S/PDIF stopt bij positie wijzigen film

Pagina: 1
Acties:

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 21:57
Ik gebruik de S/PDIF uitgang van mijn moederbord (Asus P4C800 deluxe). Dit betreft zo'n AC97 ding, met de laatste Soundmax drivers .3660.

Het AC3 formaat wordt gewoon herkend door de receiver (Harman Kardon AVR130) indien ik een DVD start. Ga ik spoelen, pauzeren, of gewoon een positie aanklikken in de balk, dan houdt het geluid ermee op. De receiver krijgt geen signaal meer. Ditzelfde gebeurt ook met een DivX met AC3 via AC3 filter. Zowel PowerDVD als Zoomplayer hebben dit.

Nu is mijn vraag, ligt dit nu aan mijn receiver, de software of de geluidskaart?
Ik weet niet waar ik het moet zoeken. Andere drivers hebben niet geholpen.

• Pino64
Iemand die een M-audio of een Terratec kaart icm de digitale uitgang aangesloten heeft, en die wel kan spoelen etc.???

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Dit zou gewoon moeten werken, bij elke geluidskaart en receiver.(hoewel het soms wel een seconde kan duren voordat het nieuwe signaal weer herkend wordt) Zoals je al zegt kan het aan alles liggen zoals receiver, de software of de geluidskaart, maar ook aan de bekabeling en bij coax digitale kabel kun je zelfs last hebben van aardlussen. De enige oplossing is alles één voor één uit te sluiten.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
ik heb een p4c800-e deluxe met ook via de digitale spdif uitgang op een marantz sr6200 aangesloten, en heb deze problemen niet. waarschijnlijk heeft de receiver om de een of andere reden een probleem om het digitale signaal weer op te pakken.

ik heb btw driver .3630, ik zal ook eens .3660 proberen

• Pino64
Ik ben inmiddels al wat verder, bedankt voor de reacties trouwens.

De receiver en de bekabeling kan ik uitsluiten aangezien ik nu ook WinDVD heb getest en hiermee gaat het wel goed. En stereogeluiden via S/PDIF gaat met alle software goed.
Mediaplayer icm AC3 filter gaat ook fout.

Maar nu is WinDVD niet mijn favoriet en zou ik toch graag het probleem willen oplossen.

Edit:
Oh ik zie dat ik me met de driver had vergist, dat moet 3630 zijn idd.

[ Voor 10% gewijzigd door Pino64 op 08-05-2005 22:36 ]

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Je zou mediaplayer classic eens kunnen proberen(is klein en gratis). Daarnaast zou je eens kunnen proberen om jittercorrection uit te zetten bij ac3filter of een andere versie hiervan te proberen (ikzelf werk nog steeds met 0.70b en die doet het nog steeds perfect).

• Pino64
Ik heb zojuist de oude ac3 filter getest met verschillende settings zonder resultaat.
Ook zonder ac3 filter blijven de problemen in PowerDVD. DVD X player doet het overigens wel weer goed bij DVD's, niet bij een DivX dmv ac3 filter.

Het lijkt er steeds meer op dat het toch met de audiodriver te maken heeft. Inmiddels heb ik ook de bios geupdate naar de nieuwste versie en oudere drivers geprobeerd voor het geluid.
Misschien moet ik maar een andere soundcard kopen of een clean install proberen, maar ja, dat kost ook weer zoveel tijd.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Ik heb niet dit specifieke probleem meegemaakt, maar al wel regelmatig problemen met PowerDVD icm goedkopere onboard geluidschipjes van Realtek / C-Media... de gekste problemen, van geen geluid hebben, tot vastlopers, tot compleet vervormd geluid, en winDVD heeft dit in de meeste van deze gevallen niet... Ik zou overwegen om winDVD te blijven gebruiken eigenlijk, maargoed...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien kun je wat filters combineren? Met Zoomplayer, of met de hand in het register?

Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVe
rsion\Media Center\Service\Video

En check de string van: PreferredMPEG2AudioDecoder

AC3 Filter {A753A1EC-973E-4718-AF8E-A3F554D45C44}

Nvidia {6C0BDF86-C36A-4D83-8BDB-312D2EAF409E}

WinDVD6 {7399D4ED-AB02-4453-9AF5-D584BBD6C37D}

PowerDVD6 {284DC28A-4A7D-442C-BC2E-D7480556E4D8}

Video vind je daar ook, maar dat gaat misschien beter met deze tool:

http://www.microsoft.com/...7e6ade9fcb&DisplayLang=en

Heb je verder nog iets als ffdshow geinstalleerd? Deze heeft ook wat audio gebeuren dat dan misschien hier en daar conflicteerd met jou software.

Verder kun je, als je een coaxiale ipv een optische verbinding gebruikt, ook nog last hebben van een aardlus tussen PC en receiver, dit kan het signaal verstoren. Draai bijv. de netstekker van je receiver eens om, of disconnect tijdelijk de radio én tv kabel.
En gebruik in ieder geval een 75Ohm kabel van goede kwaliteit, eventueel voldoet soms een gele video composiet kabel ook. Wel netstekkers eruit voordat je kabels wisselt.

