gehouden om te kijken waar het vandaan kwam, en daar werd ik niet heel veel wijzer van. Wel merkte ik iets anders: stank! Het lijkt vooral uit de richting van de voeding te komen.

Als de wiedeweerga mijn computer afgesloten en van het stroom gehaald... maar wat nu? In ieder geval de kast openmaken en kijken of er niks geks is, maar heeft er iemand anders toevallig ervaringen gehad met dit soort problemen?

Een search op herrie/stank heeft niets opgeleverd.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Denk dat de fan van de voeding stuk is :)
Wat jij beschrijft heb ik ook wel ns gehad.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41

breinonline

Are you afraid to be known?

Schroef je pc open. Kijk goed of je ergens brandsporen of gesprongen condensatoren ziet. Is er niets abnormaals aan het moederbord te zien, dan heb je dikke kans dat het de voeding is. Als je dichtbij de voeding ruikt kan je het waarschijnlijk via je neus zo vaststellen of dat de boosdoener is. Mocht je het niet zeker weten kan je je voeding loshalen en voorzichtig openschoeven. Pas wel op als je dat nog nooit gedaan hebt, er kunnen hoogspanningen op componenten in de voeding staan!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Sijmen
Ah, heel erg bedankt in ieder geval. Dan ga ik dat zo even onderzoeken. Voeding ga ik niet openmaken, als hij slecht ruikt dan geloof ik het zo ook wel :)

Danke!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 14:24
Yep, wat er al gezegd is. Alles even nakijken (vooral voor gespronge condensatoren). Als het dat niet is, is het hoogstwaarschijnlijk de voeding.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Sijmen
Okey, ik heb gisteravond mijn kast opengehaald, en er zijn in ieder geval op het moederbord of aan de connectoren geen vreemde dingen te zien. Toch ruikt de voeding wel best sterk als de computer aan heeft gestaan.

Ik heb helaas geen andere voeding om te testen of daarmee de problemen opgelost zijn, is er nog een andere manier om te kijken of de voeding inderdaad slecht is (zonder hem open te maken, dat doe ik liever niet)?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:19

MBV

draait de ventilator van je voeding wel? Je zou naar je voltages kunnen kijken, verder weet ik het ook niet. Maar ik zou het toch niet meer vertrouwen als ik jouw was. Je hebt al een goede voeding (FSP 300w) voor €29 als je in de buurt van Paradigit woont, of een AOpen voor €40? als je bij Mycom in de buurt woont.

Verwijderd

Het kan ook de dvd drive zijn. Heb ik namelijk gehad. Om de dvd te laten draaien worden er twee ronde plastic aandrijf rollen in het midden op de opening van de dvd gedrukt. Als de druk niet hoog genoeg is of als de rollen versleten of vuil zijn dan gaat het dus slippen. Door dit slippen wordt de dvd heel erg heet.

Ik was toen met de tweede computer een muziek cd'tje aan het rippen. Na een uurtje of zo ik kijken of ie al klaar was. Niet dus was nog met de eerste track bezig was als meer dan 1000 maal aan het proberen een stukje te lezen. Dit lukte dus niet omdat de cd aan het doorslippen was

Bij mij was toen mijn muziek cd in het midden gesmolten. Zelfs de aandrijf rollen bleven later aan de cd plakken nadat ik alles open gemaakt had om het geval te bekijken. Kon er niets meer mee. Moest toen en een nieuwe cd drive halen en hele dure cd. was een speciaal geval met 3 cd in een box moest ze dus alle drie kopen. Was duurder dan de dvd drive.

Het was overigen maar een 16 speed cd rom drive cd kan me voorstellen dat bij een snellere speler het gelijk gaat stinken en de cd\dvd nog warmer word in een kortere tijd

En aangezien dat de voeding de lucht uit de kast zuigt gaat de geur van de dvd\cd speler er ook in zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 20:41 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41

breinonline

Are you afraid to be known?

Sijmen schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 20:21:
Okey, ik heb gisteravond mijn kast opengehaald, en er zijn in ieder geval op het moederbord of aan de connectoren geen vreemde dingen te zien. Toch ruikt de voeding wel best sterk als de computer aan heeft gestaan.

Ik heb helaas geen andere voeding om te testen of daarmee de problemen opgelost zijn, is er nog een andere manier om te kijken of de voeding inderdaad slecht is (zonder hem open te maken, dat doe ik liever niet)?
Nee, een andere methode is er niet eigenlijk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025

AtlonXP1800

Ondertitel?

als ik het zo lees heb je de computer in de tussentijd ook nog gebruikt, dat zou ik in dit geval absoluut niet doen. Je kan er mischien nog meer mee beschadigen, of zelfs brand veroorzaken.
Ik zou gewoon even een nieuwe voeding halen, of als je er niet zeker van bent gewoon even met de pc naar de winkel gaan.

• Sijmen
AtlonXP1800 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 20:47:
als ik het zo lees heb je de computer in de tussentijd ook nog gebruikt, dat zou ik in dit geval absoluut niet doen. Je kan er mischien nog meer mee beschadigen, of zelfs brand veroorzaken.
Ik zou gewoon even een nieuwe voeding halen, of als je er niet zeker van bent gewoon even met de pc naar de winkel gaan.
Nee, dat gebruiken was absoluut niet de bedoeling, maar mijn broertje wist er niet van en heeft nietsvermoedend Ragnarok zitten spelen :)

Okey, ik ga dan wel op zoek naar een vervangende voeding, misschien dat ik er nog ergens een verstopt heb voor dit soort gevallen. En anders inderdaad naar de PC zaak voor een nieuwe.

Bedankt voor alle reacties!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025

AtlonXP1800

Ondertitel?

Sijmen schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 22:18:
[...]

Nee, dat gebruiken was absoluut niet de bedoeling, maar mijn broertje wist er niet van en heeft nietsvermoedend Ragnarok zitten spelen :)
Oh, ok, dan kan je er niest aandoen, had al het idee dat je de pc nog dagen lang had gebruikt.
:o
Pagina: 1