Waterkoeling met rare temperaturen

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Meastro1983
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Hallo,

Ik heb gisteren een waterkoelingsetje aangeschaft en ik merk hierbij iets heel raars.
De temperatuur van mijn cpu wordt volgens mijn computer (mbm) 61 graden (idle), als ik in mijn bios kijk, wordt deze 53 graden. Als ik op de temperatuurmeter van mijn waterkoeling kijk wordt de cpu 40 graden. Ik heb de temperatuurvoeler van de waterkoelingset vlak op het randje van mijn cpu geplakt.
Kan iemand mij vertellen of ik nu wel goed bezig ben?

Gegevens:
Waterkoeling: Levicom watercube
CPU: Prescott 3,2 Ghz (niet overclocked)
400 Watt voeding (allied)
Windows XP prof

Ik begin een beetje bang te worden dat ik een miskoop heb gedaan en als dat zo is zal ik dus zo snel mogelijk weer bij de winkel op de stoep staan om mn geld terug te eisen.

Graag jullie meningen over dit probleem. ;(

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zoveel dingen kunnen er aan de hand zijn;

-Goede airflow (door je rad, en waar heb je die zitten)
-CPU-blokje is goed geplaatst?
-Voldoende (=minimale hoeveelheid) koelpasta?

Lees ook even de FAQ door, zodat je meer informatie kan geven over mogelijke oplossingen.

Succes ;)

• Meastro1983
  • Niet online
De airflow in mijn kast is goed en in het waterkoelingsysteem is de flow ook goed lijkt me. Het water stroomt er lekker snel doorheen.

Ik heb het cpu-koelbloek op mn processor gelijmt met Arctic Silver 5 2 componentenlijm en het koelblokje zit goed vast. Daarnaast koel ik ook mijn NB met de waterkoeling, dit blokje zit op dezelfde manier vast. Ik heb een minimale hoeveelheid lijm gebruikt.

Nog even over het radje, het koelsysteem is zon complete set die je in 2 5,25 inch bay's kan schroeven. Daar zit alles in, reservoir, rad enzo...

[ Voor 16% gewijzigd door Meastro1983 op 07-05-2005 13:02 ]

• Roamor
  • Niet online
:X Lijm? Die is in het algemeen bedoeld voor het plakken van geheugenkoelers etc, omdat je daar geen andere mogelijkheid van bevestigen hebt. Je hebt wel de meegeleverde normale beugel (of wat dan ook aan bevestigingsmaterialen) gebruikt?

Voor de koeling zal het gebruik van lijm ipv de normale pasta niet veel uitmaken, maar dit is niet erg handig als je ooit je koeler/CPU moet vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Roamor op 07-05-2005 18:08 ]

Verwijderd

lijm?:D netjes op een cpu.

Maar goed heb je geen beugels er bij gekregen die je misschien iets strakker moet zetten?

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-02 11:53
Aarh! lijm op je cpu is een doodzonde! (als het goed is staat er ook op de verpakking dat je die artic lijm NIET op je cpu moet doen!)

Die lijm is hoogstwaarschijnlijk verantwoordelijk voor je brakke temps. Kijk of je dat blok los kunt wirkken en er normale koelpasta tussen kunt doen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 15:29
Voel anders even met je vinger voorzichtig hoe warm het koelblok op je CPU is. Normaal gesproken hoort deze niet echt warm te zijn.

stp - PSN ID: stp_4

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:32

Thandor

SilverStreak

stp_4 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 13:16:
Voel anders even met je vinger voorzichtig hoe warm het koelblok op je CPU is. Normaal gesproken hoort deze niet echt warm te zijn.
Als hij Artic Silver lijm gebruikt is de geleiding misschien minder goed en wordt de CPU warm. Door de slechte geleiding kan die warmte niet over worden gedragen in het koelblok.
Het koelblok kan dus koel aanvoelen terwijl de CPU bijna uit elkaar knalt van de hitte :P (Letterlijk dus ;))

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Meastro1983
  • Niet online
"De man van de winkel" heeft mij geadviseerd om lijm te gebruiken. De set die ik gekocht heb is niet geschikt voor een socket 775, vandaar dat ik lijm mee kreeg om het koelblok vast te lijmen. Dat deed hij zelf ook altijd zei hij. Als ik m weer los wilde maken kon ik het koelblok er zo weer af "draaien" zei hij.
Nu ik jullie reacties hier zo lees krijg ik het eventjes erg warm, krijg ik die koelblokjes nog wel van mn cpu en NB af zonder de boel te slopen?

Ondertussen contact gehad met winkel en krijg mn geld niet meer terug. Ik kan 100 euro terug krijgen (van de 200). Maandag ga ik even met de consumentenbond bellen want volgens mij klopt er hier van alles niet.

Ik baal in ieder geval onwijs en ik hoop dat ik die blokjes weer van mn cpu en NB af ga krijgen :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Meastro1983 op 07-05-2005 14:49 ]

Verwijderd

En ik zou even niks doen...

[ Voor 68% gewijzigd door Apen-nootjes op 08-05-2005 17:43 ]

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Is het een idee om em gewoon te laten stressen, wachten tot ie (misschien) in de hitte beveiliging uitgaat ? Dan weet je ook welke temp klopt, als die display van je WC set dan 40aangeeft, dan weet je iig dat DIE niet klopt

of is dat niet wijs? Em in die beveiliging laten schieten?

