inductie door analoge telefoonlijn op UTP bekabeling *

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Topicstarter
De search bood geen uitkomst (of ik kan niet zoeken :+ ) en de meningen zijn soieso verdeeld, dus toch even hier vragen.. het zit zo:

Ik heb een UTP lijn naar de schuur lopen, er gaat 100 mbit over, dus er zijn 4 ongebruikte aders. Een vaste telefoonlijn in de schuur is wel handig, dus heb ik over 2 van de aders een analoog signaal gezet- dat er in de schuur weer word uitgepakt (op deze site word uit de doeken gedaan hoe). Alles werkt prima, en tijdens bellen/overgaan blijft het netwerk keurig werken. (de kabel gaat van switch naar switch). Ik deed verslag van dit getweak in m'n IRC stekkie, waar me werd verteld dat de inductie, opgewekt door de ringer piek op de telefoonlijn, wel eens heel slecht voor m'n nicjes zou kunnen zijn. (danku tannu :P ) De howto site rept met geen woord over dat risico, dus, bij deze. Is het slecht om deze constructie te behouden, met oog op levensduur van mn switches...?

Voor de duidelijkheid- storing kan me niets schelen- beetje packetloss, maar als m'n switches telkens een opdonder krijgen als iemand de telefoon over laat gaan... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 07-05-2005 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:08
Ik heb zelf altijd begrepen van UTP-kabel dat de mogelijke inductiespaninngen die onderweg opgevangen worden door de ene draad van het aderpaar, ook wel door de andere draad van het aderpaar wordt opgevangen (omdat ze zo dicht bij elkaar liggen).

En omdat de stroom in de andere draad de andere kant op loopt, heffen deze spanningen elkaar op, en merk je er netto niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jipenjanneke schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:43:
Ik heb zelf altijd begrepen van UTP-kabel dat de mogelijke inductiespaninngen die onderweg opgevangen worden door de ene draad van het aderpaar, ook wel door de andere draad van het aderpaar wordt opgevangen (omdat ze zo dicht bij elkaar liggen).

En omdat de stroom in de andere draad de andere kant op loopt, heffen deze spanningen elkaar op, en merk je er netto niks van.
mja een telefoonlijn is 50 volt ofzo, ik meende dat utp meer tegen kleine inductie beschermt was,
en dat is ook omdat de 4(x2) aders allemaal een andere twist hebben, en tevens elkaar weer afschermen binnen de kabel, tegen invloeden van buiten af,

wat is je telefoon, een invloed uit de kabel zelf :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-07 17:18

TGEN

Hmmmx_

Aangezien UTP (CAT3/5) ook voor ISDN de standaard is lijkt het me dat ook 100V inductiespanningen beschermd worden :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

TGEN schreef op zondag 08 mei 2005 @ 12:15:
Aangezien UTP (CAT3/5) ook voor ISDN de standaard is lijkt het me dat ook 100V inductiespanningen beschermd worden :).
Mits je gebruik maakt van een nieuwe kabel, anders bescherm je de ene kabel niet voor de andere (ground aders -> de niet gebruikte aders).

Volgends de Cat5 standaard mag je niet eens meerdere lijnen over 1 Cat5 kabel gooien. Dus je huidige setup is volgends de "standaard" niet "netjes". Ik zou persoonlijk vraagtekens neerzetten bij die setup. Dit omdat telefonie toch andere golflengte's/voltages gebruikt dan een netwerk. Ook is het dan een stuk gevoeliger voor bijvoorbeeld ongweer. Als dat inslaat in je telefoonnetwerk dan is de pc (iig de nic) in de schuur defect, en de switch/hub/pc/nic aan de andere kant waarschijnlijk ook.

Wegens dit, en nog wat andere ervaringen die ik heb met 2over1 bekabelingen raad ik het je eigenlijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tijd voor metingen? Een scoop eraan hangen en zien of er veel veranderd als de telefoon afgaat en tijdens het bellen en als je de telefoonlijn afkoppeld?

Anders kan je ook de snelheid/pings van je netwerk meten en vooral de veranderingen tijdens het afgaan van de telefoon en bellen en als je de telefoonlijn afkoppeld.

Theoretisch gezien is het af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Topicstarter
Heb de makers van de site ge-emailed met dit als reply:
First mixed wiring is not really sensible for commercial wiring though we have used it in a difficult hotel environment were it has been operation for well over three years with no problems.
All things need a level of perspective:
1. how many calls are you getting (i.e. how often is the ringer applied to the line)
2. What is the ringer voltage - unless you are within 6 feet of the CO its fairly modest and in the range of modern PoE which is 48V which clearly has no effect either short or long term.
Het is dus allemaal tegenstrijdig. Er treden geenstorningen op op het netwerk bij ringer/telefoon. Ik denk dat ik aanbeide kanten een el cheapo hubje als een soort zekering/filter hang, en dan eens kijk hoe lang het goed gaat... En ik ga inderdaad met een scoop eraan hangen, om te zien hoeveel er nu van die ringer puls te merken is op de LAN adertjes. Erg bedankt voor de reacties tot dusver, en als mensen nog nieuwe ideeen/meningen hebben, post ze vooral =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als je met de scoop iets meet, zou ik wel wat screenshots willen zien.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1