Toon posts:

Fedora Core 2 Boot CD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er even niks meer van.
Gisteren heb ik Fedora Core 2 gedownload. Dan heb je 4 .ISO bestanden, die je één voor één uitpakt naar verschillende CD's.
Zo gezegt zo gedaan. Gedownload, en op 4 aparte CD's gezet. Alles gaat nog goed.
Om Fedora te installeren (ben nog onervaren met dualboot en nieuwe OS'en) zou ik dan CD1 erin moeten doen en in de BIOS (Boot Sequenty) de CD moeten selecteren als 1st boot?
Dat heb ik namelijk gedaan. En bij het opstarten zegtie "searching for boot from CD" oid, en een seconde laten "not found" oid. Komt er dus op neer dat ik niet kan booten vanaf CD1 om Fedora te installeren?

Hoe installeer ik dan Fedora? Ik ben ten einde raad, en al die online FAQ's en walkthroughs doen daar héél makkelijk over "start nu op vanaf de cd en installeer Fedora".

What to do? Ik ben ten einde raad! :?

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 05:33

slaay

Natuurbeleven.com

Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 13:20:
Ik snap er even niks meer van.
Gisteren heb ik Fedora Core 2 gedownload. Dan heb je 4 .ISO bestanden, die je één voor één uitpakt naar verschillende CD's.
Zo gezegt zo gedaan. Gedownload, en op 4 aparte CD's gezet. Alles gaat nog goed.
Om Fedora te installeren (ben nog onervaren met dualboot en nieuwe OS'en) zou ik dan CD1 erin moeten doen en in de BIOS (Boot Sequenty) de CD moeten selecteren als 1st boot?
Dat heb ik namelijk gedaan. En bij het opstarten zegtie "searching for boot from CD" oid, en een seconde laten "not found" oid. Komt er dus op neer dat ik niet kan booten vanaf CD1 om Fedora te installeren?

Hoe installeer ik dan Fedora? Ik ben ten einde raad, en al die online FAQ's en walkthroughs doen daar héél makkelijk over "start nu op vanaf de cd en installeer Fedora".

What to do? Ik ben ten einde raad! :?
Ten eerste, heb je wel de cd's op de juiste wijze gebrand?
Start eens Windows op en explore naar je cd-rom speler. Kun je nu gewoon de inhoud bekijken of zie je een bestand staann? Een .iso bestand?

Zoja, dan heb je de cd's als data cd gebrand en niet als image. Kun je wel de inhoud zien, probeer dan eens de MD5 te controleren. Mogelijk is er iets verkeerd gegaan met downloaden en/of branden.

Dich bis echt unne foëzen haas

Verwijderd

Topicstarter
Haha waar ze je me voor aan ;)
Ik heb een ISO Image gebrand met Nero Burning rom uiteraard.
En extra alle CD's nagekeken. Alle bestanden en mappen staan er, net als die andere 56 keer dat ik ISO's heb gebrand :P

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-02 17:14
Staat je bios ingesteld om te booten van cd ?, want Fedora boot namelijk gelijk als de cd-rom erin zit en die optie aanstaat.. Windows XP / 2003 laat nog een 'Do you want to boot from this cdrom ..." ding oid zien..

Dus denk dat die optie niet aanstaat in de bios, of dat er toch iets fout is gegaan tijdens het branden

Verwijderd

Topicstarter
Hé shit.
Als dat zo is ben ik niet blij.
Hoe zit het met het controleren van MD5 oid? Daar kan ik ook nauwelijks informatie over vinden. Hoe gaat dat in z'n werk *kort samengevat* :)

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:33
Je brand ze wel "Finalized" en "DAO" (Disc At Once) neem ik aan?

MD5 checksum is een kwestie van Googlen (eerste hit).

Even met een dosprompt md5sum /? doen en over het ISO bestandje laten draaien met het checksum bestandje ernaast. Niet zo moeilijk toch?

Weet niet welke ISO's je hebt, dus moet je zelf even het MD5 bestandje downloaden op dezelfde plaats als waar je je ISO's vandaan hebt gehaald
/me Gideon is gepatenteerd door mij hè gideon82 ;) :p

Verwijderd

Topicstarter
Ja geen idee dat ik op MD5sum.exe moest zoeken :)
Maargoed, even gedaan, en de uitkomst is:
0c0268f26ed08d24880119e1b44d45e8 FC2-i386-SRPMS-disc1.iso
Wat overeenkomt met wat het moet zijn.

Ik zie net dat er in mijn bestandsnaam "SRPMS" staat. In 4 andere ISO's staat dit niet. Waar staat dit voor, en is dit mogelijk het probleem?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02 19:50

Robtimus

me Robtimus no like you

Je boot met een CD met source RPMs. Dat zijn niet de programma's, en kun je niet gebruiken voor installatie.

Je moet CD1 hebben met RPMs erop, daarmee moet het wel lukken.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Waarom de keuze voor Fedora Core 2, als Core 3 al een tijdje uit is?

Je hebt de volgende CD's nodig (ik neem aan dat het geen AMD64 systeem is):

Fedora Core 3 CD1 ISO
Fedora Core 3 CD2 ISO
Fedora Core 3 CD3 ISO
Fedora Core 3 CD4 ISO

Fedora Core 3 RescueCD

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat dit veel uitmaakt met FC3 eXoR...
Bedankt voor het aanbod, maar ik heb bewust voor FC2 gekozen, en ik kan vanuit Fedora Core 2 heel gemakkelijk updaten naar 3.