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
als je de blokjes met artic silver thermal adhesive hebt vast gezet komen ze er dus nooit meer af, na 2 uurtjes inwerken zit het zo vast dat het nooit meer los gaat

"warning artic silver thermal adhesive is permanent"

• Roamor
  • Niet online
Meastro1983 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:46:
Als ik m weer los wilde maken kon ik het koelblok er zo weer af "draaien" zei hij.
Nu ik jullie reacties hier zo lees krijg ik het eventjes erg warm, krijg ik die koelblokjes nog wel van mn cpu en NB af zonder de boel te slopen?
(
Met moeite en geduld wel ja ;)

Langzaam proberen eraf te draaien, niets forceren in ieder geval.

Die winkel voortaan dus gewoon vermijden :(
Als je niets zinnigs te zeggen hebt :/

[ Voor 4% gewijzigd door Apen-nootjes op 08-05-2005 17:43 ]

• Meastro1983
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:55:
als je de blokjes met artic silver thermal adhesive hebt vast gezet komen ze er dus nooit meer af, na 2 uurtjes inwerken zit het zo vast dat het nooit meer los gaat

"warning artic silver thermal adhesive is permanent"
:'( :'( :'( :'( :'(

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 16:51
is het er niet af te krijgen door middel van de vriezer techniek?

had mijn videokaart koelertje losgekregen door em 1,5 uur in de vriezer te mikken.. kon het blokje er zo afdraaien :Y) .. was alleen geloof ik geen artic silver ...

zit daar zoveel verschil tussen?

• PilatuS
  • Niet online
adhesive krijg je er nooit meer af, staat ook duidelijk in de handleiding, gewoon artic silver is geen probleem dat plakt niet, maar adhesive komt nooit meer los

kan het weten want ik heb er een heatsink mee vast gezet op mijn chipset, nachtje laten inwerken en nu zit het zo vast als een huis

• Meastro1983
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:01:
adhesive krijg je er nooit meer af, staat ook duidelijk in de handleiding, gewoon artic silver is geen probleem dat plakt niet, maar adhesive komt nooit meer los

kan het weten want ik heb er een heatsink mee vast gezet op mijn chipset, nachtje laten inwerken en nu zit het zo vast als een huis
Het vervelende is dat ik er geen verpakking bij kreeg (bij de tubetjes). Ik kreeg ze los mee met het verhaal dat het ook weer los kon. Dus ik heb in goed vertrouwen alles erop gelijmd.

• PilatuS
  • Niet online
vind het erg slecht van die man van de winkel dat ie je het laat gebruiken, tis prima spul hoor maar met 1 nadeel en dat is dat het er nooit meer af gaat

mischien dat ie zich vergist heeft met normale AS ofzo, maar als dat niet zo is dan is die kerel echt niet goed bij z'n hoofd dat ie adhesive laat gebruiken door klanten :S

• Meastro1983
  • Niet online
Ik las net over de vriezer techniek...Kan een cpu daar wel tegen eigenlijk?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

Exigence

dnkroz

CPU in de vriezer = no problem

Dat spul zit (mits goed aangebracht :P) muurvast. En de hoge temperaturen komen waarschijnlijk door die adhesive inderdaad. Normaal wordt er koelpasta aangebracht, en wordt het blok zeer strak op de CPU vastgeklemd/-gedraaid, waardoor er maar zeer weinig koelpasta nodig is, en er nog minder overblijft tussen de cpu en het blok (als het goed is wordt bijna alles er tussenuit geperst).
Waarschijnlijk zit er nu een laag adhesive tussen. Arctic Silver Adhesive gelijdt wel redelijk, maar veel slechter dan direct contact. En door die, waarschijnlijk redelijk dikke, laag heeft het een ietwat isolerende werking.

Succes met verwijderen :P
PilatuS schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:08:
vind het erg slecht van die man van de winkel dat ie je het laat gebruiken, tis prima spul hoor maar met 1 nadeel en dat is dat het er nooit meer af gaat

mischien dat ie zich vergist heeft met normale AS ofzo, maar als dat niet zo is dan is die kerel echt niet goed bij z'n hoofd dat ie adhesive laat gebruiken door klanten :S
Nee, hij zal zich wel niet vergist hebben. Omdat hij ook zei dat de set niet geschikt was voor socket 775. Dan is het zowieso niet slim om hem te kopen, danwel te gebruiken zonder eerst een goede holddown te regelen/maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Exigence op 07-05-2005 15:11 ]

• Tobiaz
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

-edit: te laat-

[ Voor 92% gewijzigd door Tobiaz op 07-05-2005 15:11 ]

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• PilatuS
  • Niet online
Meastro1983 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:10:
Ik las net over de vriezer techniek...Kan een cpu daar wel tegen eigenlijk?
cpu kan er prima tegen als er maar geen vocht bij komt, maar helaas gaat adhesive er op die manier niet af, tis helaas echt permanent

• Meastro1983
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:11:
[...]
cpu kan er prima tegen als er maar geen vocht bij komt, maar helaas gaat adhesive er op die manier niet af, tis helaas echt permanent
Het is dus ook niet verstandig om te gaan proberen om het eraf te "draaien"? Ik dacht.. ik kan misschien die man van de winkel hem er ook af laten halen..die heeft gezegd dat het kon dus...

