Toon posts:

laptop accu kapot maar toch niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik heb laast een laptop gekocht (compaq armada e500) 2ehands. ik wist dat de accu het niet meer deed, dit vind ik niet zo erg aangezien ik hem alleen maar thuis gebruik en ik zou er altijd nog een keer 1 bij kunnen kopen.

alleen nu dacht ik hij is toch kapot en ik heb wel een beetje verstand van electronica, dus ik maak hem gewoon open.

nu heb ik hem doorgemeten, en aan de accucellen stond 11.5 volt, maar aan de printplaat helemaal niets, ik dacht dat het een normale piekspanning zou zijn die bijna elke accu wel geeft, ookal is ie kapot.

maar ik heb er dus vandaag een grote 12 volt halogeen lamp aangehangen, en wat blijkt. de cellen geven vrolijk 4.7 ampere en dit houden ze zowiezo langer dan een half uur vol. toen ben ik ermee gestopt.

dit zegt volgens mij dat de accucellen niet kapot zijn, maar dat het in de electronica van de accu zit.
nu heb ik dat ding losgesoldeerd om te kijken of ik er wat aan kon vinden maar alles ziet er heel normaal uit.

die jongen zei toen ik hem kocht dat de accu er zo in eens mee opgehouden was, dat klopt dus in dit geval wel.

maar heft iemand een idee wat er kapot zou kunnen zijn aan de electronica zodat hij niet meer zou werken

en ik denk niet dat het kan, maar zou je eventueel ook de electronica eruit kunnen halen en dan de cellen rechtstreeks op de aansluiting voorop de laptop kunnen solderen (evt met een kleine schakeling die de spanning op 11.4 volt houdt ? en iets om hem op te laden)

Verwijderd

Ja het kan. Veilig is het niet.

Die elektronica zorgt ervoor dat als hij volgeladen is hij geen stroom meer krijgt/vraagt en deze geeft door wat de batterijstand is aan Windhoos (als ik het goed heb).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:30
Als dat Li-Ion batterijen zijn, dan speel je met je leven door eraan te prutsen (als ik een klein beetje overdrijf). GSM batterijen (met een veel kleiner vermogen) kunnen al ontploffen als er teveel stroom getrokken wordt, je wil echt niet weten wat het geeft als je die batterij volgeladen eens kortsluit....

In een scherm waar 25000V zit wat prutsen enzo, daar heb ik echt geen problemen mee. Maar een bom maken gaat mij iets te ver.

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 07-05-2005 22:25 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Meneer aard

Porsche rulez!

Ik heb hier ook nog een laptop, die accu is nog gewoon goed, maar hij totaal niet opladen/ van de accu werken.

Tis een Lion accu. Lijkt wel of er totaal geen gesloten kring is, maar moet haast wel watn het lampje brand van de laptop.

Heeft iemand ook een idee? want windows ziet um wel, kan alles uit lezen of een calibratie tool...

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

naftebakje schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 22:24:
Als dat Li-Ion batterijen zijn, dan speel je met je leven door eraan te prutsen (als ik een klein beetje overdrijf). GSM batterijen (met een veel kleiner vermogen) kunnen al ontploffen als er teveel stroom getrokken wordt, je wil echt niet weten wat het geeft als je die batterij volgeladen eens kortsluit....
Een beetje overdrijven? Jij bent wel echt komisch.

Als je een gsm batterij kortsluit wordt 'ie eerst ineens verrekte warm voordat 'ie ontploft. Dus dat zal ook hier gebeuren. Als je het dus probeert en hij reageert binnen 1 seconden niet dan eruit met dat ding.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:30
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 23:17:
[...]

Een beetje overdrijven? Jij bent wel echt komisch.

Als je een gsm batterij kortsluit wordt 'ie eerst ineens verrekte warm voordat 'ie ontploft. Dus dat zal ook hier gebeuren. Als je het dus probeert en hij reageert binnen 1 seconden niet dan eruit met dat ding.
Een GSM batterij heeft een veel kleiner vermogen, en kan veel minder stroom leveren. Een laptopbatterij heeft dus een veel lagere interne weerstand, zal dus veel sneller opwarmen, langer doorgaan met opwarmen (meer vermogen), en dus sneller dan een GSMbatterij ontploffen. Daarom raad ik het echt af om de ingebouwde beveiliging kapot te helpen, want als je dan eens kortsluiting hebt, kan je het mss niet meer navertellen.

(probeer jij het anders eens, sluit je batterij inwendig kort, en als je het nog kan navertellen mag je mij komen zeggen dat ik ongelijk heb. Maar vermeld eerst in je testament dat je nabestaanden mij mogen gelijk geven :+ )

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1