Ik heb een oplossing gevonden. Ik vond op het internet een boot.iso, en daarmee kom je in de install. Je kunt dan kiezen uit installeren vanaf je HDD/HTTP/FTP/CD en nog een paar keuzes. Ik heb CD gekozen, en dan vraagt ie om de CD. Ik gooi dat ding erin, maar hij leest ze niet. Vervolgens heb ik de inhoud van de CD's naar m'n HDD gezet, en vanaf daar proberen te laden. Doettie ook niet. Toen gezocht op het internet waar je Fedora Core 2 zou kunnen downloaden, dmv pingen het IP van die site opgezocht, en de map. En dat ingevoert bij de install. Ook dat accepteerde 'ie niet.

Oftewel ik heb álle mogelijke opties geprobeert, maar geen enkele werkt. :(

IceMan, kun je dat in normaal nederlands uitleggen voor een boerenjongen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 15:56 ]

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

FC2 heeft 10 ISO's:
  • FC2-i386-disc1.iso t'm FC2-i386-disc4.iso - deze ISO's zijn voor installatie vanaf CD-ROM. Je begint met disc1, die bootable hoort te zijn. Deze moet je hebben.
    Afhankelijk van welke software je wilt hebben heb je disc2, disc3 en disc4 niet nodig, maar downloaden kan geen kwaad.
  • FC2-i386-DVD.iso - deze ISO is voor installatie vanaf DVD-ROM. In principe is dit de 4 installatie CD's in 1. Het zou kunnen dat de SRPM's (zie even verder) er ook op staan, maar weet ik niet zeker.
  • FC2-i386-rescuecd.iso - voor als het fout is gegaan. De disc1 en DVD ISO's kun je hier ook voor gebruiken; deze moet je alleen nemen als je de anderen niet wilt en je een rescue CD nodig hebt.
  • FC2-i386-SRPMS-disc1.iso t/m FC2-i386-SRPMS-disc4.iso - hierop staat niet de software zoals je die kan uitvoeren, maar de broncode ervan. Deze zogenaamde Source RPM's of SRPM's kun je gebruiken om RPM's van te maken, of om de broncode erbij te halen. Deze heb je niet nodig, tenzij je de programma's zelf wilt gaan aanpassen.
Jij hebt volgens mij de laatste set te pakken, terwijl je de eerste moet hebben. Even kijken naar a) de naam van de ISO, en b) wat er op staat, en als je inderdaad de verkeerde hebt de goede downloaden en branden.

More than meets the eye
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Oei, da's niet best.
Erg bedankt voor je uitleg iig. Maar ik heb dus gehoord dat je ook via die Boot.iso, die je op een cd zet, je IN de install de bestanden kunt downloaden? Dat is het probleem waar ik nu op stuit!

Ik kom netjes in een ms-dos omgeving, ik selecteer mijn taal en keyboard, en ik mag een FTP of HTTP url invoeren, waarvan hij gaat downloaden.
Ik heb al 3 of 4 verschillende site's gehad, maar hij blijft volhouden dat het niet klopt. Als ik de juiste URL intik zou het toch goed moeten gaan.

Uiteraard ben ik nog erg onervaren, dus vandaar dat het even misgaat, maar als het zelfs misgaat als ik excact doe wat er op een handleiding staat, wordt ik niet goed meer..
Dus daar loop ik atm vast .

edit: Even van een site afgehaalt.
Nu je de image's naar cd of usb-geval hebt geschreven kan je het begin van de installatie starten. Van dit deel van de installatie heb ik geen screenshot's kunnen maken, dus ik beschrijf het maar even. Je moet eerst je toetsenbord en taal kiezen, en daarna de installatiemethode kiezen. De installatiemethoden waaruit je kunt kiezen zijn NFS, HTTP, FTP en CDROM. CDROM valt waarschijnlijk al af, want als je vanaf CDROM wilt installeren heb je deze cd niet hoeven branden. Als je dan voor NFS HTTP of FTP moet kiezen moet je de computernaam (servernaam) invullen en de map met de data op de server. De servernaam is gewoon de domeinnaam van de server, bijvoorbeeld ftp.alviss.et.tudelft.nl, en de map met data is dan /pub/fedora/core/2/i386/os
Echt rare vragen zal je hier niet meer tegen komen, dus op naar de volgende stap: De echte installatie !
Dat doe ik dus, en zelfs met andere internetadressen, en toch lukt het daar niet!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 16:16 ]

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Werkt je internetverbinding wel? Want ik heb met die exacte FTP site ook wel eens RedHat / Fedora Core geinstalleerd, en dat werkte uitstekend.

More than meets the eye
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de normale i286 versie gedownload.
Toch maar gedaan. Er zijn nu wel 4 onnodige cd-r's naar de kl*te, maar da's m'n eigen schult ;)
Ik brand nu de laatste CD-tjes. Bedankt voor de hulp iig :)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Bij de bootcd ISO voor FC2 moet je gaan / voor de eerste folder opgeven als ik me niet vergis.
Hier waren destijds inderdaad wat problemen mee, die ik ook ondervond, maar met wat prutsen kreeg ik dat toch aan de gang.

Dat je verder voor FC2 kiest: ga je gang, ik gaf alleen in mijn post al aan dat je de verkeerde CD set heb gedownload.
Maargoed.

Succes ermee. :)

Verwijderd

Topicstarter
Even ter bevestiging ;)

Bedankt voor al jullie hulp. Dat niemand ook meer hoeft te reageren want dit typ ik vanaf Fedora Core 2 :)
Erg bedankt toch voor alle hulp, zonder jullie had ik het niet gered ;)

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Toch de verkeerde CD's gehad?

More than meets the eye
system specs

Verwijderd

Topicstarter
- Ja, ik kon bij nader inzien toch weinig met bronbestanden :P