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Is toch gewoon slecht dat zo'n man dat adviseerd gewoon terug gaan en hem die cooler van de cpu laten afhalen. als het kapot gaat, heeft hij het gedaan.

Verwijderd

Misschien een idee om over deze shop een survey verslag.te maken
http://www.tweakers.net/shopsurvey

• PilatuS
  • Niet online
ik denk dat als je em eraf probeerd te draaien dat je zo de cpu sloopt, ik zou er mee terug gaan naar de winkel en het hun maar laten doen, want zoiets door klanten laten gebruiken is echt een slechte zaak, laat die man maar proberen om het er van af te krijgen (als het echt adhesive is lukt dat dus echt never nooit)

laat ze anders maar eens dit topic lezen als ze daar internet hebben

• Meastro1983
  • Niet online
Justifier schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:15:
Is toch gewoon slecht dat zo'n man dat adviseerd gewoon terug gaan en hem die cooler van de cpu laten afhalen. als het kapot gaat, heeft hij het gedaan.
Dat denk ik ook ja

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

Exigence

dnkroz

Ik zou teruggaan naar de winkel waar je het gekocht hebt en dan moeten zij er maar voor zorgen dat het weer goed komt
Je gaat naar die winkel als "onwetende" over waterkoeling en dan verwacht je natuurlijk een goed advies te krijgen. Als het personeel er dan door hun advies (waar je natuurlijk op vertrouwt, omdat zij het wel zullen weten) de boel verkloot dan lijkt het mij niet meer dan redelijk dat zij het ook oplossen.

En dan ervoor zorgen dat jij een goede waterkoelingsset (met ondersteuning voor jouw socket) krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door Exigence op 07-05-2005 15:20 ]

Verwijderd

Wat een NOOB die man die jou geholpen heeft 8)7 damnn..
misschien kan je het wel loskrijgen maar denk wel dat je niet zonder schade opgelost krijgt.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-02 18:21
dingen vastlijmen op de cpu lijkt mij zowieso onlogisch 8)7
Maar goed, zou proberen het eraf te halen en ermee terug gaan en geld terug eisen (maar jah, eigenlijk is jou verteld dat deze set niet op jou moederbord past en toch ben je toch aankoop overgaan, dat kan gezien worden als zwijgzaam overeenkomen oid, dus vermoed dat je kan fluiten naar je centjes (aangezien die set waarschijnlijk beschadigd gaat worden door het los wrikken / lijmresten ) en de winkelier het niet meer voor de volle mep kan verkopen).

Oftewel, volgende keer beter opletten met wat je koopt, en eerst op internet recenties lezen en kijken of het wel compitable met elkaar is.. Niet compitable -> niet kopen tenzij je een echt 'tweaker' bent die het via via kan converten (dmv vijlen oid )

• mrFoce
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:17:
Misschien een idee om over deze shop een survey verslag.te maken
http://www.tweakers.net/shopsurvey
Als die al in de shop survey list staat, maar bedenk wel dat elk verhaal 2 kanten heeft.

Verwijderd

gideon82 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:23:
[...]

Als die al in de shop survey list staat, maar bedenk wel dat elk verhaal 2 kanten heeft.
True, maar de shop heeft daar ook de mogelijkheid om z'n verweer te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 15:27 ]

• Yofresh
  • Laatst online: 07:04
Hoeft ook niet...

[ Voor 89% gewijzigd door Apen-nootjes op 08-05-2005 17:44 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• mrFoce
Yofresh_750 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:26:
[...]

Nee achter de CPU plakken ;)
of ze ogen dichtplakken met die lijm hehe.. Maar met zulke comments lossen we zijn probleem niet op.. Grappig is het wel... 8)7

TS: nog nieuws ?

• Meastro1983
  • Niet online
Ik snap best dat ik een verkeerde koop heb gedaan. Ik had niet iets moeten kopen dat eigenlijk niet past! Maar als watercooling noob geloofde ik het lijm verhaal natuurlijk wel! hij deed t bijna altijd zei hij en ik kon t er zo weer af draaien. Toen hij het had over draaien, dacht ik aan het losmaken van Heatsinks op je videokaart ofzo zeg maar...dat gaat namelijk wel makkelijk. Vandaar dat ik de lijm op mn cpu en NB gesmeerd heb.

• Meastro1983
  • Niet online
TS: nog nieuws ?
Nog geen verder nieuws. Ik heb nu mijn pc gewoon aan staan (op 61 graden). Ik ga maandag contact opnemen met de consumentenbond en ik ga proberen om de verkoper in de winkel de koelblokjes los te laten maken.
Dat ik kan fluiten naar het volledige aankoopbedrag van de set (200 euro)..dat zal ik dan waarschijnlijk maar voor lief moeten nemen. Ik hoop alleen zo erg dat mijn pc er ongeschonden onderuit komt. Ik zal hier blijven posten over de ontwikkelingen.
Tot dusver alvast onwijs bedankt iedereen voor de tips en adviezen. Zonder deze tips en adviezen was ik nu waarschijnlijk al mn pc in de prullenbak aan het gooien geweest.