Verder kun je checken of je receiver een -auto- stand heeft die zelf het juiste inkomende signaal insteld.

[ Voor 117% gewijzigd door _XipHiaS_ op 09-05-2005 18:08 ]

• Pino64
WinDVD kan ik idd blijven gebruiken, maar dan werkt het nog niet voor DivX met AC3.

De string in het register stond ingesteld op PowerDVD zo te zien, terwijl ik die er al afgedonderd heb.
Ik heb hem ingesteld op WinDVD, maar geen verschil helaas.

Een aardlus kan het ook niet zijn, want ik heb de receiver via een converter optisch aangesloten en het vreemde is dat WinDVD dus wel goed werkt (met DVD's).
De receiver stelt inderdaad automatisch het signaal in, hem met de hand op digital zetten helpt niet, hij gaat knipperen, waarmee hij volgens mij bedoelt: signaal weg. Als ik WinDVD op pauze zet gaat hij namelijk ook knipperen, maar bij play doet de receiver het direct weer.

Verder op het moment geen fdd show erop staan, maar die stond er een tijdje geleden wel op. Misschien is mij OS verzadigd met rotzooi. Maar ja, ik weet nu in ieder geval dat het niet normaal is :)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
Je zou nog kunnen overwegen om de nieuwere 51.50 of de 52.42 driver te testen. deze zijn niet te downloaden via de p4c800 website bij asus, wel bij het p5p800 model die dezelfde ad1985 chipset heeft.

http://www.asus.com/suppo...lName=P5P800&Type=Drivers

mocht je een melding krijgen dat de chipset incompatible is (waarschijnlijk bij de 52.42 versie) dan moet je in device manager de driver handmatig updaten met de drivers uit dit mapje: uitgepakte dir\SMAXWDM\W2K_XP

Helaas kreeg ik juist problemen met AC3/DTS pass-through via de coax uitgang, windvd werkte wel goed, maar zodra je andere typen players gebruikte (media player classic of videolan) kon ik het niet voor elkaar krijgen om ac3/dts via de SPDIF AC3 uitgang te sturen. het werkte dan wel via PCM (stereo dus) SPDIF.

Windvd werkte wel gewoon, dus er zal wel iets met codecs/filters/watanders mis zijn gegaan.
met de .3630 driver werkte alles wel goed, die heb ik dan ook maar weer geinstalleerd.

/edit
Ik ben er trouwens hard over aan het nadenken om maar een SB audigy2 o.i.d. te halen want de geluidskwaliteit van de AC3 pass-through of de analoge line out is echt brak ivm met m'n vorige nforce2 mcp-t onboard audio. Veel te veel bas, en het klinkt gewoon niet lekker.

[ Voor 14% gewijzigd door twiekert op 09-05-2005 18:46 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
offtopic:
Heel erg offtopic maar:
Kun je me misschien jouw ervaringen met de Harman Kardon AVR130 vertellen?
In jouw profiel staat geen mail adres dus kon je er niet voor mailen. :)
Ik wil hem ook gaan kopen, maar wil nog wat persoonlijke meningen weten, hoe die bevalt enz. :)
Om hier ontopic te blijven kan je me mailen @ robbertdeboer[at]wanadoo.nl

• Pino64
twiekert schreef op maandag 09 mei 2005 @ 18:42:
Je zou nog kunnen overwegen om de nieuwere 51.50 of de 52.42 driver te testen. deze zijn niet te downloaden via de p4c800 website bij asus, wel bij het p5p800 model die dezelfde ad1985 chipset heeft.

/edit
Ik ben er trouwens hard over aan het nadenken om maar een SB audigy2 o.i.d. te halen want de geluidskwaliteit van de AC3 pass-through of de analoge line out is echt brak ivm met m'n vorige nforce2 mcp-t onboard audio. Veel te veel bas, en het klinkt gewoon niet lekker.
Hij doet het!!! Thanks! De 52.42 kreeg ik niet aan de praat, hij bleef maar zeuren dat het geen goede driver was, maar de 51.50 werkte meteen via de handmatige update en nu werkt het.

Het was dus gelukkig een driver probleem en niet mijn nieuwe receiver ofzo 8)
Kijk, als er nu gewoon weer wat is, koop ik wel een nieuwe geluidskaart, precies wat jij ook overweegt, maar om daar nu zomaar op te gokken was niet de bedoeling ;)

Let dan op, dat een Creative zonder bracket niet digitaal en 5.1 analoog TEGELIJK kan, een terratec of M-audio kan dit wel. Oh ja, nog wat. Digitaal mag je geen verschil horen, het wordt namelijk rechtstreeks doorgestuurd. Daarom laat ik het ook maar zo indien geen problemen meer.

Mensen, nogmaals bedankt voor alle reacties.
Pagina: 1