Verwijderd

gelukkig heb je een p4 want die heeft een heatspreader als je een amd xp had dan was je wel klaar geweest :X .

• Yofresh
Ja, daarom zou ik voortaan de computernerd in de buurt ff om advies vragen, die zal er ws meer vanaf weten

Verder is er ws wel wat verloren maar nog genoeg te winnen, ik zou eerst met die winkel spreken en niet onderhandelen, zij leveren belachelijk spul

Lukt dat niet, dan zou ik alle tips die nu zijn gegeven ter harte nemen, miss dat t niet voor 100% lukt, maar je kan t altijd proberen!

Suc6!

• Meastro1983
  • Niet online
Ik heb even het de resten van de lijm (van tijdens het mengen van de lijm) uit de prullenbak gehaald. Als ik daar met mn nagel in druk en een beetje mee klooi dan lijkt het mee te vallen. De lijm is een soort dikke rubber geworden. Ik zal niet proberen om nu zelf alles eraf te halen maar de lijm is iig niet KIJhard.

Verwijderd

okey wat je kan proberen om je pc op te starten en dan voorzichtig die blokje recht eraf te trekken beetje draaien kan je doen.. kijk of dat help. good lucky boy.. :)

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:41:
okey wat je kan proberen om je pc op te starten en dan voorzichtig die blokje recht eraf te trekken beetje draaien kan je doen.. kijk of dat help. good lucky boy.. :)
En dan terwijl de PC onder stroom staat het risico lopen dat je je CPU met de koeler uit de socket trekt? :X

Kom op zeg, de TS heeft al genoeg slecht advies gehad...

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-02 11:00
En als t lukt je pc meteen uitzetten :Y) Ik denk, ik zeg t mer ff ;)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Yofresh
Ben bang dat de verkoper GoT heeft gevonden...

Verwijderd

Je temperatuur meten op het randje van je chip heeft geen zin. Dit omdat alle warmte in het midden van de chip geconcentreerd zit en naar buiten toe dus in temperatuur afneemt.

Echter als je met een betrouwbare tempmeter aan de zijkant van je chip 40 graden meet wil dit wel zeggen dat de koeling redelijk goed werkt.
Als de koeling niet zou werken vanwege de lijm die een isolerende werking heeft dan zou de zijkant van de chip dezelfede temp hebben als in het midden. De temp zou dan wel veel hoger zijn dan 40 graden.
Dus mijn conclusoie is dat de lijm niet echt geweldig is maar dat de totale koelcapaciteit van de set te wensen overlaat.

Van de reviews die ik gelezen heb is zo een setje voor in een 5,25 inch bay niet echt geweldig kwa werking en konden de de processor op een iets lagere temp houden dan de stok koeler. Dit in combinatie met lijm opde cpu lijkt me inderdaad niet beter dan dan een normale stok koeler maar eerder slechter.

Ik zou die verkoper er voor laten zorgen dat alles weer goed komt en hem alles weer in de originele staat brengen zoals het was.

Als dit niet lukt kan je beter een wat zwaardere waterkoeling set kopen met zware pomp en stevige radiator mischien dat deze wel in staat is voor lagere temperaturen.\

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Ja, ik zat daar ook aan te denken.

zoals je hier ziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.com/cpu/20040920/images/levicom_watercube.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.com/cpu/20040920/images/levicom_back.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.com/cpu/20040920/images/chart_thermal_resistance.gifAfbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.com/cpu/20040920/images/chart_noise_level.gif

Heb jij nou niet echt wat je zegt het beste ding gekocht.
Ik weet niet als dat nou zo aan die lijm ligt... :X

De thermal resistense ( :9 wat een woord voor een dystlect ) is nog hoger dan bij de stock.
Als je er dan nog eens wat van die lijm die die knakker van de winkel ook altijd gebruikt op kwakt.
Dan word het helemaal :+ 8)7 :D 8) :o (8> :Y) >:) }) O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Gurbe de n00b op 07-05-2005 16:28 . Reden: Bron: http://www6.tomshardware.com/cpu/20040920/water_cooling-11.html ]

Portfolio

Verwijderd

Ga terug ,wij verwachten raport!:P

• Satch
  • Niet online
Neem iemand mee die veel van computers weet. Bijvoorbeeld iemand van GoT die dichtbij woont. Dan is de verkoper hopelijk eerder overtuigd van zijn gigantische!! fout. :)

Verwijderd

heb je een beter oplossing dan ........ :O . roamor????

ik werk al bijna 3 jaar met Watercooling en heb ook zelf homemade WC ik weet heus wel waar ik over praat :7 . zo als de topic starter zei dat de lijn niet KEIHARD is heb je nog de mogelijkheid door de warmte van je cpu die hij af geeft nog je blokje eraf te kunnen trekken.. . Je moet natuurlijk niet als een debiel gaat trekken wat de meesten zouden doen maar gewoon met gevoel als je die hebt tenminste. Met een dun flos draad kan je hem ook misschien loskrijgen.. Trouwens bijna alle P4 van deze tijd socket 775 hebben een termische beveiliging als je cpu te warm word dan slaat ie van zelf de pc uit..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 23:25 ]

• Roamor
  • Niet online
Ik trek je ervaring niet in twijfel Vegito, maar ik vind dit bijzonder onverstandig en daarom geef ik daar commentaar op. Dit is een forum waar openlijk over zaken gesproken kan worden, dus vandaar.
Naar welke mening de TS vervolgens wil luisteren is zijn zaak.

De TS spreekt namelijk over de lijm die hij over had (in de prullebak), die is nog niet hard geworden.

Verder blijf ik bij mijn standpunt dat het erg onverstandig is om met een onder stroom staande PC te gaan proberen een vastgelijmde koeler eraf te halen, dit is vragen om problemen.
Ik heb zelfs met normale koelpasta nog wel eens de CPU uit de socket getrokken.

Andere oplossingen zijn voldoende aangedragen imho (vriezen, warm laten worden etc).

Als hij het op jouw manier zou willen doen, zou ik er alleen voor zorgen dat op het moment dat je de koeler eraf gaat halen, alle stroom van het mobo af haalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 07-05-2005 23:32 ]

Verwijderd

nee is goed ik wil ook geen ruzie op de forum of iets dergelijks ;) ieder ze eigen mening . Idd het zou heel erg verstandig zijn als je de overige hardware eruit haalt of uitschakeld van de voeding en mobo. anders krijg je meer problemen en dat willen we juist verkomen.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De koeler van mijn Celly 500mhz zat ook vastgelijmd. Ik heb de pc toen laten draaien zonder fan ofzo dus vanzelf word dan dat koelblok gloeiend heet. Kon hem er toen zo af pakken. Ik zou het trouwens niet zomaar proberen op een nieuwe CPU maar koelpasta plakt slechter als het warm wordt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Roamor
  • Niet online
Weer een misverstand uit de lucht :)

Nu maar wachten of de TS een succesvolle oplossing voor zijn probleem in het verschiet heeft liggen. Ben wel benieuwd hoe dit af gaat lopen...

• Meastro1983
  • Niet online
Ik ben blij dat jullie me zo goed proberen te helpen!
Ik heb besloten om even te wachten tot maandag, dan ga ik kijken of ik nog wat met de winkel overeen kan komen. Misschien kan ik de set toch nog terug brengen, of misschien wil de winkel er wel voor zorgen dat mijn temperaturen wel goed blijven op de een of andere manier.
Ik laat hier zeker nog horen over hoe het afloopt!
Ook heel erg bedankt voor de lijm-tips, dat heeft me heel erg veel geholpen met de keus om toch nog maar niet alles proberen los te maken. _/-\o_ _/-\o_

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb dus pas een Zalman NB blokje (dat vast zat emt AS3 AD) van een Northbridge, en zelfs als dit je met een CPU zou lukken ( Zou het absoluut neit proberen ;) ) dan heb je nog eht pprobleem van de lijmresten die erop zitten. Dat is namelijk ook een %@#$*&#% karwei om dat eraf te schuren en polijsten :( helemaal van een CPU lijkt me

Gabriël AM5

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 19:09
Ik heb ooit de heatsink van een oude TNT2 eraf gekregen door met een stuk nylon touw te 'zagen' tussen de heatsink en de chip. Dit duurde wel vreselijk lang maar lijkt me stukken veiliger dan het blok eraf trekken terwij de pc aanstaat. De invriesmethode werkte niet bij mij.

Je hebt geluk dat er een heatspreader op de cpu zit. Je hebt weinig kans om je cpu te mollen. Schoonmaken nadat het WCblok eraf is kan nog wel lastig worden met al die plakkende adhesive rommel.

Als je er met de winkel niet uitkomt kun je altijd nog een ander cpublokje voor je waterkoeling kopen. 200 euro voor zo'n set lijkt met trouwens een beetje aan de hoge kant :/.

tvw

• Dr.Q
  • Laatst online: 07-02 05:23
Ik ben bang dat je met het twisten van het koelblok op de cpu alleen de heatspreader van de cpu los trekt. ([H]ardOcp had dat ook ooit met een prom, die sprong gewoon los bij -40!). Op Xtreme stond ook nog een topic van een heatspreader-loze P4 (van Macci geloof ik...). Hij werkt nog wel zonder HS alleen kun je naar je garantie fluiten.

Waarom laat je de winkelier niet zélf dat ding eraf halen? Het was immer zíjn idee...

succes!

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:24
IDD, neem je koelblokje met cpu mee naar de winkel en vraag of hij die er even af wil halen. Vraag anders een nieuwe CPU. Een computerzaak zal tenslotte wel service leveren als je daar producten koopt!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 16:51
voor degene die vroeg hoe het zat met de vriezer techniek..

ik had mn videokaart in een elektrostatisch zakje gedaan, daaromheen 2 plastic zakjes. dichtgeplakt. zodat er (bijna) geen lucht bij kan.. daarna ff half uurtje fohnen, en dan is het kat in het bakkie.. (wel eerst ff je cooler eraf halen, anders kan je opnieuw beginnen ;))

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 16:28

rimpeldinky

nani?

Meastro1983 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:46:
"De man van de winkel" heeft mij geadviseerd om lijm te gebruiken. De set die ik gekocht heb is niet geschikt voor een socket 775, vandaar dat ik lijm mee kreeg om het koelblok vast te lijmen. Dat deed hij zelf ook altijd zei hij. Als ik m weer los wilde maken kon ik het koelblok er zo weer af "draaien" zei hij.

Ondertussen contact gehad met winkel en krijg mn geld niet meer terug. Ik kan 100 euro terug krijgen (van de 200). Maandag ga ik even met de consumentenbond bellen want volgens mij klopt er hier van alles niet.

Ik baal in ieder geval onwijs en ik hoop dat ik die blokjes weer van mn cpu en NB af ga krijgen :'(
bij welke winkel was dit als ik vragen mag? want als een cooler niet geschikt is voor een bepaalde processor heeft dit meestal met de koelkapaciteit te maken, want een nieuwe hold-down is zo gemaakt.

Verder zou je even kunne kijken, mocht je niets overeen kunnen komen en het risico niet willen lopen om je CPU te slopen of je een andere (grotere) radiator kunt plaatsen, dat zou (aangezien het water 40 graden is, wat zou betekenen dat je koelblokje redelijk wat warmte kwijt kan aan het water) misschien een 10 graden schelen en dan zit je toch op nette temperaturen voor een presscot.

daarbij, als je de processor in zijn socket laat zitten dan zit deze behoorlijk vast, eventueel zou je kunnen proberen om hem dan los te draaien (maar pas echt op dta je je socket niet mee lostrekt

*burp*

• Meastro1983
  • Niet online
rimpeldinky schreef op zondag 08 mei 2005 @ 15:02:
[...]

bij welke winkel was dit als ik vragen mag? want als een cooler niet geschikt is voor een bepaalde processor heeft dit meestal met de koelkapaciteit te maken, want een nieuwe hold-down is zo gemaakt.
Ik weet niet of het verstandig is om de naam van de winkel in dit Topic te vermelden. Het is niet zo zeer mijn bedoeling om de winkel af te kraken maar ik zoek echt een oplossing zodat ik mijn computer weer normaal kan gebruiken (met normale temperaturen). Mocht het van belang zijn/worden om de naam van de winkel wel te noemen, dan zal ik dat doen.

• Meastro1983
  • Niet online
BootVluchteling schreef op zondag 08 mei 2005 @ 14:00:
voor degene die vroeg hoe het zat met de vriezer techniek..

ik had mn videokaart in een elektrostatisch zakje gedaan, daaromheen 2 plastic zakjes. dichtgeplakt. zodat er (bijna) geen lucht bij kan.. daarna ff half uurtje fohnen, en dan is het kat in het bakkie.. (wel eerst ff je cooler eraf halen, anders kan je opnieuw beginnen ;))
Ik snap niet helemaal 100% wat je hier bedoeld. Het gaat mij er juist om, om het koelblok eraf te halen. Kan je je verhaal misschien nog een keer uitleggen?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Erg wijs om de winkel niet te noemen !
Als de eigenaar dit bij toeval mocht lezen zet je er alleen maar kwaad bloed mee.

Gabriël AM5

Verwijderd

rimpeldinky schreef op zondag 08 mei 2005 @ 15:02:
[...]

Verder zou je even kunne kijken, mocht je niets overeen kunnen komen en het risico niet willen lopen om je CPU te slopen of je een andere (grotere) radiator kunt plaatsen, dat zou (aangezien het water 40 graden is, wat zou betekenen dat je koelblokje redelijk wat warmte kwijt kan aan het water) misschien een 10 graden schelen en dan zit je toch op nette temperaturen voor een presscot.

daarbij, als je de processor in zijn socket laat zitten dan zit deze behoorlijk vast, eventueel zou je kunnen proberen om hem dan los te draaien (maar pas echt op dta je je socket niet mee lostrekt
Zovast zit zo'n cpu niet in z'n socket.
Ik heb mijn a64 al een keer compleet uit z'n socket getrokken toen ik mijn waterblokje eraf wou halen. :X

• Meastro1983
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:04:
[...]

Zovast zit zo'n cpu niet in z'n socket.
Ik heb mijn a64 al een keer compleet uit z'n socket getrokken toen ik mijn waterblokje eraf wou halen. :X
Was dat ook in combinatie met 2-componentenlijm of gewoon met koelpasta?

Verwijderd

Meastro1983 schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:48:
[...]

Was dat ook in combinatie met 2-componentenlijm of gewoon met koelpasta?
Koelpasta

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

socket 775 is wel beter, dat zit met een klem VAST op het moederbord :)

*burp*

• Race Eend
  • Laatst online: 17-12-2023
rimpeldinky schreef op zondag 08 mei 2005 @ 17:06:
socket 775 is wel beter, dat zit met een klem VAST op het moederbord :)
Ik weet niet of dat zoveel beter is. Als je hem eruit rukt is er niets aan de hand.. de pinnen verbuigen niet eens. Als je blijft rukken en hij komt er niet uit dan breekt het gewoon af.. :X En dan is er wél wat aan de hand })

Verwijderd

Ik heb weinig ervaring met lijm, één keer voorgehad bij een vriend, die hadden we er toen uit de socket getrokken en met wat geweld (2schroevendraaiers) de heatsink er afgetrokken zonder schade. Maar nadat ik de replys hier heb gelezen kan het goed zijn dat we veel geluk hebben gehad. De diepvries techniek kan je gerust eens proberen, als er ijs op komt of gewoon voor de zekerheid kan je nadien je cpu/mobo of waar er vocht op kan zitten even in de oven stoppen voor 30/60min op ~50 graden (meer is beter/sneller maar ga zeker niet boven de 100),smakenlijk :Y)

Nu hoor ik jullie al denken, in de oven? ben je gek?

En ja, ik ben af en toe wel gek maar het werkt. Ik heb het al verschillende keren gedaan met moederborden (DFI lanparty nforce4 SLI, MSI k8n neo en neo2) en dat gaat perfect.
(en voor de geintresseerden waarom, omdat ik nogal eens bezig ben met overclocken en als je met droog ijs werkt en vooral met vloeibaar stikstof is de kans dat er ondanks goede isolatie toch ijs kan vormen op het moederbord.)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2005 19:54 ]

Verwijderd

Ik snap ook niet waarom je je koelblok op je cpu zal moeten lijmen :? .. De warmte wordt nu gewoon minder goed doorgegeven omdat je geen koelpasta hebt gebruikt. Weet de winkel al wel dat je lijm hebt gebruikt en heeft hij je dat ook letterlijk zo aangeraden. In dat geval zou ik zoals jij al zei met de consumentenbond gaan praten want dit slaat werkelijk nergens op. Je moeten gewoon kunnen vertrouwen op de adviesen van de computerboer.. |:(

Edit:
Kan die computerboer je cpu niet eraf halen als hij er toch zoveel verstand van heeft B) !

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2005 20:10 ]

• Meastro1983
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:08:
Ik snap ook niet waarom je je koelblok op je cpu zal moeten lijmen :? .. De warmte wordt nu gewoon minder goed doorgegeven omdat je geen koelpasta hebt gebruikt. Weet de winkel al wel dat je lijm hebt gebruikt en heeft hij je dat ook letterlijk zo aangeraden. In dat geval zou ik zoals jij al zei met de consumentenbond gaan praten want dit slaat werkelijk nergens op. Je moeten gewoon kunnen vertrouwen op de adviesen van de computerboer.. |:(

Edit:
Kan die computerboer je cpu niet eraf halen als hij er toch zoveel verstand van heeft B) !
Ik heb de koelblokjes erop gelijmd omdat de bijgeleverde klemmen niet passen op mijn 775 socket. De man in de winkel heeft mij verteld dat hij zijn spullen veel vaker lijmt en dat dat erg goed gaat en ook weer los komt! Hij gebruikt daarvoor 2 componentenlijm van Artic Silver 5, dit mocht ik dan ook van hem lenen om mijn koelblokjes vast te lijmen. Ik heb dus op zijn advies de blokjes vast gelijmd.

Ik zit er inderdaad ook sterk over te denken om die winkel de koelblokjes weer uit mijn systeem te laten verwijderen.

Ondertussen heb ik een mail gestuurd naar de leverancier van het koelsysteem (Levicom) waarin de hele situatie heb uitgelegd. Ik wacht nu op antwoord.

Morgen zal ik contact opnemen met de consumentenbond om te kijken wat mijn rechten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Meastro1983 op 08-05-2005 23:57 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:46

Qwerty-273

Meukposter

De TS kan het beste zoals hijzelf ook al aangeeft eerst praten met de verkoper en kijken of deze een oplossing kan bieden. Door het verwijderen van de blokjes die vast gelijmd zijn of door iets in het waterkoelsetje aan te passen. Als daar niks uitkomt kan je inderdaad het beste een consumenteninstantie inschakelen en kijken of die nog iets voor je kunnen betekenen. En anders als de verkoper onwillig blijkt te zijn kan je de tips op proberen te volgen in dit topic. Maar als we met zijn alleen eerst de topicstarter de tijd geven om contact op te nemen voordat we allemaal dezelfde tips blijven aanraden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Meastro1983
  • Niet online
Even de ontwikkelingen tot nu toe.
Vandaag contact gehad met de consumentenbond. De consumentenbond heeft mij aangeraden om een brief naar de winkel te sturen waarin ik hun in gebreken stel. Dit zal ik doen door te verklaren dat het geleverde apparaat niet voldoet aan de gestelde verwachtingen en ik denk dat ik ook nog de onjuiste manier van monteren (het lijm-verhaal) aanhaal als argument.
Als ik mijn brief gestuurd heb, zal ik de winkelier de kans moeten geven om te reageren. Als de winkelier en ik na deze briefwisseling geen oplossing kunnen vinden of er is geen oplossing mogelijk (denk aan vervanging van het apparaat ofzo) dan zal de koop ongedaan gemaakt kunnen worden. In dat geval zal ik al mijn geld terug kunnen krijgen en zal de winkelier het apparaat uit mijn computer moeten halen.

Dit verhaal kreeg ik als advies van de consumentenbond. Ik zal dan ook zo spoedig mogelijk de brief opstellen en verzenden.

Zoals ik eerder in dit topic aangaf heb ik ook contact opgenomen met de leverancier van de waterkoeling (Levicom). Hier heb ik tot nu toe nog geen reactie van mogen ontvangen. Als ik binnenkort nog geen reactie van Levicom krijg zal ik er even een telefoontje aan wagen.

Ik zal hier blijven posten over het verdere verloop van dit proces.

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
maar als ik het goed begrijp ben je nog niet naar de verkoper geweest om te overleggen wat hun aan de situatie doen? ik zal dat eerst even doen voordat je brieven enz. gaat sturen... :)

BramBoterham

• Meastro1983
  • Niet online
LJ LIGHTNING schreef op maandag 09 mei 2005 @ 21:57:
maar als ik het goed begrijp ben je nog niet naar de verkoper geweest om te overleggen wat hun aan de situatie doen? ik zal dat eerst even doen voordat je brieven enz. gaat sturen... :)
Ik ben wel naar de verkoper gegaan met het probleem. De oplossing die hij bood (na lang overleg) was een tegoedbon van 120 euro (inkoopsprijs). Ik heb 200 euro voor de set betaald. Omdat ik niet akkoord ging met een tegoedbon ben ik uiteindelijk tot een voorstel gekomen van 100 euro contant. Hier ben ik verder niet meer op in gegaan. Ik heb dus wel contact opgenomen met de winkel maar daar kwam ik niet tot een oplossing.

• Meastro1983
  • Niet online
Even een laatste update...
Helaas is er nog niet veel nieuws te melden. Ik ben nu in afwachting van een reactie (van de winkel) op de brief waarin ik de winkel in gebreke stel.

Van de leverancier nog niks vernomen. Ik zal kijken of ik contact met ze op kan nemen (telefonisch).

• Meastro1983
  • Niet online
Mensen. Na een aantal telefoontjes met consumentenbond en winkelier heb ik ten einde raad besloten om te proberen om de koelblokken van mijn moederbord af te halen... ;(
Met veel angst heb ik het geprobeerd....en ja....de blokken zijn nu los maar mijn northbridge ligt in 2-en. Mijn processor heeft het er zo op het eerste gezicht goed vanaf gebracht, maar dit kan ik pas testen als ik een nieuw moederbord heb gekocht.
Ik heb ook een aantal fotos gemaakt van alles. Ik zal proberen zo van de week deze fotos hier in dit topic te plaatsen. Mensen...heel erg bedankt voor het meedenken!

Nu moet ik nog proberen om mijn geld terug te krijgen voor de koelset.

Ow.. even ter verduidelijking nog.. ik heb deze actie ten einde raad gedaan omdat bleek dat de waterkoelingset lekte! mijn dvd-brander ging vanzelf open en dicht...toen ik die uit mijn computer haalde bleek deze doorweekt te zijn! Vandaar dat ik zo snel mogelijk deze " zooi" uit mijn dure computer wilde hebben. Helaas is dit niet helemaal goed gegaan.

Ik weet niet of ik verstandig heb gehandeld maar ik had echt geen idee meer wat te doen...

edit:

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de northbridge van een moederbord te vervangen? Het gaat hier om een MSI 915P moederbord.

[ Voor 8% gewijzigd door Meastro1983 op 11-05-2005 21:50 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Nee.... is allemaal veel te klein. Denk ook niet dat de fabrikant zoiets voorelkaar krijgt.

specs

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

mmm tja. Ik zou met de lekkende kast naar de winkel zijn gegaan. Als het een produktie fout was waardoor de lekkage was onstaan had je direct een goede reden gehad om de set om te ruilen, dus had je een nieuwe set gehad die je weer in geld had om kunnen zetten. Ik vraag me zelfs af (mits productie fout) of de schade aan de dvd speler dan ook niet te verhalen zou zijn.

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

hmm, in "paniek" iets doen is over het algemeen altijd af te raden, zo ook nu helaas, persoonlijk had ik mijn pc opgepakt, wasik naar de winkel gelopen en daar (als er een aantal klanten bijzijn) het hele verhaal vrij luidruchtig herhaald met de mededeling dat ze het daar maar uitzoeken en dat je je geld (volledige bedrag) terug wilt want deze set vertrouw je NIET meer in je pc van $duizend euro.

tevends een nb is niet te vervangen deze word geSMDsoldeerd op het bord, garantie kan je ook vergeten, enige wat je kan doen is de verkoper verantwoordelijk stellen voor de schade, aangezien deze je aanraadde om het blok met de lijm vast te zetten

*burp*

Verwijderd

tja vind het erg jammer van je moederbord... ;( . ik hoop echt dat je gewoon vergoed krijgt.. en ik zou persoonlijk nooit meer terug naar die winkel gaan om dingen te kopen prutser zaak. :X

Verwijderd

Zoals eerder gezegd is iets in paniek doen nooit goed, maarja daar heb je nu weinig aan.
Je processor zal waarschijnlijk niet kapot zijn, zeker niet als je er niks aan kunt zien.
Jammer van de mobo, gelukkig zijn deze niet zo heel erg duur, maarja het is natuurlijk nooit leuk.
Je kan altijd nog eens naar de winkel gaan....
Pagina: 1